پتنت جدید اپل برای مقابله با تصویربرداری در کنسرت‌ها

اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که آرشیو کاملی از تصاویر و فیلم‌های گرفته شده از کنسرت‌های زنده دارند، مسلما از این پتنت که کمپانی اپل اخیرا به ثبت رسانده است خوشتان نمی‌آید. چرا که طبق این پتنت اپل که از سال ۲۰۱۱ دنبال ثبت آن بوده است، دیگر نمی‌شود از کنسرت‌ها و اجراهای زنده موسیقی عکاسی و یا فیلمبرداری کرد.

همانطور که در تصویر این پتنت می‌بینید تشخیص سن و گروه اجرا به عهده دوربین گذاشته شده است. البته بدون اینکه شما بدانید، گوشی آیفون حتی از نام خواننده و اعضا گروهش هم با خبر بوده و کاملا می‌داند که کجا آمده است. این تشخیص محل از طریق سیگنال‌های مادون قرمزی که فرستنده‌های بالای سن ارسال می‌کنند جمع‌آوری و حاصل می‌شود. سپس دستگاه تشخیص می‌دهد که در محل یک کنسرت قرار دارد و با غیر فعال کردن دوربین از ضبط ویدئو و تصویر جلوگیری می‌کند.

x328jmsarsqfanszelit

متن پتنت این گونه توضیح می‌دهد:

در حالت‌هایی هم ممکن است که دستگاه از طریق یک واترمارک تصاویر را تشخیص داده و سپس اقدام به غیر فعال سازی دوربین نماید. به عنوان مثال دستگاه بازخورد سیگنال‌های مادون قرمز را دریافت می‌کند و سپس به صورت اطلاعاتی آن را بازخوانی می‌کند که شامل متن پس زمینه برای تشخیص بهتر آن خواهد شد. این دستگاه می‌تواند از اطلاعات بدست آمده برای تشخیص تمام عکس‌های موجود در حافظه و یا در حال نمایش هم استفاده نماید. آنگاه وقتی تشخیص داد که این عکس متعلق به این اجرای زنده بوده است، با گذاشتن واترمارکی بر روی آن، عکس را بی استفاده می‌نماید.

x328jmsarsqfanszelit 2

اما در جهت تقویت قابلیت‌های این پتنت استفاده‌های دیگری نیز برایش در نظر گرفته‌اند. به عنوان مثال از قدرت تشخیصی سیگنال‌های مادون قرمز آن می‌توان برای تشخیص دقیق اشیا یک موزه استفاده کرد. تصویر دوم این پتنت به این موضوع اشاره دارد. در این‌باره اپل در پتنت خود می‌نویسد:

فرستنده مادون قرمز می‌تواند جایی در نزدیکی شی قرار گرفته و سیگنال‌های مادون قرمز را ارسال نماید. آنگاه دوربین دستگاه با دریافت آن سیگنال‌ها می‌تواند به واکاوی اطلاعات نهفته در آن پرداخته و اطلاعات بدست آمده را نمایش دهد.

متاسفانه مشکلی اینجاست که مانع از کاربردی بودن این فناوری می‌شود. تکنولوژی‌ مربوط به سیگنال‌های مادون قرمز خیلی قدیمی شده‌اند و ما شاهد بودیم که در سال ۲۰۱۳ اپل فناوری آی‌بیکان (iBeacon) را معرفی کرد. این هم روشی جدید برای فرستادن اطلاعات در یک نقطه از مکانی خاص و معین است. اما مسلما درسی که از این پتنت می‌گیریم این است که وقتی به کنسرت می‌رویم فقط با چشمان خودمان اجرا را ببینیم نه از زاویه دوربین!

1 در مورد “پتنت جدید اپل برای مقابله با تصویربرداری در کنسرت‌ها”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH