قبل از خرید تلفن همراه، این مطلب را بخوانید! (راهنمای خرید تلفن هوشمند)

which-phone

برای رفع هر نیازی باید در ابتدا نیاز خود را به خوبی بشناسیم تا بتوانیم از گزینه‌های پیش رو که در ظاهر همگی مناسب هستند، بهترین را انتخاب کنیم. در خرید یک تلفن هوشمند نیز در ابتدا باید بنشینید و کمی فکر کنید. به اینکه چرا من یک تلفن هوشمند نیاز دارم؟ قرار است با آن چه کارهایی انجام دهم؟ از تلفنم چه می‌خواهم؟ چه استانداردهایی را باید رعایت کنم تا بهترین گزینه مورد نظر را نسبت به بودجه‌ام داشته باشم؟ توصیه من این است که پیش از خرید به این پرسش‌ها کمی بیندیشید تا شاید بتوانید در این بازار رنگارنگ از سر درگمی رهایی یابید و با فکری بازتر انتخاب کنید.
در مقاله زیر چند مورد از پر اهمیت‌ترین مواردی را که باید پیش از خرید یک تلفن به آن‌ها توجه کنید برایتان آماده کرده‌ایم. امیدواریم که پس از پایان مقاله انتخاب بهتری در خرید بعدیتان داشته باشید.

صفحه نمایش
با یک نگاه ساده به صفحه نمایش یک تلفن هوشمند می‌توانید به راحتی از روشنی، دقت و زوایای دید آگاه شوید. اما شاید برای برخی از کاربران بعضی از اعداد و اصطلاحات نامفهوم و عجیب و غریب به نظر بیاید. مثلا مقدار PPi (تعداد پیکسل‌ها درهر اینچ) که هر چقدر مقدارش بالاتر باشد، قطعا برای صفحه نمایش شما بهتر است. برای مثال این میزان در تلفن‌های بسیار خوب بیشتر از 310 در تلفن‌های معمولی 280 و در تلفن‌های ارزان حدود 250 و پایین‌تر است.
البته همه چیز به همین راحتی‌ها هم نیست. برای هر ویژگی موجود در یک تلفن همراه نکاتی وجود دارد که بد نیست کمی درباره‌شان صحبت کنیم:
• از خرید تلفنی با رزولوشن 240×320 پیکسل خودداری کنید، زیرا بیشتر برنامه‌ها و بازی‌ها را پشتیبانی نمی‌کند.
• از خرید تلفنی که رزولوشن عجیبی چون 768×1024 یا 600×1024 پیکسل دارد خودداری کنید. زیرا به مشکل قبل بر خواهید خورد.
• تا آنجا که امکان دارد به دنبال تلفنی باشید که مقدار PPi آن بالاترین باشد، زیرا زمانی که این مقدار پایین باشد متون و تصاویر نامفهوم خواهند بود.
• همراه بودن ویژگی‌های AMOLED/IPS به این معنی نیست که صفحه نمایش شما بهتر از AMOLED تنها است. زیرا هر ویژگی برتری‌های خاص خود را دارد. در صفحات آمولد سطح رنگ سیاه بهتر است اما وجود IPS زوایای دید بهتری را ارایه می‌دهد.
• با اینکه گفته می‌شود صفحات گوریلا گلس ضد خش هستند اما توصیه می‌کنیم که همیشه از یک کاور ضد خش استفاده کنید.

پردازشگر
به راستی چه چیزی مهم‌تر از قلب است؟ حتما الان می‌خواهید بگویید مغز! اما در بدن تلفن هوشمند ما این پردازشگر است که مهمترین نقش را ایفا می‌کند. البته اهمیت این بخش نیز باز بستگی به نیاز شما دارد. اگر انتظار دارید که تلفن‌تان در حد یک کنسول بازی در خدمت‌تان باشد، پس مدلی را انتخاب کنید که پردازشگر بهتر با تعداد هسته‌های بیشتر داشته باشد.
برای پی بردن به نوع پردازشگر نیز نیازی به راهنمایی ندارید. ماشاالله همه متخصص هستید! اما در زیر چند نکته را یاد آوری می‌کنم که بد نیست به آن‌ها توجه نمایید:
• از خرید تلفنی که پردازنده آن ARM11 (نوعی معماری پردازشگر از خانواده ریزپردازشگرهای ARM) است خودداری کنید. زیرا به زودی بیشتر برنامه‌ها و حتی خود گوگل از آن پشتیبانی نخواهند کرد.
• سرعت کلاک اهمیت چندانی ندارد. مثلا شما با پرداخت مبلغی حدود 1 میلیون تومان می‌توانید گوشی اندرویدی مجهز به یک پردازشگر 1Ghz تهیه کنید که حتی از بازی‌های ابتدایی نیز پشتیبانی نمی‌کند (تعداد هسته‌ها مهم‌تر است).
• در تمام موبایل‌های اندرویدی GPU و پردازشگر بر روی یک چیپ قرار دارند.
• بدون توجه به موبایل یا سازنده، اگر چیپست یکی باشد GPU نیز مشابه خواهد بود.
• از نظر میزان کارایی انواع زیر به ترتیب چیده شده‌اند:
• Cortex A5<Scorpion<Cortex A7< Cortex A9< Krait< Cortex A15 و با افزایش تعداد هسته‌ها کارایی نیز افزایش می‌یابد.

حافظه
مورد دیگری که زمان خرید یک تلفن هوشمند باید حتما به آن توجه کنید میزان حافظه است. شاید زمان‌هایی برایتان پیش آمده باشد که مجذوب مدل خاصی شده باشید. به طوری که دیگر به هیچ چیز جز خرید آن فکر نمی‌کنید. اما ما اینجاییم تا به شما عزیزان بگوییم که میزان حافظه داخلی بسیار اهمیت دارد و چیز دیگری که بیش از آن با اهمیت است، میزان حافظه رم است. زیرا این فضای رم است که به شما تجربه‌ای روان از کار با گوشی هدیه می‌کند. در رابطه با این بخش نیز نکاتی وجود دارد که برایتان بازگو می‌کنیم:
• برای اینکه بتوانید از گوشی اندرویدی خود به راحتی و بدون توقف استفاده کنید، به یک رم حداقل 512 مگابایتی نیاز دارید. البته باز هم میزان دقیق آن بستگی به پردازشگر، رزولوشن صفحه و کاربرد شما دارد.
• شما تقریبا 50 درصد از حافظه رم را زمان بوت اولیه در اختیار دارید. زیرا GPU و اندروید به رم سیستم نیاز دارند.
• حافظه رام یا همان حافظه فقط خواندنی با حافظه داخلی فرق دارد. رام کل حافظه را شامل می‌شود و همان طور که از نامش پیداست قابلیت نوشتن بر روی آن وجود ندارد. این حافظه در اختیار دستگاه شماست و برای اولین بار زمان نصب سیستم عامل اطلاعات روی آن قرار گرفته و تغییر نمی‌کنند.
• در موبایل‌هایی که بیش از 5 گیگابایت حافظه دارند، این فضا به بخش‌های گوناگونی تقسیم شده است. مثلا حافظه برنامه‌ها که در آن اپلیکیشن‌های شما قرار می‌گیرند.

باتری
بهتر است همین ابتدا بگویم، این بخش برای خود من از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. تصور کنید گوشی شما به بهترین پردازشگر مجهز باشد، بهترین و زیباترین تصاویر را از طریق صفحه نمایش در اختیارتان قرار دهد و برنامه‌ای روی زمین نباشد که نتوانید با آن اجرا کنید. اما وسط کار و زمانی که غرق در کار هستید با هشدارهای پایان باتری، آن هم تنها پس از 2–3 ساعت کار مواجه شوید. ضد حال که می‌گویند دقیقا همین است! نکات زیر را حتما در هنگام انتخاب یک تلفن هوشمند در نظر بگیرید:
• توجه کنید که موبایل‌هایی با باتری 1500 میلی آمپر به طور معمول تا دو بار در طول روز شارژ می‌شوند (البته بسته به استفاده شما و سایز نمایشگر نیز دارد).
• صفحه نمایش بزگ‌تر، باتری پرقدرت‌تر نیز می‌خواهد. پس اگر موبایلی انتخاب کرده‌اید که صفحه نمایش آن 4.5 اینچ است، باید باتری آن بیش از 2000 میلی آمپر باشد.
• AMOLEDها کم مصرف‌ترین نوع صفحات هستند، پس توصیه ما این است که در صورت امکان مدلی را انتخاب کنید که مجهز به این تکنولوژی باشد.
• تا آنجا که امکان دارد از خرید مدل‌هایی که باتری آنها ثابت است و امکان در آوردن باتری وجود ندارد خودداری کنید. زیرا در شرایط بحرانی خاموش کردن گوشی شوار خواهد بود.

سیستم عامل
در این بخش محدودیت‌هایی وجود دارد. مثلا اگر بخواهید به سمت برند اپل بروید تنها یک انتخاب پیش رو دارید آن هم iOS است. و این یک محدودیت واقعی است! اما اگر قرار باشد ویندوز 8 یا اندروید را به عنوان سیستم عامل انتخاب کنید، گزینه‌های پیش رویتان بسیار زیاد و متنوع است. البته در بین این دو نیز اندروید با قدرت بیشتری ظاهر شده است. با تمام این حرف‌ها نمی‌توان از بلک بری و اوبونتو نیز که کاربران ویژه خود را دارند حرفی به میان نیاورد. اما باز هم آنچه در بازار و واقعیت فعلا قدرت را در دست دارد، اندروید است (این مقاله را بخوانید).

ویژگی‌های دیگر
به غیر از این چند موردی که در بالا از آنها صحبت کردیم، ویژگی‌های دیگری نیز وجود دارد که نمی‌توان آن‌ها را نادیده گرفت:

اتصالات:
مسلما وقتی که یک تلفن هوشمند می‌خریم از آن گجت انتظار داریم که ارتباطات مارا با دنیا و دیگر تکنولوژی‌های موجود بهبود ببخشد و این ارتباط میسر نمی‌شود مگر با وجود 3G ،GPS ،Wi-Fi و بلوتوث.

استحکام:
وقتی بحث رقابت باشد، باید به عنوان تولید کننده همیشه چیز جدیدی برای ارایه داشته باشید تا شاید در این بازار رنگارنگ بتوانید دل از مشتری برده و جیبش را خالی کنید!
چند وقتی است که از ویژگی‌هایی چون ضد آب بودن، ضد گرما و ضد گرد و غبار بودن می‌شنویم. بله این‌ها همان ترفندهایی است که سازندگان بایستی برای رسیدن به فروش بیشتر به کار ببرند.

سخن آخر
بازهم می‌خواهم با همان جملات اول شروع کنم. پیش از خرید فقط و فقط به نیاز خود بیندیشید. تلاش کنید که حق خود را از بازار بگیرید و به هیچ وجه اسیر تبلیغات رنگارنگی که ما را احاطه کرده‌اند نشوید. وقتی به نیاز خود آگاهی کامل داشته باشید، می‌توانید بهتر از هر متخصصی در بازار به خرید بپردازید.

سئوالات خود در این باره را بدون هیچ گونه خجالتی با ما در میان بگذارید، سعی می‌کنیم همچون همیشه بهترین پاسخ‌ها را برای داشتن بهترین گوشی‌ها به شما بهترین‌ها ارایه دهیم.

586 در مورد “قبل از خرید تلفن همراه، این مطلب را بخوانید! (راهنمای خرید تلفن هوشمند)”

  1. سلام خسته نباشید
    من می خوام گوشی sony experia sl رو بگیرم به نظرتون گوشی خوبی هست
    تو این رنج قیمت این بهتر از همه هست یا بهتر از اینم هست.ممنون

  2. سلام.خسته نباشید.خیلی از اطلاعاتی که در اختیار گذاشتین ممنونم.
    در حال حاضر ارزون ترین گوشی ای که سیستم عامل اندروید+ وای فای+ وبکم باشه چیه و چه قیمتیه؟
    ممنون

  3. با سلام. میخواستم در مورد گوشی blackberry Q10 سوال کنم که این گوشی کی وارد بازار میشه و اگه وارد بازار ایران بشه بعد ثبات قیمت, قیمتش تقریبا چند میشه . و این که نظرتون در مورد گوشی های بلکبری چی هستش .من چون با گوشی های لمسی راحت نمیتونم کار کنم واسه همین میخوام اگه این گوشی اومد بگیرمش .اگه میشه لطف کنین و یه کم برام درباره این گوشی و مشکلاتش برام بگین اخه خیلی ها میگن گوشی های بلکبری تو ایران به درد نمیخوره میخواستم دلیلشو بدونم ..ممنون از شما و سایت خوبتون .

    1. پیمان گل‌کار

      گوشی‌های بلک بری خیلی کم و به صورت متفرقه وارد بازار کشورمان می‌شود چون طرفدار چندانی ندارند
      این بحث هم که به درد کاربران ایرانی نمی‌خوره تا حدی درست است زیرا کار کردن با سیستم عامل این گوشی برای اکثر افراد ناشناخته بوده و هیچگونه ساپورتی از طرف سازنده در ایران ارایه نخواهد شد

  4. سلام در پردازندهای گرافیکی موبایل بصورت کلی کدام نوع انها قابلیت و کیفیت کاملتری دارند و فرق بین CPU و GPU چیست

    1. پیمان گل‌کار

      مدل‌های زیادی وجود داره که در حال حاضر پردازنده‌های S4 Pro و 600 از کوالکام در رده برترین‌ها هستند
      cpu‌ هم به پردازنده اتلاق می‌شود و منظور از gpu‌ واحد گرافیکی است

  5. سلام اگه ممکنه راهنماییم کنید از بین huawei g330d, lg optimus black کدوم از لحاظ سرعت پردازش و کیفیت lcd سره و در کل برای خرید شما کدومو توصیه میکنید؟ ممنونم

  6. سلام خسته نباشید در رنج قیمت 700تا 800 سونی سولا انتخاب کردم میخواستم بدونم باتری غیر قابل تعویض توسط کاربر مشکل به حساب میاد یا خیر و شما در این رنج قیمت چه پیشتهادی میفرمایید

  7. با سلام مجدد. جناب گل کار عزیز چون شما با این نوع گوشی به خوبی آشنا هستید اگه ممکنه به این سوال بنده هم پاسخ بدید. بنده خودم هم از اکسند پی1 خوشم میاد .ولی چون باتری پی1 ظرفیتش 1670 هست ولی دی1 باتریش ظرفیتش 1800 هستش …. باز به نظرتون بین این 2تا کدوم از نظر باتری بهتره؟البته میدونم صفحه پی1 کوچیکتره و ریزولیشنش کمتره… این عددها واقعا تاثیر گذارند یا در عمل زیاد با هم فرقی نداره ( تقریبا مثل جی 600 هست؟ چون میکن باتری جی600 خیلی دووم میاره)؟دیگه هرچی شما بفرمایید .بازم مرسی از لطفتون

    1. پیمان گل‌کار

      خودتون گفتید که، اندازه نمایشگر خودش باعث می‌شه که باتری کمتر مصرف بشه و واقعا نمی‌شه فقط از روی اعداد و ارقام نظر داد
      هواوی G600 باتری خوبی داره، با توجه به قیمت کمتر و استفاده نه چندان سنگین شما از گوشی، می‌تونه گزینه خوبی باشه، بخصوص اگر اختلاف قیمتی زیادی با مدل‌های دیگر داشت

  8. با سلام خدمت اقای گل کار. راستش با اینکه گوشی های قود بازار رو دوست دارم ولی ترجیح میدم بیشتر از 800 تا 900 تومان بالای گوشی ندم توی این شرایط اقتصادی.
    لطفا منو راهنمایی کنید .با خواندن مطالب جالب شما نظرم به سمت گوشی های هواوی جلب شده البته دقیق نمیدونم کدومشون تو بازار ایران راحت گیر میان!
    نیاز من از گوشی 1. باتری قوی 2. دوربین خوب (حالا نه در حد فول اچ دی)
    3.از همه مهمتر با اینکه خیلی دوست دارم گوشیم صفحش بزرگ باشه ولی چون شرایط کاریم جوریه که باید گوشی خیلی بزرگ و گنده نباشه مثل اس3 .البته اندروید باشه که بشه برنامه و بازی های زیاد (نه خیلی با گرافیک بالا) رو اجرا کنم.
    بین هواوی جی 600 اکسند پی1 اکسند دی 1 وهونور2 کدوم بهتره ؟
    البته اگر توی الجی یا برندهای دیگه گذینه ای هست ومعقولانه تر لطف کنید و راهنمایی کنید. پیشاپیش ممنونم

    1. پیمان گل‌کار

      در بین این‌ها اسند پی ۱ رو بتونید گیر بیارید، گزینه خوب و شیکی است
      در گوشی‌های ال‌جی هم پرادا 3.0 گوشی مناسبی است، اگرچه باتری متوسطی داره!

  9. سلام خسته نباشید. از بین این گوشیها کدام یک از نظر دوربین سخت افزار نرم افزار ووبگردی وسرعت تاچ گوشی خوبی
    به حساب می اید prada ,s2,g600,g615

    1. پیمان گل‌کار

      تقریبا همگی خوب هستند اما از لحاظ قدرت سخت افزاری پرادا و SII‌ جایگاه بهتری دارند

  10. سلام.میخواستم بپرسم که یک پردازنده تک هسته ای با سرعت 1ghz بهتره یا دو هسته ای با سرعت 800mhz? ممنون میشم اگه جوابم رو بدید.برام خیلی مهمه!؟.

      1. یعنی گوشی galaxy ace 2 با پردازنده arm11 dual 800 mhz بهتر از گوشی galaxy s duos با پردازنده 1ghz cortex a5 هست؟ممنون میشم جواب بدید.
        شما کدوم رو پیشنهاد میکنین؟بازم ممنون.!؟

        1. پیمان گل‌کار

          در قدرت یک گوشی فقط نوع پردازنده دخیل نیست، بلکه واحد گرافیکی و حتی رم هم در عملکرد کلی گوشی تاثیر بسیاری دارد

  11. سلام خسته نباشید از سایت خوبتون هم تقدیر و تشکر می کنم.
    می خواستم بدانم مگه با تبلت هواوی نمیشه مکالمه کرد؟
    یا اینکه بعداً می شه مکالمه انجام داد؟
    آیا ویندوز هم روی تبلت هواوی نصب میشه؟

    1. پیمان گل‌کار

      قابلیت مکالمه دارد اما ویندوز نصب نمی‌شه
      لطفا سوالات مربوط به تبلت را هم در بخش مربوطه بپرسید

  12. خیلی ممنون اقای گلکارکه جواب دادین.
    اقای گلکار میدونم بدجوری مزاحم وقتتون میشم ولی لطفا به این سوالای دیگه من هم پاسخ بدین .
    این گوشی اچ تی سی سنسیشن ایکس یکماه کارکرده قیمتش 1میلیونه ایا می ارزه ؟
    به نظر شما اگه من 1.500میلیون هزینه کنم ویک تبلت هواوی بگیرم دوربین خوبی داره ومیشه راحت مکالمه کرد ازلحاظ نرم افزاری واینترنتش میدونم که خیلی عالیه من تمام مقالاتتون رودرمورد تبلت وگوشی خوندم و از تبلت هواوی بخاطر امکاناتش خوشم اومد.
    بازم شرمنده وممنونم ازشما.

    1. پیمان گل‌کار

      با این قیمت گرونه!
      تبلت هواوی خوبه اما مکالمه با یک تبلت آن قدرها هم آسون نیست! در واقع شما باید همیشه هندفری باهاتون باشه و یک تبلت بزرگ را اینور و اون ور ببرید!
      بهترین کار داشتن یک گوشی خیلی ساده در کنار تبلت است

      1. سارا صریحی

        منم با آقای گلکار موافقم. چون خودم با این قضیه مواجه بودم. بدون هندس فری، تبلت برای مکالمه انجام دادن کاملا بی استفاده است.

  13. باعرض سلام وخسته نباشید به شما دوستان عزیز سایتتون عالیه موفق باشید .
    شرمنده یک سوال داشتم؟نظرتون درمورد گوشی اچ تی سی سنسیشن ایکس چیه؟
    بنظرتون این بهتره یا تبلت هواوی ؟من دوربین ومکالمه کردن برام مهمتره وبعد بحث نرم افزاریش .خیلی ممنون اگر پاسخ دهید

    1. پیمان گل‌کار

      والا یک گوشی رو که نمی‌شه با تبلت مقایسه کرد! اما اگر اولویت شما مکالمه هست، پس حتما سنسیشن رو بگیرید و در کل گوشی خوبیه

  14. سلام و عرض خشته نباشید
    به نظر شما s3 ارزش خرید بالا تری داره یا one x plus؟
    یا اصلا صبر کنیم تا گوشی های جدیدی وارد بازار بشه

      1. کلا تو مقالتون نوشته بودید که برای خرید برخی از گوشی های هوشمند زیاد صبر نکنید حالا بهتره صبر کرد تا قیمت one x plus بیاد پایینتر و همینطور s3 یا نه

        1. پیمان گل‌کار

          الان قیمت S3 خوبه
          متاسفانه در کشور ما چون قیمت ارز ثبات نداره، پیش بینی این موارد خیلی دشوار است

        2. ممنون از پاسختون
          اما بعضی ها میگن s3 مشکل بدنه داره و از کیفیت بدنه ضعیف اون میگن این مشکلات تو گوشی های htc مخصوصا سری one نیست
          در ضمن ایا با قیمت 1700 بهترین گوشی میتونه همون s3 باشه؟

  15. سلام. وقت بخیر …
    نظرتون راجع به خربد گوشی هووای G330 با توجه به اینکه میخوام گوشی خوبی داشته باشم اما با قیمت مناسب چیست/

  16. سلام و خسته نباشید خدمت عزیزان
    به نظر شما در حال حاضر با 1 تومن بودجه بهترین انتخاب چی هستش؟
    من به شخصه دوس دارم Galaxy s3 mini رو امتحان کنم چون تاحالا سامسونگ نداشتم،اما میترسم تراکم پیکسلی ال سی دی پایینش اذیت کنه!
    به نظر شما خیلی تو چشم میان پیکسل هاش ؟

  17. سلام سارا جان
    1.شخصا چه برندی رو پیشنهاد میکنید در رنج قیمت 800 تا 1,300 ؟
    2.خودتون از چه برندی استفاده میکنید الان ؟
    3.اگه یه گوشی که باتریش در نمیاد هنگ کنه هیچ راه نجاتی نداریم ؟
    4.بین اکسپریا اس ال و آکرو اس کدوم رو پیشنهاد میکنید؟
    5.یه گوشی ضد آب و گردوغبار آیا cpu زود داغ میکنه؟اگه داغ کنه چطوری باید سردش کرد؟
    اگه میشه لطفا به ترتیب سوالا رو با شماره جواب بدین خیلی خیلی ازتون ممنون میشم

    1. سارا صریحی

      درود
      اگر اجازه بدید اونهایی رو که میتونم پاسخ بدم.
      1: سامسونگ(اما در این رنج قیمتی که اشاره کردید فکر میکنم به سمت سونی برید گزینه های بهتری براتون وجود داره)
      2: سامسونگ
      3: راستش من تجربه ی استفاده از این مدل گوشیهارو نداشتم اما وقتی فروم های انگلیسی اندرویدی رو میخونم بیشتر کاربران ناراضی هستن.ولی اینطور شنیدم که اگر دکمه ی پاور رو چندین بار فشار بدید یا اینکه بتونید به گزینه ی ری استارت دسترسی داشته باشید مشکلی پیش نمیاد.
      4:اگر قرار به خریدن باشه من خودم آکرو اس رو میخرم
      5: ارتباط بین ضد آب بودنو … با داغ کردن سی پی یو رو نمیدونم. ولی خود من وقتی با نوتم باز ی میکنم پس از مدتی داغ میکنه.شاید عجیب به نظر بیاد.اما میذارمش رو سرامیک و سریع خنک میشه:)

    2. سارا صریحی

      من پس از تقریبا 10 ماه کار با نوت تاحالا مجبور به در آوردن باتریش نشدم.هر زمان هم که هنگ کرده(تقریبا دو بار فکر میکنم)با دکمه ی پاور و با کمک گزینه ی ری استارت به راحتی مشکل حل شده

  18. ﺳﻼم
    ﭼﺮا ﺑﺎزﯾﻬﺎی emple GTA
    – 2012 PES – Run III
    رو ﮔﻮﺷﯽ Optimus LG Hub
    اﺟﺮا ﻧﻤﯿﺸﻪ ؟ و ﭘﯿﻐﺎم Close
    Force ﻣﯿﺪه ؟ اﻟﺒﺘﻪ اﯾﻦ
    ﺑﺎزﯾﻬﺎ رو ﺑﻌﺪ از اﯾﻨﮑﻪ در Youtube
    در ﺣﺎل اﺟﺮا ﺑﺮ روی
    اﯾﻦ ﮔﻮﺷﯽ دﯾﺪم ﺑﻪ دوﺳﺘﻢ
    ﭘﯿﺸﻨﻬﺎد ﮐﺮدم ﻧﺼﺒﺸﻮن
    ﮐﻨﻪ و اﻧﻘﺪ ﻧﮕﻪ اﯾﻦ ﮔﻮﺷﯽ
    ﺿﻌﯿﻔﻪ و ﺗﻮ اﻧﺘﺨﺎﺑﺶ ﺑﺮای
    ﺧﺮﯾﺪ اﺷﺘﺒﺎه ﮐﺮده . ﭼﺮا ﺗﻮ
    youtube ﺑﺎزﯾﻬﺎ ﻋﯿﻦ آب ﺧﻮردن
    داﺷﺖ رو اﯾﻦ ﮔﻮﺷﯽ اﺟﺮا
    ﻣﯿﺸﺪ ؟ ﻣﮕﻪ ﻧﺴﺨﻪ ﺧﺎورﻣﯿﺎﻧﻪ
    ای و اروﭘﺎﯾﯽ و ﻏﯿﺮه
    داره ؟ ﯾﻌﻨﯽ ﺑﺎ ﻫﻢ ﻓﺮق ﻣﯿﮑﻨﻦ
    ؟ اﮔﻪ اﯾﻨﺠﻮرﯾﻪ ﭼﺮا ﺗﻮ gsmarena.com
    ﺑﻬﺶ اﺷﺎره
    ﻧﺸﺪه ؟ اﮔﻪ اﯾﻨﺠﻮر ﻧﯿﺴﺖ
    ﭘﺲ ﭼﺮا اﺟﺮا ﻧﻤﯿﮑﻨﻪ اﯾﻦ
    ﺑﺎزﯾﻬﺎ رو ؟ ﺑﺒﺨﺸﯿﺪ ﻃﻮﻻﻧﯽ
    ﺷﺪ ﻣﺮﺳﯽ از ﺟﻮاﺑﺘﻮن …

  19. سلام خسته نباشید. خواهش میکنم بگید دو گوشی glx g3 و glx g4 در بین گوشیهای دوهسته ای چه جایگاهی دارند و آیا با توجه به قیمت مناسبترشون ، از نظر عملکرد ارزش خرید دارند؟

  20. سلام خسته نباشید. خواهش میکنم بین دو گوشی prada3 و galaxy s advance کدومش شما پیشنهاد میدید و در کل کدوم یکی برتره؟

      1. با باتری ضعیف پرادا3 میشه کنار اومد؟ یعنی لازم نیست هرروز شارژ بشه؟ آخه بیشتر کاربرا یا گوشی بتری ضعیف نمیخرند یا بعد از مدت کمی با چندصدتومن ضرر ردش میکنند. به نظر شما پرادا 3 هم همینطوره؟

  21. سلام . ممنون از سایت خوبتون.یه سوال داشتم خیلی برام مهمه ممنون میشم اگه جواب بدین.
    از بین این گوشیا کدوم بهتره؟هوواویg600، هواوی honor،سامسونگ ایس2 و سونی سولا یا جی

  22. سلام چرا بازیهای Temple Run – PES 2012 – GTA III رو گوشی LG Optimus Hub اجرا نمیشه؟ و پیغام Force Close میده؟ البته این بازیها رو بعد از اینکه در Youtube در حال اجرا بر روی این گوشی دیدم به دوستم پیشنهاد کردم نصبشون کنه و انقد نگه این گوشی ضعیفه و تو انتخابش برای خرید اشتباه کرده. چرا تو youtube بازیها عین آب خوردن داشت رو این گوشی اجرا میشد؟ مگه نسخه خاورمیانه ای و اروپایی و غیره داره؟ یعنی با هم فرق میکنن؟ اگه اینجوریه چرا تو gsmarena.com بهش اشاره نشده؟ اگه اینجور نیست پس چرا اجرا نمیکنه این بازیها رو؟ ببخشید طولانی شد مرسی از جوابتون…

  23. سلام خوبین فوق لیسانس ریاضیم شدیدانیازبه کمک دارم میخواستم نظرتونوبدونم درموردگوشیه گلیسی اس4وگوشیه ایسوس 2 من بیشترواسه وب گردی وبازی میخوام

    1. محمد جهانی

      اس 4 مطمئنا گزینه بهتریه، پشتیبانی و آپدیت هم همراهش هست و قدرت سخت افزاری خوبی هم داره اما ایسوس 2 هنوز بنچمارک نداره و فکر نکنم تو بنچمارک بتونه با اس 4 رقابت کنه

  24. بهروز امکانی

    با سلام خدمت تمامی عزیزان.
    میخوام xperia t بگیرم ممنون میشم راهنماییم کنید تا بخرم یا نه؟؟
    و مهمتر از همه اینکه الان بخرم یا فعلا صبر کنم ؟؟

    1. سارا صریحی

      دوست عزیز پیشنهاد میکنم پرسش خود را در بخش مربوطه مطرح نمایید تا به درستی راهنمایی شوید.

  25. سلام ، عیدتون مبارک.
    نظرتون راجع به این دو گوشی چیه و به نظرتون کدوم بهتره؟
    Huawei U8825D Ascend G330D و Huawei U8812D Ascend G302D

    نیازهای من:
    صفحه نمایش بین 3.5 تا 4.5 اینچ ، پردازش مناسب ، Wi-Fi ، 3G ، باتری مناسب و مرور اسناد Office و PDF .

    مخصوصاً این نیاز آخر (مرور اسناد) که مدل G302D رو تو بعضی سایتها زده بودن این قابلیتو داره ولی تو بعضی سایتها (مثل سایت پارس مایکروتل نمایندگی گوشی های هواوی در ایران) نوشته بودن نداره! اگه براتون ممکنه آمار دقیق این مورد رو هم برام در بیارین.

    سایتتون بسیار مفیده ، امیدوارم تو زندگیتون موفق باشین.
    با تشکر از شما و تبریک مجدد عید نوروز.

    1. پیمان گل‌کار

      G330 انتخاب خوبی است و نسبت به قیمتش ارزش خرید مناسبی داره
      برای مرور اسناد آفیس هم نگران نباشید، برنامه‌های زیادی برای اندروید وجود داره که با نصب آن‌ها قادر به این کار خواهید بود

  26. سوال از مسولین محترم این است که برای ما اصطلاحات را به زبان بسیار ساده تعریف نماید چندین سوال نمودم لیکن جواب بدیست نیامد امید این بار سولات را برایم جواب دهی نماید بطور مثال EDGE و HSDPA. WCDMA ….. وغیره اگر بطور کامل برایم توضیح بدهید خوش خواهم شد .

  27. سلام
    یه گوشی می خوام در بازی و اپلیکیشن توپ. کیفیت عالی.پردازنده ماه. و کلا سر باشه(راستی سامسونگ باشه بهتره)
    تو گوشیا نظر خودم galaxe note 2 است.
    ممنون می شم راهنمایی کنید.

  28. سلام بچه ها من با توجه به صحبت های کلی اکثر دوستان فکر کردم گلکسی نت 2 بهترین گزینه بین گوشیهاس حتی از آیفون 5 واقعا گوشیه کار آمدیه الان تقریبا من تمام کارامو با این گوشی هندل میکنم بدون افت سرعت حتی منشی شرکتم مرخص کردم چون با برنامه ژوبین این گوشی حسابداری کامل مالیو انجام میده
    ممنون

  29. سلام به اقای گل کار عزیز..اقا پیمان میشه خواهشا در مورد گوشی ال جی Splendor US730 برام در مورد چند بخش توضیح بدین..اول از همه اینکه تو قسمت معرفی این گوشی نوشته فاقد GPRS,وهمچنینEDGE ..این یعنی چی یعنی اینکه این مدل فاقد ارتباط اینترنتیه..و نمیشه با این مدل به اینترنت وصل شد البته از طریق سیمکارت.. چون Wi-Fiداره.. ممنون میشم اگه در مورد این موضوع توضیح کاملی بدین…در مورد Speed EV-DO Rev. A, up to 3.1 Mbps اینم توضیح بدین و همچنین در موردمدل CPU Scorpion تو ضیح بدین …منتظرم ممنون..

    1. پیمان گل‌کار

      این گوشی یک مدل CDMA هست که این فناوری یک تکنیک فرستادن اطلاعات است. این مدل برای اپراتورها خاص طراحی می‌شه و هر سیم کارتی برای همین به اون نمی‌خوره (به نوعی لاک هست!) سطح فرکانسی ارتباطی در این روش متفاوته و برای همینه که GPRS یا EDGE نداره چون اصلا GSM نیست! از طرق دیگر نظیر همین EV-DO‌ که گفتید به نت وصل می‌شه (از طریق خود اپراتور)
      درباره اسکورپیون هم چه توضیحی باید بدم؟! نام هسته چیپست Qualcomm MSM8655 است!

  30. خیلی ممنون
    پس با این وجود چه گوشی ای بخریم که باتریش خوب باشه؟(البته گرافیک،پردازنده و… شبیه one x باشه)

    1. محمد جهانی

      با یه سرچ ساده تو سایتایی مثل دیجی کالا و …میتونین به نوع پردازنده گوشی پی ببرین..رو جعبه گوشی نوشته فکر کنم..

  31. سلام

    من یه گوشی آندروییدی میخوام که از نظر مالتی مدیایی در حد خوبی باشه یعنی وقتی باهاش آهنگ گوش میدم یا فیلم نگا میکنم احساس خوبی بهم دست بده،چه طور بگم ؟؟یه جورایی تو این قسمت ضعف نداشته باشه ولی اپ ها رو هم میخوام راحت باز کنه و اجرای بازی ها زیاد مهم نیست، تو فیلم و عکس هم میخوام کاستی نداشته باشه

    از طرفی نمیخوام پول برند الکی بدم یا پول اسم،مثلا یه گوشی 13 مگاپیکسلی بگیرم در حالی که کیفیتش حتی در حد 8 نباشه

    خلاصه کمکم کنین ممنون میشم

  32. مقاله خیلی مختصر ولی مفید بود
    در مورد هسته ها هم بگم که هر چ عدد هسته بالا رفت نشان دهنده کارایی بیشتر نیست
    مثلا یک سی پی یو 4 هسته 32 نانومتری از یک سیپییو 28 نانومتری دو هسته ای ضعیقتره
    مثل تگرا 3 در مقابل کریت

    در مورد باطری هم بستگی به سیستم عامل سی پی یو هسته و نوع صفحه نمایش و و و و و هست
    که البته شاهد بودیم که اکسپریا زد با باطری به نسبت صفحه نمایش سی پی یوش خیلی کوچیک بود
    ولی قدرت مند ظاهر شد
    پس همه چی امپر نیست
    ممنون بازم مقاله قرار بدید سارا خانوم

  33. سلام خسته نباشید
    یه سوال شمایی که میگین گوشی ای با صفحه نمایش 4/5 اینجی باتریش کم تر از 2000 میلی آمپر نباشد!! پس one x با وجود صفحه نمایش 4/7 اینجی و باتری 1800 میلی آمپری جواب میده؟؟؟؟؟؟؟

    1. سارا صریحی

      خب میدونید که همین مدل one x یکی از بدترین باتری هارو داره.
      این استانداردی که اینجا ازش صحبت شده چیزیه که باید رعایت شه.اما خب زمانهایی هم هست که این اتفاق نمیفته.
      نمیدونم منظورتون از اینکه جواب میده چیه اما باید بگم که همانطور که خودتون هم واقفید باتری مناسبی برای انجام کارهای سنگین نیست.

  34. 1.چرا cortex a5 رو از همه بیشتر زدین؟(شاید مرورگر من اینطور نشون میده)
    2.اون قسمت که نوشتین (سرعت کلاک مهم نیس تعداد هسته مهم تر است) به نظرم درست نیس.مثلا گوشی های xperia t و one s با وجود دو هسته ای بودن به خاطر معماری چیپستشون با 4 هسته ای ها رقابت میکنن.(در کل به عوامل زیادی وابستس)
    3.در مورد باتری نیز به نظرم خیلی به عدد نمیشه اعتماد کرد نمونش 4x hd.
    4.می خواستم ببینم شما بین xperia t و 4x hd کدومو پیشنهاد میدین؟
    در آخر مرسی بابت مقاله ی خوبتون…خیلی از سوالامو جواب داد!

    1. سارا صریحی

      ببخشید زمان انتشار چیدمان مشکل پیدا کرده.ترتیب درست به شکل زیر است:
      >Cortex A5<Scorpion<Cortex A7< Cortex A9< Krait< Cortex A15
      درست میفرمایید قدرت پردازشگر و توان کاریش به عوامل مختلفی بستگی داره
      در مورد باتری باید بگم که فقط یک عدد نیست و به طور مستقیم همین عدد نشانگر توان کاری باتری
      در مورد پیشنهاد هم باید بگم بهتره در بخش مربوطه پرسشتان را مطرح کنید.

    2. بین این دو به نظر من بهتره شما تی رو بخرید
      هم دوربین با کیفیت تری داره
      هم ساپورت بسیار قویتری چ از جانب دولوپر ها چ از جانب کمپانی داره
      هم سی پی یو به مراتب قویتری داره

  35. یه سوال دارم شما فرمودید که رزولوشن 1024*768 عجیبه اما درحال حاضر اکثر گوشی های قوی مثل xperia tx و s3 و one x و….خیلی های دیگه دارن از همین رزولوشن استفاده میکنن یعنی هیچ کدوم نمیتونن استفاده درست ببرن؟اگر میشه درباره اجرای باززی ها و نرم افزار ها در گوشی های فول اچ دی هم مطلب بدید ایا اجرا میشوند درست اجرا میشوند؟ ممنون

    1. رزولوشنی که مد نظر شما هست HD یا همون 1280 در 720 هست که یک رزولوشن کاملا استاندارد و پرطرفدار هست. رزولوشن اسمارت فون هایی هم که فرمودید همین رزولوشن HD هستش.

      1. ممنون واقعا حواسم نبود راستی برنامه ها و بازی ها چه فارسی و غیر فارسی با فول اچ دی مشکل ندارن مثلا ویجت ها که به رزولوشن خیلی وابسته هستن درباره باتری حرف خانم صریحی دقیقا حرف بندست بهترین گوشی با باتری ضعیف هیچه ولی یه سوال خام صریحی در مطلب قبلی فرموده بودید که نکسوس 4 باتریش خیلی بده ولی همه جا میگن از اس3 باتریش بهتره و در کل خیلی خوبه چطور؟شما خودتون تست عملی انجام دادید؟

        1. سارا صریحی

          نخیر من تست عملی انجام ندادم.
          اما توصیه میکنم اگر براتون امکان داره یه مقایسه در سایت GSMARENA بین دو گوشی انجام بدیدو پردازشگر، صفحه ی نمایش، سیستم عامل و توان باتری هردو رو بسنجید.چون همانطور که آقای امیر حسین گفتن عملکرد باتری به موارد مختلفی بستگی داره.اونوقت فکر میکنم تقریبا بتونید تشخیص بدید که درکدام مدل باتری بهتر عمل میکنه.
          در اون مقاله هم انتخاب نکسوس به دلیل جدیدتر بودنش بود.

    2. بهنام جان اون رزولشنی که شما میگید و در تی و اس تری و وان ایکس هست 720 هست نه 768
      که دقت کنید 720 میشه hd که یک استاندارد جهانی هست و اکثر نرم افزار ها و بازی ها به راحتی اجرا میکنن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH