مقایسه ال‌جی V30 پلاس با سامسونگ گلکسی S9 پلاس: نبرد پلاس‌ها!

شرکت‌های مختلفی در طول هر سال از پرچم‌داران خود رونمایی می‌کنند ولی در این میان سامسونگ در بین تمامی همراه‌های اندرویدی بیشترین توجه را به خود جلب می‌کند. این شرکت چندی پیش از گلکسی اس9 و گلکسی اس9 پلاس رونمایی کرد تا برای رقبای خود زنگ خطر را به صدا دربیاورد. با این شرایط در این مقاله قصد داریم تا غول سنگین‌وزن ال‌جی یعنی V30 پلاس را به‌صورت مستقیم با گلکسی S9 پلاس رو در رو کنیم تا ببینیم که کدام‌یک از این دو رقیب می‌توانند درمجموع پیروز رقابت باشند.

به این ترتیب به‌جای این که سخن دراز کرده و پیش درآمدی طولانی و کش‌دار را برای شما بنویسیم، به سراغ بررسی مستقیم ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی S9 پلاس رفته و سعی می‌کنیم تا در این مقایسه 7 بخشی، تلفن‌های همراه یاد شده را به چالش کشیده و به شما نشان بدهیم که کدام‌یک در عمل بهتر عمل می‌کنند.

طراحی ظاهری

پیش از این بارها به این نکته که طراحی ظاهری امری کاملا سلیقه‌ای است اشاره‌کرده‌ام و پیش از شروع مقایسه‌ این بخش، بار دیگر با تاکید بر روی این نکته، از هواداران هر دو برند می‌خواهم که شکیبایی به خرج داده و نظرات ما در این قسمت را بدون پیش‌داوری ارزیابی کنند.

این دو دستگاه هر دو دارای ابعادی بزرگ هستند و به همین دلیل نیز نباید انتظار داشته باشید با یک محصول جمع‌وجور و بسیار خوش دست روبرو باشید؛ البته هر دو مدل از نظر خوش‌دستی در کلاس ابعادی خود بسیار عالی به‌حساب می‌آیند. با این حال در نگاه نخست با یک نکته بسیار جالب روبرو هستیم: نسبت نمایشگر به بدنه گلکسی اس9 پلاس در مقایسه با مدل شرکت ال‌جی بیشتر است ولی این امر در نگاه نخست کمتر به چشم می‌آید و حتی احساس معکوس بودن این معادله به شما دست خواهد داد.

دلیل این امر نیز براق بودن بخش مشکی حاشیه نمایشگر در محصول سامسونگ است. به‌غیر از این مورد، در زاویه دید جلو کمتر تفاوتی در مقایسه ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی اس9 پلاس به چشم می‌خورد.

هر دو محصول با لبه‌هایی نرم طراحی شده‌اند که زاویه گردش کناره‌ها به‌سوی یکدیگر تقریبا مشابه طراحی شده و به همین دلیل نیز ساختار کلی بدنه هر دو تلفن همراه این رقابت، شباهت زیادی به هم دارد. البته محصول ال‌جی اندکی بلندتر و لاغرتر از رقیب خود بوده و علیرغم داشتن نمایشگری کوچک‌تر، ارتفاع بیشتری نسبت به گلکسی اس9 پلاس دارد.

نخستین تفاوت در طراحی این دو مدل را می‌توان در بررسی زاویه دید کناری آن‌ها مشاهده کرد. قرار دادن کنار به کنار ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی اس9 پلاس موجب می‌شود که متوجه شویم که دستگاه ال‌جی در کناره‌ها بسیار ساده و شکیل طراحی شده است ولی گلکسی اس9 پلاس طراحی فضایی‌تر و ارگونومیکی دارد که موجب می‌شود تا کناره‌های دستگاه به داخل خمیده به نظر برسند. در کناره سمت راست گلکسی اس9 پلاس، دکمه روشن و خاموش کردن نمایشگر طراحی شده ولی ال‌جی V30 پلاس به علت حذف این دکمه و جایگزینی آن با حسگر اثر انگشت، کناره خلوت‌تری را در سمت راست خود می‌بیند. البته درگاه ورودی سیم‌کارت این محصول در سمت راست دستگاه قرار دارد ولی به علت هم‌سطح بودن آن با بدنه عملا در کاربری روزانه تأثیری نخواهد داشت.

در کناره سمت چپ دستگاه نیز بار دیگر طراحی سامسونگ به‌مراتب شلوغ‌تر از ال‌جی بوده است. ال‌جی در سمت چپ بنده تنها دکمه‌های کنترل صدا را می‌بیند در حالی که در محصول شرکت رقیب شاهد دکمه‌های کنترل صدا و دکمه اختصاصی بیکسبی هستیم. این دکمه اختصاصی دارای بازخوردی دوگانه بوده است، برخی کاربران عاشق آن هستند و گروهی آن را کاملا اضافه و بی‌مصرف می‌دانند. به همین دلیل نیز شرکت سامسونگ امکان از کار انداختن دکمه بیکسبی را برای کاربران گلکسی اس9 و اس9 پلاس مهیا ساخته است. تفاوت اصلی بین دکمه‌های کنترل صدای این دو محصول نیز این است که گلکسی اس9 پلاس از یک دکمه بلند برای کنترل صدا استفاده می‌کند در حالی که ال‌جی V30 پلاس برای زیاد و کم کردن صدا از دو دکمه بهره برده است.

وقتی از زاویه پشتی به این دو محصول نگاه می‌کنیم، عملا هیچ شباهتی بین آن‌ها وجود ندارد. قرار دادن ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی اس9 پلاس و نگاه کردن به طراحی بخش پشتی بدنه آن‌ها به‌قدری با تفاوت همراه بوده که مجبور هستیم هر یک را به‌صورت مجزا توضیح بدهیم.

اگر از وسط بدنه یک خط فرضی رسم کنید، تقریبا هیچ‌چیزی در پایین آن وجود ندارد و لوگوی سامسونگ دقیقا در بالای این خط قرار می‌گیرد. درست در بالای این لوگو نیز یک کادر فیزیکی برجسته طراحی شده است که در آن به ترتیب از بالا به‌پایین، عدسی‌های دوگانه دوربین و حسگر اثرانگشت به‌صورت مستطیل شکل قرار گرفته است. در سمت راست این کادر نیز فلش عکاسی جا خوش کرده است. این امر نشان می‌دهد که سامسونگ از فاجعه طراحی گلکسی اس8 درس گرفته و این بار با یک طراحی منطقی و مناسب به سراغ آشتی با کاربران رفته است.

از سوی دیگر شرکت ال‌جی لوگوی خود را در پایین بدنه جای داده است و تقریبا در وسط دستگاه نیز شاهد لوگوی V30 پلاس هستیم. اندکی بالاتر از این لوگو نیز حسگر اثر انگشت به‌صورت دایره‌ای قرار دارد که یک حاشیه برجسته آن را از سایر بخش‌های بدنه تفکیک کرده است. در بالای این حسگر و با فاصله‌ای نسبتا زیاد، یک کادر افقی قرار دارد که میزبان دو عدسی دوربین این محصول است.

در سمت راست این کادر نیز فلش عکاسی تعبیه شده است. درمجموع باید گفت که در مقایسه طراحی، محصول سامسونگ به‌صورت کامل از اشکال مستطیلی شکل بهره برده است ولی همراه ال‌جی از طراحی دایره‌ای شکل استفاده کرده و این که کدام مورد برای شما جذاب‌تر است، تنها به سلیقه شخصی کاربر بستگی خواهد داشت.

وقتی از نظر اندازه به این دو محصول نگاه می‌کنیم، گلکسی اس9 پلاس ابعاد دقیق 158.1 در 73.8 میلی‌متری دارد و ابعاد ال‌جی V30 پلاس برابر با 151.7 در 75.4 میلی‌متر است. ضخامت محصول سامسونگ برابر با 8.5 میلی‌متر است ولی مدل ساخته شده توسط ال‌جی بیش از یک میلی‌متر نازک‌تر بوده و 7.3 میلی‌متر ضخامت دارد. کافی است به این موارد وزن 189 گرمی گلکسی اس9 پلاس و وزن 158 گرمی ال‌جی V30 پلاس را هم اضافه کنید تا متوجه شوید که چرا در این بخش، ال‌جی عملکرد بهتری داشته است.

نمایشگر

در بخش نمایشگر و در مقایسه ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی اس9 پلاس باید گفت که با دو مورد از برترین محصولات موجود در بازار مصرف روبرو هستیم. ابتدا به‌صورت آماری نگاهی به این دو مدل می‌اندازیم و بعد از آن به مقایسه عملکردشان خواهیم پرداخت.

ال‌جی V30 پلاس از یک نمایشگر 6 اینچی P-OLED بهره می‌برد. برای کسانی که نمی‌دانند باید بگوییم که عبارت P در نام این نمایشگر به این معنی است که پایه نمایشگر به‌جای استفاده مرسوم از کریستال‌ها، از پلاستیک تشکیل شده است. البته این امر یک مزیت بزرگ است و حتی شرکت‌هایی مانند سامسونگ نیز برای نمایشگرهای خود به این روند روی آورده‌اند ولی ال‌جی یکی از پیشگامان استفاده از پنل‌های دارای پایه پلاستیکی به‌حساب می‌آید و به همین دلیل نیز تجربه‌ خوبی در استفاده از این نوع نمایشگر دارد.

صفحه نمایش محصول ال‌جی با نسبت تصویری 18 به 9 بر روی دستگاه قرار گرفته است و رزولوشن آن برابر با 2880 در 1440 پیکسل است. این امر موجب شده که نرخ تراکم تصویری ال‌جی V30 پلاس به رقم تحسین‌ برانگیز 537 پیکسل در هر اینچ برسد. از سوی دیگر نمایشگر این تلفن همراه، 81.2 درصد از بدنه را پوشانده است.

شرکت سامسونگ بر روی گلکسی اس9 پلاس از یک نمایشگر سوپر AMOLED استفاده کرده است. این نمایشگر 6.2 اینچی 84.2 درصد از کل بخش جلویی بدنه را پوشانده است و تصویر آن با نسبت 18.5 به 9 ترکیب‌بندی می‌شود. این محصول از رزولوشن 2960 در 1440 پیکسل بهره می‌برد که این امر به معنای نرخ تراکم 529 پیکسل در هر اینچ است. هر دو نمایشگر از لایه حفاظتی ساخته شده توسط شرکت کورنینگ استفاده می‌کنند و گوریلاگلس 5 موجب راحتی خیال کاربران هر دو دستگاه شده است. همچنین هر دو مدل بر اساس انتظار از 16 میلیون رنگ پشتیبانی می‌کنند که البته یک موضوع بدیهی برای تلفن‌های همراه امروزی به‌حساب می‌آید.

حال به سراغ مقایسه تصویر این دو مدل می‌رویم. برای بررسی میزان روشنایی‌ تصویر باید یک نکته را یادآور شویم: وقتی که به‌صورت دستی نور نمایشگر را به بالاترین حد می‌رسانید، در حقیقت بالاترین پتانسیل نور نمایشگر خود را فعال نکرده‌اید و این مقدار از نور نمایشگر تنها به‌واسطه استفاده از وضعیت نور خودکار به دست می‌آید. با این تفاسیر ابتدا دو دستگاه را در بالاترین حد دستی نور قرار دادیم که در این بخش، عملکرد محصول ال‌جی اندکی بهتر بود و نمایشگر V30 پلاس نور بیشتری داشت. با این وجود وقتی که این شرایط را عوض کرده و به سراغ وضعیت خودکار تنظیم نور صفحه رفتیم، نتایج به‌دست‌آمده برعکس شد و سامسونگ عملکرد به‌مراتب بهتری را از خود به نمایش گذاشت. این وضعیت حتی در حدی بود که در برخی از موارد حس می‌کردیم که نور نمایشگر سامسونگ تقریبا دو برابر محصول رقیبش است!

در شرایط قرارگیری دستگاه در زیر نور خورشید نیز عملکرد هر دو مدل تحسین‌برانگیز بود ولی در مجموع باید گفت که باز هم عملکرد سامسونگ اندکی از رقیبش بهتر بود. تصاویر هر دو نمایشگر از نظر رنگ دارای کیفیت بسیار خوبی بودند و به‌سختی می‌شد در این زمینه تفاوتی را بین آن‌ها احساس کرد. برای مقایسه بهتر نمایشگر دو گوشی، آن‌ها را در کنار یکدیگر قرار داده و تصاویری را شکار کردیم که در ادامه مشاهده می‌کنید (گلکسی S9 پلاس در سمت راست و V30 پلاس در سمت چپ قرار گرفته‌اند).

توان پردازشی

توان پردازشی این دو دستگاه در بالاترین سطح ممکن قرار دارد ولی عملا باید گفت که قرار دادن ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی اس9 پلاس از ابتدا برنده را نشان می‌دهد. این دو دستگاه از دو نسل مختلف از پردازنده‌های اسنپ‌دراگون استفاده می‌کنند که این امر به علت فاصله زمانی در عرضه آن‌هاست. البته باید در نظر داشته باشید که گلکسی اس9 پلاس با تراشه اگزینوس 9810 نیز عرضه می‌شود که معمولا محصولات بازار ایران از این‌ دست پردازنده استفاده می‌کنند. درمجموع باید گفت که تفاوت چندانی بین عملکرد دو مدل مختلف گلکسی اس9 پلاس وجود ندارد و هر دو محصول نتایج مشابهی را در خروجی خود به ثبت رسانده‌اند. با تمامی این تفاسیر ابتدا به سراغ بررسی آماری این دو محصول رفته و سپس به مقایسه دقیق‌تر آن‌ها می‌پردازیم.

گلکسی اس9 پلاس با پردازنده اسنپ دراگون 845 یا اگزینوس 9810 عرضه می‌شود. هر دو پردازنده دارای 8 هسته پردازشی هستند و مدل اگزینوس از 4 هسته 2.7 گیگاهرتزی Mongoose M3 و چهار هسته 1.8 گیگاهرتزی کورتکس A55 بهره می‌برد. مدل اسنپ‌دراگون نیز دو سری هسته 4 تایی در اختیار دارد که سری نخست از نوع Kryo 385 Gold و دارای کلاک 2.7 گیگاهرتز هستند و چهار هسته بعدی Kryo 385 Silver بوده و روی فرکانس 1.7 گیگاهرتز عرضه شده‌اند. این آمار و ارقام برای پردازنده ال‌جی V30 پلاس یعنی اسنپ‌دراگون 835 شامل 4 هسته Kryo با فرکانس 2.45 و چهار هسته دیگر از همان نوع با کلاک 1.9 است.

گلکسی اس 9 پلاس با 6 گیگابایت رم عرضه می‌شود و ال‌جی V30 پلاس نیز از رم 4 گیگابایتی بهره‌مند است. همچنین پردازش گرافیکی مدل‌های اسنپ‌دراگون گلکسی اس9 پلاس بر عهده یک پردازنده آدرنو 630 بوده و مدل‌های اگزینوسی از پردازنده گرافیکی مالی G72 MP18 بهره می‌برند. در جبهه ال‌جی نیز پردازش گرافیکی بر عهده یک پردازنده آدرنو 540 است.

به این ترتیب از طریق آمار و ارقام می‌توان درک کرد عملکرد سامسونگ در این بخش بهتر است ولی معماری داخلی تلفن‌های همراه می‌تواند موجب شود که حتی دو دستگاه دارای پردازشگر و رم یکسان، عملکردی متفاوت را از خود برجای بگذارند و به همین دلیل نیز به سراغ بررسی نتایج بنچ‌مارک‌های این دو دستگاه می‌رویم تا ببینیم که خروجی دو بنچ‌مارک استاندارد AnTuTu و Geekbench برای این دو محصول از چه قرار است.

نتایج بنچ‌مارک AnTuTu که در جدول زیر می‌توانید آمده عملا نشان می‌دهد که تفاوت قدرت این دو دستگاه تا چه اندازه بالاست. گلکسی اس9 پلاس در این بنچ‌مارک توانسته است تا به‌صورت قدرتمندانه و با تفاوت 49 درصدی از رقیب خود پیشی بگیرد.

ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس

دومین بنچ‌مارک، Geekbench نسخه 4.1 است که مطابق معمول در دو بخش تک هسته و چندهسته‌ای بر روی هر دو دستگاه اعمال شده است و می‌توانید نتایج آن را در جدول زیر مشاهده کنید. در این بخش نیز توان گلکسی اس9 پلاس توانسته است تا ال‌جی را کاملا تحت‌الشعاع قرار بدهد.

ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس

ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس

بدون شک سامسونگ برتری قاطعی در این بخش از مقایسه ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی اس9 پلاس داشته است و نمی‌توان این دو محصول را در این زمینه رقیب یکدیگر دانست. در حقیقت گلکسی اس9 در بازار فعلی کمتر محصولی را نزدیک به خود می‌بیند و حتی ال‌جی V30 پلاس با توان پردازشی بسیار مناسب خود نیز توان رقابت با آن را ندارد و شاید نسل بعدی این محصول، انتقام این موضوع را از سامسونگ بگیرد ولی در  مقایسه ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی اس 9 پلاس برتری با همراه سامسونگ بود.

البته باید به این نکته هم توجه داشته باشید که تفاوت اصلی در بخش سخت‌افزاری شاید همین آمار و ارقام بنچمارک‌ها باشد و در عمل و هنگام کار کردن با بازی و اپلیکیشن‌ها، تفاوت محسوسی را مشاهده نکنید. در واقع هر دو گوشی فوق به‌قدری قدرتمند هستند که از پس اجرای همه اپلیکیشن‌ها و بازی‌ها روز بر آمده و تا مدت‌ها خیال کاربران‌شان را آسوده نگاه دارند.

دوربین

کیفیت عکاسی و فیلم‌برداری به یک چالش بسیار مهم و جذاب در دنیای امروزی ما بدل شده است و شرکت‌های سازنده تلفن همراه به‌شدت در این زمینه رقابت دارند. دو کمپانی بزرگ، خوش‌نام و مدعی در زمینه تولید تلفن‌های همراه هوشمند که به داشتن دوربین‌های با کیفیت بر روی تلفن‌های خود مشهور هستند، ال‌جی و سامسونگ هستند که در این مقاله با قرار دادن ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی اس9 پلاس عملا عملکرد دوربین هریک از آن‌ها را به چالش کشیده و با دیگری مقایسه می‌کنیم.

ابتدا مانند تمامی بحث‌هایی که پیش از این داشتیم، از نظر آماری به بررسی این دو دوربین می‌پردازیم. دوربین اصلی هر دو محصول از نوع دوگانه است.  این رقابت مانند یک مسابقه سنگین وزن بوکس است که در آن ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی اس9 پلاس روبه‌روی هم قرار دارند. دوربین ال‌جی V30 پلاس از دو عدسی 16 و 13 مگاپیکسلی تشکیل شده است. دیافراگم عدسی 16 مگاپیکسلی برابر با F1/6 بوده و این میزان برای دومین عدسی نیز برابر با 1/9 است. همچنین یکی از این عدسی‌ها به زوم خودکار دیجیتالی مجهز است. کیفیت فیلم‌برداری قابل ارایه توسط این دوربین هم در سه رده مختلف عرضه می‌شود که شامل فیلم‌برداری با کیفیت 2160p با نرخ 30 فریم بر ثانیه، 1080p با نرخ‌های 30 یا 60 فریم بر ثانیه و 720p با نرخ 120 فریم بر ثانیه است. ازجمله قابلیت‌های دوربین ال‌جی V30 پلاس نیز می‌توان به مواردی مانند عکس‌برداری واید یا فیلم‌برداری در وضعیت سینمایی یا Cine Mode اشاره کرد که بیشتر در دوربین‌های DSLR شاهد وجود چنین ویژگی‌ای هستیم.

در دیگر گوشه رینگ دوربین گلکسی اس9 پلاس قرار دارد که یک دوربین دوگانه با سنسورهای 12 مگاپیکسلی دارد. این دوربین به نحوی ساخته شده است که دیافراگم یکی از عدسی‌های آن برابر با f/1.5 و دیافراگم دیگری برابر با f/2.4 است. این امر به این معنی است که یک عدسی 26 میلی‌متری و یک عدسی 52 میلی‌متری بر روی این دستگاه قرار گرفته که سبب‌ساز کیفیت عکاسی بسیار خوبی برای این محصول شده است. دوربین گلکسی اس9 پلاس می‌تواند ویدیو را نیز با کیفیت‌های مختلفی برداشت کند. این کیفیت‌ها شامل برداشت ویدیو به‌صورت 2160p و نرخ فریم 60 بر ثانیه، کیفیت 1080p و نرخ فریم 240 فریم بر ثانیه و درنهایت وضوح 720p و نرخ فریم فوق‌العاده 960 فریم بر ثانیه است. ازجمله امکانات تعبیه شده بر روی این دوربین می‌توان به برداشت دو فیلم همزمان، HDR خودکار، فیلم‌برداری سوپر اسلوموشن، دریچه دیافراگم متغیر و چندین و چند قابلیت دیگر اشاره کرد.

دوربین دوم گلکسی اس9 پلاس یک نمونه 8 مگاپیکسلی با دیافراگم f/1.7 است و ال‌جی V30 پلاس هم از یک دوربین دوم 5 مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 بهره می‌برد. به‌صورت کلی باید گفت که دوربین این دو دستگاه در نوع خود در میان بهترین‌های تاریخ تلفن‌های همراه جای دارند ولی تفاوت کیفیت آن‌ها در کجا نهفته است؟

میزان جزئیات ثبت شده توسط هر دو دوربین بسیار تحسین‌برانگیز است با این وجود دوربین گلکسی اس9 پلاس از نظر برداشت رنگ‌های سرد مانند رنگ آبی بهتر از دوربین ال‌جی عمل می‌کند ولی رنگ‌های گرم در عکس‌های برداشت شده توسط ال‌جی V30 پلاس کیفیت بهتری دارند و براق‌تر و زنده‌تر به نظر می‌رسند. دیگر تفاوت عمده‌ای که بین دوربین این دو محصول به چشم می‌خورد را نیز می‌توان در وسعت تصاویر برداشت شده درک کرد، تصاویر برداشت شده توسط دوربین ال‌جی بسیار عریض‌تر از تصاویر برداشت شده توسط دوربین آخرین نسخه از گلکسی هستند و این امر برای برداشت تصاویر در محیط‌های باز و مناظر طبیعی بسیار مفید است.

در ادامه نمونه تصاویر شکار شده با این دوربین‌ها در شرایط مشابه و تنظیم اتوماتیک را مشاهده می‌کنید.

امکانات دوربین‌ها موجب می‌شود که یک سردرد شیرین داشته باشید و ندانید که کدام دستگاه امکانات عکاسی بهتری را فراهم می‌کند. از یک‌سو وضعیت تصویربرداری سینمایی ال‌جی قرار گرفته است که موجب ایجاد حس و حال بسیار متفاوتی می‌شود ولی در سوی دیگر سامسونگ با قابلیت‌های متعدد تصویربرداری خود می‌تواند دنیایی از انتخاب را پیش روی شما بگذارد. به‌طورکلی باید گفت که دوربین هر دو دستگاه آن‌قدر تنظیمات دارند که عکاسان نیمه‌حرفه‌ای و حتی در برخی موارد عکاسان حرفه‌ای را نیز راضی نگاه می‌دارد.

کیفیت صوتی

صدای این دو محصول، بخش دیگری بود که رقابت بسیار شدید و نزدیکی را در آن شاهد بودم. آزمایش صدای این دو تلفن همراه به‌اندازه‌ای دشوار به‌نظر می‌رسید که برای انجام آن مجبور شدم به یکی از دوستان موسیقی‌دان خودم مراجعه کرده و از او بخواهم که درباره خروجی صدا نظر بدهد. خروجی صدای بلندگوی هر دو محصول، از تلفن‌های همراه هوشمند دیگر بهتر است و خروجی صدای بسیار رسایی را برای دستگاهی به این کوچکی شاهد هستیم. گلکسی اس9 پلاس از یک بلندگوی استریو بهره می‌برد که کیفیت صدایی بهتر از نسل‌های قبلی سری گلکسی دارد.

هر دو محصول در پخش صدا با بلندگوی اصلی دستگاه عملکرد خوبی داشته و نویز بسیار کمی دارند ولی در عمل کیفیت صدای آن‌ها در مقایسه با محصولاتی مانند آی‌فون 8 و اچ تی سی +U11 اندکی ضعیف‌تر است. البته این مقدار به‌قدری اندک است که تنها دستگاه‌های ثبت صدا می‌توانند آن را درک کنند.

با این حال وقتی از هدفون‌ها استفاده می‌کنیم، عملکرد محصول ال‌جی اندکی بهتر بوده و تفکیک ضرباهنگ صدا با هدفون ال‌جی V30 پلاس بهتر از هدفون گلکسی اس9 پلاس است. هر دو دستگاه با هدفون‌های ویژه خود عرضه می‌شوند که ممکن است برای همان دستگاه بهینه‌سازی شده باشد و به همین دلیل نیز به سراغ یک هدفون ثالث رفته و با کمک آن کیفیت صوتی ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی اس9 پلاس را مورد آزمایش قرار دادم. نکته جالب این است که این تفاوت کیفیت وقتی که از هدفون مشابهی بر روی هر دو محصول استفاده کردم نیز خودش را نشان داد. در مجموع باید گفت که این بخش از مقایسه با برتری میلی‌متری ال‌جی V30 پلاس به‌پایان می‌رسد.

نرم‌افزار و رابط کاربری

در این بخش از بررسی ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی اس9 پلاس بار دیگر یک برنده واضح داریم. شرکت سامسونگ نرم‌افزارهای کاربری بسیار ویژه‌ای را در طول چند سال برای خود به دست آورده است. مواردی مانند بیکسبی به‌صورت اختصاصی برای سری گلکسی طراحی شده‌اند و گلکسی اس9 پلاس بهترین بهره‌برداری را از آن‌ها کرده است. از سوی دیگر گلکسی اس9 پلاس با اندروید 8 عرضه شده است در حالی که ال‌جی V30 پلاس از اندروید 7.1.2 بهره می‌برد (البته به اندروید 8 آپدیت می‌شود). اندروید 8 عملکرد سریع‌تر، بهتر و جذاب‌تری را نسبت به نسل قبلی خود دارد که من را به یاد جهش شدیدی که اندروید 6 نسبت به اندروید 5 داشت، می‌اندازد. به این ترتیب در بخش سیستم عامل، گلکسی اس 9 پلاس یک گام از رقیبش جلو است.

رابط کاربری این دو مدل کاملا سلیقه‌ای است. رابط‌های کاربری سامسونگ همیشه استاندارد ویژه‌ای داشته است که کاربران این شرکت را به‌خوبی به خود جذب می‌کند. گلکسی اس9 پلاس یکی از برترین رابط‌های کاربری تاریخ سامسونگ را به نمایش درآورده است در حالی که رابط کاربری ال‌جی V30 پلاس علیرغم تمامی ویژگی‌های خوب خود، پیشرفت چندان زیادی نسبت به نسل‌های قبلی نداشته است.

از سوی دیگر همان‌طور که اشاره شد، وجود بیکسبی موجب می‌شود که سامسونگ بتواند یک هوش مصنوعی مخصوص به خود را در اختیار کاربرانش قرار بدهد و حتی دکمه فیزیکی ویژه‌ای نیز بر روی این دستگاه تعبیه شده است.

باتری

باتری گلکسی اس9 پلاس از نظر آماری قوه نیرومندتری به‌نظر می‌رسد. این باتری 3500 میلی آمپر ساعتی در مقایسه با باتری 3300 میلی آمپر ساعتی ال‌جی V30 پلاس و همچنین پردازنده جدیدتر، بر روی کاغذ بهتر است ولی تست کردن باتری این دو محصول نتیجه‌ای متفاوت را نشان داد. عملکرد و دوام باتری ال‌جی در آزمایش‌های ما بهتر از محصول رقیب بود که این امر با توجه به معماری بهینه اسنپ‌دراگون 845 و مصرف کمتر آن، اندکی عجیب به نظر می‌رسید.

پس از مدت‌زمان مشابهی از پخش ویدیویی در وضعیت صد درصد بودن باتری و قرار داشتن نور نمایشگر در حداکثر میزان ممکن، باتری دو دستگاه شروع به نشان دادن تفاوت‌هایی اندک کردند. ال‌جی پس از نزدیک به نیم ساعت پخش ویدیو، 2 درصد بیشتر از گلکسی اس 9 پلاس باتری داشت. این وضعیت در تمامی آزمایش‌های دیگر نیز تکرار شد تا به این نتیجه برسم که باتری ال‌جی V30 پلاس بهتر از باتری رقیبش عمل می‌کند.

عملکرد باتری محصول ال‌جی در تمامی بخش‌ها بهتر بود ولی در استفاده از مرورگر وب شاهد تغییر این رویه بودیم و مرورگر ویژه سامسونگ عملکرد مناسبی در صرفه‌جویی در مصرف باتری از خود نشان می‌داد. با این حال مواردی ماند تماس که اولویت بسیاری از کاربران است، نتیجه‌ای متفاوت داشت. محصول ال‌جی پس از گذشت نزدیک به 20 دقیقه تماس صوتی، یک درصد باتری کم کرده بود در حالی که این زمان برای سامسونگ برابر با 15 دقیقه بود. با تعمیم این زمان می‌توان گفت که تماس صوتی ال‌جی V30 پلاس می‌تواند بیش از 90 ساعت به طول بیانجامد درحالی که گلکسی اس9 پلاس به‌سختی به رقم 85 ساعت می‌رسد و این برتری دیگری در مقایسه ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی اس9 پلاس را نشان داده است.

در ادامه ویدیوی اختصاصی ما از بررسی باتری این دو گوشی در نمایش دادن ویدیو به صورت ممتد را مشاهده می‌کنید.

نتیجه‌گیری

درمجموع باید گفت که در تمام عمر کاری خودم کمتر پیش آمده بود که دو محصول رقیب بتوانند تا این اندازه من را به دردسر بیندازند. مدت‌زمان محدودی که برای مقایسه ال‌جی V30 پلاس در برابر سامسونگ گلکسی اس9 پلاس در اختیار داشتم و از سوی دیگر کیفیت بسیار بالای این دو محصول موجب شد تا یکی از دشوارترین کارهای مقایسه‌ای در سابقه کاری من رقم بخورد. با این وجود با توجه به این که محصول ال‌جی و همراه سامسونگ با فاصله زمانی زیادی نسبت به یکدیگر عرضه شده‌اند، می‌توان گفت که عادلانه‌ترین قضاوت به مقایسه نسل بعدی ال‌جی V با گلکسی اس9 پلاس موکول می‌شود.

البته ال‌جی V30 پلاس نیز توانست پا به‌پای غول سامسونگ پیش بیاید و درنهایت این دو محصول را در میان 10 همراه نیرومند تاریخ از دید من قرار بدهد. مهم نیست که پس از خواندن این رقابت جذاب کدام تلفن همراه را می‌خرید زیرا چه گلکسی اس9 پلاس را داشته باشید چه ال‌جی V30 پلاس، در هر حال تجربه‌ای ناب از اندروید را خواهید داشت. با این وجود اگر توان پردازشی بهتر و امکانات کاربری نیرومندتر می‌خواهید به سراغ گلکسی اس9 پلاس بروید ولی اگر امکانات چندرسانه‌ای و باتری بهتر برای شما مهم‌تر است و قصد پرداخت مبلغ کم‌تری هم دارید، می‌توانید ال‌جی V30 پلاس را انتخاب بهتری به‌حساب بیاورید.

در پایان نیز اطلاعات سخت‌افزاری این دو تلفن همراه را در کنار یکدیگر مشاهده می‌کنید.

ال‌جی V30 پلاس

سامسونگ گلکسی S9 پلاس

بدنه

آلومینیومی با پشت شیشه‌ای و ابعاد 15.2 در 7.5 سانتی‌متر و ضخامت 7.3 میلی‌متر

آلومینیومی با ابعاد 15.8 در 7.4 سانتی‌متر و ضخامت 8.5 میلی‌متر

وزن

158 گرم

189 گرم

نمایشگر

 P-OLED با اندازه 6 اینچی و رزولوشن 2880 در 1440 پیکسل

سوپر AMOLED با اندازه 6.2 اینچی و رزولوشن 2960 در 1440 پیکسل

پردازنده

اسنپ‌دراگون 835

هشت هسته‌ای اگزینوس 9810/اسنپ‌دراگون 845

رم

4 گیگابایت

6 گیگابایت

حافظه داخلی

128 گیگابایت

64/128/256 گیگابایت

دوربین

دوربین دوگانه 13+16 مگاپیکسلی به‌علاوه دوربین سلفی 5 مگاپیکسلی

دوربین دوگانه 12+12 مگاپیکسلی به‌علاوه دوربین سلفی 8 مگاپیکسلی

باتری

3300 آمپرساعت

3500 آمپرساعت

سیستم‌عامل

اندروید 7.1.2

اندروید 8.0

شبکه‌های ارتباطی

4G LTE

4G LTE

12 در مورد “مقایسه ال‌جی V30 پلاس با سامسونگ گلکسی S9 پلاس: نبرد پلاس‌ها!”

  1. اگه به سایت dxomarkبخوای نگاه کنی ک پارتی بازی داداش من دکسو چرا از دوبین پی20پرو ک بهترین دوربین سال2018هست حرفی نزد v30فوق العاده شما چی میگید

  2. نمیدونم واسه چی طرفداری ال جی رو کردید
    اگه نکردید پس چرا حرفی از نتیجهی دوربینشون توی سایت dxomark نزدید
    چرا حرفی از اسکنر عنبیه ک ادغام شده با اسکن چهره نزدید چرا از دکمه ی حساس به فشار و خوب home اس ۹ حرفی نزدید چرا نگفتید چون صفحه نمایش اس۹ بزرگتره مصرف باتریش بیشتر میشه(حداقل توی تماشای فیلم) خداییش اس ۹ خوشگل و خوش دست تره و هاردش قابل اعتمادتر من تا اینجا میدونم
    من خودم آیفون دارم ولی اطلاعات این گوشیارو خوب دارم

    1. دوست عزیز اولا گوشی هارد نداره حافظه ی فلش داره دوما من خودم هم به این مقایسه اعتقادی نداشتم اصولا باید با جی 7 مقایسه می شد.

      1
      2
    2. اینا واقعیت بودش در مورد قسمت ددم متنت هپ باید بگم که برای اینکه dxo و امثال هم همش برای گول زدن بچه هایی مثل شماهاست بقیش هم.چرت بود

  3. واقعا بررسیتون هدف مند بود به دلیل اینکه هر جایی ال جی یه ضره هم بهتر بود اون قضیه رو خیلی گندش میکردید!!
    ولی جایی که سامسونگ بهتر بود مثل صفحه نمایش، دوربین، سخت افزار و … میگفتید اصلا مهم نیست!!
    هر ادمی عقل هم نداشته باشه میفهمه بین این 2 مدل قطعا اس9 بهتره
    پ ن: من اصلا طرفدار سامسونگ نیستم و برند مورد علاقم یه چیز دیگست
    ولی توی این بررسی این موارد به چشم میومد

  4. سامسونگ همیشه یه سرو گردن از الجی بهتره. الجی همیشه از سامسونگ تقلید میکنه اینو دیگه همه میدونن

  5. ال جی عالی بود
    به جز پردازنده که قابل پیش بینی بود البته فقط رو کاغذ کم آورد وگرنه در واقعیت فرقی ندارن
    مشکل ال جی v30 در ایران قیمت گذاریشه که تو فروشش مشکل ایجاد کرده

  6. الجی هر وقت ضعیف کار کرده بعد یه مدت با یه مدل جدید روی همه رقیب هارو کم کرده …واقعا این مدلش عالی بود خیلی خوشم اومد

  7. صفحه نمایش و دوربین الجی وی۳۰ خیلی بهتر عملکرده به نظرم اس ۹ بخاطر پردازندش فقط بهتر بوده همین

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH