دلیل برجستگی کلیدهای F و J موجود در کیبوردها چیست؟!

حتما تا بحال دیده‌اید که هر کیبوردی که می‌گیرید برخی از کلیدهای آن دارای برجستگی است. ممکن است دقت نکرده باشید که همیشه این برجستگی روی کلیدهای F ،J و عدد ۵ در قسمت اعداد است. اما براستی این برجستگی که گاهی صفحه‌کلیدهای با رنگ روشن را زشت‌تر می‌کند، برای چیست؟ آیا اشتباهی همیشه در ساخت و ظریف کاری آنها رخ می‌دهد؟!

قبل از اینکه به این مساله بپردازیم، اجازه دهید کمی درباره صفحه‌کلیدهای QWERTY صحبت کنیم. این سبک از قرارگیری حروف در صفحه کلید برای اولین بار قبل از اختراع کامپیوتر روی ماشین‌های تحریر رخ داد. البته در ماشین تحریرهای اولیه که به قرن نوزدهم میلادی بر می‌گردد، نظم چیدمان حروف بر مبنای حروف الفبا بود. تا اینکه در سال ۱۸۷۲ میلادی دانشمند انگلیسی به نام کریستوفر لاتام شولز اولین ماشین تحریری را توسعه داد که از نظم چیدمان حروف به شکل QWERTY بهره می‌برد.

main-qimg-62e5a9688f1f83db65cced79bdaef09c-c

اما این چیدمان بر چه اساسی صورت گرفته بود و چرا بوجود آمد؟ جالب است بدانید که این چیدمان حروف برای جلوگیری از سرعت بسیار بالای تایپیست‌ها طراحی شده بود! چرا که در آن زمان وقتی حروف بر مبنای الفبا قرار می‌گرفتند، تایپیست‌ها در سرعت بالای تایپ، باعث می‌شدند تا چکش‌هایی که عمل چاپ حروف را انجام می‌دادند در هم گیر کنند؛ در نتیجه قطعات مکانیکی ماشین‌های تحریر زودتر خراب می‌شدند. مخصوصا در حالت قرارگیری حروف TH و ST پشت سر هم این مشکل بیشتر به چشم می‌آمد.

love__type_machine__by_kushtrimi123-d70ztp1

اینگونه بود که نظم چیدمان به ظاهر تصادفی QWERTY محبوب شد و تا زمان اولین کامپیوترها پا برجا بود. کامپیوترهای شخصی اولیه هم در کشورهای انگلیسی زبان توسعه پیدا کردند و بدین شکل این حالت از چیدمان کلیدها به صفحه‌کلیدهای اولیه راه یافت. نکته جالب توجه اینجاست که در این ماشین‌های الکترونیکی دیگر می‌شد به راحتی از صفحه‌کلیدهای الفبایی بهره برد!

Sholes-Glidden_1874

بعد از این مقدمه حالا می‌رسیم به سوال اول؛ چرا کلیدهای F ،J و عدد ۵ در قسمت اعداد دارای برجستگی هستند؟! اصلی‌ترین دلیل این برجستگی به نوع تایپ کردن و جایگیری انگشتان دست بر می‌گردد. اگر شما بخواهید با بیشترین سرعت ممکن تایپ کنید بایستی از هر ده انگشت خود استفاده کنید. برای این منظور هر انگشت روی یک کلید خاص می‌نشیند. مهمترین انگشتان دست برای این منظور انگشتان اشاره هر دست بوده و بایستی روی حروف F و J بنشینند. یعنی انگشت اشاره دست راست روی کلید J و انگشت اشاره دست چپ هم روی کلید F قرار بگیرد. بقیه انگشتان هم به ترتیب روی کلیدهای کناری می‌نشینند.

۰۵_Finger-placement

حالا در حین تایپ ده انگشتی پس از جابجایی انگشتان دست، براحتی بوسیله زبری این برجستگی‌ها می‌توان بدون نگاه کردن به صفحه‌کلید، از جای درست آنها مطمئن شد. البته ایده استفاده از برجستگی‌ها روی صفحه‌کلید برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ توسط جون ئی بوتیک June E. Botich مطرح شد و تا امروز نیز در تمامی صفحه‌کلیدهای استاندارد رعایت شده است.

3 در مورد “دلیل برجستگی کلیدهای F و J موجود در کیبوردها چیست؟!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH