هر آن‌چه که در رابطه با پلی استیشن ۴.۵ باید بدانید

در مقایسه با چرخه معرفی اسمارت فون‌ها، چرخه معرفی کنسول‌های بازی مانند دوره‌های زمین‌شناسی است. برای مدتی طولانی بازه عمر کنسول‌های بازی بین ۵ تا ۷ سال بوده است. اما ممکن است که این روند تغییر کند. اخبار حاکی از آن است که سونی و حتی شاید مایکروسافت، در حال آماده‌شدن برای معرفی کنسول‌های جدید خود هستند.

زمانی که این شایعات منتشر شد، وال‌استریت ژورنال گزارش داد که کنسول جدید سونی قابلیت اجرای بازی‌های سنگین و با گرافیک بالا را دارد. البته در نظر داشته باشید که این کنسول جدا از هدست واقعیت مجازی PlayStation VR است که قرار است در پاییز ۲۰۱۶ معرفی شود.

این کنسول که تا به‌حال نام‌های زیادی از جمله PS Neo، PS 4k و PS 4.5 برای آن حدس زده شده است، به قدرت پردازش و گرافیک بیشتری مجهز شده است و از PlayStation VR نیز پشتیبانی می‌کند. بعلاوه، سونی به تولید کنسول فعلی ادامه می‌دهد و این کنسول نیز به پرتفولیو افزوده می‌شود به جای اینکه کنسول نسل بعد باشد. سونی برنامه دارد که کنسول جدید را پیش از معرفی PlayStation VR در اکتبر، ارایه کند.

در تئوری، PS 4.5 نسخه بهبود‌ یافته PS4 است که بگونه‌ای توسعه یافته است که از باز‌ی‌هایی که برای نمایشگرهای ۴K نیز توسعه یافته‌اند، پشتیبانی کند. این کنسول از محتوای فعلی و آینده HD پشتیبانی می‌کند و مجهز به یک چیپست مخصوص کنسول است که تکنولوژی‌های جدید CPU و GPU که توسط AMD توسعه داده می‌شوند را در یک چیپست جمع کرده است. این چیپ به احتمال زیاد با استفاده از فناوری ۱۴ نانومتری FinFET تولید می‌شود. بر اساس لیست دیگری با جزئیات بیشتر، این کنسول دارای پردازنده ۸ هسته‌ای AMD Jaguar با سرعت ۲.۱ گیگاهرتز  و ۸ گیگابایت رم GDDR5 است. همچنین این کنسول قادر است بازی‌های PS4 را نیز اجرا کند. به عبارت دیگر، هر دو کنسول بازی‌های یکسانی خواهند داشت، اما بازی برای کنسول جدید، گرافیک بهتری دارد. سونی گفته است که بازی اختصاصی برای کنسول جدید وجود ندارد و هر بازی باید در دو نسخه و برای هر دو کنسول ارایه شود.

برخی معتقدند که علاقه سونی به ساخت PS 4.5 بیشتر به علاقه این کمپانی برای فروش تلویزیون‌های ۴K بر می‌گردد. این فرض نیز وجود دارد که این کنسول بتواند محتوای ۴K را از Netflix استریم کند. گرافیک بهتر این کنسول کمک می‌کند که کاربران در استفاده از هدست PlayStation VR تجربه بهتری داشته باشند. از راه‌های ارتباطی این کنسول می‌توان به HDMI 2.0 و بلوری ۴K نسل بعد اشاره کرد. از نظر قیمت، اگر این مشخصات واقعی باشند، مسلما با کنسول ارزانی روبه‌رو نخواهیم بود. 

گرچه شاید نتوان به این اطلاعات، خرده گرفت و تجربه بازی بهتر، گیمرها را به وجد آورد، اما بر اساس یک قانون نانوشته، چیزهای خوب در این دنیا فقط در رویا اتفاق می‌افتند، نه در واقعیت! شاید مانع مهمی که بر سر راه عرضه کنسولی با این مشخصات باشد، قیمت است. اول اینکه انتظار می‌رود که این کنسول با نمایشگرهای UHD سازگار باشد. اما حتی اگر قدرت پردازش را دو برابر کنیم، به دستاورد بزرگی رسیده‌ایم چه برسد به ۴ برابر! قراردادن GPU با ۴ برابر قدرت در یک کنسول، شاید بسیار خوش‌بینانه باشد. مسئله دوم، معماری حافظه است. قطعا زمانی که شما از محتوای ۴K پشتیبانی می‌کنید، نیاز به رم سریع‌تر دارید تا بتواند از این GPU پشتیبانی کند. اینجاست که به دلیل قیمت زیاد، نباید انتظار تغییرات زیادی داشه باشید. البته تکنولوژی‌های جدید مانند HBM نیز وجود دارند، که بسیار سریع هستند، اما باز هم به دلیل قیمت بالا، استفاده از آن در کنسول مقرون به صرفه نیست.

سرانجام اینکه، برخلاف همه این ویژگی‌های خوب، افزایش تجربه کاربری، شاید چندان محتمل نباشد. هنوز معلوم نیست که چگونه بازی‌های ۳۰ فریم بر ثانیه PS4 به بازی‌های ۶۰ فریم بر ثانیه PS4.5 تبدیل می‌شوند. البته که شاهد افزایش گرافیک خواهیم بود، اما تجربه واقعی بازی‌های با کیفیت UHD اورجینال به جز چند عنوان، کماکان دور از دسترس است.

این حقیقت شاید چندان پوشیده نباشد که نوآوری واقعی در دنیای سخت‌افزار، به دلیل نیاز به سرویس‌دادن به کاربران فعلی، همیشه عقب می‌افتد. سونی نیز از این قاعده مستثنی نیست.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH