مقایسه ال‌جی G5 با اچ‌تی‌سی ۱۰ و سامسونگ گلکسی S7: نبرد پرچم‌داران!

تا همین چند سال پیش چیزی به اسم گوشی هوشمند در بازار پیدا نمی‌شد؛ اما حالا به لطف سرعت مافوق صوت تکنولوژی، بازار آن‌قدر گوشی هوشمند به‌خودش دیده که به عقیده بسیاری از تحلیلگران، این زمین تشنه، سیراب شده است. حالا و در این دنیای اشباع شده هر کسی ساز خودش را می‌زند و مردم نمی‌دانند که با کدام برقصند! فنلاندی‌ها که قصد دارند دوباره به بازار برگردند، ردموندی‌ها که تقریبا قید این بازار را زده‌اند و چینی‌ها هم که کاری به بازار ندارند و فقط کپی می‌کنند! اما در این آشفته بازار ناگهان ۳ محصول به‌دنیا آمده‌اند که ظاهرا توپ‌شان خیلی پر است؛ بنابراین تصمیم گرفتیم تا مسابقه‌ای میان این ۳ مدعی برگزار کنیم تا ببینیم کدام‌یک واقعا لایق نشستن بر تخت آهنین این دنیای بی‌وفاست و می‌تواند رهبر این بازار در هم و بر هم باشد! در ابتدا از هر کدام خواستیم تا خودشان را به صورت خلاصه معرفی کنند:

اچ‌تی‌سی ۱۰: اهل تایوانم، روزگارم بد نیست؛ بدنه‌ای فلزی دارم، خرده هوشی و سر سوزن ذوقی! نامم ۱۰ هست و این ۱۰ سن و سالم نیست.

سامسونگ گلکسی S7: سلام! همانطور که از اسمم مشخصه یک کهکشانی هستم. از راه دور و خیلی صبور آمده‌ام تا در این رقابت شرکت کنم.

ال‌جی G5: یک کره‌ای با اصالتم و خیلی ریسک‌پذیر! عاشق اینم که کارهای جدید و خلاقانه بکنم. از اینکه اینجا هستم، خوش‌حالم.

اشتباه نکنید، اینجا محفل شاعران، عاشقان و یا خوانندگان نیست! اینجا رینگ مبارزه بوده و قرار است نبردی خونین میان این مبارزان اهل دل در ۹ راند شکل بگیرد (پس جوجه را آخر پاییز می‌شمارند!). در طول برگزاری مسابقه و در پایان هر راند به هر یک از مبارزان امتیازی را از ۱ تا ۱۰ اهدا می‌کنیم تا ببینیم در پایان، کدام یک امتیاز بیشتری را کسب کرده و شایسته نشستن بر تخت آهنین است. سیستم امتیازدهی ما نیز به این‌گونه است که در ابتدای هر راند هر ۳ مبارز دارای بیشترین امتیاز (یعنی ۱۰) هستند و به محض یافتن موردی منفی و یا ضعفی در مقابل رقبا از هر یک امتیازی کم می‌کنیم. در پایان هر راند نیز ۳ طرفدار هر برند می‌آیند و نظرات خودشان را می‌گویند. خیلی درگیر صحبت‌های این ۳ نشوید، بالاخره طرفدارند و متعصب؛ بگذارید کارشان را بکنند! بیش از این منتظرتان نمی‌گذاریم، این شما و این راند نخست:

راند نخست: طراحی و کیفیت ساخت

اگر بررسی تخصصی اچ‌تی‌سی ۱۰ را خوانده باشید، حتما با ما هم عقیده هستید که این کمپانی تایوانی برخلاف محصولات پیشینش، این‌بار از لحاظ طراحی آن‌طور که باید و شاید خوش ندرخشیده و اگر نگوییم همه، حداقل بخشی از طرفدارانش را از دست داده است. با اینکه بدنه دستگاه فلزی است و هنگام در دست گرفتنش حس یک کالای لوکس به شما منتقل می‌شود اما چنین چیزی را دو سال پیش و در نسل‌های گذشته هم از اچ‌تی‌سی دیده بودیم و با توجه به این بک‌گراندی که در ذهن‌مان از تایوانی‌ها داشتیم، حداقل انتظارمان این بود که با یک طراحی متفاوت در نسل جدید روبه‌رو شویم که اینگونه نشد. اوضاع در نمای جلویی از این هم بدتر می‌شود، جایی‌که با یک کلید (مشکل اینجاست که حتی کلید هم نیست!) در زیر نمایشگر، محصول اچ‌تی‌سی اصلا شباهتی به پرچمداران این کمپانی ندارد و بیش از همه به سری کهکشانی سامسونگ شبیه است. پس به خودمان اجازه می‌دهیم تا یک امتیاز از نماینده تایوانی‌ها کم کنیم.

۳ Flagship 2016 ITResan (4)

در سوی دیگر میدان، ال‌جی دست به یک طراحی انقلابی زده است. این گوشی با بدنه تمام فلزی عرضه می‌شود و از دو مدل دیگر سبک‌تر و همچنین نازک‌تر است. شما می‌توانید توسط کلید کوچکی که در کناره‌های بدنه جای گرفته، بخش زیرین دستگاه را جدا کنید و بدین ترتیب به باتری دستگاه دسترسی داشته باشید و یا از لوازم جانبی که ال‌جی از آن با نام “دوستان” یاد می‌کند، بهره بگیرید. البته این طراحی انقلابی برای ال‌جی سنگین تمام شده و باعث گردیده تا اصالت خودش را زیر پا بگذارد. این کمپانی پس از معرفی G2 جسارت به خرج داد و کلیدهای کنترل صدا را از کناره‌ها به پشت منتقل کرد. سپس این طراحی را در پرچم‌داران و حتی محصولات میان‌رده ال‌جی نیز شاهد بودیم و حالا و در جدیدترین محصول این کمپانی که لقب پرچمداری را هم با خود به یدک می‌کشد، می‌بینیم که ال‌جی به خودش خیانت کرده و کلیدها را دوباره به کناره‌ها منتقل کرده است. اینکه چرا و به چه دلیل چنین اتفاقی افتاده مهم نیست، مهم این است که نباید سبکی که جا انداختنش بیش از ۲ سال طول کشید را زیر پا می‌گذاشت. پس به‌دلیل خیانت به خود، حقش این است که ۲ امتیاز از آن کم کنیم اما چه کنیم که دست و بالمان بسته است و با کسر یک امتیاز ناقابل G5 را از گود خارج می‌کنیم.

۳ Flagship 2016 ITResan (3)

نماینده سامسونگ در این رقابت از طراحی جدیدی برخوردار نیست و شکل و شمایلش درست همانند چیزی است که در نسل قبلی دیده بودیم و تنها شاهد برخی بهبودها نسبت به گذشته هستیم. بخش پشتی دستگاه از شیشه ساخته شده و فریمش فلزی است. اگر دستگاه را به پشت برگرانید، می‌بینید که در اطراف آن، بدنه کمی خمیدگی دارد که همین امر موجب شده تا گلکسی S7 خیلی راحت در دست جای بگیرد. البته این بخش شیشه‌ای آن‌قدرها هم که فکرش را می‌کنید، بی‌عیب و نقص نیست و علاقه خاصی به جذب چربی انگشتان شما دارد. موردی که حداقل در دو مدل دیگر شاهدش نیستیم؛ پس در مقابل جدول امتیازات کهکشانی سامسونگ نیز یک منفی قرار می‌دهیم تا حساب کار دستش بیاید.

۳ Flagship 2016 ITResan (1)

هر سه مدل خیلی خوب در دست جای‌ می‌گیرند و ایراد خاصی از این لحاظ به هیچ‌کدام وارد نیست اما اچ‌تی‌سی ۱۰ ضخامت بیشتری نسبت به دو محصول دیگر دارد و از طرفی وزنش هم از هر دو مدل بیشتر است، با این حساب می‌شود خیلی راحت یک امتیاز دیگر را از تایوانی‌ها کم کرد تا بدانند که قرار نیست یک مدل فلزی و لوکس را راهی بازار کنند و قید ضخامت، وزن و ارتفاع را بزنند و کسی هم به آن‌ها خرده نگیرد!

اچ‌تی‌سی: ۸ امتیاز

ال‌جی: ۹ امتیاز

سامسونگ: ۹ امتیاز

سامی: اچ‌تی‌سی جونم، واقعا خجالت نکشیدی از اینکه پرچمدارت رو شبیه به گلکسی‌های سامسونگ ساختی؟! هفته پیش تو ویترین یه مغازه دیدمش و واقعا اول فکر کردم این گوشی رو سامسونگ ساخته! ال‌جی هم که نیازی به توضیح نداره؛ خودش نمی‌دونه با خودش چند چنده! دو سال می‌گه مردم دکمه‌های صدا پشت بدنه است و فلانه و بهمان! حالا که همه فهمیدن پشته، با افتخار میاد و می‌گه پرچمدار جدید دکمه‌هاش کنار بدنه‌ هست! فازش چیه دقیقا؟!

جی‌جی: ای مردم، ببینید که چه کسی به طراحی ال‌جی خرده می‌گیرد. همان کسی که خودش تا سال‌ها پلاستیک را با قیمتی گزاف دست مردم می‌داد! چنان از ما ایراد می‌گیرد، گویی خودش طراحی تحسین برانگیزی را در S7 ارایه داده! تغییر مثبت یا منفی را کار ندارم، اما باز خوب است که اچ‌تی‌سی نسبت به گذشته تکانی خورده است؛ پرچمدار سامسونگ که رسما شبیه به نسل قبلی است!

تی‌تی‌: امان از حرف مردم! اگر سنسور تشخیص اثر انگشت بر روی پرچمداران قرار ندهی، می‌گویند که از دنیا عقب است! کنار دستگاه بگذاری، می‌گویند شبیه به سونی است. پشت دستگاه بگذاری، اکثرا ناراضی‌ هستند و ما را به تقلید از چینی‌ها متهم می‌کنند. حالا که جلو و در زیر نمایشگر گذاشتیم، می‌گویند شبیه به سامسونگ است! اگر قرار دادن چنین چیزی در زیر نمایشگر تقلید است، پس این خود سامسونگ است که تقلید کرده! آن‌هم از نوادگان استیوجابز خدا بیامرز! با گفتن این اسم ناخوداگاه یاد و خاطره گلکسی C5‌ در دلم زنده شد! واقعا سامی عزیز با چه رویی به من می‌گویی که شبیه به شما هستم، در حالی‌که خودتان شبیه به آی‌فون‌های اپل هستید؟!


راند دوم: نمایشگر

ال‌جی بر خلاف پرچمداران سابقش، سایز نمایشگر G5 را کاهش داده و اکنون شاهد نمایشگری ۵.۳ اینچی در این مدل هستیم. اچ‌تی‌سی ۱۰ بر خلاف نماینده ال‌جی نسبت به گذشته با افزایش سایز همراه بوده و حالا از نمایشگر ۵.۲ اینچی سود می‌برد و سامسونگ برعکس هر دو، نسبت به قبل تغییری نداشته و سایز نمایشگرش همچنان همان ۵.۱ اینچ سابق است. از لحاظ نوع پنل به‌کار رفته همه چیز متفاوت است. اچ‌تی‌سی از Super LCD5، سامسونگ از Super AMOLED و ال‌جی از IPS LCD بهره گرفته‌اند که هر کدام ویژگی‌های خاص خودش را دارد؛ یکی تمام شهرتش در نمایش عمق رنگ مشکی است و دیگری سفید را خیلی خوب و درخشان به نمایش می‌گذارد. ال‌جی که به‌نوعی بنیان‌گذار نمایشگر‌های QHD بود و طبیعی است که در محصول جدیدش نیز از چنین رزولوشنی بهره بگیرد. سامسونگ هم که مدتی است پا در این وادی گذاشته و محصولاتش را به چنین چیزی مجهز می‌کند اما جناب آقای ۱۰ نخستین پرچم‌دار اچ‌تی‌سی است که به جمع QHDها پیوسته است. جالب است بدانید که بر روی نمایشگر هر ۳ مدل گوریلا گلس ۴ قرار گرفته تا از آن در برابر خط و خش محافظت کند. بنابراین تا اینجای کار نمی‌توان امتیاز خاصی را برای هریک در نظر گرفت و همه چیز مساوی است. ال‌جی که زمانی رکورددار میزان نسبت نمایشگر به بدنه دستگاه بود، حالا نتوانسته آن‌طور که باید و شاید خودش را نشان دهد و در G5 در حدود یک سوم از نمای جلویی دستگاه به بدنه اختصاص یافته که این میزان نسبت به رقبا بیشتر است. به طور خلاصه اطراف نمایشگر G5 شاهد حاشیه‌های زیادی هستیم (به‌خصوص در بالا و پایین) و این یعنی می‌توان به همین بهانه یک امتیاز ناقابل را از آن کم کرد.

قرار نیست در این راند تنها به اعداد و ارقام توجه کنیم و برای همین تصمیم گرفتیم تا هر ۳ را در کنار یکدیگر قرار داده و با به نمایش در آوردن تصاویری مشابه و بالا بردن میزان نور نمایشگر تا انتها، مشغول عکاسی از آن‌ها شویم که حاصل کار را در زیر مشاهده می‌کنید (از راست: ال‌جی G5، ‌اچ‌تی‌سی ۱۰، سامسونگ گلکسی S7).

۳ Flagship 2016 ITResan (1) ۳ Flagship 2016 ITResan (2) ۳ Flagship 2016 ITResan (3) ۳ Flagship 2016 ITResan (4)

هر سه در نگاه از زوایا عملکرد قابل قبولی داشتند و نقاط ضعف و قوت هر کدام در میزان کنتراست، کیفیت صفحه و نوع نمایش رنگ‌ها به نوعی است که واقعا نمی‌توان یکی را نسبت به دیگری برتر دانست. در نتیجه کارنامه این ۳ مبارز دست نخورده باقی می‌ماند.

اگر قصد دارید که با این پرچمداران در محیط باز و زیر نور آفتاب کار کنید، G5 ال‌جی عملکرد قابل قبولی را از خود بر جای می‌گذارد و علاقه خاصی به نمایش آنچه که در آن سوی خیابان می‌گذرد، ندارد. اگر نمودار زیر را هم ببینید، متوجه می‌شوید که میزان نور نمایشگر این مدل نسبت به رقبا بیشتر بوده و با اختلاف در صدر ایستاده است، پس واقعا بی‌انصافی است اگر یک امتیاز مثبت را برایش در نظر نگیریم! این روزها که همه شب‌ها قبل از خواب مشغول چت با مخاطب خاص هستند، پس میزان حداقلی نور نمایشگر از اهمیت بالایی بر خوردار است و اگر این مقدار بالا باشد، رسما کور خواهید شد و دیگر یار را نخواهید دید. این میزان برای گلکسی S7 به کمترین مقدار خود رسیده و این یعنی می‌توانید در تاریکی با آن کار کنید و لذت ببرید بدون آنکه نور نمایشگر آزاردهنده باشد. از آنجایی که در این راند محصول سامسونگ با حداکثر امتیاز در صدر قرار دارد پس از رقبای آن یک امتیاز کم می‌کنیم تا بدانند که چت با مخاطب خاص از اهمیت بالایی برخوردار است!

از لحاظ نرم‌افزاری هر ۳ مدل قابلیت‌های خاص خودشان را در اختیار کاربر قرار می‌دهند. البته کره‌ای‌ها در این بخش کمی بهتر عمل‌ کرده‌اند و هر دو نماینده سامسونگ و ال‌جی از نمایشگر همیشه روشن سود می‌برند. قابلیتی که به کاربر اجازه می‌دهد به ساعت، تاریخ و برخی اعلانات حتی زمانی که نمایشگر خاموش است، دسترسی داشته باشد. موردی که اچ‌تی‌سی ۱۰ فاقد آن است، پس یک امتیاز ناقابل از او کم می‌کنیم تا بداند که فقط رزولوشن نیست که اهمیت دارد!

اچ‌تی‌سی: ۸ امتیاز (مجموع: ۱۶ امتیاز)

ال‌جی: ۹ امتیاز (مجموع: ۱۸ امتیاز)

سامسونگ: ۱۰ امتیاز (مجموع: ۱۹ امتیاز)

سامی: ملت پیشرفت می‌کنن، ال‌جی پسرفت! اطراف نمایشگر G5 که تا دلتون بخواد حاشیه داریم مخصوصا بالا و پایینش! خود نمایشگر هم که چنگی به دل نمیزنه. اینا هم تا دیدند ما می‌خوایم از نمایشگر همیشه روشن استفاده کنیم، سریع تقلید کردن! اچ‌تی‌سی هم که بیچاره تازه QHD شده؛ این همه حرف می‌زدن که QHD با Full HD‌ فرقی نداره و از این چیزا، پس چی شد؟! اگه فرقی نداره برا چی خودتون QHD می‌زنین؟!

جی‌جی: جناب سامی! وقتی G5 و S7 هم‌زمان معرفی شده‌اند، شما چطور به ما می‌گویید که تقلید کرده‌ایم؟! شما که خودتان استاد تقلید هستید! نگذارید دوباره صحبت از گلکسی C5 به میان آید! اچ‌تی‌سی نیز که از قافله عقب است. ما کره‌ای‌ها اگر در دنیای اسمارت‌فون‌ها عقب باشیم، در بخش‌های دیگر جبران می‌کنیم؛ تلویزیون معرفی می‌کنیم، یخچال می‌سازیم و دستی در کار داریم اما این تایوانی‌ها حتی تبلت‌های درست و حسابی هم ندارند!

تی‌تی: شما هر دو به نمایشگرهای همیشه روشن می‌نازید، در حالیکه سال‌ها پیش نوکیای خدابیامرز چنین قابلیتی را با امکانات بیشتر در اختیار طرفدارانش گذاشته بود. از خدا بترسید، بروید تا آه فنلاندی‌ها دامان‌تان را نگرفته! وضوح QHD نیز مورد اختصاصی نیست که استفاده کردن یا نکردنش موجب تقلید شود! دلمان خواست، توانستیم و استفاده کردیم؛ تا کور شود هر آنکه نتواند دید.


راند سوم: سخت‌افزار

سخت‌افزار یکی از آن بخش‌هایی‌ است که همیشه تعیین کننده است و این قدرت سخت‌افزاری یک مدل است که می‌تواند آن‌را از فرش به عرش برساند. سامسونگ مطابق رسم چندین و چند ساله‌اش، باز هم پرچمدارش را در دو نسخه سخت افزاری متفاوت راهی بازار کرد. یکی با چیپست اسنپدراگون ۸۲۰ و دیگری با اگزینوس ۸۸۹۰ که متاسفانه (شاید هم خوشبختانه) نسخه دوم در اختیار ما بود. اچ‌تی‌سی ۱۰ و ال‌جی G5 نیز هر دو با چیپست اسنپدراگون ۸۲۰ عرضه شده‌اند. جالب است بدانید که هر ۳ مبارز ما با ۴ گیگابایت رم وارد این رقابت شده تا تقریبا همه چیز مساوی به نظر برسد. اسنپدراگون ۸۲۰ شامل ۴ هسته پردازشی Kryo است که دوتای آن‌ها با فرکانس ۲.۱۵ گیگاهرتز و دوتای دیگر با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز ایفای نقش می‌کنند. آدرنو ۵۳۰ نیز عهده‌دار کارهای گرافیکی در این چیپ است. در سوی دیگر چیپ اختصاصی سامسونگ با نام اگزینوس ۸۸۹۰ شامل ۴ هسته Mongoose با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز و چهار هسته Cortex-A53 با فرکانس ۱.۶ گیگاهرتز است و Mali-T880 MP12 وظیفه دارد تا کارهای گرافیکی را انجام دهد. تا اینجا نمی‌توان امتیاز خاصی را برای آن‌ها در نظر گرفت، در نتیجه برای آنکه بدانیم این ۳ مبارز چند مرده حلاج‌اند، آن‌ها را وارد آزمایشگاه خودمان کردیم. در گام نخست از بنچمارک پی استفاده کردیم که در نمودار زیر شاهد نتایج به‌دست آمده توسط هر یک هستید.

در گام بعدی تصمیم گرفتیم تا از بنچمارک معروف و معتبر AnTuTu بهره بگیریم و عملکرد کلی آن‌ها را به چالش کشیدیم.

۳ Flagship 2016 ITResan (10)

در نهایت از Bonsai استفاده کردیم تا قدرت گرافیکی را به تنهایی بسنجیم.

با توجه به نتایج بدست آمده توسط مبارزان به این نتیجه رسیدیم که امتیاز کامل را به اچ‌تی‌سی ۱۰ اعطا کنیم. چرا که واقعا لیاقتش را دارد.

هنگام کار با این سه مدل خبری از هنگ و لگ نیست و از این لحاظ نمی‌توان ایراد خاصی را به آن‌ها وارد کرد. وقتی هم که بخواهید با آن‌ها بازی کنید، هر سه مدل به یک اندازه داغ می‌شوند و این میزان آن‌قدری نیست که آزاردهنده باشد پس از این لحاظ نیز هر ۳ برابر هستند و نمی‌شود امتیازی از آن‌ها کم کرد.

اچ‌تی‌سی: ۱۰ امتیاز (مجموع: ۲۶ امتیاز)

ال‌جی: ۸ امتیاز (مجموع: ۲۶ امتیاز)

سامسونگ: ۹ امتیاز (مجموع: ۲۸ امتیاز)

سامی: دیگه عالم و آدم می‌دونن که سامسونگ همیشه و همه جا از لحاظ سخت افزار اول بوده و حرف اول رو می‌زده! اچ‌تی‌سی هم امیدی بهش نیست، باز فردا میاد و فرکانس هسته‌ها رو کم می‌کنه به‌خاطر اینکه کوره آجر پزی نشه، در نتیجه ضعیف و ضعیف‌تر میشه!

جی‌جی‌: بنده تا حد بسیار زیادی با چنین برنامه‌هایی موافق نیستم! مشک آن است که خود ببوید؛ سخت‌افزار خوب نیز همانی است که بتواند به‌خوبی از پس اجرای فرامین شما برآید، دیگر این اعداد و ارقام برای چیست؟!

تی‌تی: میان تمام آدم‌های کره زمین، نمی‌دانم چرا قرعه طرفداری از سامسونگ به شما افتاده است. عزیز جان شما که تا همین چند وقت پیش با همین برنامه‌ها دست‌تان در یک کاسه بود! این بار AnTuTu برای تقلب و بالا نشان دادن امتیازات پول زیادی خواسته بود که نتوانستید در بنچمارک‌ها اول شوید؟! در ضمن آن قضیه داغ شدن، بیش از هر چیز به کوالکام و اسنپدراگون ۸۱۰ مربوط می‌شد نه ما!


راند چهارم: دوربین

دوربین یکی از آن قسمت‌هاست که طرفداران خاص خودش را دارد. اچ‌تی‌سی و سامسونگ این‌بار برای پرچمدارانشان از دوربینی ۱۲ مگاپیکسلی بهره گرفته‌اند در حالی‌که ال‌جی همچنان بر روی ۱۶ مگاپیکسل سابق مانده و قصد تغییر این میزان را ندارد. گشادگی دیافراگم دوربین برای محصولات اچ‌تی‌سی و ال‌جی F/1.8 بوده و برای سامسونگ F/1.7 است. هر سه مدل به لرزش‌گیر اپتیکال مجهز هستند و از فلاش LED نیز سود می‌برند با این تفاوت که نماینده تایوانی‌ها ۲ فلاش LED را با دوربین اصلی همراه ساخته است و همچنین از فناوری اولتراپیکسل نیز در ساخت دوربینش استفاده کرده تا برای رقبا خط و نشان بکشد. در این بین ال‌جی کمی متفاوت‌تر ظاهر شده و در کنار دوربین ۱۶ مگاپیکسلی اصلی دستگاه، یک دوربین ۸ مگاپیکسلی را نیز قرار داده تا با ترکیب تصاویر گرفته شده توسط این‌ دو، بتوانید تصاویر وایدتر، خاص‌تر و زیباتری را ثبت کنید. تا اینجا و بر روی کاغذ، ال‌جی با قدرت ظاهر شده و نسبت به گلکسی S7 و ا‌چ‌تی‌سی ۱۰ از قابلیت‌های بیشتری برخوردار است، در نتیجه بی‌انصافی است اگر برای دوربین دوگانه ال‌جی امتیاز ویژه‌ای را در نظر نگیریم، بنابراین تا اینجا G5 امتیاز کامل را از آن خود کرده و از گلکسی S7 و اچ‌تی‌سی ۱۰ یک امتیاز را کم می‌کنیم. جالب است بدانید که لنزهای هر سه مدل از بدنه بیرون زده و حتی اگر خیلی سخت‌گیر نباشید، میزان بیرون زدگی آن‌ها نیز به یک اندازه است و نمی‌توان از این بابت امتیاز خاصی را برای یک مدل در نظر گرفت.

۳ Flagship 2016 ITResan (17)

سامسونگ اعتقاد داشت که پرچمدارش در نور کم، عملکرد فوق‌العا‌ده‌ای دارد و برای همین ما نیز تصمیم گرفتیم تا در محیط‌های داخلی و کم‌نور با آن‌ عکاسی کنیم و نتایج را با رقبا مقایسه کنیم. همانطور که در دو تصویر زیر می‌بینید، واقعا گلکسی S7 توانسته در محیط‌های کم نور عملکرد خوبی داشته باشد. تصاویر ثبت شده در این حالت بسیار روشن‌تر از رقباست در حدی که برخی گمان می‌کنند در ثبت این تصاویر از فلاش دستگاه کمک گرفته شده در حالی‌که این‌گونه نیست! بنابراین بابت این دید خوب و درخشان در تاریکی، یک امتیاز کم شده از نماینده سامسونگ را به او برمی‌گردانیم!

۳ Flagship 2016 ITResan (15)

۳ Flagship 2016 ITResan (16)

در نهایت به بیرون رفتیم و تصمیم گرفتیم تا در بیرون از اتاق و در محیط‌هایی که نور کافی وجود دارد نیز این ۳ را به چالبش بکشیم.

۳ Flagship 2016 ITResan (13)

۳ Flagship 2016 ITResan (12)

۳ Flagship 2016 ITResan (14)

همانطور که در تصاویر بالا دیدید، اچ‌تی‌سی ۱۰ به‌صورت خودجوش یک هاله زرد رنگ را بر روی تصاویر می‌کشد و عکس‌های گرفته شده با آن در مقایسه با نمایندگان سامسونگ و ال‌جی کمی زردتر به نظر می‌رسد. به همین بهانه یک امتیاز دیگر از اچ‌تی‌سی عزیز کم کردیم تا بداند که دوربینش هنوز هم جای کار دارد.

بخش عکاسی با موبایل جذابیت‌های خاص خودش را دارد، اما همه چیز که عکاسی نیست! بالاخره این محصولات قابلیت فیلم‌برداری هم دارند و می‌بایست از آن هم استفاده کرد. خوشبختانه (شاید هم متاسفانه) هر سه مدل می‌توانند به صورت ۴K و با نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه فیلم‌برداری کنند. در این بین محصول سامسونگ امکان فیلم‌برداری به صورت HD و با نرخ ۲۴۰ فریم بر ثانیه را نیز داراست، موردی که در دو مدل دیگر شاهدش نیستیم. اما ضبط صدا در محصولات اچ‌تی‌سی و ال‌جی به صورت استریو بوده که در نوع خود جالب است. با این ۳ مدل به صورت هم‌زمان مشغول فیلم‌برداری شدیم و ویدیوهای ضبط شده را بر روی لپ‌تاپ ریختیم تا بتوانیم در یک نمایشگر واحد، کیفیت تصاویر گرفته شده را مقایسه کنیم. پس از کش و قوس‌های فراوان بالاخره امتیاز کامل این بخش را به اچ‌تی‌سی ۱۰ دادیم! نوع ضبط صدا در گلکسی S7 عالی است اما در مقابل دو رقیب دیگر حرف چندانی برای گفتن ندارد، در نتیجه یک امتیاز ناقابل را از آن کم کردیم. G5 ال‌جی نیز بدون نقص عمل کرد اما راستش را بخواهید کیفیت تصویر اچ‌تی‌سی ۱۰ به G5 می‌چربید و بی انصافی است اگر به این دلیل از نماینده ال‌جی امتیازی کم نکنیم.

با علاقه عجیبی که مردم به تصاویر سلفی نشان می‌دهند، جای تعجبی ندارد که کمپانی‌های سازنده نیز تمرکز ویژه‌ای بر روی تصاویر سلفی بگذارند. ال‌جی از یک دوربین ۸ مگاپیکسلی در جلوی دستگاه بهره گرفته و تقریبا همان چیزی است که پیش‌تر در ال‌جی G4 دیده‌ بودیم. سامسونگ و اچ‌تی‌سی نیز هر دو تصمیم گرفته‌اند تا از یک نمونه ۵ مگاپیکسلی به عنوان دوربین سلفی بهره ببرند با این تفاوت که نماینده اچ‌تی‌سی از لرزش‌گیر اپتیکال نیز بهره می‌برد. پس می‌توان یک امتیاز مثبت ناقابل را برای آن در نظر گرفت. تصاویر گرفته شده با دوربین سلفی اچ‌تی‌سی ۱۰ و ال‌جی G5 از نماینده سامسونگ بهتر بود. رنگ‌ها طبیعی‌تر به نمایش در می‌آمدند و عمق تصویر نیز برتری داشت، بنابراین کهکشانی سامسونگ در اینجا نیز یک امتیاز حساس را از دست می‌دهد.

اچ‌تی‌سی: ۹ امتیاز (مجموع: ۳۵ امتیاز)

ال‌جی: ۹ امتیاز (مجموع: ۳۵ امتیاز)

سامسونگ: ۸ امتیاز (مجموع: ۳۶ امتیاز)

سامی: سامسونگ همیشه در دوربین حرف اول رو می‌زده! همه چیز که مگاپیکسل نیست؛ دیدین که با دوربین ۱۲ مگاپیکسل از همه بهتر بود مخصوصا تو نور کم که فوق‌العاده‌اس! ال‌جی هم با این دوربین دوگانه می‌خواد چیکار کنه؟! مگه اچ‌تی‌سی که قبلا استفاده کرده بود کجا رو گرفت؟!

جی‌جی‌: هرچه فکرش را می‌کنم، می‌بایست امتیاز G5 در این قسمت بیشتر می‌شد! دوربین دوگانه، فوکوس لیزری، لرزش‌گیر اپتیکال و… همه و همه دست در دست هم داده‌اند تا ال‌جی را به بهترین عکاس بازار تبدیل کنند. نمی‌دانم سامسونگ چرا همیشه رو به عقب حرکت می‌کنه. چند سالی است که به دوربین‌های ۱۶ مگاپیکسلی‌اش عادت کرده‌ایم و حالا از یک نمونه ۱۲ مگاپیکسلی استفاده کرده! خدا می‌داند اما شاید می‌خواسته در این‌جا هم شبیه برخی سیب‌های گاز زده باشد؟!

تی‌تی‌: خوشمان آمد! دیدید که بالاخره اچ‌تی‌سی با اصرار بر فناوری اولتراپیکسل خودش توانست نواقص گذشته را حل کند و ضمن حفظ این فناوری، تعداد پیکسل‌ها را نیز افزایش دهد. کاری که سامسونگ نتوانسته و دوربین پرچمدارش را با تعداد پیکسل‌های کمتری راهی بازار کرده است.


راند پنجم: رابط کاربری

هر ۳ مبارز حاضر در این رقابت از سیستم‌عامل اندروید مارشملو سود می‌برند و به لطف دست و دل بازی گوگل، هر ۳ توانسته‌اند در اندروید خام دست ببرند و رابط شخصی سازی خودشان را در آن پیاده کنند. رابط کاربری کاملا به سلیقه افراد وابسته‌ است و به همین دلیل نمی‌توان مدلی را بر دیگری برتر دانست و از آن‌جایی که هر سه مدل از رابط کاربری اختصاصی خودشان استفاده می‌کنند، نظر دادن و مقایسه کردنشان کمی تا قسمتی سخت می‌شود!

گلکسی S7 به آخرین نسخه از تاچ‌ویز سامسونگ مجهز است و هیچ شباهتی به اندروید خام ندارد با اینکه تاچ‌ویز نسبت به گذشته کمی سبک‌تر شده اما همچنان یکی از سنگین‌ترین رابط‌های کاربری اندروید است. ال‌جی در G5 کمی رابط کاربری خودش را تغییر داد و کشوی برنامه‌ها را حذف کرد و ما نیز می‌خواستیم یک امتیاز از آن کم کنیم اما پس از آنکه سر و صدای کاربران درآمد، دوباره با ارایه یک آپدیت این ویژگی را به رابط کاربری خودش بازگرداند تا آب رفته را به جوی برگرداند. البته در این رابط کاربری از رنگ‌های زیادی استفاده شده که ممکن است به مذاق خیلی‌ها خوش نیاید. اچ‌تی‌سی نیز با آخرین نسخه از رابط کاربری سنس، پرچمدارش را راهی بازار کرده است. این رابط کاربری کمترین تغییر را نسبت به اندروید خام شاهد است و تقریبا به هر جا که نگاه کنید، رگه‌هایی از اندروید خالص را مشاهده خواهید کرد. البته بر خلاف دو مبارز دیگر، رابط کاربری اچ‌تی‌سی به صورت عمودی طراحی شده و برای گشت و گذار در منو می‌بایست به سمت بالا و پایین حرکت کنید که این یک مورد تقریبا برای همه (به‌جز طرفداران اچ‌تی‌سی) ناخوشایند است چرا که مدتی طول می‌کشد تا به آن عادت کنید، ضمن اینکه این رابط چیز متفاوت و خاصی را در دل خود نگنجانده و به همین دلیل تصمیم گرفتیم تا یک امتیاز از آن کم کنیم چرا که از لحاظ امکانات و ویژگی‌ها و حتی ظاهر به عقیده اکثر افراد نسبت به دو مبارز دیگر در جایگاه پایین‌تری قرار می‌گیرد.

رابط کاربری اچ‌تی‌سی ۱۰

۳ Flagship 2016 ITResan (3)

رابط کاربری گلکسی S7

۳ Flagship 2016 ITResan (2)

رابط کاربری ال‌جی G5

۳ Flagship 2016 ITResan (1)

اچ‌تی‌سی: ۹ امتیاز (مجموع: ۴۴ امتیاز)

ال‌جی: ۱۰ امتیاز (مجموع: ۴۵ امتیاز)

سامسونگ: ۱۰ امتیاز (مجموع: ۴۶ امتیاز)

 سامی: این اچ‌تی‌سی خیلی رابط دربو داغونی داره! قبلا باز بهتر بود، الان دیگه رسما تعطیل شده! ال‌جی هم که فکر می‌کنه برای مهدکودک‌ها داره گوشی می‌زنه، رابط کاربریش خیلی بچه‌گانه است!

جی‌جی: سامی عزیز؛ نمی‌دانم شما به چه چیز رابط کاربری‌تان می‌نازید! هنگ و لگ‌های بی‌موردش یا سنگینی بیش از حدش؟! ما دوست داریم که به رابط کاربری‌مان رنگ و لعاب بدهیم؛ شما اگر خیلی به فکر کاربران هستید، کمی از سنگینی تاچ‌ویز بکاهید، بلکه محصولات به ظاهر کهکشانی‌تان نفس راحتی بکشند!

تی‌تی‌: ما دوست داریم که متفاوت باشیم و رابط کاربری‌مان بر خلاف تمام محصولات اندرویدی به صورت عمودی باشد. اگر کسی با این قضیه مشکلی دارد، خیلی راحت یک لانچر بریزد و تمام! در ضمن شباهت بیش از حد به اندروید خام موجب سبک بودن و ارایه آپدیت‌های زودتر برای پرچمدار ما می‌شود.


راند ششم: پخش چند رسانه‌ای

در این راند ۳ فاکتور مهم را در نظر گرفته‌ایم. اولین فاکتور نمایشگر دستگاه است که هر سه مدل، چه از لحاظ زاویه دید و چه از لحاظ کیفیت در حد قابل قبولی قرار گرفته‌اند و امتیازات لازم را در راند سوم (نمایشگر) را به آن‌ها داده‌ایم. گرچه سایز نمایشگر هنگام تماشای ویدیو از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است اما اختلاف این ۳ در حد یک دهم اینچ است که قابل چشم پوشی است و نمی‌توان امتیاز خاصی را برایشان در نظر گرفت.

فاکتور دوم اسپیکر است. محل قرار گیری اسپیکر در G5 و گلکسی S7 در فریم پایینی دستگاه است که از نظر ما جای مناسبی نیست چرا که اگر گوشی را به صورت افقی در دست بگیرید (که همه برای تماشای ویدیو چنین کاری را می‌کنند)، ناخودآگاه اسپیکر را پوشانده‌اید و مانع رسیدن صدا به گوش‌تان می‌شوید اما اچ‌تی‌سی ۱۰ دارای دو اسپیکر بوده که یکی در بخش جلویی و دیگری در فریم پایینی دستگاه جا خوش کرده‌ است. بنابراین از نمایندگان کره در این مبارزه یک امتیاز کم می‌کنیم. برای آنکه بدانیم کدام مدل صدای بلندتری را روانه گوش‌مان می‌کند، از تماشاگران کمک گرفتیم. به عقیده اکثر آن‌ها این G5 ال‌جی بود که صدای بلندتری داشت اما از لحاظ کیفیت همه بدون شک اچ‌تی‌سی ۱۰ را انتخاب کردند. بنابراین گلکسی S7 تنها دستگاهی بود که این وسط بی‌نصیب ماند و ما نیز به همین دلیل یک امتیاز منفی را در کارنامه‌اش ثبت کردیم.

۳ Flagship 2016 ITResan (8)

با همه این‌ها بالاخره ممکن است که برخی افراد بخواهند از هدفون استفاده کنند. در این مورد هدفون‌هایی که همراه با ال‌جی G5 و اچ‌تی‌سی ۱۰ عرضه می‌شود هم از لحاظ ظاهری و هم از لحاظ کیفیت از رقیب خود برتر هستند و این یعنی یک امتیاز منفی دیگر برای گلکسی S7 تا بداند که همه چیز خود دستگاه نیست و لوازم جانبی همراه آن نیز مهم هستند.

سومین فاکتور در این بخش پلیر دستگاه است. همیشه پلیرهای ال‌جی جز بهترین‌ها بوده‌اند و پلیر موجود در G5 نیز از این قاعده مستثنی نیست. این پلیر از اکثر کدک‌ها پشتیبانی می‌کند و امکانات خیلی خوب و قابل قبولی نیز دارد که شما را از نصب پلیر بی‌نیاز می‌کند، در نتیجه نسبت به رقبا بهتر عمل‌ کرده و می‌شود امتیازی را برایش در نظر گرفت. البته پلیر اچ‌تی‌سی هم که با گوگل یکی است،‌نسبت به بقیه ساده‌تر بوده و برخی از کدک‌ها را هم اجرا نمی‌کند و بدین خاطر شایسته یک نمره منفی است. ما برای تست بیشتر، یک ویدیو ۴K را بر روی هر سه مدل ریختیم و آن‌را توسط پلیر پیش‌فرض مبارزان به اجرا در آوردیم و هر ۳ خیلی خوب و بدون هیچ مشکلی از این تست بیرون آمدند و همه چیز برابر بود.

اچ‌تی‌سی: ۹ امتیاز (مجموع: ۵۳ امتیاز)

ال‌جی: ۱۰ امتیاز (مجموع: ۵۵ امتیاز)

سامسونگ: ۸ امتیاز (مجموع: ۵۴ امتیاز)

سامی: من با قسمت پلیر مخالفم! خب همه اندرویدی هستیم و هرکی هر برنامه‌ای که دوست داشت می‌تونه بریزه و حال کنه، دیگه پلیر پیش‌فرض می‌خوایم چیکار؟! شما هم چه ایرادای بنی اسرائیلی می‌گیرین! اسپیکر رو پشت میذاریم یه چیز میگین زیر گذاشتیم یه چیز دیگه!

جی‌جی: سامی جان شما هم حالا که در بخش پلیر کم آورد‌ه‌ای می‌گویی این قسمت فاقد ارزش است؟! برادر حداقل منطقی باش و برای یک بار هم که شده قبول کن که پلیر گلکسی به ال‌جی نمی‌رسد.

تی‌تی‌: از اینکه طرفدار اچ‌تی‌سی هستم به خودم می‌بالم. یک کمپانی بی‌ادعا که همیشه سرش در کار خودش بوده و خیلی آرام و بی سروصدا نواقص محصولاتش را برطرف می‌کند. اسپیکر هم که همیشه جز نقاط قوت ما بوده و هست و اینجا هم دیدیم که سامسونگ با آن‌ همه ادعا را به راحتی کنار زد.


راند هفتم: قابلیت‌های خاص

سامسونگ گلکسی S7 توانسته گواهینامه IP68 را کسب کند و بنابراین بدون هیچ‌ ترسی می‌تواند تا عمق ۱.۵ متری آب و آن‌هم به مدت ۳۰ دقیقه دوام بیاورد، موردی که دو مبارز دیگر از آن بی‌بهره‌اند. بنابراین می‌توان از هرکدام از رقبا یک امتیاز را کم کرد. هر سه مدل به سنسور تشخیص اثر انگشت نیز مجهز هستند و این سنسورها نیز عملکرد خوب و قابل قبولی دارند و نمی‌توان یکی را بر دیگری برتر دانست. در این بین اچ‌تی‌سی ۱۰ و ال‌جی G5 به پورت USB Type-C مجهز هستند که خب یک استاندارد برای محصولات امروزی به حساب می‌آید اما سامسونگ از همان پورت‌های سابق استفاده می‌کند پس می‌توان یک امتیاز را از آن کم کرد.

۳ Flagship 2016 ITResan (5)

اینفرارد یا همان مادون قرمز، یک ویژگی‌ کلیدی است که به شما کمک می‌کند بتوانید لوازم دیجیتالی اطراف‌تان را کنترل کنید و این قابلیت تنها در G5 ال‌جی دیده می‌شود. در ضمن این محصول همراه با ماژول‌هایی خاص عرضه می‌شود که می‌تواند تجربه متفاوتی را در اختیار شما بگذارد، پس واقعا لیاقت این را دارد که یک امتیاز مثبت را برایش در نظر بگیریم. اچ‌تی‌سی ۱۰ و گلکسی S7 در نسخه‌های ۳۲ و ۶۴ گیگابایتی در دسترس هستند اما محصول ال‌جی تنها با ۳۲ گیگابایت حافظه داخلی عرضه می‌شود، البته خوشبختانه می‌توانید این میزان حافظه‌ها را در هر سه مدل توسط کارت حافظه افزایش دهید.

هر سه مبارز ما نیز در رنگ‌های متفاوتی راهی بازار می‌شوند و این دست شما را برای خرید باز می‌گذارد. در این بخش اچ‌تی‌سی ۱۰ نسبت به رقبا مورد خاص و متفاوتی را نداشت! تنها به یک سنسور تشخصی اثر انگشت مجهز بود که در رقبا هم دیده می‌شد در حالی‌که کره‌ای‌ها هر کدام با دستی پر به این راند آمده بودند. بنابراین بی‌انصافی است اگر یک امتیاز دیگر از اچ‌تی‌سی کم نکنیم تا بداند که همه چیز یک گوشی سخت افزار و دوربینش نیست!

اچ‌تی‌سی: ۸ امتیاز (مجموع: ۶۱ امتیاز)

ال‌جی: ۱۰ امتیاز (مجموع: ۶۵ امتیاز)

سامسونگ: ۹ امتیاز (مجموع: ۶۳ امتیاز)

سامی: خداییش باید به سامسونگ تبریک گفت! چون دوباره پیشرفت داشت و تونست مشکلات نسل قبلی رو حل کنه و پرچمدار جدید رو ضد آب کنه! خیلی خوبه، فکرش رو بکنید که می‌تونید خیلی راحت گوشی‌تون رو بشورید! اون پورت مسخره USB Type-C رو هم من قبول ندارم چون الان هنوز همه‌گیر نشده و هرجا بخوایم بریم باید یه سیم شارژر رو هم با خودمون ببریم و اگه نباشه رسما گوشی بدون استفاده هست. حالا باز دم ال‌جی گرم یه حرکت‌هایی زده ولی اچ‌تی‌سی چرا هیچی نداره؟! یه سنسور اثر انگشت خشک و خالی که اونم از سامسونگ تقلید کرده!

جی‌جی: به شخصه انتظار داشتم تا پورت USB Type-C را در گلکسی S7 ببینم. از سامسونگ که همیشه چشمان همه را از کاسه در می‌آورد و اعتقاد داشت که حرف اول را می‌زند، واقعا بعید بود که از چنین چیزی در پرچمدارش استفاده نکند! ال‌جی نیز با حرکت انقلابی‌‌اش و تولید یک گوشی ماژولار، کاری کرد تا همه انگشت به دهان بمانند. اما نمی‌دانم که چرا اچ‌تی‌سی حرکت خاصی نداشته و در این جا خیلی دست و پا بسته عمل کرده است؟! خدا به دادش برسد…

تی‌تی‌: بنده خودم قبول دارم که در این‌جا کمپانی مورد علاقه‌ام خیلی قدرت‌مند ظاهر نشده اما به او حق بدهید! در این یک سال گذشته تمام تمرکز را بر روی دوربین و سخت‌افزار گذاشته و دیدید که در این دو بخش فوق‌العاده ظاهر شد، در نتیجه دیگر زمانی برای کار بر روی قابلیت‌های خاص باقی نمانده بود. اما این وعده را می‌دهم که روزهای روشنی در راه است.


راند هشتم: باتری

شما هرچقدر هم که مدلی فول امکانات را داشته باشید، باز هم اگر باتری غول آسایی در اختیارتان نباشد، توانایی استفاده از آن همه امکانات را به طور مداوم نخواهید داشت. گلکسی S7 و اچ‌تی‌سی ۱۰ از یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری سود می‌برند و ال‌جی G5 دارای یک باتری ۲۸۰۰ میلی‌آمپری است. باتری محصول ال‌جی در ظاهر حجم‌ کمتری دارد و در واقعیت نیز شارژ G5 زودتر از رقبا خالی می‌شود در نتیجه یک امتیاز منفی برایش در نظر می‌گیریم. اما G5 علی‌رغم فلزی بودن اجازه داده تا به باتری دستگاه دسترسی داشته باشید، در حالی‌که هیچ‌وقت چشم‌تان به جمال باتری گلکسی S7 و اچ‌تی‌سی ۱۰ روشن نخواهد شد، در نتیجه برای هر کدام یک امتیاز منفی را در نظر می‌گیریم.

۳ Flagship 2016 ITResan (7)

این روزها کمپانی‌ها علاقه عجیبی به سرعت شارژ شدن محصولاتشان نشان می‌دهند و بر سر آن رقابت می‌کنند. در این بین پیروز میدان قطعا G5 از ال‌جی است، چرا که می‌توانید در ۳۰ دقیقه بیش از ۸۰ درصد باتری را شارژ کنید که فوق‌العاده است. این میزان برای گلکسی S7 در حدود ۶۰ درصد و برای اچ‌تی‌سی ۱۰ تقریبا ۵۰ درصد است؛ حالا به نظر شما چنین اختلافی ارزش یک امتیاز را ندارد؟! از طرفی گلکسی S7 از قابلیت شارژ به‌صورت بی‌سیم نیز بهره‌مند است و می‌توانید با خرید یک دستگاه شارژر بی‌سیم، محصول خود را شارژ کنید، موردی که دو مبارز دیگر از آن بی‌نصیب هستند. پس از اچ‌تی‌سی به دلیل آنکه در برابر رقبا ضعیف‌تر ظاهر شده بود ۱ امتیاز دیگر کم‌ می‌کنیم و به محصول سامسونگ یک امتیاز می‌دهیم.

۳ Flagship 2016 ITResan (11)

اچ‌تی‌سی: ۸ امتیاز (مجموع: ۶۹ امتیاز)

ال‌جی: ۱۰ امتیاز (مجموع: ۷۵ امتیاز)

سامسونگ: ۱۰ امتیاز (مجموع: ۷۳ امتیاز)

سامی: سامسونگ همیشه در زمینه باتری خوب عمل‌ کرده و واقعا ازش راضی‌ام! دسترسی به باتری هم به نظر من که زیاد مهم نیست! مهم اینه که گوشی شارژ بیشتری نگه داره! اچ‌تی‌سی هم که قربونش برم اینجا بازم حرفی برا گفتن نداشت. با اینکه دوس ندارم حرف بقیه رو تکرار کنم اما به قول جی‌جی‌ واقعا خدا به دادش برسه!

جی‌جی: سامسونگ با آن‌همه ادعا نتوانست دسترسی به باتری را امکان‌پذیر کند. قابلیتی که پیش‌تر در گلکسی S5‌ گنجانده بود و چشم‌مان را با آن درآورد بس که در محافل مجلسی و غیر مجلسی از آن سخن گفت! اگر می‌گویند بدنه فلزی مانع دسترسی به باتری می‌شود، بد نیست نگاهی به G5 بیندازید که این عمل غیر ممکن را ممکن کرده است اما خود اچ‌تی‌سی نیز مدت‌ها پیش در وان مکس با قاب پشتی فلزی، به کاربر اجازه می‌داد که قاب پشتی را بردارد و باتری را ببیند، حالا چه شده که کارش به اینجا رسیده، نمی‌دانم!

تی‌تی: اچ‌تی‌سی به دلیل آن‌که ظرافت خاصی در طراحی محصولاتش دارد و از متریال باکیفیتی استفاده می‌کند، ترجیح داده تا حجم باتری را بیش از این افزایش ندهد که مبادا موجب سنگینی بیش از حد پرچمدارش شود. دسترسی به باتری نیز آنقدرها که فکرش را می‌کنم، مهم نیست! حتی ممکن است موجب آسیب رسیدن به دستگاه شما شود. تصورش را بکنید که دستگاه روشن است و باتری آن‌را در می‌آورید! شبیه این است که به یک‌باره قلب شما از کار بایستد! دیگر انتخاب با شما: مرگ بهتر است یا زندگی؟!


راند نهم: قیمت

به آخرین راند این مسابقه حساس و نفس‌گیر رسیدیم جایی که یک اشتباه کوچک می‌تواند تمام ضربات مهلک رقیبان را بی اثر کند. ال‌جی G5 همراه با برخی از دوستانش با قیمت ۲ میلیون تومان در بازار پیدا می‌شود. اچ‌تی‌سی ۱۰ کمی بیش از دو میلیون و ۳۰۰ هزار تومان قیمت دارد و نسل هفتم از کهکشانی‌های سامسونگ با قیمتی در حدود ۱.۹۰۰.۰۰۰ میلیون تومان در بازار کشور به فروش می‌رسد. اینجا امتیازات ما تنها بر اساس میزان قیمت نیست بلکه باید بدانیم که چه محصولی در ازای مبلغ پرداختی، قابلیت‌ها و امکانات بیشتری را در اختیارمان می‌گذارد. بنابراین ال‌جی G5 امتیاز کامل این بخش را از آن خود می‌کند.

۳ Flagship 2016 ITResan (9)

اچ‌تی‌سی: ۸ امتیاز (مجموع: ۷۷ امتیاز)

ال‌جی: ۱۰ امتیاز (مجموع: ۸۵ امتیاز)

سامسونگ: ۱۰ امتیاز (مجموع: ۸۳ امتیاز)

سامی: ناموسا کاری به ال‌جی ندارم و اچ‌تی‌سی ۱۰ رو حتی اگه مجانی هم به من بدن بر نمیدارم ولی خداییش دیگه خیلی گرونه!

جی‌جی: واقعا درود بر ال‌جی بزرگ! چنین مبلغی برای محصولی که لوازم جانبی را نیز با خود به همراه دارد، بی‌نظیر است.

تی‌تی: بنده به عنوان یک فن اچ‌تی‌سی، معتقدم که شر وانگ (مدیر عامل کمپانی) می‌بایست نگاه ویژه‌ای به قیمت‌ محصولاتش داشته باشد؛ با چنین قیمتی حتی اگر گوشی صبح‌ها نان بخرد هم کسی سمتش نخواهد رفت!

[polldaddy poll=9432884]

 

اگر به گوشی‌های سامسونگ گلکسی سری S علاقه دارید، به گروه تلگرام زیر ملحق شوید

65 در مورد “مقایسه ال‌جی G5 با اچ‌تی‌سی ۱۰ و سامسونگ گلکسی S7: نبرد پرچم‌داران!”

  1. داداش در مورد سایه انداختن G5 توضیح میدی؟
    تو سایت های دیگه دربارش(سایه انداختن) زیاد صحبت شده و گفتن یکی از بزرگترین معایب این گوشیه

  2. فقط HTC 10 10 10
    با سلام و احترام ؛
    دوستان عزیز
    Htc برترین حالتش حفظ استعلاک قطعات سخت افزاریش حداقل بعد چند سال کیفیتش پایین نمیاد و هنگی نمیشه در خصوص بعضی ایرادات نیز با آپدیتای جدید رفع میشه . قسمت نسبت به کارایش خوب

  3. چرا بعضی از دوستات اینقد تعصب الکی دارن انگار شرکت ال جی مال پدرش اون یکی انگار سامسونگ مال خودشه اون یکی انگار اچ تی سی مال داداششه خوب بعضی چیزا الجی قوی بود بعضی چیزا سامسونگ بعضیاشم اچ تی سی الی جی بجز باطریش نمیشه بهش خرده گرفت سخت افزاریم فکر کنم هر سه تاشون خوبن این اونو خورد داغون کرد نداره در کل دمتون گرم بخاطر تحقیقتون

  4. سلام خیلی خوب بود مقایسه ای که کردی من الان چند روزی میشه بین اس۷و جی۵ مونده بودم
    ۲ساله که جی۲ ال جی دارم میتونم بگم فوق العاده اس هنوز میخاستم اس۷ رو بخرم ولی با این مقایسه فهمیدم ال جی بهترین مونده در ضمن این هم فراموش نکنید ال جی ساخت کره است و کیفیت قطعاتش بینظیره چون ۲سال جی۲ دارم و با این همه بازی کردن هنوز مثل روز اوله

    1. چه ظلمی مرد مومن؟ آخه بخدا بعد m7 دیگه این شرکت هیشکی راضی نکرد. حالا چون خودت htc داری دلیل نمیشه که بیای بگی ظلم شده. تازه به نظر من اچ تی سی اصن نباید با این دوتا مقایسه میشد. باید با میان رده های اینا مقایسه میشد. مثلا با V10 و A9 مقایسه میشد

  5. تمام این تست درست بود وخسته نباشید به کارفرمایان این سایت میگم غیر از چند مورد که ایراد از نویسنده نبود ایراد از این بو که در نور نمایشگر از نیت منابع سایتهای خارجی دیگه استفاده کرد بود ولی در تست نور نمایشگر به صورت عملی که سایت همسایه زیر نور خورشید و همچنین روشنایی نمایشگر بود تست کرد وبه صورت فیلم منتشر کرد که کاملا ثابت شد نور s7ازهمه بالاتر بعد htc10و بعد lg،که نسبت به اون دوتا خیلی اختلاف داشت باید خودتون عملی تست میکردین تا در این بخش به عین ویقینا یه امتیاز از lgکم میکردین اما مورد دیگه فیلم برداری ۲۴۰فریم s7 امتیازی اضافه نکردین با سپاس

  6. ال جی و سامسونگ جفتشون عالی ظاهر شدن ولی من با اینکه سامسونگ نوت ۴ دارم و ازش راضی ام نوآوری ال جی و ماژولار بودنش رو تحسین میکنم ولی تجربه بهم ثابت کرد که ال جی در بحث سخت افزار خیلی داغ میکنه و به حدی میرسه که باعث سوختن نمایشگر میشه که اگه یه سر به تعمیرات و کسانی که ال جی جی ۴ رو داشتند بزنید این نقص رو تایید میکنند . اگر مشکل داغ کردن زیادی رو حل کرده باشه که بعید می دونم الجی برترین تو این مقایسه ولی اگر نه بی شک سامسونگ مثل گذشته برتری داره ?
    ضمنا سامسونگ تو زمینه طراحی از اپل تقلید کرد و باقی هم به بهونه سامسونگ از رو سامسونگ . این وسط اپل هم از قابلیت های سامسونگ تقلید کرد مثل مولتی تسکینگ ، پاور سیوینگ مد، قلم ، نمایشگر بزرگ و فبلت و ….

  7. سلام
    دوربین اچ تی سی و رونی سنس اچ تی سیو ک ه خیلی راحت نمره کم میکنی تو خیلی سایت های اروپایی سنس htc10 بیشتر از اس۷ و الجی پسندیدن و دوربینشم از اس۷ بهتر بوده ؛ نمیدونم شما چطور عکس میندازید ک کیفیت عکس های شما اصلا در حد اونا نیس ؛ از حاظ قیمتم اس۷ و htc10 یقیمت دارن حالا نمیدونم چرا اینجا فرق میکننو خدا میدون

    1. داداش خب قبول کن دیگه اچ‌ تی سی ضعیف کار کرده البته گوشیه شاخی زده و در مقابل رقبا ضعیف تره
      بعدشم چجوری میگی یه قیمت دارن؟؟؟؟؟؟؟ الان تو برا من اچ تی سی ۱۰ رو یکو نهصد پیدا کردن من دو تا میخرم ازت

    2. مجتبی مسکینی

      سلام
      از لحاظ رابط کاربری که کاملا در متن توضیح دادیم و گفتیم این بخش به سلیقه افراد مربوطه! فقط یک امتیاز به خاطر عمودی بودن رابط کم شد چون اکثر افراد رابط افقی رو بیشتر می‌پسندن و نمی‌دونم شاید شما اصلا متن رو نخوندین چون هیچ‌جای متن گفته نشده که خیلی راحت به خاطر رونی سنس ازش امتیاز کم شده!!
      از لحاظ دوربین طبق فاکتورهای ما و طبق تصاویری که می‌بینید از اچ‌تی‌سی نمره کم شده و همه چیز رو کامل توضیح دادیم! دیگه اینکه چرا تصاویر گرفته شده با این گوشی این شکلی هست رو از خود اچ‌تی‌سی بپرسید! حتی می‌تونید برید بازار و خودتون تست کنید
      از لحاظ قیمت هم در بهترین و ارزون‌ترین حالت ممکن کل بازار رو بگردین شاید بتونید اچ‌تی‌سی ۱۰ رو با قیمت زیر ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار تومن پبدا کنید در حالی‌که گلکسی S7 الان با قیمت ۱ میلیون و ۸۵۰ هزار تومن هم پیدا میشه! حتی اگه به بازار دسترسی ندارید می‌تونید خیلی راحت از فروشگاه‌های اینترنتی معتبر قیمت بگیرید
      شاد باشید

  8. خدایی متن مقایسه هاتوون عالیه ..واقعا خلاقانه
    جوری ک بیننده سایت خسته نمیشه از خوندن
    سایتتون بهترین.خسته نباشید

  9. واقعا مقایسه عالییی بود
    کامل،بی نقص و واقعا خنده دار بودم قسمت کل کل
    با تشکر از آی تی رسان

  10. قیافه گوشی خیلی مهمه و سخت افزار والا apple که به سامسونگ نمیرسه دلیل مقایسه ال جی با htc با سامسونگو نمیفهمم.شما این سه تا رو دست بگیر باهاش کار کن سامسونگ فوقولادست واقعا زیبا وشکیل با کلاس با وقار منوی بالاش فوقولاده از همه مهمتر صفحه نمایش وای وای.

  11. سلام.واقعا مقایسه جالب و در عین حال جدیدی بود.خوشم اومد از نوع مقایسه.فقط یک نکته ذهنمو درگیر کرده اونم اینکه من تاحالا نزدیک۵۰ کلیپ راجع به الجی جی ۵ و مقایسش با پرچم داری دیگه دیدم.تو همشون به جز یکی واقعا نور صفحش کم و آزار دهنده بود.حتی رفیقم از نزدیک با این گوشی کار کرده بود میگفت نور صفحش خیلی کمه.ولی خود کمپانی الجی گفته تقریبا ۸۰۰ نیت روشنایی داره.من واقعا گیج شدم الان با این مقایسه شما.احساس میکنم الجی جی ۵ ها یا ۲ مدل هستند یا مشکل نرم افزاری دارن که یک سری نور زیاد و یکسری نور کم دارن.شما تو بررسی همین سایت های داخلی هم نگاه کنین میبینین ناراضی بودن از کم بودن نور صفحه نمایش.ببخشید طولانی شد.میشه یکم توضیح بدین راجع به صفحه نمایش الجی.چون تجربه کاربری فرق داره با مرور صفحات اینترنت

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      مدلی که در اختیار ما بود چنین مشکلی نداشت (حتی قبل از آپدیت) اما سنسور تشخیص نور محیطش کمی مشکل داره و خیلی دقیق نیست و گاهی اوقات باید خودتون میزان نور رو تا انتها بالا ببرید

  12. سلام خدمت اقای مسکینی ببخشید بررسی تخصصی lg g5 رو انجام نمیدین شما فقط یه نگاه اولیه یا به اصطلاح hands on انجام دادین منتظر بررسی هستیم ممنون

    1. مجتبی مسکینی

      تهمت زدن در هیچ دین و آیینی کار درستی نیست!
      ابهامی هم وجود نداره و برای تمام امتیازاتی که اضافه و یا کم شده دلیل آوردیم
      این مقایسه هم صرفا برای آشنایی بیشتر شما با این مدل هاست و کسی شما رو مجور به خریدن یه مدل نمی‌کنه! شما می‌تونید گوشی که دوست دارید رو بخرید و لذت ببرید
      شاد باشید

        1. مجتبی مسکینی

          همه چیز با دلیل و مدرک و خیلی کامل در متن توضیح داده شده! اینکه برند مورد علاقه شما نتونسته امتیازات لازم رو بگیره اسمش تخریب نیست!!
          شاد باشید

  13. سلام
    فوق العاده بود . سامسونگ اگر فرستند اینفرارد و رادیو داشت دیگه همی چی تموم میشد !!!!!
    من سامسونگ رو ترجیح میدم .

  14. مطلب جالب و کاملی بود خوشمان آمد
    رقابت هم خیلی خوووووبه سامسونگ و ال جی برابرنددددددددد!

  15. بررسی خوبی بود و به نظرم اختلاف گوشیها الان دیگه خیلی کم شده و هر کدوم رو انتخاب کنید راضی میشید ازش
    البته اونجایی که گفتید وان مکس باطریش قابل تعویضه اشتباه هست و اون گوشی فقط در پشتش باز میشه ولی دسترسی به باطری ندارید

  16. جناب نویسنده واقعا مقایسه خنده داری بود از نظر من

    کلا ایراد داره این مقایسه
    وقتی تو تمام مقایسه ها جی پنج از ده و اس هفت ضعیفتر شناخته میشه تو سایتهای معتبری مثه اندروید سنترال منظورمه اینجا با این اختلاف بهتر واقعا جای شک واسه ادم میزاره

    خیلی جالبه طراحی جی پنج که بدترین در نوع خودشه و جنس بدنش که فلز نیست بهتر از اچ تی سی ده میشه

    تو قسمت پخش چند رسانه ای هم با اون اسپیکر خیلی ضعیفش باز از ده بهتر میشه

    چه مقایسه عادلانه ای بود??

    گرچه میدونم نظرم تایید نمیشه

    1. مجتبی مسکینی

      فعلا که نظر شما تایید و ثبت شد!
      عزیز در هر مقایسه یه سری فاکتور در نظر گرفته میشه و طبق اون محصولات با هم مقایسه میشن!
      در بخش طراحی اینکه شما چه سلیقه‌ای دارین به خودتون مربوطه اما همونطور که در متن خوندید (اگر نخوندین، بخونین!!) طراحی ماژولار و همچنین وزن و ضخامت کم‌تر از جمله فاکتورهای ما برای بررسی بود که در این بخش‌ها جی ۵ بهتر عمل کرده و اچ‌تی‌سی هم از رو به رو شبیه به محصولات سامسونگ هست و به همین دلیل امتیازات این‌طوری که می‌بینید تقسیم شدند! ممکنه برای شما ماژولار بودن و یا وزن و ضخامت مهم نباشه و اون رو برتری ندونید! این به خودتون مربوطه!
      در بخش چند رسانه‌ای هم کاملا فاکتورهای مشخص شده رو گفتیم و توضیح دادیم‍! اسپیکر فقط یکی از این فاکتورهاست که ا‌چ‌تی‌سی ۱۰ نمره کامل رو گرفته اما در بخش‌های دیگر همچون پلیر می‌بینید که نسبت به رقبا ضعیف‌تره بنابراین ازش امتیاز کم میشه! شما اگه بخش چند رسانه‌ای رو فقط در اسپیکر می‌بینید و سایر فاکتورها رو در نظر نمی‌گیرین می‌تونید بگید اچ‌تی‌سی ۱۰ بهترینه
      در کل این مقایسه طبق فاکتورهایی که گفته شده انجام گرفته و هدف کلی آشنایی شما با این محصولات هست شما می‌تونید طبق فاکتورهای خودتون به گوشی‌ها نگاه کنید و مدلی که مناسب خودتون هست رو انتخاب کنید
      شاد باشید

    2. عشقم از نظر من و خیلیهای دیگه کامنت تو خنده دار بود
      شک داری خب نخون کسی مجبورت که نکرده بیای بخونی والا
      بعدشم جنبه داشته باش قرار نیست که هر جا رفتی از اچ تی سی به به و چه چه کنن خب من با چشای خودم دارم عکس ها رو میبینم یا متن رو میخونم
      من که میگم کامنتت خیلی خنده دار بود اون بقیه دیگه هم که با من موافقن اونایین که رای دادن نگاه کنی میبنی اچ تی سی ۱۰ نصف جی فور یا اس ۷ هم رای نیاورده

    3. کریم جان حتی اگر حرف های شما هم درست باشه (که به نظر من نیست) بازم جی ۵ امتیازاش از اچ تی سی ۱۰ بیشتر میشه
      الان امتیازات نهایی رو ببین ۸ تا اختلاف دارن توهم که فقط با طراحی و پخش چند رسانه ای مشکل داشتی حتی اگه امتیازات هم اونجوری که تو دلت میخواد در این بخش ها بدیم بازم جی ۵ امتیازش بیشتر میشه
      خوبه که محترمانه تر و منطقی تر صحبت کنیم

    4. سلام
      در مورد طراحی بنده به شخصه از طراحی جی ۵ خوشم نمیاد و با نظر شما موافقم
      ولی در مورد مولتی مدیا کاملا مخالفم چون محصول ال جی با اختلاف سر تر هست کافیه فقط برای چند دقیقه با پرچمدار قبلی ال جی کار کنید تا متوجه حرف من بشی از لحاظ بلندی صدا و پلیر ال جی خیلی قوی تر عمل کرده و محصول اچ تی سی فقط کیفیت صدا داره و ال جی بلندی صدا همراه با کیفیت خوب(نه به اندازه اچ تی سی) البته من نمیگم اچ تی سی صداش کمه ولی ال جی واقعا صدای اسپیکرش بلنده پس بنظر من نمره کامل به حق به جی ۵ داده شده.

  17. یه نکته هم که گفتنش بد نیست اینه که قیمت محصولات ال جی به مرور زمان فوق العاده مناسب میشن و به شدت پایین میان.مثلا شما الان قیمت جی۴ رو دقت کنید نزدیکای یک و هشتاد هستش اما اس۶ ۳۰۰ ال ۴۰۰ تومن گرون تره.اگه چند ماهی صبر کنیم ال جی جی۵ واقعا ارزش خرید بالایی خواهد داشت

  18. درود بر شما ؛ مقایسه کامل و جامعی بود .
    ولی فکر میکنم در قسمت صفحه نمایش G5 حقش بود بیشترین امتیاز رو بگیره چون نور صفحه اش خیلی بالاست و تقریبا دوبرابر دوتا گوشی دیگه است و تو روز زیر نور شدید آفتاب صفحه گوشی به راحتی خونده میشه و بالا بودن نور صفحه یه ویژگی خیلی کاربردی .
    در کل اگه بخوام بین این سه گوشی یکی رو بخرم حتما G5 رو انتخاب میکنم .

  19. سلام خدمت اقای مسکینی و گلکار سوال داشتم راجب صفحه نمایش گوشی lg g5 ایم که میگن صفحه ان تاریکه راسته ؟؟ و اینکه میگن اصلا نمیتونه سفید و درست نشون بده و متمایل به ابی نشون میده تا چه حد ابی نشون میده ؟؟ و در مقابل s7 رنگ ا رو طبیعی نشون میده ایا ؟

    1. مجتبی مسکینی

      نه تاریک نیست
      رنگ سفید رو یه خورده آبی نشون می ده اما اصلا یوزر عادی و یا در کارهار روزمره مشخص نیست و مشکلی نداره
      s7 هم کمی رنگ ها رو پررنگ‌تر نشون می‌شده

  20. سلام اقای مسکینی.عااااااااالی بود.خسته نباشید.خیلی وقت بود که مطلب نمی ذاشتید!!!!راستی اقا مسکینی اقا بهمنی از ای تی رسان جدا شده؟اصلا نیست!!!!

    1. مجتبی مسکینی

      سلام
      عزیز اگه بررسی تخصصی‌ باشه صحبت شما درسته اما وقتی داریم مقایسه می‌کنیم همه چیز نسبی هست! از لحاظ شارژدهی تفاوت خاصی بین این‌ها نیست اما باتری جی ۵ قابل تعویضه ولی اچ تی سی ۱۰ نیست! سرعت شارژ شدن اچ‌تی‌سی هم با اختلاف از بقیه کمتره! گلکسی اس ۷ هم از شارژ بی‌سیم پشتیبانی می‌کنه اما اچ‌تی‌سی ۱۰ نه! بنابراین امتیازات به این شکلی که می‌بینید تقسیم شده
      شاد باشید

  21. سلام بسیار مقایسه خوبی بود خسته نباشید
    ال جی شاید ظاهر خوبی نداشته باشه مخصوصا قاب پشت
    اما از لحاظ دوربین و باتری و قابلیت های خاص مانند ماژولار بودن و امکانات چند رسانه ای واقعا عالیه و حرف نداره

    1. اتفاقا به نظر من از نظر طراحی شاهکاره
      از نزدیک دیدمش به نظر من اونقدر قشنگه که برا من همینش کافیه که بخرمش مخصوصا پشتش با اون انحنا و برآمدگی اطراف دوربینش
      عااالیییییییییه

  22. خیلی ممنون.کاملا مفصل و طولانی…همونطور که گفتم طولانی کردن مطالب و پر حرفی در بررسی پرچمدارها برای مخاطب که می خواد اطلاعاتش رو از هر نظر کامل کنه ، امری خوشایند و لذت بخشه.دستتون درد نکنه

  23. سلام خسته نباشید
    عالی بود. یک مقایسه ی همه جانبه
    تشکر از زحمات شما
    ازین مقایسه ها بین گوشیهای میان رده هم بگذارید.

  24. مقایسه جامعی بود!! بنظر من اچ تی سی با این قیافه گوشیش و قیمتش رسما شانسی نداره و اصلا چرا یه نفر که میخاد گوشی بخره باید گوشیای ارزونتر و بهتر الجی و سامی رو ول کنه و اون رو بخره!! واقعا چرااااااا؟؟!!!!

    1. در کل همینو بگمو بس
      هر چی خوندی باور نکن
      من فقط حرفایه کسیو خوندم ک تو عمرش HTC دستش ندیده فقط از ویترین نگاش کرده ???? ی نگاه ب HTC one m9plus بندازن همه با هم رده و بالاترین مقایسه کننش حساب کار دستشون میاد HTC 10 ک جایه خود دارد….

      1. گوشیhtcیه برندامریکای ازنسل اپل۴هست وشما تایوانیش را با بقیه گوشیها مقایسه کردید واین .اضحه هربرندی باید اصلش رامقایسه کرد تا معلوم بشه خوب وبد یاکیفیتش را سامسونگ وال جی ازاولم برندهای مالی نبودن بله وقتی شهربی کلانترشدقورباغه ۷تیرکش میشه بازارکه پرازبرندتقلبی .کپی باشه الجی وسامسونگ رقیب htc میشن

  25. این چیه سامی زده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ حال آدم بهم میخوره
    مقایسه خوبی بود ولی جای سونی خالی بود زد فایو پریمیوم همه رو میخوره با اینکه مال پارساله

  26. خخخخخخ
    باحال بود
    مخصوصا اون تیکه‌ هایی که به هم مینداختن
    خداییش اچ تی سی گرونه
    ال جی با قیافه اش حال نمیکنم
    سامسونگم که همون قبلیه یه کارت حافظه بهش اضافه شده

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH