هواپیما ATR 72

هواپیمای سقوط کرده در مسیر تهران یاسوج چه مدلی بود و چه مشخصاتی داشت؟

صبح امروز (یکشبنه 29 بهمن ماه 96) هواپیمایی تهران را به مقصد یاسوج ترک کرد اما هیچ‌گاه به مقصد نرسید! ظاهرا این هواپیما که متعلق به شرکت آسمان است، پس از خروج از مدار به کوه‌ دنا برخورد کرده و در سمیرم اصفهان سقوط کرده است.

هواپیمای سقوط کرده امروز ساخت شرکت ایتالیایی/فرانسوی ATR با نام ATR 72 بوده که در واقع نمونه‌ای ارتقا یافته از مدل 42 است. از این هواپیما معمولا برای حمل و نقل منطقه‌ای استفاده می‌شود و در برخی موارد دیده شده که برای جابه‌جایی بار و یا گشت‌های دریایی نیز از این مدل بهره گرفته شده است.

ATR 72 در مدل‌های متفاوتی تولید شده که برخی از آن‌ها تا 78 نفر نیز گنجایش دارند. این هواپیما از موتور توربوپراپ بهره گرفته که یعنی از پروانه‌ای ملخی به‌جای موتورهای توربوفن سود می‌برد. این موتور صرفه اقتصادی بالایی دارد چرا که مصرف آن کم بوده و ضمن تعمیرپذیری بالا، از قطعات ارزانی نیز در ساختش استفاده می‌شود. بُرد پروازی ATR 72 کوتاه بوده (کمتر از 1000 کیلومتر) و سرعتش به چیزی در حدود 500 کیلومتر در ساعت می‌رسد.

این مدل به‌دلیل جایگزینی برخی هواپیماهای تاریخ گذشته برای روسیه و کشورهای متحد آن (شوروی سابق) طراحی شده است و به‌همین دلیل چندان برای مناطق گرمسیری مناسب نیست. از قابلیت‌های ویژه آن نیز می‌توان به سیستم یخ‌زدا اشاره داشت که ATR 72‌ را برای مناطق سردسیر به گزینه ایده‌آلی تبدیل می‌کند.

ATR 72 تا پیش از این 15 بار سقوط را به دلایل مختلف تجربه کرده بود که 5 مورد آن‌ها مربوط به خطوط هواپیمایی ترانس آسیا (TransAsia Airways) است. آخرین سقوط این هواپیما مربوط به 3 سال پیش بوده که از 53 مسافر و 5 خدمه آن تنها 15 نفر جان نجات یافته‌اند.

ظاهرا این هواپیما یکی از مدل‌های قدیمی و متعلق به 25 سال پیش است که حتی چندین سال متوالی غیر فعال بوده و 5 ماه پیش مجددا به سیستم پرواز بازگشته است.

تیم‌ آی‌تی‌رسان به نوبه خود این حادثه غم‌انگیز را به بازماندگان تسلیت می‌گوید. باشد که دیگر در ایران عزیز شاهد این حوادث تلخ نباشیم…

2 در مورد “هواپیمای سقوط کرده در مسیر تهران یاسوج چه مدلی بود و چه مشخصاتی داشت؟”

  1. این هواپیما چند وقت پیش هم مشکل فنی داشته اعلام کرده بودن اما تو ایران تا یه وسیله ای کار دستشون نده دست بردار ازش نیستن .یه مشت احمق جمع شدن تو این مملکت جون مردم به بازی گرفتن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH