آشنایی با مرگبارترین جانوران روی زمین

شاید در نظر شما حیواناتی مانند کوسه یا شیر مرگبارترین جانوران جهان برای بشریت محسوب می‌شوند اما باید بدانید که واقعیت این‌گونه نیست. در راستای انتشار یک آمار گرافیکی در وبلاگ بیل گیتس، ما نیز بر آن شدیم تا 15 جانور مرگبار ساکن روی زمین را به شما معرفی کنیم.

آن‌طور که به نظر می‌رسد اکثر مرگ‌های ناشی از حیوانات بیش‌تر بر اثر بیماری‌هایی است که آن‌ها به انسان انتقال می‌کنند و مرگ انسان به وسیله خود جانور از آن‌چه فکرش را بکنید آمار کم‌تری دارد. بر خلاف تصور همگانی، ترسناک‌ترین شکارچی‌ها آنقدرها هم خطرناک نیستند، اما نکته این‌جاست که هیچ‌گاه نباید از موجودات کوچک غافل شد. در ادامه لیستی از حیواناتی را می‌بینید که مسئول مرگ انسان‌های زیادی در طی چند سال اخیر بوده‌اند.

این لیست نمایان‌گر مرگبارترین جانوران روی زمین است اما بدان معنا نیست که همه انواع جانوران خطرناک را در خود جای داده است. این جانوران بر اساس تعداد مرگ‌هایی که در هر سال ایجاد می‌کنند، رتبه‌بندی شده‌اند. توجه داشته باشید که بیان رقم دقیق مرگ‌ و‌ میرهای انسان به وسیله حیوانات امری تقریبا غیرممکن است اما سعی کردیم با توجه به منابع موجود تخمینی نزدیک به واقعیت داشته باشیم. مثل همیشه همراه آی‌تی‌رسان باشید. این شما و این هم شکارچیان ماهر و چیره‌دست انسان.

کوسه: 6 نفر در سال

حمله کوسه‌ها به انسان بسیار به ندرت اتفاق می‌افتد. در سال 2014 علت تعداد تنها سه مرگ در سطح جهان بر اثر حمله کوسه‌ها بوده است. در سال 2015 این میزان به 6 نفر افزایش یافت که معادل میانگین مرگ‌ و میرهای ناشی از حمله کوسه‌ها به انسان بوده است.

گرگ‌: 10 نفر در سال

حمله به انسان و مرگ آن به وسیله گرگ‌ها حتی در نقاطی از جهان که زیستگاه این جانور محسوب می‌شود امری غیر رایج بوده است. طبق بررسی‌های صورت رفته مشخص شده که در طی یک دوره 50 ساله منتهی به سال 2002 تعداد بسیار اندکی گزارش مربوط به حمله گرگ‌ها به انسان در اروپا و آمریکای شمالی دریافت شده است اما طی دو دهه اخیر در بعضی از مناطق هندوستان صدها مورد حمله گرگ به انسان گزارش شد. طبق این آمارها به طور متوسط سالانه 10 مورد مرگ انسان به وسیله گرگ‌ها را می‌توان متصور شد.

شیر: بیش از 22 نفر در سال

آمار مرگ و میرهای مربوط به شیر سال به سال تغییر می‌کند. طی پژوهشی که در سال 2005 انجام شد محققان دریافتند که از سال 1990 تاکنون 563 نفر تنها در کشور تانزانیا به سبب حمله شیرها جان خود را از دست داده‌اند که به طور متوسط 22 مرگ در سال را شامل می‌شود. به طور حتم  شیرها عامل مرگ انسان‌های دیگری در این کره خاکی نیز بوده‌اند اما متاسفانه هیچ آمار جهانی برای اعلام رقم دقیق این مرگ‌ و میرها در دسترس نیست. به این ترتیب می‌توان با قطعیت گفت که هر ساله بیش از 22 نفر در سراسر جهان در نتیجه حمله شیرها می‌میرند.

فیل: 500 نفر در سال

فیل‌ها عامل صدها مرگ در سال هستند. سال 2005 در مقاله‌ای از نشنال جئوگرافیک عنوان شده بود که هر سال 500 نفر توسط فیل‌ها کشته می‌شوند. البته تعداد فیل‌هایی که توسط انسان‌ها کشته می‌شوند بیش از این رقم بوده است.

اسب آبی: 500 نفر در سال

هر چند که دیده شدن نام این جانور در این لیست ممکن است برای بعضی افراد تعجب‌آور باشد اما مدت‌ها بود که اسب‌های آبی به عنوان مرگبارترین جانوران در آفریقا شناخته شده بودند. اسب‌های آبی عموما خشونت زیادی نسبت به انسان‌ها دارند و در بیش‌تر مواقع باعث سرنگونی قایق انسان‌ها شده‌اند. این جانور سالانه باعث مرگ حدود 500 انسان می‌شود.

کرم نواری: 700 نفر در سال

شاید دیدن نام این موجود بسیار کوچک در لیست مرگبارترین جانوران روی زمین برایتان عجیب باشد اما باید بدانید که با یکی از موجودات بسیار خطرناک روبرو هستید. در واقع این جاندار کوچک را باید مصداقی بارز از ضرب‌المثل “فلفل نبین چه ریزه بشکن ببین چه تیزه” دانست! کرم نواری به عنوان یک انگل عامل نوعی عفونت به نام سیستی‌سرکوزیس است که هر ساله جان 700 نفر را می‌گیرد.

کروکودیل: 1000 نفر در سال

طبق گزارش سازمان غذا و کشاورزی سازمان ملل متحد، در قاره آفریقا این کروکودیل‌ها هستند که عامل بیش‌ترین تعداد مرگ انسان‌ها به وسیله حیوانات عظیم‌الجثه بوده‌اند. کروکودیل‌ها با گرفتن جان بیش از 1000 نفر در هر سال یکی از مرگبارترین جانوران ساکن روی زمین هستند.

کرم حلقوی آسکاریس: 4500 نفر در سال

کرم حلقوی آسکاریس عفونتی به نام آسکاریازیس ایجاد می‌کند که طبق تحقیقات صورت گرفته در سال 2013، هر ساله باعث مرگ 4500 نفر در کل جهان می‌شود. سازمان بهداشت جهانی اشاره می‌کند که این عفونت در روده کوچک افراد رخ داده و نوعی بیماری است که بیش‌تر گریبان‌گیر کودکان بوده است.

مگس تسه‌تسه: 10 هزار نفر در سال

مگس تسه‌تسه نوعی بیماری به نام “بیماری خواب” را منتقل می‌کند. این بیماری یک عفونت انگلی است که در ابتدا منجر به سردرد، تب، درد مفصل و خارش شده و پس از مدتی می‌تواند به مشکلات عصبی جدی منجر شود. خوشبختانه تعداد مرگ‌های ناشی از این حشره در حال کاهش است. در حال حاضر، گزارش شده که این جاندار هر ساله جان 10 هزار نفر را می‌گیرد. با این حال رقم تخمین زده شده برای مرگ‌ و میرهای سالیانه توسط این حشره رو به کاهش است.

حشره ضارب: 12 هزار نفر در سال

حشره ضارب که آن را با نام “حشره بوسنده = بوس کننده” نیز می‌شناسند عامل ایجاد بیماری “شاگاس” محسوب می‌شود. این بیماری به طور میانگین هر ساله حدود 12 هزار نفر را در سراسر جهان به کام مرگ می‌کشاند. بیماری شاگاس یک عفونت انگلی است که توسط این حشره منتقل می‌شود. یکی از دلایل انتخاب این نام برای این حشره به دلیل گاز گرفتن صورت افراد بوده است.

حلزون آب شیرین: حداقل 20 هزار نفر در سال

حلزون آب شیرین ناقل کرم‌هایی انگلی است که افراد را به نوعی بیماری عفونی به نام “شیستوستومیوز” یا همان تب حلزون مبتلا می‌کند. این بیماری بر اساس ناحیه‌ای که تحت تاثیر قرار می‌دهد می‌تواند علائمی مانند درد شدید شکمی و وجود خون در ادرار و مدفوع به همراه داشته باشد. میلیون‌ها نفر به این عفونت مبتلا می‌شوند و سازمان بهداشت جهانی علت مرگ سالانه بین 20 تا 200 هزار نفر در سراسر جهان را به تب حلزون نسبت داده است.

سگ: 35 هزار نفر در سال

سگ‌ها، به خصوص سگ‌های آلوده به ویروس هاری، یکی از مرگبارترین جانوران روی زمین هستند. هر چند با استفاده از واکسن می‌توان در برابر این ویروس مقاوم شد اما با این همه طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، علت مرگ حدود 35 هزار نفر در هر سال را می‌توان به ویروس هاری نسبت داد که از این موارد حدود 99 درصد بر اثر حمله سگ‌ها بوده است.

مار: 100 هزار نفر در سال

بسیاری از افراد مارها را موجوداتی ترسناک در ذهن خود تصور می‌کنند و آن‌ها را یکی از مرگبارترین جانوران حال حاضر جهان می‌دانند. حمله مارها به انسان و زهر حاصل از گزش این جانور در سال 2015 بیش از 100 هزار نفر را به کام مرگ فرستاد. متاسفانه خبر بد در مورد این جانور این است که ذخایر یکی از مهم‌ترین پادزهرهای مورد استفاده رو به اتمام بوده و این زنگ هشداری برای در خطر بودن جان انسان‌های بیش‌تر است.

انسان: 437 هزار نفر در سال

طبق گزارش اداره مواد مخدر و جنایات ملل متحد، در سال 2012 علت مرگ حدود 437 هزار انسان آدم‌کشی و قتل بوده است. به این ترتیب، خود انسان دومین جانور مرگبار (خطرناک‌ترین پستاندار روی زمین!) برای بشریت بوده است. در واقع ما بدترین دشمن خودمان نیستیم اما راه زیادی باقی نمانده تا بشر بتواند لقب مرگبارترین جانور این کره خاکی را از آن خود کند!

پشه: 750 هزار نفر در سال

پشه‌ها، این حشرات مزاحمی که خون ما را می‌مکند و ویروس‌های مختلفی را از فردی به فرد دیگر منتقل می‌کنند در حقیقت عامل بیش‌ترین مرگ‌های انسانی توسط جانوران هستند. پشه مالاریا به تنهایی عامل بیش از نصف مرگ‌های مربوط به پشه‌هاست. هرچند که این امر بیش‌تر در مناطق جنوبی صحرای آفریقا روی می‌دهد اما خوشبختانه در حال حاضر رو به کاهش است.

طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی، شیوع بیماری مالاریا بین سال‌های 2000 تا 2015 حدود 37 درصد کاهش یافته که خبری مسرت‌بخش به شمار می‌رود. تب دنگی نیز به عنوان یکی دیگر از بیماری‌هایی که توسط پشه‌ها منتقل می‌شود در برخی از کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین عامل اصلی بستری شدن و مرگ در میان کودکان بوده است.

با مرگبارترین جانوران کره زمین که عامل مرگ بسیاری از انسان‌ها بوده‌اند آشنا شدید. امیدواریم که با مراقبت‌های بیش‌تر و پیشرفت علم پزشکی این آمارها روز به روز کاهش یابد.

5 در مورد “آشنایی با مرگبارترین جانوران روی زمین”

  1. مرگ بر انسان . اونا حیوونن و نمیدونن دارن ادم میکشن . اون انسان کثیف و جنایتکار میدونه داره ادم میکشه . مرگ بر هرچی انسانه

  2. یه سوال؟ملکه های مصر چرا از نماد مار کبری از جنس طلا که در نقاشی یا کتیبه های مصر باستان هست به عنوان تاج استفاده میکردند؟ چون بیشترین نماد مورد استفاده ملکه های مصر باستان مار کبری بوده!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH