ویرگول: کدام سازنده موبایل می‌میرد؟

شاید خیلی دور نباشد سال‌هایی که بسیاری آرزویشان، داشتن یک تلفن ثابت در خانه بود و آن‌هایی که نداشتند، برای زنگ زدن در صف تلفن همگانی و پس از آن کارتی می‌ایستادند تا بتوانند دقایقی را با دوستان و عزیزان خود هم‌کلام شوند. با ورود تلفن‌های همراه، تنها چند سال نیاز بود تا این تلفن‌های همگانی کارتی و سکه‌ای، کم کم تبدیل به خاطره شوند و این روزها اگر در گوشه و کناری یکی از آن‌ها را ببینیم، ساکت و تنها در گوشه‌ای کِز کرده تا شاید کسی که می‌خواهد ناشناس بماند و یا شارژ گوشی موبایلش تمام شده است، دست نوازشی بر روی آن‌ها بکشد.

حال صنعت موبایل تبدیل به برترین در دنیا شده است و این ارتباطات گسترده، باعث شده تا کمپانی‌های ریز و درشتی هم به سراغ این بخش پرسود و البته پر خطر بیایند.

در صنعت موبایل همان قدر که می‌توان رشد کرد، همان گونه هم می‌شود زمین خورد و مثال‌های زیادی در این بین وجود دارد که برخی خاطره شده‌اند و بعضی در حال تبدیل شدن به خاطره هستند! تا همین چند سال پیش بود که نوکیا برند نخست دنیا آن هم با فاصله زیاد نسبت به رقبایش بود و اکنون تنها یک اسم است که به واسطه ضرردهی، بر سر نخواستنش دعوا بود! زیمنس روزگاری گوشی‌های خوبی می‌زد و دیگر اثری از محصولات اریکسون نیست (دیمو را فاکتور گرفتیم!).

اما در این بین، برخی دیگر بوده که کاندیدای پیوستن به همین کمپانی‌های شکست خورده هستند و گل سرسبدشان، اچ‌تی‌سی، سونی، بلک‌بری و موتورولا هستند. شما فکر می‌کنید کدام یک از این سازندگان مشهور، تبدیل به یک خاطره در دنیای موبایل خواهند شد؟

اچ‌تی‌سی

htc_logo

این کمپانی تایوانی که زمانی با آی‌میت در تولید گوشی‌های به اصطلاح پاکت پی‌سی همکاری می‌کرد، یک سازنده تمام عیار است! نخستین گوشی اندرویدی دنیا بر روی محصول این کمپانی قرار گرفت و همیشه کالاهایی با کیفیت و با طرح‌های زیبا روانه بازار کرده است. اما چند وقتی است که این کمپانی حال و روز خوشی ندارد و گاه محصولاتی تولید می‌کند که از همان ابتدا محکوم به شکست است! مثلا هیچ‌کس نفهمید چرا این کمپانی دوربین RE را تولید کرد و یا برخی از اکسسوری‌ها مثلا Fetch را عرضه نمود! اصرار بر استفاده از دوربین‌های با فناوری اولترا پیکسل بر روی پرچم‌داران و یا داغ شدن زیاد برای M9 در کنار سیاست‌های اشتباه قیمت گذاری، سبب شده تا این کمپانی هر روز به ورطه سقوط نزدیک‌تر شود. البته به شخصه دوست ندارم تا روزی را ببینم که اچ‌تی‌سی دیگر محصولی را معرفی نکند و یا توسط یک کمپانی دیگر خریداری شده است اما با توجه به آنکه تمرکز این شرکت بر روی بخش موبایل قرار دارد و برخلاف برخی از کمپانی‌ها چون ال‌جی و سامسونگ، توسط قسمت‌های دیگر نمی‌تواند ساپورت شود، پس کم‌رنگ‌تر شدن حضور آن در بازار امر چندان دور از ذهنی نیست!

توصیه ما: اچ‌تی‌سی جان، لطفا کمی در قیمت گذاری محصولاتت دقت کن. در روزگاری که هواوی و شیائومی با بهای پایین گوشی‌هایشان بازار را گرفته‌اند، عرضه یک مدل با قیمت بالای ۲ میلیون تومان (اچ‌تی‌سی ۱۰) هیچ حاصلی برایت ندارد!

سونی

Sony_Xperia_logo_110

بخش موبایل سونی، سال‌هاست که بر روی نوار ضرردهی قرار دارد و این شکست از زمان شراکت این کمپانی با اریکسون سوئدی وجود داشت. سونی اما به خیال آنکه با در اختیار گرفتن انحصاری این بخش می‌تواند موفقیت‌های زیادی را به‌دست بیاورد، سهم اریکسون را خرید و اقدام به تولید محصولات سری اکسپریا با برند سونی کرد. اما هرچه گذشت، نه تنها اوضاع بهتر نشد، بلکه میزان ضرر و زیان کمپانی بالاتر رفت و سیاست سونی در این اواخر بر مبنای پایین آوردن ضرر بوده تا بلکه بتواند دوباره به روزهای خوب قدیم بازگردد. البته سونی سهم زیادی را نسبت به گذشته از دست داده و با شرایط فعلی بازار، خیلی بعید است که بتواند حتی به درصد قبل نزدیک شود. از اشتباهات این کمپانی می‌توان به طراحی یکنواخت و تکراری، عملکرد ضعیف سخت‌افزاری در برخی از مدل‌ها به همراه داغ کردن اشاره کرد. شاید اگر سونی حمایت گسترده سایر قسمت‌ها نظیر دوربین و سرگرمی را نداشت، اکسپریا هم اکنون به تاریخ پیوسته بود!

توصیه ما: سونی جان، شما که الان تصمیم گرفتی فقط سری ایکس تولید کنی، چاره کار در عوض کردن نام رده‌های تولیدی نیست، لطفا کمی در بخش طراحی منعطف باش و خلاقیت به‌خرج بده! گوشی‌هات زشت نیست اما انقدر ظاهر آن‌ها به یکدیگر شبیه است که خود مدیرعامل هم به‌سختی تفاوت‌شان را تشخیص می‌دهد!

بلک‌بری

blackberry.logo_1-735x400

زمانی بود که بلک‌بری عنوان نخست فروش گوشی در بازار آمریکا را در اختیار داشت و با سیستم عامل انحصاری خودش، حسابی جولان می‌داد. هر جا سخن از امنیت به میان می‌آمد، نام این کمپانی کانادایی می‌درخشید. اما با توسعه اندروید و محبوب شدن آی‌فون، مشکلات بلک‌بری شروع شد. این کمپانی هم مانند نوکیا که بر سیمبین اصرار داشت، بر روی سیستم عامل خودش ماند و همین سرآغازی برای شکست شد. دیگر خریداران به OS بیش از گذشته اهمیت می‌دادند و بلک‌بری غافل از این نکته مهم، همچنان از اکوسیستم خودش استفاده می‌کرد. اما همین اصرار و انکار بازار در خرید، سبب شد تا بلک‌بری یک سقوط آزاد را تجربه کند و کاهش شدید فروش با ضرردهی بالا، آن را در مرز ورشکستگی قرار دهد. البته این شرکت با تولید مدل پریو نشان داد که سرانجام تصمیم به استفاده از اندروید گرفته، انتخابی که شاید کمی دیر باشد و دیگر روزهای پرشکوه گذشته را نبیند.

توصیه ما: بلک‌بری جان، شما توانمند و خوبی، پس فقط بر روی تولید گوشی‌های مختلف با همین سیستم عامل اندروید تمرکز کن تا بلکه بتوانی از این روزهای سیاه فاصله گرفته و خریداران را دوباره مجاب به تهیه گوشی‌هایت کنی. فقط لطف کن و یک سیاست درست و حسابی در قیمت گذاری‌ات داشته باش، دیگر خودت می‌دانی که اپل نیستی تا بخواهی با هر قیمتی، گوشی‌هایت را بفروشی و کسی دم نزند!

موتورولا

motorola-logo-mwc-2015-1

همین الان هم موتورولا دیگر موتورولا نیست! این کمپانی پس از آنکه ضررهای بسیار زیادی را متحمل شد، توسط گوگل خریداری گشت تا بلکه بتواند به کمک این غول آمریکایی، به روزهای خوب گذشته‌اش بازگردد. اما زهی خیال باطل! نه گوگل آن حمایتی که بسیاری انتظارش را داشتند از موتورولا کرد و نه این کمپانی توانست موفقیت‌های گذشته خودش را تکرار کند. همین روند سبب شد تا این بار گوگل هم اقدام به فروش موتورولا به لنوو کند، شرکتی چینی که بیشتر در فروش لپ‌تاپ دارای شهرت است و حال قصد دارد تا به کمک تجربه موتورولا و پول خودش، نامی در این مارکت بزرگ دست و پا کند، امری که هنوز موفق به محقق کردنش نشده و مشخص نیست سیاست این کمپانی برای خرید موتورولا، آن هم در شرایطی که خودش گوشی‌های اختصاصی با برند لنوو تولید می‌کند، چه می‌تواند باشد.

توصیه ما: موتورولا جان، شما که انقدر دست به‌دست شدی و باز به جایی نرسیدی، یک فکر اساسی به حال بخش مارکتینگ خودت بکن. گوشی‌هایی که تولید می‌کنی خوب است اما به اندازه کافی زیبا نیست، بازاریابی ضعیفی هم همیشه داشتی و پرچم‌دارانی که معرفی می‌کنی در مقابل ساخته‌های اصلی سایر کمپانی‌ها، پرچم کوتاه‌تری دارند؛ پس کمی قوی باش و مانند سالیان دور که یکه تازی می‌کردی، با اعتماد به نفس و خلاقیت بیشتر عمل کن.

7 در مورد “ویرگول: کدام سازنده موبایل می‌میرد؟”

  1. گوشی های چینی دیگه بازار رو دارن قبضه میکنن . همینا هم باعث شدن سهم سامسونگ و اپل کم بشه و کلا اینده واسه این سازنده های چینیه که دارن تکنولوژیشون رو هم بالا میبرن .

  2. مطلب جالبی بود!! امیدوارم یه روزی این سامسونگ هم بیفته در همین مخمسه و البته مطمینم که میفته!!

    1. حسین قنبرلو

      با سامسونگ مشکلی داری؟ یه شرکت هم که خلاقیت داره و محصولات بی نظیری تولید می کنه رو می کوبید شما طرفداران سونی چی می خواید؟

      1. این حرف من چه ربطی به سونی داشت اصلا!! حالا خوبه اینجا زده سونی هم جز اونایی که داره ورشکسته میشه!! اینم که سامسونگ اومده یه کم نمایشگر گوشیش رو خم کرده و همینم خیلی بی مصرفه رو که نمیگم خلاقیت!!

        1. سونی هم می تونه کناره گوشیاشو خم می کرد تا گوشیاشو از آجر پاره گی در بیاره
          آجر سری زد — آجر سری ایکس و آجر های متنوع دیگر ………
          در مورد سایر کمپانی ها مثل اپل که دیوونه کنندس که آدم نتونه به گوشیش آهنگ بزنه اگرم بتونه با هزار مکافات بعدش خودشو با تلگرام و رادیو جوان خودشو قانع کنه خخخخخخخخ و البته امکانات خاصی هم نداره فقط مردم پول سیب گاز زدشو میدن (دوستان مقایسه اندروید و IOS نیست هی کامنت بذارین بحث خود گوشیه نه سیستم عامل)
          چینی ها هم که جای خود دارد ((آن چه عیان است چه حاجت به بیان است ))

      2. سامسونگ جدیدا ساپورتش بشدت ضعیف شده!

        الان نوت ۴ هنوز مارشمالو رو دریافت نکرده ولی یه زمانی GS2 سه نسخه اندروید رو خودش دید!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH