مقایسه گلکسیA7  سامسونگ با آنر 7X

مقایسه گلکسیA7 سامسونگ با آنر 7X: بالارده‌ها!

مقایسه گلکسیA7  سامسونگ با آنر 7X؛ دو اسمارت فون چشم بادامی از دو کمپانی شرقی که این روزها در بازار آقایی می‌کنند!

تا همین چند وقت پیش دنیای اسمارت فون‌ها، شاهد دو نوع مختلف از گوشی‌ها بود؛ یکی پرچم‌داران که تکلیف‌شان مشخص است و دیگری میان‌رده‌ها؛ همان محصولاتی که آمده بودند تا دل خریداران را با قیمت منطقی‌شان بربایند. حالا و با توجه به نیاز بازار، رده جدیدی شکل گرفته که نه پرچم‌دار است و نه میان‌رده! دستگاه‌هایی که ظاهری پرچمدارنما دارند، از پرچمداران قابلیت‌هایی را به ارث برده‌اند و از همه مهم‌تر قیمت‌شان از میان‌رده‌ها بالاتر است!

گلکسی A7 2017 از سامسونگ و آنر 7X از زیر مجموعه‌های هواوی، دو اسمارت فونی‌ هستند که لقب بالارده را به خود اختصاص داده‌اند. با ما و مقایسه این دو گوشی پر سر و صدا همراه باشید…


طراحی

طراحی یک اسمارت‌فون از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است؛ چرا که نخستین بخشی‌ لقب می‌گیرد که شما با آن سر و کار دارید. آنر 7X با توجه به نمایشگرش، نسبت به رقیب کهکشانی کشیده‌تر به‌نظر می‌رسد در حالی‌که از لحاظ ابعاد تفاوت چندانی میان این دو نیست؛ جایی که اختلاف این دو در طول از یک میلی‌متر هم کمتر می‌شود! با این حال پس چرا نماینده آنر درازتر به‌نظر می‌رسد؟ برای یافتن پاسخ می‌بایست نگاهی به تغییر و تحولات پرچمداران در سال میلادی گذشته بیندازید. از زمانی که گوشی‌هایی با نسبت تصویر ۱۸ به ۹ در بازار رایج شده‌اند، اسمارت فون‌های معمولی سابق، چاق‌تر دیده می‌شوند!

در ساخت نماینده سامسونگ همچون اکثر گوشی‌های امروزی از شیشه و فلز استفاده شده به‌طوری که فریم گوشی فلزی بوده و قاب پشتی آن کاملا از شیشه پوشیده شده است؛ این یعنی گلکسی A7 2017 خیلی زود کثیف می‌شود و می‌بایست مدام تمیزش کنید. همه این‌ها در حالی‌ست که آنر 7X تماما فلزی بوده و حداقل مشکل کثیفی را ندارد. ضمن این‌که میزان لغزش گلکسی در دست بیشتر از آنر بوده و همین مسئله موجب شده تا نیاز به مراقبت بیشتری داشته باشد.

اگر دو گوشی را در کنار یکدیگر بگذارید، حاشیه‌های بالا و پایین محصول کهکشانی خودنمایی می‌کند! با نگاهی به جدول مشخصات گوشی‌ها نیز می‌توان به این موضوع پی برد چرا که آنر 7X در حدود 3 درصد از فضاها استفاده بیشتری داشته و نمایشگرش اکثر نمای دستگاه را در بر گرفته است. یکی دیگر از تفاوت‌های اصلی این دو، حضور دکمه هوم در گلکسی A7 است که در زیر نمایشگر جا خوش کرده و در دو طرف آن دو کلید لمسی دیگر نیز به‌چشم می‌خورند در حالی‌که آنر 7X و به‌طور کلی اکثر محصولات این کمپانی فاقد کلیدهای سخت‌افزاری در زیر نمایشگر هستند.

آنر برای گوشی جدیدش تصمیم گرفته تا کلیدهای یکپارچه صدا و پاور را در سمت راست قرار دهد؛ در حالی‌که سامسونگ، طبق رسم همیشه‌ خود کلیدهای کنترلی صدا را به بالاترین قسمت سمت چپ گوشی انتقال داده است. نکته جالب اینجاست که بجای این کلیدها در سمت راست، تک اسپیکر گوشی دیده می‌شود در حالی‌که آنر 7X اسپیکرش را در بخش زیرین و کنار پورت جنجالی Micro USB قرار داده است! خوشبختانه هر دو گوشی نیز از جک استاندارد صدا پشتیبانی می‌کنند و مشکلی از این بابت نخواهید داشت. حتی محل قرارگیری این حفره دوست‌داشتنی نیز در هردو گوشی یکسان است.

از دیگر بخش‌های متفاوت این دو مدل می‌توان به محل قرارگیری درگاه سیم‌کارت اشاره داشت که برای سامسونگ در بالا به چشم می‌خورد و هواوی ترجیح داده تا آن را به سمت چپ منتقل کند. در هر دو گوشی نیز برای دسترسی به خشاب باید از سوزن مخصوصی استفاده کنید که همراه با دستگاه عرضه می‌شود. البته سامسونگ یک درگاه دیگر هم در نظر گرفته تا بتوانید از دو سیم‌کارت و کارت حافظه به‌صورت هم‌زمان بهره بگیرید؛ موردی که تا همین چند سال پیش در اکثر گوشی‌ها وجود داشت اما این روزها خیلی‌ها به‌دنبالش هستند (ظاهرا قدرش را ندانسته‌ایم).

اگر هر دو گوشی را به پشت برگردانید، دوربین‌ دوگانه و بیرون‌زده آنر نخستین چیزی است که توجه شما را به خودش جلب می‌کند. از لحاظ ظاهری این قسمت شبیه به پرچمداران سابق هواوی است، فلاش LED نیز در سمت چپ دو دوربین قرار گرفته است. کمی پایین‌تر سنسور تشخیص اثر انگشت آنر به‌صورت دایره‌ای جا خوش کرده و دسترسی به آن تقریبا در اکثر حالات ممکن است. در سمت مقابل، گلکسی A7 2017 قرار گرفته که دوربینش در بدنه فرو رفته و بیرون‌زدگی خاصی ندارد. برخلاف آنر، دوربین گلکسی در مرکز قرار گرفته و فلاش LED آن در سمت راستش دیده می‌شود؛ کمی پایین‌تر از این مجموعه هم لوگوی سامسونگ به چشم می‌خورد.

هر دو کمپانی تلاش‌هایی را برای خوش دست کردن گوشی‌های‌شان انجام داده‌اند. مثلا گوشه‌ها گرد طراحی شده‌اند و قاب پشتی در کناره‌ها کمی خمیده به‌نظر می‌رسد تا بتوانید با گوشی بهتر ارتباط برقرار کنید. با این‌حال و با توجه به نسبت تصویر متفاوت آنر 7X، کار کردن با این گوشی راحت‌تر است.


نمایشگر

گلکسی A7 2017 از نمایشگری ۵.۷ اینچی با پنل Super AMOLED استفاده کرده و با نسبت تصویر ۱۶ به ۹، رزولوشن فول‌اچ‌دی را ارایه می‌دهد. نمایشگر آنر 7X یک نمونه 5.93 اینچی و از نوع IPS LCD است و به واسطه نسبت تصویر ۱۸ به ۹ کمی تعداد پیکسل‌های بیشتری دارد؛ به‌طوری‌که اصطلاحا به آن فول‌اچ‌دی پلاس می‌گویند. چگالی پیکسلی نمایشگر هم که با یک ضرب و تقسیم ساده به دست می‌آید، تفاوت چشم‌گیری را میان این دو نشان نمی‌دهد.

وظیفه محافظت از این نمایشگر در گوشی سامسونگ به‌عهده گوریلاگلس ۴ گذاشته شده اما اطلاع دقیقی از نوع محافظ صفحه آنر 7X در دسترس نیست.

در نمایش رنگ‌ها گلکسی A7 2017 عملکرد بهتری داشته و رنگ مشکی را عمیق‌تر از نماینده هواوی به نمایش می‌گذارد. در نمایش رنگ سفید هیچ‌کدام عملکرد دقیقی ندارند؛ سامسونگ آن ‌را کمی مایل به آبی نشان داده و هواوی یک هاله بسیار کم‌رنگ زرد را رویش می‌کشد.

رنگ‌ها در آنر 7X نسبتا خوب دیده می‌شوند اما جذابیت و چشم‌گیر بودن گوشی سامسونگ را ندارند. در نگاه از زوایا محصول سامسونگ عالی عمل‌ می‌کند اما نماینده هواوی دکمی دچار رنگ‌پریدگی می‌شود. میزان حداکثری نور در گوشی سامسونگ حدودا 40 نیت بیشتر از هواوی بوده و همچنین رفلکس کمتری را در آن شاهد هستیم؛ بنابراین در زیر نور آفتاب عملکرد کهکشانی جان بهتر خواهد بود. از لحاظ حداقل میزان نور نیز گلکسی A7 با رسیدن به کمتر از 2 نیت عملکرد مناسب‌تری را نسبت به آنر 7X با 4 نیت نور از خودش به‌‌جا می‌گذارد. جدای از این‌ها می‌توانید در هر دو گوشی، نور آبی را فیلتر کنید تا آسیب کمتری به چشمان‌تان برسد.

در تنظیمات، هر دو محصول اجازه می‌دهند تا نوع به‌نمایش درآمدن رنگ‌ها را شخصی‌سازی کنید اما این گزینه‌ها در گلکسی A7 2017 بیشتر است. مثلا شما می‌توانید حالت تصویر را تغییر دهید، موردی که در آنر 7X شاهدش نیستیم. البته این نکته را در نظر بگیرید که محصول سامسونگ به ویژگی Always On Display مجهز بوده و می‌توانید بدون روشن کردن صفحه از برخی اطلاعات خاص مانند ساعت، تاریخ، نوتیفیکیشن‌ها و… مطلع شوید.

به‌طور کلی نمایشگر گلکسی A7 2017 به دلیل نوع پنلش، مصرف کمتری دارد، رنگ‌ها را گرم‌تر و جذاب‌تر نشان می‌دهد، مشکی در آن عمیق بوده و آپشن‌هایش نیز کمی بیشتر است. در ادامه می‌توانید نمایشگر این دو را با هم مقایسه کنید:


سخت‌افزار

هواوی و سامسونگ هر دو از چیپست‌های اختصاصی خودشان استفاده می‌کنند. گلکسی A7 2017 به اگزینوس ۷۸۸۰ مجهز است که ۸ هسته Cortex-A53 با فرکانس ۱.۹ گیگاهرتز در آن مشغول فعالیت هستند. آنر 7X نیز از چیپ کایرین ۶۵۹ بهره می‌برد که آن‌هم اتفاقا شامل هسته‌های Cortex-A53 است؛ اما فرکانس چهارتای آن‌ها 1.7 گیگاهرتز بوده و چهارتای دیگر بر روی 2.36 گیگاهرتز تنظیم شده‌اند.

هر دو چیپ ۶۴ بیتی هستند اما اگزینوس سامسونگ با فناوری ۱۴ نانومتری تولید شده در حالی‌که برای رقیب ۱۶ نانومتری است. واحد گرافیکی چیپست سامسونگ Mali™-T830 MP3 بوده و هواوی Mali™-T830  MP2 را برای آنر 7X برگزیده است. میزان رم در نظر گرفته شده برای گلکسی A7 2017 سه گیگابایت LPDDR4  بوده و هواوی از یک نمونه ۴ گیگابایتی LPDDR3  بهره‌ می‌برد. جالب است بدانید که چیپ اگزینوس موجود در گلکسی A7 2017 از نمایشگرهای با رزولوشن بالا و فیلم‌برداری به‌صورت 4K نیز پشتیبانی می‌کند اما کایرین هواوی کلا قید این چیزها را زده است!

گلکسی سامسونگ دارای حافظه داخلی ۳۲ گیگابایتی بوده و این میزان در آنر عزیز به ۶۴ گیگابایت می‌رسد. البته این گوشی چینی در نسخه‌های دیگری با حافظه 32 گیگابایتی و یا حتی نسخه‌ای با 3 گیگابایت رم هم عرضه شده است. با این حال خوشبختانه هر دو از کارت حافظه تا ۲۵۶ گیگابایت پشتیبانی می‌کنند؛ هرچند که برای استفاده از این ویژگی در گوشی هواوی می‌بایست قید سیم‌کارت دوم را بزنید.

برای سنجش قدرت سخت‌افزاری از بنچمارک‌های معتبر این روزهای بازار استفاده کردیم تا با اعداد و ارقام گوشی قدرتمندتر را پیدا کنیم.

بعد از استفاده چند روزه از گوشی‌ها، هنگام گشت و گذار در منو مشکل خاصی را ندیدم. همه چیز خوب و روان بود و کندی خاصی در هیچ‌کدام به چشم نمی‌خورد. اگر یک گیمر حرفه‌ای هستید باید بدانید که این گوشی‌ها برای گیم و اجرای بدون نقص بازی‌های گرافیکی ساخته نشده‌اند؛ در واقع مشکلی در اجرای بازی‌ها نیست اما خب بعد از مدت زمان کوتاهی لگ زدن‌ها (برای نمونه‌های گرافیکی) شروع خواهد شد؛ ضمن اینکه آن حس و حال بازی در پرچمداران نیز به شما منتقل نمی‌شود.


دوربین

کمپانی کره‌ای سامسونگ علاقه چندانی به دوربین‌های دوگانه ندارد و تنها نمونه فعلی موجود، گلکسی نوت 8 است که اتفاقا از دوربین‌های بسیار خوبی بهره می‌برد. بنابراین خیلی عجیب نیست اگر بدانید که گلکسی A7 به دوربین دوگانه مجهز نشده است. در سمت مقابل هواوی مدت‌هاست که وارد بازار گوشی‌های مجهز به دوربین دوگانه شده و آنر 7X نیز یکی از آن‌هاست.

دوربین اصلی هواوی ۱۶ مگاپیکسلی بوده اما دوربین دوم آن ۲ مگاپیکسلی است؛ این دوربین به ثبت عمق بیشتر در تصاویر کمک کرده و در واقع تاثیر اصلی آن ایجاد تصاویر زیبا با افکت بوکه است، امری که سبب می‌شود نسبت به نماینده سامسونگ یک سر و گردن بالاتر قرار بگیرد.

دوربین A7 2017 یک نمونه 16 مگاپیکسلی است و گشودگی دیافراگمش f/1.9 بوده تا بتوانید تصاویر خوبی را در محیط‌های کم‌نور به‌ ثبت برسانید. البته هر دو مدل به فلاش LED مجهز هستند. هیچ‌کدام از این دو هم از لرزش‌گیر اپتیکال بهره نمی‌برند. رابط کاربری دوربین این دو گوشی قابلیت‌های متعددی را در اختیار شما قرار می‌دهد. در آنر 7X آپشن‌های بیشتری دارید؛ می‌توانید تصاویر پرتره زیبایی را به ثبت برسانید، عکس‌های زنده بگیرید و یا از قابلیت‌های اختصاصی رابط کاربری هواوی بهره ببرید؛ مواردی که هیچ‌کدام در گلکسی A7 با این کیفیت موجود نیست.

هر دو مدل اجازه استفاده از تنظیمات دستی را به شما می‌دهند اما این بخش در آنر 7X کامل‌تر است. علاوه بر این‌ها می‌توانید در آنر و گلکسی با نسبت‌های متفاوتی عکاسی کنید.

کیفیت عکس‌برداری در هر دو گوشی مطلوب بوده اما نباید انتظار چندان بالایی از آن‌ها داشته باشید. اگر بخواهیم این دو را با هم مقایسه کنیم، می‌شود به جذب نور کمی بیشتر در گلکسی و تصویر شفاف‌تر و شارپ‌تر در آنر اشاره کرد. سرعت و دقت فوکوس در هر دو نیز به یک اندازه است. در ادامه می‌توانید نمونه تصاویر گرفته شده با این دو را مقایسه کنید:

از لحاظ فیلم‌برداری هر دو می‌توانند به‌صورت فول‌اچ‌دی و با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنند. با اینکه چیپست کهکشانی سامسونگ از ویدئوهای 4K پشتیبانی می‌کند اما این گوشی فاقد چنین ویژگی است. کیفیت ویدئوی گرفته شده توسط هر دو در یک حد و اندازه بوده و نمی‌توان یکی را بر دیگری کاملا برتر دانست.

برای دوربین سلفی، سامسونگ تصمیم گرفته تا از یک نمونه ۱۶ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/1.9 بهره بگیرد تا بتواند باز هم در تاریکی حرف‌هایی برای گفتن داشته باشد. در سمت مقابل هواوی به یک نمونه 8 مگاپیکسلی قناعت کرده است. هر دو گوشی قابلیت‌های زیبایی خاصی برای عکاسی سلفی در نظر گرفته‌اند. کیفیت تصاویر در مجموع خوب بوده و اگر انتظارتان را پایین بیاورید، عکس‌های سلفی آنر و گلکسی برای اشتراک گذاری در شبکه‌های اجتماعی مناسب هستند. جزئیات ثبت شده توسط گوشی سامسونگ بیشتر بوده اما رنگ‌ها در هر دو به یک صورت ذخیره می‌شوند و البته محصول آنر همچنان عکس‌های شارپ‌تری می‌گیرد.


رابط کاربری

این دو گوشی چشم بادامی، اندروید را به‌عنوان سیستم عامل برگزیده‌اند (هرچند که انتخاب خاص دیگری هم نداشتند). آنر در ابتدا با اندروید ۷ راهی بازار شد و گلکسی سامسونگ به نسخه ۶.۱ مجهز بود؛ حالا اما اندروید 7 نیز برای آن در دسترس قرار گرفته است.

هر دو گوشی از رابط‌های اختصاصی کمپانی‌های سازنده‌شان استفاده می‌کنند و قابلیت‌های جالب خودشان را دارند. مثلا در رابط هواوی می‌توانید از قابلیت App Twin استفاده کرده و از یک اپلیکیشن دو نسخه را نصب کنید. در گلکسی نیز Secure Folder دیده می‌شود و می‌توانید توسط آن از فایل‌های مهم‌تان مراقبت نمایید. سامسونگ طی یک همکاری خوب با مایکروسافت، اپلیکیشن‌های محبوب این کمپانی را به‌صورت پیش‌فرض در گوشی خودش قرار داده و بنابراین خیلی راحت می‌توانید از آفیس و… در گوشی بهره‌مند شوید. اگرچه تمام موارد نصب شده به‌راحتی در سایر محصولات اندرویدی نیز قابل نصب و استفاده هستند.

سامسونگ توجه بیشتری به آیکون‌ها داشته و آن‌ها را با جزئیات بالا و در عین حال ساده طراحی کرده است. هواوی هم مدتی می‌شود که از آهوی شیطان پایین آمده و استفاده از اپ دراور را به‌صورت آپشن در اختیار کاربران قرار می‌دهد.

سامسونگ
هواوی

اسپیکر

هر دو اسمارت فون به یک اسپیکر مجهز هستند و خبری از نمونه استریو در آن‌ها نیست. در اکثر محصولات امروزی، اسپیکر در بخش زیرین دستگاه قرار می‌گیرد، مشابه با چیزی که در آنر 7X می‌بینیم؛ اما برای گلکسی سامسونگ این محفظه‌ خروجی صدا در سمت راست و بالاتر از کلید پاور جا خوش کرده است؛ محلی که شاید کمی عجیب بوده و در صورتی‌که گوشی را به‌صورت عمودی در دست داشته باشید، به‌راحتی توسط انگشت‌تان پوشیده خواهد شد.

از لحاظ بلندی هر دو در یک اندازه هستند و نمی‌توان یکی را بر دیگری برتر دانست و در کل کیفیت قابل قبولی را دارند.

برای مقایسه پخش صدا از طریق هدفون، تصمیم گرفتیم از یک هدفون جداگانه برای تست خروجی صدا در این دو بهره بگیریم. گلکسی سامسونگ صدای بیشتری را در هدفون راهی گوش شما می‌کند اما کیفیت آن (خصوصا اگر صدا را تا انتها بالا ببرید) کاسته خواهد شد و تا حدی زیر و زننده به گوش می‌رسد. در سوی دیگر آنر 7X قرار گرفته که کیفیت و بیس بهتری را ارایه می‌دهد و در کل صدایش دلنوازتر است.

در هر دو گوشی می‌توانید صدا را تا حدی شخصی‌سازی کرده و آن را متناسب با سلیقه‌ خودتان تنظیم کنید.


قابلیت‌های خاص

هر دو گوشی از سنسور تشخیص اثر انگشت استفاده می‌کنند و دقت و سرعت در هر دو عالی‌ست؛ تفاوت اصلی آن‌ها به محل قرارگیری این سنسور خلاصه می‌شود. سامسونگ کلید هوم در زیر نمایشگر را برگزیده و هواوی پشت گوشی در زیر دوربین را! هر کدام مزایا و معایب خودش را دارد. دسترسی به سنسور هواوی در تمام حالات امکان پذیر است مگر زمانی که گوشی روی میز باشد؛ اما کار کردن با آن راحت‌تر بوده و حتی می‌توان از جسچرهای خاصی هم استفاده کرد.

گوشی کهکشانی سامسونگ توانسته تا گواهینامه IP68 را دریافت کند و این یعنی می‌توانید این مدل را به مدت نیم ساعت در عمق یک و نیم متری آب قرار دهید؛ قابلیتی که آنر 7X فاقد آن است.

گوشی آنر با اینکه دستگاه جدیدتری است اما از پورت Micro USB بهره‌ می‌برد در حالیکه کهکشانی سامسونگ به USB Type C مجهز بوده و در واقع هواوی یک گام عقب‌تر است.


باتری

سامسونگ برای این بالارده خودش از یک باتری ۳۶۰۰ میلی‌آمپر ساعتی بهره گرفته و آنر یک نمونه ۳۳۴۰ میلی‌آمپری را انتخاب کرده است. میزان شارژدهی در هر دو گوشی خوب ارزیابی شده و فراتر از میانگین بازار است. در یک استفاده معمولی می‌توانید تا یک روز و نیم با آنر 7X کار کنید و این میزان برای نماینده سامسونگ هم در همین حول و حوش خواهد بود (البته اگر مدام از نمایشگر همیشه روشن استفاده کنید، شارژدهی کمتر می‌شود).

از لحاظ سرعت شارژ شدن گلکسی A7 با پشتیبانی از شارژ سریع (ضمن اینکه حجم بیشتری هم دارد) زودتر از آنر عزیز توان خودرش را بازیابی می‌کند چرا که گوشی آنر فاقد این ویژگی است و برای فول شارژ کردن آن می‌بایست در حدود 3 ساعت وقت بگذارید. لازم به‌ذکر است که هیچکدام از این دو به‌صورت بی‌سیم شارژ نمی‌شوند و باتری آن‌ها هم توسط شما به‌راحتی قابل تعویض نیست!

مقایسه گلکسیA7  سامسونگ با آنر 7X


کلام‌آخر در مقایسه گلکسی A7 سامسونگ با آنر 7X هواوی

گلکسی A7 سامسونگ با اینکه تایم عرضه‌اش زودتر از آنر 7X است اما از USB Type-C‌ بهره می‌برد، با سرعت بیشتری شارژ می‌شود؛ نمایشگر AMOLED و کم‌مصرف‌تر، دوربین سلفی با رزولوشن بالاتر و مقاومت بیشتری در برابر آب هم دارد.

در طرف دیگر با اینکه طراحی به سلیقه افراد مربوط است اما اکثرا آنر 7X را گوشی زیباتری می‌دانند، نمایشگر با نسبت ابعاد 18 به 9 دارد، دوربین دوگانه و عکس‌برداری پرتره شما را در عکاسی یک گام جلوتر نگاه می‌دارد، میزان رم بیشتر و همچنین حافظه داخلی دوبرابری دارد، همچنین ویژگی‌های جالب نرم‌افزاری آن، مواردی هستند که نمی‌شود به‌راحتی از کنارشان گذشت.

البته شاید برگ برنده محصول آنر را بتوان در بخش بسیار مهمی چون قیمت نیز جستجو کرد زیرا در حال حاضر (اسفندماه 96) گلکسی A7 2017 با قیمتی در حدود 1 میلیون و 650 هزار تومان عرضه می‌شود در حالی‌که آنر 7X علی‌رغم جدیدتر بودن، در حدود 400 هزار تومان ارزان‌تر است و شما این کالای جدید را می‌توانید با بهایی در حدود 1.250.000 تومان به‌راحتی از بازار تهیه نمایید.

در پایان از شما دعوت می‌کنیم تا ویدیوی مقایسه کاربردی این دو گوشی را هم مشاهده کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH