شرم بر گوگل باد!

شاید کم‌تر کسی را بتوان در دنیای امروز یافت که تا به حال اسمی از گوگل نشنیده باشد،‌ کمپانی مشهور و بزرگ آمریکایی که با موتور جستجویش معروف شد. این شرکت در زمینه‌های بسیار زیادی فعالیت دارد که بخش اعظم آن‌ها در قسمت‌های نرم‌افزاری و مرتبط با شبکه است.

سیستم عامل اندروید توسط این کمپانی طراحی و ساخته شده است، محبوب‌ترین مرورگر دنیا به نام کروم برای این شرکت است و سرویس‌های معروفی چون جی‌میل، گوگل پلاس، گوگل مپس، آنالیتیکس و… همگی از طریق این غول آمریکایی پشتیبانی می‌شود.

گوگل که در اکثر کشورها، رتبه نخست بازدید را نیز به خود اختصاص داده است (همچون کشور ما)، چندین سال است که رابطه خوبی با ایرانیان ندارد! در واقع این شرکت در برخی مواقع از سیاست‌های دولت متبوعش نیز خصمانه‌تر عمل کرده و به قول خودمان، کاسه داغ‌تر از آش شده است؛ برخی اقدامات این کمپانی کار را به جایی رسانده که بایستی به خودمان این حق را بدهیم تا با صدای بلند بگوییم: شرم بر گوگل!

پلی استور

داستان بزرگ‌ترین مارکت اندروید برای ایرانیان جالب است، جایی که در ابتدا گوگل زحمت کشید و با پررویی تمام، این مارکت را به صورت کلی بر روی تمام ایرانیان بست! آن هم کاربرانی که محبوب‌ترین سیستم عامل برای آن‌ها اندروید بوده و سالانه میلیاردها تومان صرف خرید گوشی‌هایی می‌کنند که سازنده سیستم‌شان، همین کمپانی مطرح آمریکایی است. اما این شرکت، خیلی راحت چشم را بر روی این واقعیت بست و فقط محصول را فروخت و مارکت برای خدماتش را ارایه نداد. باز جای شکرش باقی‌ست که نمونه‌های مشابه داخلی و خارجی زیادی برای عرضه اپلیکیشن‌های گوناگون وجود دارد وگرنه این ظلم آشکار گوگل را بایستی فقط به سازمان ملل ارجاع می‌دادیم (چقدر هم فایده داشت!).

shame-on-google4

البته گوگل، ۳ سال پیش و پس از اعلام دولت آمریکا مبنی بر عدم تحریم در بخش ارتباطات کاربران، لطف کرد و این مارکت را بر روی ایرانیان گشود! در آن روز که بسیاری این خبر را با شوق و شعف (همچون خودمان) پخش کردیم، همچون زندانیانی بودیم که بی‌دلیل در زندان افتاده و حال که احساس آزادی می‌کردیم، قصد داشتیم تا دست زندان‌بان‌مان را هم بابت این لطفش ببوسیم! اما غافل از آنکه این اقدام در ظاهر مثبت، تنها باز کردن دری بود که پیش از آن همه حق دسترسی به فضای آن سویش را داشتند. البته این خوشی دیری نپایید زیرا همچنان قسمت زیادی از پلی استور بر روی ایرانیان بسته بود (و هست) و مشخص نیست چرا چنین سیاست عجیبی از سوی این کمپانی اتخاذ شده است!

به‌طور مثال بازی کلش آف کلنز که به نوعی محبوب‌ترین بازی در بین ایرانیان نیز است، از طریق این مارکت در دسترس نیست و در زمان ارایه آپدیت برای آن که اتفاقا سبب خارج شدن بازی از دسترس می‌شود، تنها بایستی به مارکت‌های موازی مراجعه کرد؛ آن هم برای دریافت اپلیکیشنی که به تازگی زبان فارسی را هم درون برنامه‌اش قرار داده و حتی تراکنش‌های مالی به ریال را نیز انجام می‌دهد!

از این دست اپلیکیشن‌ها در پلی استور کم نیستند که تنها به روی ایرانیان اخم کرده و اجازه دسترسی را از آن‌ها می‌گیرند. در این ارتباط تنها باید یک چیز گفت: شرم بر گوگل!

گوگل آنالیتیکس

اگر شما یک وب‌مستر هستید و یا سایتی جهت کسب و کار و حتی سرگرمی راه انداخته باشید، حتما می‌دانید که یکی از ابزارهای مهم برای بررسی وضعیت وب‌سایت‌تان، استفاده از گوگل آنالیتیکس است. یک تحلیل‌گر عالی که داده‌های مختلفی همچون میزان بازدید کنندگان، کلمات جستجو شده، کاربر آنلاین و… را به شما نشان می‌دهد.

shame-on-google6

این سرویس چند سال پیش و با اوج‌گیری تحریم‌های آمریکا بر روی ایرانیان بسته شد! واقعا مشخص نیست که چرا گوگل اقدام به این کار کرد در صورتی‌که سرویس‌هایی چون جی‌میل، گوگل پلاس یا گوگل مپس که از نظر توسعه و فناوری پیشرفته‌تر هستند، به‌خوبی کار می‌کردند! البته هدف من از این صحبت، این نیست که بگویم آن‌ها را هم ببندید، بلکه می‌گویم چرا آنالیتیکس را بستید؟ جالب‌تر اینجاست که ابزارهای مشابه و به نوعی موازی چون وب‌مستر گوگل باز هستند و آنالیتیکس بسته است.

در واقع به‌قدری در این پروسه تناقض دیده می‌شود، که واژه شرم بر گوگل باد هم به‌خوبی از پس تعریف این موقعیت برنخواهد آمد! اما در هر صورت بیایید بلند فریاد بزنیم: شرم بر گوگل!

تغییر مواضع عجیب!

با آنکه تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران به‌صورت رسمی برداشته شده است، اما هنوز برخی از کمپانی‌ها نمی‌دانند که با خودشان چند چند هستند! نمونه بارز این امر را هم بایستی همین گوگل دانست، شرکتی که به بهانه همین تحریم‌ها، بر ضد ایرانی‌ها کلی محدودیت وضع کرد و الان که همگی برداشته شده‌اند، انگار که نه انگار!

shame-on-google2

اوضاع وقتی اسفبارتر می‌شود که بفهمیم همین یک ماه پیش بود که ناگهان چند سرویس گوگل مثل آنالیتیکس و دِوِلوپر برای ایرانیان دسترس پذیر شد و همگی سرمست از این امر که بایستی نشانه رفع تحریم‌ها باشد، خودمان را جزئی از جامعه جهانی دانستیم. اما این خوشی شاید به ۴۸ ساعت هم نرسید که تبدیل به تعجب شد! چرا تعجب؟ برای آنکه مجددا این سرویس‌ها از دسترس خارج شدند و ما هم متعجب که این گوگل یا خودش را مسخره کرده و یا ما را! ابتدا فرض را بر اختلال گذاشتیم و منتظر باز شدن مجدد آن‌ها شدیم اما هرچه گذشت، فهمیدیم که ظاهرا اختلال زمانی ایجاد شده که دسترسی ایرانیان برقرار گشته بود و گوگل بدون آنکه خمی به ابرویش بیاورد، همچون اربابی که بر رعیت (و شاید هم برده!) خودش بدون آوردن دلیلی ظلم می‌کند، بار دیگر این سرویس‌ها را بست، بدون آنکه اصلا بگوید چرا! یکی نیست به گوگل بگوید؛ خب شرکت ناحسابی، تو که می‌خواستی دوباره ببندی، چرا بازش کردی؟! اصلا معلوم هست اونجا چه خبره و چه کسی تصمیم می‌گیره؟!

خلاصه این کمپانی بدون آنکه توضیح خاصی بدهد، برای ۴۸ ساعت بسیاری از برنامه‌نویسان ایرانی را خوشحال کرد و سپس آن‌ها را متعجب، بعد ناامید و در آخر خشمگین که تکلیف خودش با خودش معلوم نیست. پس بیایید این بار کمی بلندتر فریاد بزنیم: شرم بر گوگل!

سرویس‌هایی که معلوم نیست چرا بسته هستند!

بعضی از سرویس‌های کوچک‌تر این کمپانی، برای ایرانیان نصفه و نیمه کار می‌کند! مثلا شما مشغول سرچ کردن هستید و در زیر نام سایتی که جستجو می‌کنید، عنوان شده که پوسته این سایت در نسخه موبایل خوب کار نمی‌کند! در اینجا یک تشکر از گوگل بابت اطلاع رسانی‌اش می‌کنیم و می‌خواهیم ببینیم که چرا چنین مشکلی ایجاد شده است. وارد صفحه مربوطه می‌شویم و اسم سایت را می‌زنیم؛ اما درست زمانی که در طی یک عملیات ساده قرار است دلیل این مشکل با آنالیزی چند ثانیه‌ای شرح داده شود، یک عبارت اعصاب خردکن در جلوی چشمان ما ظاهر می‌شود: This service is not available from your country و رسما ما را انگشت به دهان می‌گذارد که اگر دلیلش را نمی‌خواهی بگویی، پس چرا اصلا حرف می‌زنی! این بدین معناست که شما به دکتر بروید و وی به شما بگوید که مریض هستید اما برای درمان، هیچ نسخه‌ای نمی‌دهم!

shame-on-google5

در واقع گوگل با این کارش، یک دهن کجی به کاربران خودش می‌کند و رسما نشان می‌دهد هیچ ارزشی برای آن‌ها قائل نیست. شرم بر گوگل!

چاره کار چیست؟

داستان ما و گوگل، مثل داستان کشاورز و چشمه است که محصولاتش به آب آن وابسته بوده و هرچقدر هم که چشمه بازی دربیاورد، مجبور است که به سازش برقصد، مگر آنکه بخواهد محصول دِیم بکارد و یا از چشمه دیگری استفاده کند. اما نه محصول دِیم کیفیت قبل را دارد و نه چشمه‌ای در اطرافش با این آب خوب و گوارا وجود دارد. پس باید چه کند؟

البته ما که کشاورز نیستیم و خودش برود تا مشکلش را حل کند اما در ارتباط با داستان گوگل، سه راه حل وجود دارد!

shame-on-google3

اول اینکه ما چین بشویم؛ یعنی سرویس‌های محلی بسیار قدرتمندی چون بایدو داشته باشیم که هیچ نیازی به گوگل و خدمات دیگرش احساس نکنیم. در واقع ما گوگل را تحریم کنیم و نخود نخود هر که رود خانه خود! امری که با توجه به شرایط سرویس‌های داخلی، هنوز امکان‌پذیر نیست و در سوی دیگر، بسیاری از کاربران ایرانی به این سرویس‌ها اطمینان نداشته و همیشه نگران لو رفتن اطلاعات‌شان هستند.

راه دوم این است که با وضعیت فعلی بسوزیم و بسازیم، راهی که تا به الان نیز پیموده‌ایم و حاصلش این بوده که کمپانی آمریکایی، هر بلایی که دلش خواسته بر سر کاربران ایرانی آورده است. اصلا همین فردا گوگل تصمیم بگیرد و جی‌میل را هم بر روی ما ببندد، اکثرا یا به سراغ وی‌پی‌ان می‌رویم و یا به‌دنبال یک سرویس جایگزین می‌گردیم، غافل از آنکه بخواهیم برای این عمل ظالمانه‌اش، درخواست توضیح کنیم.

اما راه سومی هم وجود دارد و آن ایجاد اتحاد و به‌راه انداختن کمپینی برای گرفتن حق‌مان از گوگل است! چرا در کشوری که اندروید بیشترین استفاده را دارد، مارکت رسمی آن برای بسیاری از برنامه‌ها، ایرانیان را به رسمیت نمی‌شناسد؟ چرا در کشوری که گوگل، اصلی‌ترین ابزار جستجو است، سرویسی چون آنالیتیکس بر روی کاربرانش بسته است؟ چرا در کشوری که برنامه نویسان آن بیشترین اپلیکیشن را تحت سیستم عامل اندروید می‌نویسند، جایی چون google developers در دسترس نیست و ده‌ها چرای دیگر که پاسخ منطقی برای آن نبوده و تنها باید بگوییم که شرم بر گوگول!

شرم بر شرکتی که خودش را یک جستجوگر عادل در فضای اینترنت می‌داند اما هیچ عدلی در برخوردش با کاربران نیست. شرکتی که همیشه بر حفظ اسرار کاربرانش تاکید کرده اما هیچ وقعی به ایرانیان نمی‌دهد. شرکتی که سرمایه میلیارد دلاری‌اش را از تک تک کاربران خود به‌دست آورده ولی حاضر به پاسخ‌گویی به همین افراد نیست.

پس بیایید با به راه انداختن کمپین #شرمـبرـگوگل یا shameongoogle#، از ظالم بخواهیم تا حق مظلوم را بستاند، زیرا حق دادنی نیست، گرفتنی‌ست!

30 در مورد “شرم بر گوگل باد!”

  1. چقدر بدبخت شدیم دستمون جلوی اینو اون درازه چی میشد ماهم سازنده نرم افزار هاو سخت افزار ها باشیم

  2. اگه ما جای آمریکا بودیم یه کشوری هم این همه با هامون دشمنی می کرد بعد از not available in your country چند تا فحش هم میذاشتیم چه برسه به این که بیشتر سرویس هامونم باز بذاریم.

    1
    1
  3. کسی به فکر رشته it نیست اول باید دید کسی از مسولین در برجام اشاره ای بر کنار گذاشتن تحریم های اینترنی مثل گوگل کرده یا نه (فکر نمیکنم انجام داده باشند و گرنه تا الان رفع شده بود ) دوم اینکه گوگل واقعا شورشو درآورده تمام امکانات برای وب مستر ها و برنامه نویسان و راهای در آمد زایی برای ما ایرانی ها بسته است . هرچند که ما هم نه حق کپی رایت و حفظ نشر را رعایت میکنین نه کشور ما با کل جهان وضعیت خوبی داره.
    ولی به هرحال بهتره که حداقل اعتراض کنم مثل نام خلیج فارس تا نتیجه ای حاصل بشه و گرنه شرایط مثل الان ادامه خواهد داشت .

  4. نویسنده محترم … نظر قبلی من رو لطفا به عنوان حمایت از آزادی بیان تایید کنید ! اجازه ویرایش به شما می دهم . اما لطفا مشخص کنید به چه دلیل ویرایش میکنید .
    نظر من تند و انتقادی نسبت به عملکرد خودمونه . من طرفدار حق آزادی بیان برای همه افراد در دنیا هستم و اتفاقا اصول کلی من هم انتقاد از اشخاص افراد سازمان ها و هر چیزی به خودشونه ..
    متاسفانه ایرادی که در ایران داریم همش و همش بد گفتن از غیر از ایرانی هاست در صورتی که همونطور که در نظر قبلیم گفتم خودمون بلاهای بیشتری سر خودمون اوردیم و هیچ کس هیچ اعتراضی نداره . تا وقتی که مشکل اساسی تری داریم و خودمون هیچ حقی در اینترنت برای خود ایرانی ها قائل نیستیم نمی تونیم از شرکت های هر چند خصوصی از کشور های مخالف با سیاست ایران انتظاری داشته باشیم … با این حال حتی من هم قبلا در این خصوص به گوگل یکی دو باری ایمیل زدم و خواستار بازگشایی بعضی بخش ها و خدمات خاصی شدم اما نمی خواهند و متاسفانه مال آن هاست و خودشان صاحب اختیارند ! شما هم بهتره به یک مغازه نری مشت مشت آب نبات رایگان برداری و روزی که مغازه دار نخواست آن را به شما بدهد گلایه و گریه کنید و صاحب مغازه را نفرین دهید … مال اوست هر کاری بخواهد می کند حتی اگر خارج از اصول باشد اما …
    حق ما چیست ؟ گرانترین اینترنت دنیا را شرکت های انتقال دهنده ایرانی به ما میفروشند و حداقل نصفش غیر قابل دسترس شده از جانب همان سازمان و شرکت های داخلیمان ! چرا ؟؟؟ حتی یک دامین دات کام چرا باید به ده ها برابر قیمت واقعی را به خودمان بفروشیم با آنکه فروشنده حتی صاحبش نیست
    اینها همه اش دزدی هست . و ما سکوت کرده ایم در برابر دزد ها … ما چه هستیم ؟ انسانیم ؟ انسان از حقش دفاع می کند !

  5. با عرض سلام و درود
    چند مورد در جهت روشن سازی افکار عمومی ! شرکت گوگل که دقیقا یک شرکت امریکایی و سرویسی از دشمن محسوب میشه ! دشمن !!
    آقایون جهادی که تشریف میبرید راهپیمایی پرچم کشورشون رو آتیش میزنید !! و فکر نمی کنید دارین به یک ملت توهین میکنید ! همونطور که اگه روزی تلوزیون های امریکا پرچم کشورمون رو نشون بدن که در آتیش میسوزه و ما خودمون رو اینجور وقتا ملت شریف ایرانی میدونیم ساکت نمیشینیم . اول از همه میریم تو فیسبوک با فیلتر شکن های سوییسی و کاناداییمون به تمام سیاستمدارای امریکایی فحش و ناسزا میگیم و در کو چکترین توهین با پاسخ های کوبنده ( کودکانه از طرف سیاستمدارامون جواب میدیم ) ! واقعا ما چه توفعی داریم از سرویس دادن دشمنمون بهمون !! شمایی که میگی گوگل شعار میده درآمدش از تک تک کاربراشه ! شمای ایرانی چه سود دهی برای گوگل داشتی … خداروشکر همه میدونیم ایرانیا انقدر دور میزنن انقدر هک می کنن که نه تنها سر سرویس های پولی هیچ پولی پرداخت نمی کنیم بلکه با گذاشتن بک دور ها و خیلی برنامه های مخرب در برنا مه ها و پلاگین هاشون و به رایگان گذاشتنش برای مردم خودمون از خودمون هم دزدی میکنیم . من نمی خوام احیانا تو جیه کنم رفتار خصمانه گوگل رو ولی بهشون حق میدم .. اگه من خودم سایتی داشتم که ابزار های بسیاری رو به رایگان در اون قرار داده بودم وقتی میدیدم یک کشور میاد به هر دلیلی اون رو برای مردمش فیلتر می کنه ! من هم اون کشور رو فیلتر می کردم !! شما یه نگاه بنداز تمام عکس های برنا مه ها در سرویس استور گوگل از طرف خود زیرساخت ایران فیلتر شده بدون دلیل ! بدون حتی یک دلیل … چرا ؟ من همینجا اعلام می کنم شرم بر زیرساخت .
    حالا اون هیچی تو نرم افزار گوگل ارث که خیلیا عاشقشن و کاملا رایگانه و می تونم بگم بهترین نرم افزار برای عاشقای جغرافیاست همه ی عکس های طبیعت و غیره فیلترن ! درسته صفحه ی فیلتر باز نمیشه اما سرویسش به کل از دسترس ما ایرانی ها بدون فیلتر شکن خارجه و کاملا مشخصه این موضوع هم از داخل آب میخوره !
    یوتیوب بماند !
    فلیکر بماند !
    نه نه به نظرم منصفانه نیست تا وقتی کسایی هستن توی کشور خودمون که واجدالشرایط برای شرم فرستادن و نفرین شدنن من برم به دشمن شرم بفرستم ! این داخلی ها خائنن و خائن همیشه جرمش سنگین تره . پس شرم بر زیرساخت .
    …………….
    حالا دشمن واقعی اینترنت ایران کیه ؟ گوگل ؟ نگید دیگه میخندن بهتون !!

  6. با سلام ،،کلیه صحبت های شما صحیح است ،،اما چرا یه نگاه به خودمون هم نمی کنیم ،،،وقتی ما شب و روز میگیم مرگ بر امریکا،شب و روز پرچم کشورش رو به آتش میزنیم پرچمی که گوگل بهش افتخار میکنه ،و روی میز مدیرش وجود داره ،،،پرچمش رو زیر پامون میذاریم ،،پرچمش رو مثل لباس تن حیواناتی مثل الاغ میکنیم ،،وقتی بجای اخراج سفیران آمریکایی به هر دلیل حمله به سفارت میکنیم و به گروگان میگیرمشون و بعد سفیر و دیپلماتی که در تمام دنیا مصونیت سیاسی دارن رو چشم بسته و دست بسته جلوی دوربین میاریم ،،وقتی شب روز میگیم شیطان بزرگ هستن ،،،،،،،خوب شما همین الان فکر کن یه کشور دیگه همین کارها رو سر ما در بیاره ،و در ضمن فکر کن سرویس گوگل اگه مال ما بود نه تنها بهش نمیدادیم و قطعش میکردیم ،حتی اگه ادامه میداد بجای سرویس گوگل به اون موشک هم میزدیم ….برادر من ما با دنیا ارتباطات خوبی نداریم باالخص با امریکا ،،،تازه ما همه چیز رو مفت میخواهیم ،،،مثلا همین سیستم عامل ویندوز شده یه بار روی کامپیوتر خودمون ورژن اصلی رو بخریم ،،،

    1
    2
  7. چهار دیواری اختیاری مال خودش دوست داره هرکاری بخواد بکنه چیزی نمیشه گفت!
    والا وقتی میریزن […] فکر اینجاهارو باید میکردن

    1. کلیت حرف شما درست هست ولی در این مورد صدق نمی کند
      وقتی کسی ادعای عدالت می کند و شعار علیه نژاد پرستی و در مورد نوع دوستی و … میدهد دیگر بحث چهار دیواری اختیاری از بین میرود.(و در قبال عمل به آن مسئولیت دارد.) تشکر.

  8. گوگل کثیف ترین خائن ترین و نامرد ترین مجموعه ی دنیاست
    مرگ بر این شرکت پول پرست.
    و در آخر هم مرگ بر رژیم غاصب اسرائیل!
    تشکر از این مقاله واقع گرایانه.

    1
    3
  9. كيان مادرشاهي

    حرفهاتون درسته اما همیشه مشکل از سرویس دهنده ها نیست قبول کنین اکثر کاربران ایرانی فرهنگ کافی برای استفاده از خدمات رو ندارن مثلا در شبکه های اجتماعی،بازیهای آنلاین و … با Ddos کردن هم دیگه ،فحش ناسزا ایجاد اختلال،تعداد زیاد گزارشات تخلف و … تو صحنه جهانی ابروی این سرزمین متمدن رو به خاکستر تبدیل کردن…

  10. من که مدتهاست از گوگل اصلا استفاده نمی کنم و به جای اون از بینگ استفاده می کنم. کمی محدودتر است اما کافی برای نیازهای من.

  11. دوست من و دوستان من شما کمی احساسی هستید وقتی که دولت ما برای کاربرانش ۲ ریال ارزش قایل نیست وقتی مخابرات و شرکتهای هم پیمانش برای کاربران اینترنت هیچ ارزشی قایل نیستند از اون آمریکایی که ذاتا با ما مشکل داره چه توقعی دارین ؟؟؟؟

  12. تو اینکه اینا ظالم هستن شکی نیست ، اما حداقل گوگل حرف و عملش یکی ئه ! میگه آقا دارم و نمیذارم استفاده کنید ! برید خودتون پیدا کنید اگه خیلی دوست دارید !! نه اینکه مثل شرکت های داخلی ( نماد بارزش و مصداقش اپراتور های موبایل هستند ! وگرنه در همه جنبه ها این حالت هست ) وقتی حرفش میشه ، میگن داریم ؛ خوبشم داریم ! بهتر از اونا هم داریم !! ولی وقتی میری تو بتن کار ، معلوم میشه هیچی نداریم !! به نظر من دروغ گفتن ، بیشتر از ظلم کردن شرم داره !!

    1
    1
  13. بنده رویکرد کلی این کمپانی ها راگفتم که دلایل خاص خود را برای ارائه یا عدم ارائه خدمات به کاربران ایرانی دارند. باید دید آیا این کمپانی ها تهدید به جریمه های مالی در صورت دادن خدمات به ایرانی ها شده اند یا نه،کما این که بانکهای مطرح جهان جریمه های کلانی را در همین رابطه پرداخت کرده اند پس کمپانی هایی مانند گوگل برای خود استدلال هایی دارند که ما نمی دانیم

  14. چه عنوانی!!!! ولی واقعا گوگل کثیفتر از مایکروسافت و اوراکل نیس. حالا درست نیس فقط به تحریم نگاه کنیم

  15. از این که در حق کاربران ایرانی ظلم می شود تردیدی نیست،ولی مقداری هم به مسئولان خود ما بستگی داره دوست گرامی. در مقاله شما هیچ اشاره ای به این موضوع نشده و گرنه دنیای تجارت دنیای عشق و نفرت نیست و گوگل هم به عنوان یک کمپانی معتبر در پی ارائه خدمات عالی و جلب رضایت مشتری است. راستی شما نگفتی چرا یوتیوب به عنوان سومین سایت پربازدید جهان که می تونه بانی ایجاد شغل برای جوان ایرانی بشه در ایران فیلتره! باز هم گوگل مقصره؟ کمپانی پی پال چطور؟من از پتانسیل هایی دارم صحبت می کنم که با درایت خود ایرانی ها میشه مثل همه مردم دنیا ازشون استفاده کرد. ایام به کام

    1. بحث فیلترینگ و محدودیت‌های داخلی، یک مقاله مجزاست و قاعدتا در محتوای این مقاله نمی‌گنجه، ضمن آنکه پی‌پال هم دقیقا مثل گوگل، ایرانیان را محروم کرده اما کارکرد اون بر مبنای مراودات گسترده مالی هست و قاعدتا خیلی از نظر کارکرد با جایی چون گوگل آنالیتیکس یا پلی استور متفاوته!

  16. آقا اگه بخوای اینجوری حساب کنی ، بیشتر از شرم بر گوگل ، شرم بر شرکت های خودمون باید !! مگه این اپراتور های موبایل چیزی جز دروغ تحویل مردم میدن ؟؟کجا ما اینترنت نسل چهر درست و حسابی داریم ؟؟ کجا پوشش نسل سه به درد بخور داریم ؟؟ مگه به تبلیغات و قول و قرار هاشون عمل میکنند ؟؟ مگه همین شرکت های مخابراتی و اینترنت داخلی خیلی به قرارداد هاشون عمل میکنن ؟؟

    1. حرف شما درسته اما اگه بخوایم اینشکلی نگاه کنیم که غیر از اپراتورا باید به ایران خودرو و سایپا و بعد به سرویس دهنده های اینترنت و تلویزیون و خلاصه کلی جای دیگه هم شرم بفرستیم!!
      هرچیزی جای خودش و بهتره دونه به دونه کار کنیم!!

  17. من با این دو تا هشتگ مطلب رو در اینستاگرامم گذاشتم تا شاید این گوگل هم بشنوه و دست از این کارای ظالمانش برداره!!
    لطفا همگی این کار رو بکنید و مطلب رو با هشتگهاش منتشر کنین!!
    #شرمـبرـگوگل
    #shameongoogle

  18. فقط اسمشون رو گذاشتن عادل , نسبت به پولی که میگیرن اصلا خدمات خوبی رو ارائه نمیکنن ( البته برای کاربرای ایرانی ).
    مثلا همین برنامه Apple Music که باید از وبسایتهای دیگه بگیریم , خیلی از برنامه های دیگشون هم اصلا کار نمیکنن مثل Google Play Movie و…

    shameongoogle#

  19. یعنی هروقت میرم و یه برنامه رو میخوام بگیرم که میزنه تو کشور شما نیست به زمین و زمان فحش میدم . حالا اینکه نمیشه پولی داد و گرفت که بماند . کاش یه چیزی مثل این بود تا ازش دیگه استفاده نمیکردم . واقعا شرمت باد .

  20. غول های سخت افزاری یعنی اینتل، انویدیا و AMD هم خیلی سال هست دسترسی ایرانی ها رو غیر ممکن کردند. البته AMD حدود یک سال هست که به این جرگه پیوسته!

    AMD و انویدیا که کلا دسترسی رو ناممکن کردند و اینتل هم برای ایرانی ها امکان دانلود و پشتیبانی رو نداره.

  21. واقعا معلوم نیست چرا این کارو میکنن انگار با ما لج کردن سرورهای خودشون رو روما می بندن واقعا خیلی اعصاب ادم به هم میریزه وقتی سایتی رو باز نمی کنن
    منم هستم شرم بر گوگل

  22. واقعا که درست میگید دیگه تا کی باید زیر بار ظلم این شرکت هایی که با پول های ما پیشرفت کردن باشیم و خدماتی رو که حقمونه نتونیم ازش استفاده کنیم؟
    من از همین الان به این کمپین میپیوندم
    شرم بر گوگل

  23. واقعا گوگل یکی از کثیف ترین سیاست ها رو داره..خلیج عربی رو یادتون رفت..البته همه اش سیاست یهود هستش..

  24. یعنی حرف دل خیلیها رو زدین . گوگل خیلی خوبه اما در حق ایرانیها واقعا ظلم می کنه
    شرم بر این گوگگگگگگگل ?

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH