کمی بیشتر از 8 هسته‌ای‌ها بدانید!

347963

همان طور که همگی می‌دانید تکنولوژی هر روزه در حال تغییر است و تنها زمان است که می‌تواند از تمام دستگاه‌های ما و حتی آن‌هایی که به تازگی خریده‌ایم، ابزاری از مد افتاده بسازد. در حال حاضر یک تلفن هوشمند کمتر از یک سال برای ما و دیگران جدید و هیجان انگیز است و خیلی زودتر از آنچه تصور کنیم به برچسب از مد افتاده مزین می‌شود! هر چه تلفن هوشمند ما پیشرفته تر باشد، مسلما به یک قلب قوی‌ترو بزرگ‌تر نیز نیاز دارد. پس ناگزیر پردازشگرها نیز برای اینکه از قافله عقب نمانند نیاز به پیشرفت دارند.
مثلا چیپست تگرا 4 چهار هسته‌ای را در نظر بگیرید. همین 2، 3 ماه پیش بود که NVidia در رویداد CES از این چیپست به عنوان سریع‌ترین چیپست موبایل در جهان نام برد. در حالی که خیلی کمتر از شش ماه همین چیپست با مدل‌های سریع‌تر و جدیدتر جایگزین خواهد شد.
اما انگار با وجود همین روند سریع پیشرفت تکنولوژی کسی هم کم نمی‌آورد و همه پا به پای این پیشرفت در حرکتند.
مثلا خیلی زمان نبرد تا سازندگان، پردازنده‌های 2 هسته‌ای را به اندازه مناسب برسانند و درون تلفن‌های همراه جای دهند، اما در واقع برای تغییر همین دو هسته‌ای‌ها به چهار هسته‌ای زمان کمتری طول کشید. هنوز به همین چهار هسته‌ای‌ها عادت نکرده بودیم که خبرهایی دال بر حضور 8 هسته‌ای ها یک جورایی لرزه به تنمان انداخت. مخصوصا برای کاربران دو هسته‌ای (مثلا خودم). مثل همیشه و طبق انتظاراولین سیستم روی یک چیپ (SoC) که از پردازنده 8 هسته‌ای استفاده کرد توسط سامسونگ به نام
Samsung’s Exynos 5 Octa معرفی شد. حتما می‌خواهید بگویید باز هم سامسونگ؟ بله ظاهرا سامسونگ همیشه یک سورپرایز در جیبش آماده دارد.
می‌دانم که بدون اغراق همگی زمانی که خبر حضور 8 هسته‌ای‌ها را شنیدیم شگفت زده شدیم و کمی هم نگران. آخر با این قدم‌هایی که تکنولوژی با سرعت هر چه تمام‌تر بر می‌دارد، چه کسی مخصوصا در این دیار گرانی یارای همراهی دارد؟
حالا ما بدون توجه به اینکه اکثرا توان مالی خرید دستگاهی 8 هسته‌ای را نداریم، تصمیم گرفتیم که حداقل کمی با این پردازشگرهای جدید آشنا شویم. وصف العیش، نصف العیش!

به کارگیری متفاوت پردازشگرهای 8 هسته‌ای
بیشتر مردم از روش‌های گوناگون ساختن یک پردازشگر چند هسته‌ای چیزی نمی‌دانند و تصور می‌کنند که هر چه تعداد هسته‌ها بیشتر باشد، دستگاه پیش رو تلفن یا کامپیوتر از نوع بهتری است. در حالی که عوامل دیگری نیز در عملکرد بهتر یک پردازشگر موثر است. یکی از این عوامل شیوه ساخت یک پردازشگر چند هسته‌ای است. بهتر است بدانید که برای ایجاد یک پردازشگر چند هسته‌ای، روش‌های گوناگونی وجود دارد که هر کدام از آن‌ها مزیت‌ها و معایب ویژه خود را دارد و هر روش بر کارایی دستگاه تاثیر مستقیم می‌گذارد که ممکن است حتی یک پردازشگر 8 هسته‌ای با معماری نا کارآمد ضعیف تر از یک نوع 4 هسته‌ای عمل کند.
روش اول، ساخت یک پردازشگر هشت هسته‌ای واقعی است و در واقع این همان روشی است که بیشتر مردم وقتی می‌گویند پردازشگر هشت هسته‌ای، به آن فکر می‌کنند. در این روش در واقع یک پردازشگر با هشت هسته مجزا ساخته می‌شود که هر کدام به طور مستقل از یکدیگر کار می‌کنند. پس دستگاه مجهز برنامه ریزی می‌شود تا فرایند بارگذاری را بین هسته‌ها تقسیم کند که همین کار باعث انجام روان‌تر برنامه‌ها مخصوصا زمانی که به طور همزمان اجرا می‌شوند خواهد شد. اما خب اگر کمی دقت کنیم، متوجه خواهیم شد که برای ساخت یک پردازشگر 8 هسته‌ای برای یک موبایل مسلما این روش، راهکار مناسبی نیست.
روش دوم ترکیب دو پردازنده 4 هسته‌ای است تا با یکدیگر کار کنند و یک پردازنده 8 هسته‌ای را بسازند. این روش کارایی را افزایش می‌دهد، اگرچه میزان برق مصرفی آن بیشتر است و مشکل مهمتر این روش، این است که به اندازه روش سنتی‌تر که پیش از این به آن اشاره شد کارایی را افزایش نمی‌دهد اما فوایدش به معایبش می‌چربد. انتظار می‌رود که درآینده از این روش برای ساخت پردازشگرهای موبایل استفاده شود.
و اما آخرین روش و مناسب‌ترین آن‌ها، بکارگیری پردازنده‌ها به روش‌های گوناگون برای ایجاد یک پردازشگر 8 هسته‌ای بوده یا به طور ساده‌تر پیوند یک چیپست قدرتمند 4 هسته‌ای با یک چیپست دو هسته‌ای یا تک هسته‌ای. این روش باعث می‌شود که کارایی کلی پردازشگرها و همچنین عمر باتری افزایش یابد. در واقع اصلی‌ترین مزیت این شیوه افزایش طول عمر باتری و مدیریت بهتر منابع است که البته یک بدی نیز دارد. این روش به قدرتمندی روش‌های بالا نیست پس از نظر کارایی نیز به پای آن‌ها نمی‌رسد.

بدون توجه به اینکه سازندگان برای ساخت یک پردازشگر از چه روشی استفاده می‌کنند، بطور کلی باید گفت دستگاهی که پردازشگر آن از تعداد هسته بیشتری بهره می‌برد دستگاه کاراتری است، به ویژه در زمان اجرای همزمان چندین برنامه. بعضی از پردازشگرها زمانی که بر روی انجام یک کار تمرکز می‌کنند بهترو کاراتر عمل کرده در صورتی که برخی دیگر از پس انجام چندین کار سنگین به راحتی بر می‌آیند. به همین دلیل هم است که متخصصین توصیه می‌کنند برای کارایی بیشتر زمانی که می‌خواهید یک بازی یا کار گرافیکی سنگین انجام دهید، باقی فرایندهای پس زمینه را بسته و به پردازشگر خود اجازه دهید تا حداقل کار ممکن را به بهترین نحو انجام دهد. اما بازهم بگوییم که هر چه تعدادهسته‌های یک پردازشگر بیشتر باشد، راحت‌تر از پس اجرای بازی‌هایی با گرافیک بالا بر می‌آید.

خوبی‌ها و بدی‌های یک پردازشگر قوی‌تر
شاید تنها ایراد یک پردازشگر قوی‌تر(8 هسته‌ای) تاثیر آن بر عمر باتری باشد. مسلما تعداد بیشتر هسته‌ها ودر پی آن یک پردازشگر بزرگ‌تر میزان مصرف باتری را نیز افزایش می‌دهد. البته در سال‌های اخیر صنعت موبایل توجه ویژه‌ای به مساله باتری داشته و در این زمینه قدم‌های قابل توجهی نیز برداشته است که البته با حضور 8 هسته‌ای‌ها این قدم‌ها باید کمی بلندتر و البته متفاوت برداشته شود. سازندگان بایستی تمام تلاش خودرا برای کامل کردن این گروه از پردازشگرها به کار گیرند و این امر به تحقق نمی‌پیوندد مگر با بهینه کردن مصرف انرژی. یا اگر بخواهیم به زبان ساده‌تر بگوییم کاربران انتظار دارند که میزان مصرف باتری 8 هسته‌ای‌ها تا آنجا که امکان دارد به حداقل برسد.
خب همانطور که مشخص است بزرگترین فایده داشتن یک دستگاه 8هسته‌ای‌، کارایی و قدرت بیشتر است و دقیقا به همین دلیل است که با یک دستگاه مجهز به یک پردازشگر 8 هسته‌ای می‌توانید به راحتی از بازی با بازی‌های 3D بر روی موبایل یا تبلت خود لذت ببرید. به غیر از این می‌توانید برنامه‌های بهینه شده برای دسکتاپ یا حداقل آن‌هایی را که مشابه با این برنامه‌ها هستند روی موبایل خود اجرا کنید. مثلا می‌توان از برنامه‌های پیشرفته ویرایش تصویر و برنامه‌های کاربردی و غیره نام برد.

تاثیر یک دستگاه 8 هسته‌ای بر روی شما
حالا پس از این همه تعریف و تمجید ببینیم بالاخره این 8 هسته‌ای‌ها دقیقا به چه درد می‌خورند؟ چون پیش از این به مساله بازی‌ها اشاره کردم پس دوباره تکرار نمی‌کنم. فقط در این حد بدانید که با یک دستگاه 8 هسته‌ای می‌توانید بازی‌های خیلی بهتری را تجربه کنید. البته جرات ندارم خودم را با کنسول‌های بازی در بیندازم!
افزایش در قدرت پردازشگر به سازندگان اجازه می‌دهد که از این پس نمایشگرهایی با رزولوشن بالاتر بسازند. منظور من صفحه نمایش‌هایی با کیفیت واقعی 720p و 1080p است. چراکه رزولوشن بالاتر و چگالی تصویر بیشتر نیاز به قدرت پردازشی بیشتر دارد تا به نرمی و روانی از پس کارش بر بیاید.
مورد دیگر پشتیبانی بهتر از اجرای همزمان برنامه‌ها یا همان مولتی تسکینگ است. چراکه پردازشگر ما با تقسیم کار بین هسته‌ها و با مدیریت منابع بهتر خیلی بهتر از پس اجرای کارهای سنگین بر خواهد آمد. البته ناگفته نماند که تمام این نکات مثبت محقق نمی‌شود مگر با دقت و تلاش سازندگان. اگر قرار باشد که این کار به قول معروف، سر هم بندی شود تنها چیزی که انتظار کاربران را می‌کشد یک سری باگ آزار دهنده بوده که اصلا خوشایند نیستند. اما بیایید به این سازندگان محترم اعتماد کرده و منتظر باشیم ببینیم در آینده چه خواهد شد.
از آنجایی که سامسونگ در اینجا هم پیش‌قدم شده است، به نظرم کار را برای سازندگان دیگر راحت تر خواهد کرد. سامسونگ این غول تکنولوژی قابل اعتماد است و همین ویژگی‌اش باعث خواهد شد که دیگر رقبا تلاش کنند تا چیزی از این برند همیشه خلاق کم نیاورند.
نظر شما چیست؟ آیا 8 هسته‌ای‌ها می‌توانند در اولین حضور خود بدرخشند؟

29 در مورد “کمی بیشتر از 8 هسته‌ای‌ها بدانید!”

  1. آیا گوشی های 8 هسته ای برای بازی های سنگین و اینترنت بخصوص اینترنت 4G داغ میکنه برای مثال سونی C4

    1
    1
  2. خانم صریحی 8 هسته ای برای بازی های سنگین و اینتر نت بخصوص اینترنت 4G داغ میکنه لطفا کامل پاسخ دهید برای مثال گوشی وسونی C4

  3. با شلام و عرض خسته نباشید خدمت همه ی دوستان مخصوصآ
    خیلی خوشحال شدم که با سایتتوم آشنا شدم والا دست مریزا منم یک زمانی خیلی مشتاق اخبار های جدید در مورد آیتی و…. بودم اما سرعت پیشرفت تکنولوژی خیــــــــــــلی بیشتر از این حرفا بود.
    در کل میخواستم بپرسم ببینم شما ها که هنوز این راهو دارید ادامیدید آیا خبر دارید که چه بلایی سر رشته کارشناسی آیتی اومده آیا حقیقت داره که میگن برداشتن یا اینکه بعضی هاهم میگن چند بخشش کردن؟
    ممنون میشم بهم اطلاع بدین
    موفق و پیروز باشید.

  4. سلام.
    اصولا عادت ندارم نقد صریح بکنم امامقاله سحطی و ضعیفی بود و اشکالات نگارشی و علمیش تو ذوق میزد. به نظر میرسه نگارنده با عجله خواسته یه مطلبی در مورد 8 هسته ای ها بنویسه.

    1
    1
    1. خیلیم خوب بود،اتفاقا کارای خانم صریحی همیشه ساد و قابل فهم. نگارششم مشکلی نداشت. شما اگر میتونی یه اشکال پیدا کن بگو

  5. سایت جالبی دارید البته من هم مثل اقا مهدی هر روز سایت نارنجی و زومیت رو دنبال میکنم .
    سر کار خانم صریحی اصل مطلب رو نگفتی درسته سامسونگ اگزینوس 5 اکتا رو معرفی کرده و به نظر شما قدرتش خیلی بالاست ولی شما باید لااقل 1 سطر در مورد اسنپدراگون 600 یا 800 هم مینوشتی البته به نظرم شما هم طرفدار سامی هستی معماری بیگ لیتل به نظر من فقط دهن پر کنه هشت هسته (اوف چقدر هسته) ولی قدرت و مصرف کم رو در اینده نه چندان دور در اسنپدراگون 800 میبینیم البته 1 چیز خیلی خیلی مهم که بش اشلره کردین همه چیز بنچ مارک نیست

  6. salam.man kheili etefaqi varede in safhe shodam.man etelaate kami dar morede in chiza daram.yani mishe goft sefre sefre.vaqti rahnamaye kharide mobilo mikhoonam asan maniye kheili az mavaredesho nemidoonam.misheye saiti, ketabi behem moarefi konid.mamnoon misham.

    1. سارا صریحی

      حق دارید!چون واقعا دنیای تکنولوژی دیگه داره سرسام آور میشه و خود من هر روز احساس میکنم بی اطلاع تر از دیروزم و این قضیه آزار دهنده است. اما پیشنهاد میکنم تو همین سایت یه گشتی بزنیدو چند مقاله ی مفید آموزشی رو (در بخش آموزش) مطالعه کنید.
      امیدوارم که مفید باشه براتون
      برای شروع پیشنهادم اینه که تلاش کنید به دنبال مقالات آموزشی باشید(از هر سایتی)
      چون تو این مقالات اصطلاحات مرتبط به موبایلو غیره توضیح داده شده اند.

  7. صرفا جهت اطلاع دوستان باید عرض کنم در بین GPU های تولید شده تا به امروز، ADRENO 330 با 128هسته پردازشگر با فرکانس 450مگاهرتز برای هرسته و در مجموع قدرت 115 گیگافلاپ قویترین پردازگر گرافیکی تولید شده تا به امروزه (پردازنده گرافیکی موجود در اگزینوس اکتا سامسونگ دارای قدرت پردازشی معادل 51 گیگافلاپ است این پردازشگر دارای 48هسته با سرعت 533مگاهرتز به ازای هر هسته است)

  8. سلام
    باعرض احترام به خانم سارا صریحی باید عرض کنم ترتییب معماری ارم بر اساس سرعت و بازده به این صورته
    A57 بعد A53 بعد A15 بعد A9 بعد A8 بعد A7 بعد A5 بعد از سری A سری R و بعد از اون سری M هستن که سرعت و بازده کمتری نسبت به سری A دارن، هسته های Krait توسط شرکت کوالکوم طراحی و ساخته شدن و بر اساس معماری ارم نیستن و برای رقابت با big.LITTLE که توسط شرکت ارم برای مصرف کم باطری و درعین حال سرعت بالا طراحی شده توسط شرکت کوالکوم پیشنهاد شده

  9. سلام،سال نو مبارک خانوم صریحی،ممنون از مقالتون که مثل همیشه خوب بود و باز هم مثل همیشه سعی شده بود با ساده ترین زبان ممکن توش صحبت بشه.(مسئله ای که با وجود تاکید و تکرار بسیار در مقاله ها،هنوز بعضی از دوستان در موردش مشکل دارن و ایراد های اشتباه میگیرن).می خواستم نظرتون رو در مورد پردازنده های تگرا 3 بپرسم.به نظرتون خرید یک گوشی مثل optimus 4x با این چیپست بهتره یا 4 هسته ای ها با پردازنده های دیگه،همچنین دو هسته ای هایی(مثل xperia t & v) که هم اکنون بنچمارک های بهتری بدست آوردند در درازمدت کماکان این برتری رو حفظ می کنند یا اینکه با ارایه نرم افزارهای جدیدتر احتمال بهبود کارایی و جلوافتادن گوشی هایی نظیر optimus 4x وجود داره؟ با تشکر

    1. سارا صریحی

      خواهش میکنم
      راستش من همیشه از قطعی نظر دادن دوری میکنم. اما احساس میکنم گزینه های بهتری از آپتیموس در بین 4 هسته ای هاوجود داره . در مورد دو هسته ای ها هم بگم که حق با شماست و گوشی های قدرتمندی در این رده وجود دارن که هنوزم در مقابل 4 هسته ای ها کم نیاوردن.
      ببینید مسلما کم کم شاهد کم رنگ شدن حضور 2 هسته ای ها خواهیم بود. و فکر میکنم اگر قرار به مانور بیشتر باشه این اتفاق روی 4 هسته ای هاو بالاتر بیفته. در مورد مدل خاصی صحبت نمیکنم و منظورم به طور کلی است.
      پیشنهاد میکنم برای بدست آوردن اطلاعات بیشتر سری به قسمت آزمایشگاه سایت بزنیدو اگر تا الان بررسی هارو مطالعه نکردین یه نگاه بندازید. چون یا باید به طور تجربی با گوشیها کار کرده باشید یا اینکه حداقل چندین بررسی در موردشون خونده باشید. که البته هیچی مثل از نزدیک کار کردن نمیشه!!!! باور کنید.

  10. نقل قول از یک دوست: مشکلات این گوشی صفحه نمایش بسیار بزرگشه،گوشی نهایت 4 یا 4.3 اینچ کافیه،هر کی بزرگتر میخواد بره فبلت 5 یا 5.5 اینچی بخره یا تبلت 7 اینچی،معنی نداره گوشی اینقدر بزرگ باشه که حمل کردنشم مشکل باشه،ایراد دیگشم که سامسونگ هیچ وقت نمیخواد درستش کنه کیفیت پایین ساخت گوشیاش هست که همیشه پلاستیکیه،این گوشی پردازندش 4 هسته ای هست و از اچ تی سی وان ضعیفتره،اومده دو تا سی پی یو 4 هسته ای گذاشته که سوئیچ میکنه. دوستان تو خریدتون بیشتر دقت کنید،سامسونگ امکانات نرم افزاری خیلی خوبی رو گوشیش گذاشته ولی همیشه کیفیت اسپیکر و کیفیت ساخت گوشیاش پایینه و این گوشی هم همینطوره

  11. ما نباید سامسونگو با اپل مقایسه کنیم.چون iosمتن بسته و خیلی راحت با سخت افزارش هماهنگی داره.ولی کار برای شرکت های دیگه سخته.چون سیستم عاملو گوگل میزنه.چیپست رو یه شرکت دیگه.حالا همانگیشون که دیگه کار حضرت فیل.

  12. ببخشید که تند رفتم قبول دارم .پوزش میخوام.
    منظورم لفظ هشت هسته ای بود مثل گفتن چهار یا دو هسته ای .در حالی که خوده شما بهتر از من میدونی که این پردازنده هشت هسته ای هیچ وقت مثل چهار،یا دو هسته ای ها زمان روشن شدن فقط چهار هسته ایه و هیچ وقت هشت هسته ای )لفظ( وجود نداره.
    اگه اشتباه میگم تصحیح کنید دوستان.

  13. ممنون! جالب بود. سامسونگ و اپل بحث ما نیستن دوستان عزیز! بحث سر پیشرفت بشریت و علمه.هر کمپانی زودتر برسه به این دانش به علم کمک کرد و نباید خودخواهانه و جاهطلبانه علمشو برای فروش بیشتر انحصار کنه.ککه اگه این کارو کنه دقیقا مثل شرکت اپل ظلم به علم و دانش در قبال سودجویی و جاهطلبیه این شرکته.

  14. دوست عزیزmehdi لطفا ادب رو رعایت کن. در حقیقت در چیپست سامسونگ هیچگاه 8 هسته با هم کار نمیکنند و 4 هسته با معماری A7 برای کارهای سبکتر و 4هسته با معماریA15 برای کارهای سنگین تر طراحی شده. خانم صریحی پردازشگر گرافیکی بیشترین نقش رو در اجرای بازی ها دارن.تعداد هسته ها خیلی فاکتور مهمی نیست. در چیپست سامسونگ از powervr 544 mp3 استفاده شده که قدرت مافوق تصوری داره و از پس اجرای هر کاری برمیاد. این پردازشگر با یک cpu دوهسته ای هم خیلی راحت سنگین ترین بازی هارو با 60 فریم اجرا میکنه. با آرزوی موفقیت برای شما و سایتتون.

    1. سارا صریحی

      من در مقاله حرفی از اینکه فقط تعداد هسته ها در کارایی بیشتر تاثیر داره نزدم. فقط گفتم که با پردازشگرهای جدید بازی های بهتری رو میتونیم اجرا کنیم.در ضمن این حرف من نیست. چیزیه که ثابت شده و البته قول دادن که به تحقق بپیونده

    1. نخورد.عزیز.فقط تو یکی از بنچ مارک ها که اسمش هم منتشر نشده.تونست با اختلاف کم s4رو جلو بزنه.که این هم شایعه ای بیش نیست.

      1. ببین داداش
        اگر حتی مساوی هم بودن
        باز هم برد با کا 900 هست
        چرا
        چون شاید بگن مصرف باطری اینتل زیاده
        ولی مطممئنا به اندازه 8 هسته ای که نیست
        دوما
        بعضی بازی ها و نرم افزار ها فقط امکان استفاده از یک هسته رو دارند
        خوب اگر اون نرم افزار ها و بازی ها شنگین باشند
        به نفع من و شماست که تک تک هسته هامون حررفایی برای گفتن داشته باشند
        که تو این قسمت میتونیم بگیم برد با لنوو و اینتله
        من که منتظرم اینتل به همه گوشی ها سرایت کنه و برند ها ازش استفاده کنن

  15. شما کاملا از موضوع پرتی.از اونجا که دایم گفتی 8هسته ای در حالی که 4+4 هسته است.این مقاله کاملا سطحیه میتونید مقالات جامع و خوبی تو سایت ها ی نارنجی و زومیت پیدا کنید.

    1. سارا صریحی

      شما با یه مطالعه و سرچ ساده متوجه خواهید شد که پردازشگرهای جدید به نام Octacore هستند و تقریبا همه میدونن که اوکتا به معنای 8، پس در ترجمه و همینطور در زبان اصلی کلمه یا عدد 8 بکار میره.
      ممنون از اینکه سایت زومیت و نارنجی رو هم معرفی کردید.حتما سری به اونجا هم خواهیم زد

  16. سارا خانوم سلام خیلی ممنون از بابت مطلب
    فقط یه سوال در این متن اشاره ای به معماری پردانده نشده پس یعنی یه پردازنده ی چهارهسته ای از نوع cortex-a9 در اجرای بازی از پردازنده ی krait بهتر عمل میکنه

    1. سارا صریحی

      اگر مقاله ی راهنمای خرید تلفن همراه را مطالعه کرده باشید یه همچین ترتیبی توش وجود داره Cortex A5<Scorpion<Cortex A7< Cortex A9< Krait< Cortex A15 و با افزایش تعداد هسته‌ها کارایی نیز افزایش می‌یابد
      فکر میکنم پاسختون رو گرفته باشید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH