Tencent سازنده کلش آف کلنز را به قیمت ۸.۶ میلیارد دلار می‌خرد

Tencent غول اینترنتی چینی، شرکت سازنده بازی کلش آف کلنز یعنی Supercell Oy را به قیمت ۸.۶ میلیارد دلار می‌خرد. این خرید بزرگترین خرید این شرکت است و می‌تواند Tencent را به بالای لیست دارندگان بازی‌های موبایلی پرتاب کند.

این معامله، جایگاه Tencent را به عنوان بزرگترین فروشنده بازی‌های ویدئویی تثبیت می‌کند و عمق بلندپروازی‌های این شرکت را نشان می‌دهد. Tencent و شرکایش برای خرید این شرکت، مبلغ ۸.۶ میلیارد دلار را به دارنده فعلی یعنی SoftBank پرداخت می‌کنند. این معامله، ارزش Supercell را به ۱۰.۲ میلیارد دلار می‌رساند. این میزان، دو برابر ارزش سال پیش است.

Tencent شرکتی است که در غرب و خارج از چین کمتر شناخته شده، اما ارزش این شرکت، ۲۰۷ میلیارد دلار است. ارزش این شرکت از اوراکل و اینتل نیز بیشتر است. بازی‌های آنلاین، بیش از نیمی از درآمد این شرکت را تشکیل می‌دهند. مارتین لائو، رئیس فعلی شرکت می‌گوید:

ما در بازار بازی‌های موبایلی بسیار خوش‌بین هستیم. ما بسیار هیجان‌زده هستیم که Supercell به شبکه جهانی شرکای ما پیوسته است. ما استقلال آنها را نگه داشته و برتری آنها را تقویت می‌کنیم.

درآمد جهانی از بازیهای موبایلی در سال ۲۰۱۶ با افزایش ۲۱ درصدی به ۳۷ میلیارد دلار می‌رسد و از درآمد بازی‌های کنسول و پی‌سی بیشتر می‌شود. در حالیکه این بازار سودآور است، در عین حال می‌تواند چالش‌برانگیز نیز باشد. اپ استورهای گوگل و اندروید مملو از بازی‌هایی است که برای کسب توجه، با یکدیگر رقابت می‌کنند. اما اکثر پول‌ها به سه سازنده تعلق می‌گیرد: Supercell ،Machine Zone Inc و King Digital Entertainment PLC.

این کمپانی‌ها با ساخت بازی‌های مجانی توانستند موفق شوند. زمانیکه بازی‌ها به میلیون‌ها دستگاه‌ راه پیدا کرد، با ارایه پرداخت‌های درون برنامه‌ای و … توانستند سود خوبی کسب کنند. ایوان ویلسون یکی از تحلیلگران Pacific Crest Securities می‌گوید:

بازی یکی از مهم‌ترین دلایلی است که کاربران از گوشی‌های خود استفاده می‌کنند. چنین بازی یکی از مهمترین مواردی است که کاربران حاضرند به خاطر آن پول پرداخت کنند.

این موفقیت‌ها جوایزی هم در پی داشته است. به عنوان مثال، King سازنده بازی کندی کراش به مبلغ ۵.۹ میلیارد دلار خریداری شده است. Supercell نیز سال گذشته، ۷۷۹ میلیون دلار درآمد داشته است. این شرکت چهارمین بازی خود،‌ کلش رویال را اوایل امسال ارایه کرد.

شرکت‌های بازی‌های موبایلی معمولا خریداری می‌شوند چون نمی‌توانند تعداد زیادی بازی بسازند که افراد حاضر باشند بابت آن‌ها پول بپردازند. شرکت‌های خریدار نیز با خرید شرکت‌های مشهور بازی، خود را بدون هیچ زحمتی در لیست بهترین سازندگان قرار می‌دهند. با این خرید، Supercell به اپلیکیشن‌های پیام‌رسان چینی وی‌چت و Mobile QQ که تحت مالکیت Tencent قرار دارند، دست پیدا می‌کند. Tencent از این دو پیام‌رسان برای توزیع باز‌ی‌های موبایلی استفاده می‌کند. وی‌چت با ۷۶۲ میلیون کاربر، محبوب‌ترین پیام‌رسان چین است. Tencent گفته است که به Supercell کمک می‌کند تا بازی‌ها را از طریق این دو پیام‌رسان عرضه کند. Supercell نیز گفته است که در حال کار بر روی تجمیع بازی‌هایش با وی‌چت و دیگر شبکه‌های اجتماعی چینی است. مری‌سان یکی از تحلیلگران می‌گوید:

Tencent احتمالا این مبلغ را مبلغ معقولی می‌بیند، چون مهم‌ترین بخش تجارتش، بازی است. همچنین با کانال‌های توزیع فراوانی که در وی‌چت و QQ دارد، می‌تواند راه‌های کسب درآمد زیادی از بازی‌های Supercell داشته باشد.

Tencent با درآمد ۸.۵ میلیارد دلاری در سال ۲۰۱۵، بزرگترین ناشر بازی‌های کامپیوتری است. بیشتر موفقیت بازی‌های موبایلی این شرکت در چین بوده است. با این خرید، این شرکت قصد ورود به بازارهای بین‌المللی را دارد. با احتساب Supercell، این شرکت ۱۳ درصد بازار ۱۰۰ میلیارد دلاری بازیهای موبایل را در اختیار دارد. پیتر وارمن، مدیر موسسه تحقیقاتی Newzoo می‌گوید:

Supercell نقطه شروع این شرکت در غرب است.

علاوه بر انتشار بازی‌ها، Tencent در حال افزایش سرمایه‌گذاری خود بر روی ورزش‌های الکترونیکی (e-sport) است که در ایالات متحده و کره جنوبی طرفداران زیادی دارد. Tencent با خرید Riot Games شرکت سازنده League of Legends به یکی از بزرگترین بازیگران بازار ورزش‌های الکترونیکی تبدیل شده است.

موفقیت Supercell به عنوان سکوی پرش Tencent به بازارهای بین‌المللی بستگی به این دارد که این دو شرکت چگونه می‌توانند با یکدیگر کار کنند، چون فرهنگ فنلاند و چین بسیار متفاوت است. پانانن مدیرعامل Supercell می‌گوید:

زمانی که SoftBank ما را خریداری کرده بود، استقلال زیادی داشتیم. من دوست دارم Supercell را بیشتر به عنوان ۱۹۰ کارآفرین ببینم تا یک شرکت.

Tencent دارای ۳۰ هزار کارمند است که بیشتر آنها در چین هستند. Tencent گفته است که هر میزان استقلال بخواهد به این شرکت می‌دهد. دفتر مرکزی Supercell نیز در هلسینکی می‌ماند.

Tencent، بایدو و علی‌بابا به دلیل مبارزه برای کسب کابران بیشتر در چین، به خرید شرکت‌های دیگر روی ‌آورده‌اند که بیشتر آنها شرکت‌های داخلی بوده است. خرید Supercell موقعیت Tencent را در برابر دو شرکت دیگر تحکیم می‌کند. جوست وان درونن، تحلیلگر موسسه تحقیقاتی SuperData می‌گوید:

موفقیت مداوم Supercell آن را به دارایی کاملی برای Tencent تبدیل می‌کند. بازار بازی‌های موبایلی و آنلاین در حال اشباع و تحکیم است. دیجیتال‌سازی به تکامل صنعت بازی کمک کرد و آن را به صنعتی جهانی تبدیل کرد که توسط غول‌ها اداره می‌شود.

2 در مورد “Tencent سازنده کلش آف کلنز را به قیمت ۸.۶ میلیارد دلار می‌خرد”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH