دانشمندان توانستند مجوز ایجاد تغییرات ژنتیک در جنین انسان را کسب کنند!

ایجاد تغییرات ژنتیک برای رفع برخی نواقص در انسان از مدت‌ها قبل بحثی جالب و هیجان انگیز هم برای پزشکان و هم روان‌ پزشکان بوده است. اخیرا هم بحثی با نام CRISPR در محافل علمی مورد مطالعه قرار گرفته که روشی علمی-تخیلی برای دست کاری ژنتیک با هزینه کم است. تا به حال این روش روی هیچ جنین انسانی آزمایش نشده بود، اما یک محقق بریتانیایی به نام Francis Crick که برنده جایزه سال از سازمان باروری انسان و جنین شناسی این کشور است، به عنوان جایزه تحقیقاتش، اجازه دارد این طرح را عملی کند.

landscape-1454355449-1024px-dna-methylation

تیمی تحقیقاتی به سرپرستی این محقق با بارور کردن تخمک و سپس استفاده از روش CRISPR-Cas9 اقدام به ایجاد تغییرات ژنتیکی در این جنین خواهند کرد تا تاثیر آن را بر رشد سلول‌ها بررسی کنند. سپس بعد از هفت روز جنین را از بین می‌برند.

یکی از اهداف مهم این تحقیق کشف دلایل ناباروری و درمان آن است. این محققان در ابتدا چندین آزمایش انجام خواهند داد که شامل اصلاح سلول‌های وراثتی OCT4 است. این سلول مسئول ایجاد تکثیر و هماهنگی سلول‌هاست. اگر OCT4 به درستی عمل نکند، ممکن است موجب ایجاد یک سری جهش ژنتیکی شود که منجر به اختلال در بارداری و در نهایت سقط جنین و یا مشکلات پزشکی شود.

هنوز موانعی بر سر راه این تحقیق هستند که پیش از شروع باید به رفع آن‌ها پرداخت. برای مثال، یک تحقیق محلی باید برای بررسی سطح باورها و اصول اخلاقی مردم هر منطقه از جهان در رابطه با ایجاد تغییرات ژنتیکی روی جنین انجام شود. با تمام مشکلاتی که وجود دارد و یا در طول تحقیق ممکن است به وجود بیاید، باید خوشحال بود که یک گام دیگر به اصلاح و تغییر ژن و سلامت بشر نزدیک شده‌ایم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH