ویرگول: شیائومی، یک چشم بادامی موفق!

virgool

کم تجربه اما موفق

۱۲۰۳_lei-jun-xiaomi_825x1100

۶ آوریل ۲۰۱۰ زمانی بود که شرکتی متفاوت در پکن آغاز به کار کرد، شیائومی به معنای “ارزن” نامی بود که لی جون مدیرعامل کنونی آن را برای شرکت تازه تاسیسش برگزید. پشت این نام عجیب هدفی عجیب‌تر نهفته بود: تبدیل شدن به سرسخت‌ترین رقیب اپل! هدفی که در ابتدا مانند یک شوخی به نظر می‌رسید اما پس از گذشت مدت زمان کوتاهی رشد حیرت‌انگیز این کمپانی تازه‌ کار موجب شد دیگر کمپانی‌ها دریابند که حریفی قدرتمند وارد گود رقابت شده است. رشد ۲۷۷ درصدی این کمپانی آن‌هم با گذشت تنها ۴ سال از زمان تاسیس، تمام کارشناسان را در بهت فرو برد. این کمپانی از زمان افتتاح تاکنون روندی صعودی با شیب بسیار زیاد داشته است اما به راستی دلیل این همه موفقیت چیست؟

کیفیتی فراتر از سایرین

Xiaomi-Mi41

تا همین چند سال پیش برندهای چینی به ساخت محصولات بی کیفیت شهره بودند، این موضوع در بازار گسترده تلفن‌همراه و سایر محصولات فناوری نیز به وضوح قابل مشاهده بود و تولیدکنندگان چینی اکثرا محصولاتی بی کیفیت را روانه بازار می‌کردند. با گسترش همکاری کمپانی‌های مطرح و تاسیس کارخانه‌های مختلف در چین، اندک اندک کمپانی‌های چینی دریافتند که راز موفقیت بزرگان کیفیت ساخت بالای محصولاتشان است و دیگر اجناس ارزان قیمت و بی‌کیفیت خریداری ندارد. کمپانی‌هایی نظیر هواوی به عنوان پیش قدم وارد میدان شدند و اولین اسمارت‌فون‌های چینی خوش ساخت را روانه بازار کردند. دیگر کمپانی‌های چینی تولیدکننده نیز برای رقابت با بزرگان پا به میدان گذاشتند که یکی از آن‌ها شیائومی بود. محصولات این کمپانی از ابتدا بر روی کیفیت بالا و قیمت پایین تمرکز داشتند، امری که با وجود گران فروشی‌های برخی تولیدکنندگان، به مذاق کاربران خوش آمد و رشدی حیرت انگیز را برای کمپانی‌های چینی به ارمغان آورد. محصولات شیائومی علاوه بر کیفیت بالا طراحی چشم‌نوازی دارند و زیبایی اولین موضوعی است که با دیدن یک پرچم‌دار از شیائومی به زبان خواهیم آورد.

البته کیفیت خوب ساخت تنها محدود به تلفن‌های ساخت شیائومی نمی‌شود و در تمام محصولات این کمپانی اعم از لوازم خانگی گرفته تا تجهیزات مخابراتی ارتباطی کاملا مشهود است.

پشتیبانی بدون نقص

۳xaomistore_2-w700

یکی از مهم‌ترین نکات مد نظر شیائومی پشتیبانی نرم‌افزار سطح بالا از اسمارت‌فون‌های تولیدیش است که موجب شده کاربران، سطح رضایت بالایی را از اسمارت‌فون‌هایشان داشته باشند. اکثر محصولات شیائومی به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری را در دوره‌های زمانی مناسب دریافت می‌کنند که خود می‌تواند در کم نقص‌تر شدن محصولات مفید باشد. این کمپانی در زمینه به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری به قدری قدرتمند است که برای اسمارت‌فون‌های تولیدی دیگر کمپانی‌ها نیز رام منتشر می‌کند تابه این ترتیب بتواند نظر کاربران دیگر کمپانی‌ها را به خود جلب کند.

گذشته از موضوع نرم‌افزار، ایجاد نمایندگی‌های مختلف تعمیراتی به تقلید از سبک ارایه خدمات اپل موجب شده کاربران در اکثر نقاط دنیا بتوانند به راحتی قطعات مورد نیازشان را پیدا کنند و یا مشکلات پیش آمده برای اسمارت‌فونشان را رفع کنند.

کاربر محوری

۸pinboard_1-w700

یکی از مهم‌ترین مباحث مد نظر مدیر عامل این کمپانی (حداقل بنابر گفته‌های خود) کاربر محوری شیائومی است. ایجاد کلوب‌های طرفداری و یا ارتباط مستقیم کاربران با مدیران این کمپانی از جمله بخش‌هایی است که شیائومی در راستای اجرایی کردن این موضوع در نظر گرفته است. یکی از مهم‌ترین کارهای شیائومی در این زمینه را می‌توان برگزاری رویدادهای «Mi Pop» دانست که با دعوت از هواداران شیائومی برای شرکت در این مراسم، رابطه‌ای صمیمانه میان شیائومی و طرفداران را پدید آورده است. موفقیت شیائومی می‌تواند سرمشق خوبی باشد برای استارت‌اپ‌‌های تازه‌کار تا تاثیر مشتری‌مداری را در موفقیت مشاهده کنند.

گذشته از برگزاری رویدادها، این کمپانی با راه‌اندازی کلوب‌های هواداری به صورت مستقیم با کاربران در ارتباط است تا مسیر آینده این کمپانی مطابق با دیدگاه کاربران پیموده شود. این موضوع می‌تواند جوابیه خوبی برای کمپانی‌ای هم‌چون اپل باشد که می‌گوید کاربران نمی‌دانند چه چیزی را می‌خواهند!

 آقای همه کاره

xiaomi-mi-tv-2s-FB

شیائومی درست برخلاف اکثر هم‌وطنانش علاقه زیادی به ساخت محصولات با تنوع زیاد دارد، این کمپانی تقریبا در همه زمینه‌های مرتبط با فناوری از جمله تلفن‌همراه و لوازم جانبی، تجهیزات کامپیوتری، لوازم خانگی، ابزارهای ارتباطی و هم‌چنین برخی از لوازم مربوط به بهداشت و سلامت حضور فعال دارد. این کمپانی محصولات خود را در طیف وسیعی از ابزارهای کاربردی با قیمت مناسب می‌سازد و روانه بازار می‌کند. شیائومی با خرید استارت‌آپ‌های گوناگون اقدام به افزایش سطح خدمات رسانی خود می‌کند و همین امر موجب شده درآمد این کمپانی به نسبت دیگر کمپانی‌های چینی هرساله افزایش قابل توجهی پیدا کند.

قیمت مناسب

xiaomi-value-money

همان‌طور که در بالا بیان شد مهم‌ترین نکته در رابطه با تولیدکنندگان چینی و شاید تنها پاشنه آشیل آن‌ها قیمت پایین محصولات تولیدیشان بود، این موضوع هم‌چنان ادامه دارد و انتظار کاربران از برندهای چینی ارایه کیفیتی مناسب در برابر قیمتی معقولانه است، موضوعی که کمپانی‌هایی هم‌چون شیائومی و هواوی در آن به درجه استادی رسیده‌اند!

شیائومی کمپانی بزرگی است که تقریبا در تمام بخش‌های تکنولوژی حضور دارد، تمامی محصولات این کمپانی قیمت به نسبت مناسب‌تری دارند که این موضوع می‌تواند نظر کاربران را برای خرید محصولات تولیدیش جلب کند اما قیمت همه چیز نیست؛ محصولات شیائومی امکاناتی را به کاربر ارایه می‌دهند که واقعا به آن‌ها نیاز داشته باشد، بنابراین بخش زیادی از از ویژگی‌های غیر کاربردی حذف شده و هزینه نهایی تولید کاهش پیدا می‌کند. گذشته از این ایجاد کارخانه‌های متعدد در کشورهای دیگر از جمله هند باعث شده این کمپانی هزینه کم‌تری را بابت نیروی انسانی بپردازد که خود در کاهش قیمت موثر است.

2 در مورد “ویرگول: شیائومی، یک چشم بادامی موفق!”

  1. من چند روز پیش یه اسکوتر دیدم که مارک شیایومی داشت . خیلی باحال که همه چی میزنه از جون مرغ تا شیر آدمیزاد .

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH