مقایسه مایکروسافت لومیا ۹۵۰XL با شیائومی Mi 5: سبک و سنگین!

به ششمین مسابقه از گروه B رقابت‌های آی‌تی‌رسان کاپ خوش آمدید. رقابتی که قرار است بین دو گوشی مایکروسافت لومیا ۹۵۰XL و شیائومی Mi 5 انجام شود. هر دو گوشی، قبل از این با رقیبان سرسختی مسابقه داده‌اند. شیائومی Mi 5 به سراغ دیگر چشم بادامی این گروه یعنی ال‌جی V10 رفته بود که همان‌طور که از آمارها مشخص بود، توانست رای بیشتر کاربران آی‌تی‌رسان را به خودش اختصاص دهد. لومیا ۹۵۰XL هم به مقابله با هواوی P9 رفت و قدرت خودش را در مقابل نماینده دیگر چین به رخ کشید. تنها نماینده ویندوزی جام، در این گروه، کار سختی در مقابل آسیایی‌ها خواهد داشت. به خصوص این که برندهای هواوی و ال‌جی طرفداران خاص خودشان را در ایران دارند و شیائومی هم در تلاش است تا جای خود را در بازار تلفن همراه ایران باز کند. رقابت امروز، قطعا بسیار جذاب خواهد بود و هر دوگوشی، قابلیت‌هایی دارند که می‌تواند حریف‌شان را به چالش بکشد. دیگر وقت آن رسیده که سوت آغاز این مسابقه جذاب را به صدا در بیاوریم و ببینیم دو گوشی در طول ۹۰ دقیقه، از چه استراتژی‌ برای پیروزی در این مسابقه استفاده خواهند کرد.


۱۰ دقیقه ابتدایی: طراحی و ظاهر

شرکت کنندگان، وارد بخش اول مسابقه می‌شوند. جایی که قرار است گوشی‌ها، رو در رو یکدیگر قرار بگیرند تا ببینیم کدام یک از آن‌ها در زمینه طراحی و شکل ظاهری، عملکرد بهتری از خود به نمایش می‌گذارند.Xiaomi-Mi5-vs-Lumia-950XL

در ابتدا، با لومیا ۹۵۰XL شروع می‌کنیم. این محصول کمپانی مایکروسافت، ابعادی به اندازه ۸.۱ در ۷۸.۴ در ۱۵۱.۹ میلی‌متردارد که صفحه نمایش ۵.۷ اینچی این دستگاه روی آن قرار گرفته است. وقتی جلو دستگاه را مشاهده می‌کنیم، اثری از دکمه فیزیکی بر روی آن نمی‌بینیم. این موضوع، شاید این ذهنیت را ایجاد کند که صفحه نمایش گوشی، حاشیه کمی با بدنه دستگاه داشته باشد ولی حقیقت امر، این است که مایکروسافت ترجیح داده قسمت پایین صفحه نمایش را خالی بگذارد. تنها چیزی که نظر شما را در قسمت پایینی جلب خواهد کرد، میکروفون دستگاه است که برای حذف صداهای مزاحم در این بخش قرار گرفته است. حاشیه‌های کناری صفحه نمایش، خیلی زیاد نیستند و مشکلی را برای کاربر به وجود نخواهند آورد.

در بالای نمایشگر دستگاه، لوگو مایکروسافت حک شده و کمی بالاتر هم بلندگو تماس قرار گرفته است. در سمت راست بلندگو، می‌توانید دوربین سلفی ۵ مگاپیکسلی لومیا ۹۵۰XL را مشاهده کنید. در سمت مقابل هم سنسورهای تشخیص عنبیه چشم و سنسور نور و نزدیکی به همراه چراغ نوتیفیکیشن قرار داده شده است. اگر نگاهی به اطراف گوشی بیاندازیم، در سمت راست، علاوه بر دکمه پاور و ولوم، شاتر فیزیکی دوربین هم تعبیه شده است که در زمان عکاسی، می‌تواند کار شما را راحت‌تر کند. همچنین به این نکته نیز اشاره می‌کنیم که محل قرارگیری دکمه‌ها، به طوری است که می‌توانید خیلی راحت به آن‌ها دسترسی داشته باشید. بالای دستگاه، محل ورود جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون بوده و پایین دستگاه، میزبان پورت USB Type-C شده است. به نظر می‌رسد مایکروسافت، تا حد امکان سعی کرده این گوشی را ساده (اما کاربردی) طراحی کند و شکل کلی دستگاه، نشان دهنده این موضوع است.

لومیا را می‌چرخانیم تا نگاهی به بدنه پشتی آن نیز بیاندازیم. شاید بتوان گفت که مایکروسافت سعی کرده همان شیوه نوکیا را در پیش گرفته و بدنه دستگاه را از جنس پلی‌کربنات بسازد تا شکل کلی لومیاها، همچنان حفظ شود. محفظه‌ای دایره شکل که دوربین ۲۰ مگاپیکسلی و LEDهای ۳ رنگ این دستگاه را شامل می‌شود، اولین چیزی است که توجه شما را به خودش جلب خواهد کرد. در کنار دوربین، اسپیکر دستگاه قرار داده شده و لوگو برجسته مایکروسافت هم در پایین دوربین قرار گرفته است. دو میکروفون دیگر هم در بالا و پایین بدنه پلاستیکی قرار داده شده‌اند. باتری، پد مغناطیسی شارژ بیسیم، محل ورود سیم‌کارت و کارت حافظه هم در زیر کاور پلاستیکی دستگاه به چشم می‌خورد.

بیایید نگاهی داشته باشیم به رقیب لومیا ۹۵۰XL، شیائومی Mi5 تا ببینیم این بار چینی‌ها چه تاکتیکی برای نزدیک شدن به دروازه حریف خواهند داشت. Mi 5 با ابعاد ۷.۳ در ۶۹.۲ در ۱۴۴.۶ میلی‌متر و با صفحه نمایش ۵.۱۵ اینچی، از حریفش کوچک‌تر است. همین ابعاد کوچک، این مزیت را دارد که گوشی راحت‌تر در دست قرار بگیرد. صفحه نمایش این دستگاه، حاشیه بسیار کمی از کناره‌های بدنه دارد و عرض دستگاه به صورت کامل با نمایشگر پر شده است. در بالای صفحه نمایش، بلندگو تماس، دوربین سلفی ۴ مگاپیکسلی و سنسورهای نور و نزدیکی دستگاه قرار گرفته‌اند. لوگو شیائومی هم در گوشه سمت چپ حاشیه بالایی، می‌تواند توجه شما را به خودش جلب کند.Xiaomi-Mi5-vs-Lumia-950XL13

در پایین صفحه نمایش، دکمه هوم جای گرفته است که ( به سبک گوشی‌های سامسونگ) در دو طرف آن، دکمه‌های بازگشت (Back bottun) و دکمه مالتی تسک (Multitask bottun) قرار داده شده‌اند. با نگاهی به اطراف گوشی، متوجه این موضوع خواهیم شد که شیائومی، سعی کرده بدنه گوشی را تا حد امکان باریک طراحی کند. دکمه‌های ولوم و پاور دستگاه، در سمت راست بدنه هستند و در طرف مقابل، مکانی برای ورود سیم کارت به داخل دستگاه تعبیه شده است. در بالای دستگاه، می‌توان جک ۳.۵ میلی‌متری را دید که در کنار سنسور مادون قرمز قرار گرفته و در بخش پایینی، پورت USB Type-C به همراه اسپیکرهای این دستگاه دیده می‌شوند. اولین چیزی که با نگاه به قسمت پشتی شما را مجذوب خودش می‌سازد، حالت خمیده بدنه دستگاه است. این ویژگی در کنار صفحه نمایش با سایز متوسط، این امکان را می‌دهد که گوشی به راحتی در دست شما جای بگیرد. دوربین ۱۶ مگاپیکسلی دستگاه، به همراه فلاش LED، در گوشه بالایی جا دارند.

Xiaomi-Mi5-vs-Lumia-950XL113

در مقایسه شکل ظاهری دو دستگاه، باید اقرار کرد که گوشی شیائومی، نه تنها در برابر رقیبش در این مسابقه، بلکه در مقایسه با سایر گوشی‌های شرکت کننده در آی‌تی‌رسان کاپ نیز یکی از شکیل‌ترین و متفاوت‌ترین طراحی را دارد. در مقابل مایکروسافت، ظاهر گوشی را بسیار ساده ساخته است. اینکه کدام گوشی را انتخاب می‌کنید، کاملا به سلیقه شما باز می‌گردد.

نظر کارشناسی داور: در خصوص هر دوگوشی باید گفت که بدنه پشتی هر دو دستگاه، اندکی لیز است و در هنگام استفاده از آن‌ها، باید کمی احتیاط کرد. همچنین استعداد جذب اثر انگشت در شیائومی Mi 5 هم وجود دارد و مخصوصا در رنگ‌های تیره بدنه، بیشتر به چشم خواهد آمد. اگر طرفدار گوشی‌هایی با ابعاد بزرگ هستید، می‌توان لومیا ۹۵۰XL را به عنوان یک پیشنهاد خوب به شما معرفی کرد. همچنین به شخصه، شیفته طراحی ساده و به دور از شلوغی لومیا شدم. ولی به هر حال از زیبایی طراحی در شیائومی هم نمی‌توان گذشت. بهتر است منتظر بخش‌های بعدی بمانیم تا ببینیم کدام گوشی در انتها، از میدان مسابقه پیروز خارج خواهد شد.


دقیقه ۱۰ تا ۲۰: وزن و کیفیت ساخت

۱۰ دقیقه از این رقابت را پشت سر گذاشته‌ایم و طبق روند همیشگی مسابقات، در این بخش به مقایسه کیفیت ساخت هر دو گوشی خواهیم پرداخت. این بار با نماینده چین شروع می‌کنیم (ماشاا… این چینی‌ها همه جا هستند حتی در آی‌تی‌رسان کاپ) با وزن ۱۲۹ گرمی، می‌توان شیائومی Mi 5 را یکی از سبک وزن‌ترین شرکت کنندگان جام دانست. همچنین این گوشی در رنگ‌ها و جنس‌های متفاوت به بازار عرضه شده است اما عمده این محصولات از تلفیق فلز و شیشه ساخته شده‌اند. همان‌طور که در بخش پیش گفتیم، این گوشی بسیار خوش دست است و بدنه خمیده آن، حس راحتی کار با این دستگاه را به کاربر منتقل می‌کند. حاشیه کم نمایشگر با دستگاه، ممکن است این نگرانی را ایجاد کند که نمایشگر با کوچک‌ترین ضربه‌ای آسیب ببینید ولی شیائومی با استفاده از مواد ساخته شده با فناوری Gorilla Glass 4 در قسمت‌های مختلف، این نگرانی را رفع کرده است.

Xiaomi-Mi5-vs-Lumia-950XL121

حال نوبت به لومیا ۹۵۰XL می‌رسد که به سمت دروازه شیائومی هجوم بیاورد. این مدل با وزنی معادل ۱۶۵ گرم، از حریفش سنگین‌تر است ولی با توجه به ابعادش، توزیع وزن مناسبی دارد که کنترل گوشی را راحت‌تر می‌سازد. البته استفاده از بدنه پلی‌کربنات، به کاهش وزن این گوشی کمک به خصوصی کرده است. این محصول خاص با وجود اینکه بدنه آن فلزی نیست، ولی از مقاومت بسیار خوبی برخوردار است که می‌توان آن را به عنوان یک نقطه قوت در نظر گرفت.

نظر کارشناسی داور: طراحی بدنه خمیده در شیائومی، علاوه بر اینکه به گوشی جلوه زیبایی داده، کمک می‌کند که به راحتی با گوشی کار کنید و بتوانید به جاهای مختلف صفحه نمایش دسترسی داشته باشید. البته این ایده را (بدنه پشتی خمیده) قبلا در سامسونگ گلکسی نوت ۵ دیده بودیم و این بار شیائومی از آن برای طراحی پرچمدار خود استفاده کرده است. از طرفی لومیا، ممکن است به خاطر ابعاد بزرگش، راحتی کاری که شیائومی دارد را نداشته باشد ولی به هر حال طرفداران گوشی‌هایی با ابعاد بزرگ، به راحتی می‌توانند با این قضیه کنار بیایند.


دقیقه ۲۰ تا ۳۰: نمایشگر

پس از پشت سر گذاشتن ۲۰ دقیقه از بازی، وقت آن رسیده است که دو گوشی، امکانات و ویژگی‌های نمایشگر خودشان را به رخ یکدیگر بکشند. این بار توپ و میدان در اختیار لومیا ۹۵۰XL قرار می‌گیرد تا شروع کننده رقابت باشد. صفحه نمایش ۵.۷ اینچی لومیا ۹۵۰XL، که اندکی بزرگ‌تر از برادرش یعنی لومیا ۹۵۰ است، با فناوری امولد ساخته شده است. این صفحه نمایش، با کیفیت QHD، چگالی پیکسلی ۵۱۸ پیکسل بر هر اینچ را دارد. همچنین مایکروسافت با استفاده از فناوری Gorilla Glass 4 از صفحه نمایش خود محافظت می‌کند و این اطمینان را به کاربر می‌دهد که صفحه نمایش، به راحتی در مقابل ضربات ناگهانی آسیب پذیر نباشد. شاید بتوانیم بگوییم امکاناتی که در صفحه نمایش لومیا ۹۵۰XL به کار رفته، آن را نسبت به سایر پرچمداران بازار متمایز ساخته است. از تنظیمات متنوع در خصوص رنگ‌های تصاویر نمایش داده شده (که در بخش Color Profile قرار داده شده‌اند) تا قابلیت‌هایی نظیر Glance Screen و اتصال به یک نمایشگر جداگانه، همه و همه از دلایلی محسوب می‌شوند که لومیا ۹۵۰XL را در گروه گوشی‌هایی با نمایشگر خوب و امکانات زیاد قرار دهیم. همچنین باید به این نکته اشاره کنیم که مایکروسافت، از تکنولوژی ClearBlack هم در طراحی صفحه نمایش استفاده کرده است. این تکنولوژی که به سبب کاهش روشنایی بسیار زیاد در صفحه نمایش طراحی شده، (کاری که تقریبا عینک‌های آفتابی در مقابل نور خورشید انجام می‌دهند) در طراحی مدل قبلی لومیا هم مورد استفاده قرار گرفته بود.

بیایید نگاهی بیاندازیم به صفحه نمایش ۵.۱۵ اینچی شیائومی Mi5 تا ببینیم این کمپانی چینی که گوشی‌هایش طرفداران زیادی در سراسر دنیا پیدا کرده، از چه تکنولوژی‌ها و قابلیت‌هایی برای ساخت نمایشگر استفاده کرده است. نمایشگر این گوشی با فناوری IPS ساخته شده و علی‌رغم شایعه‌هایی که مبنی بر کیفیت QHD این صفحه نمایش مطرح بود، شیائومی این گوشی را با صفحه نمایشی با کیفیت Full HD عرضه کرد. عدد چگالی ۴۱۸ پیکسل بر هر اینچ، گرچه از رقیبش در این مسابقه کمتر است، اما برای یک صفحه IPS مقدار قابل قبولی به شمار می‌آید.

با دقت به صفحه نمایش‌ها، باز هم برتری پنل‌های امولد را نسبت به IPS در نمایش زنده‌تر رنگ‌ها شاهد هستیم، اما برگ برنده شیائومی، میزان نور صفحه نمایش آن است. در لومیا ۹۵۰XL ماکزیمم نور صفحه نمایش، حدودا ۳۰۰nits است که برای یک پرچمدار با نمایشگر امولد عدد قابل قبولی به شمار نمی‌رود. این در حالی است که این رقم در شیائومی، به میزان ۶۳۰nits در آزمایشات رسیده که واقعا نمایش فوق‌العاده‌ای برای این صفحه با پنل IPS محسوب می‌شود. همچنین مینیمم نور در صفحه نمایش Mi5، رقم باور نکردنی ۰.۷nits است. می‌توانید مقایسه نمایشگرهای دو گوشی را در تصاویر زیر ببینید (در سمت راست شیائومی Mi5 و در سمت چپ لومیا ۹۵۰XL دیده می‌شود).

Xiaomi-Mi5-vs-Lumia-950XLfb

Xiaomi-Mi5-vs-Lumia-950XL451

در خصوص عملکرد این دو دستگاه در زیر نور خورشید، همانطور که می‌توان حدس زد، لومیا ۹۵۰XL توانست نمایش بهتری را نشان دهد و خوانایی تصاویر و نوشته‌ها در این گوشی، قابل قبول‌تر از شیائومی Mi 5 بود.

Xiaomi-Mi5-vs-Lumia-950XL1341

نظر کارشناسی داور: اگر خواهان این باشید که رنگ‌ها را به صورت طبیعی و زنده تماشا کنید، لومیا به لطف پنل امولدی که برای ساخت صفحه نمایش از آن استفاده کرده، می‌تواند این امکان را برای شما فراهم آورد. ولی خب نمی‌شود از میزان روشنایی که شیائومی برای Mi5 در نظر گرفته است، صرف نظر کرد. به هر حال بسته به سلیقه شما، اگر علاقه مند به گوشی‌هایی با صفحه نمایش بزرگ هستید، لومیا می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌ها برای انتخاب باشد. علاوه بر اینکه امکانات فراوان بر روی نمایشگر، قابلیت شخصی سازی تنظیمات آن را برای کاربر به ارمغان می‌آورد.


دقیقه ۳۰ تا ۴۰: رابط کاربری و نرم افزار

شاید امروزه بسیاری از کاربران، به اندروید عادت کرده باشند و به دلیل راحتی کار با آن، اندکی سخت باشد که به سمت یک سیستم عامل جدید با قابلیت‌های متفاوت بروند، اما مایکروسافت با ارایه ویندوز نسخه ۱۰، توجه همگان را به این سیستم عامل جلب کرد و کاری کرد که بسیاری از افراد، تنها به خاطر همین سیستم عامل، به سمت گوشی‌های مایکروسافت روی بیاورند. از اندروید و قابلیت‌هایش زیاد می‌دانیم، ولی اینکه ویندوز ۱۰، چه قابلیت‌هایی دارد که این همه طرفدار پیدا کرده را، لومیا ۹۵۰XL (به عنوان نماینده رسمی مایکروسافت در آی‌تی‌رسان کاپ) به شما نمایش خواهد داد.

طراحی زیبا و کاربردی، دسترسی به تنظیمات و راحت بودن شخصی سازی آن‌ها، آپدیت‌های جدید به همراه اضافه شدن امکانات متنوع در هر مرحله به روز رسانی و… بخشی از قدرت مایکروسافت در زمینه نرم افزاری را به رخ حریفش می‌کشد. همچنین تجربه روزمره کار با ویندوز در PC، شما را خیلی سریع به فضای ویندوزفون عادت می‌دهد. راحتی و امنیت کار با محصولات مایکروسافت نیز (که یکی از بهینه‌ترین و امن‌ترین سیستم عامل‌ها را در دنیا تولید می‌کند) می‌تواند این اطمینان را بدهد که گوشی شما، یکی از کاربردی‌ترین و در عین حال، ایمن‌ترین گوشی‌های دنیاست. رابط کاربری با کاشی‌هایی که در صفحه اصلی قرار دارند، شباهت زیادی به ویندوزفون ۸.۱ دارد و مایکروسافت طبق فیدبک‌هایی که در این زمینه گرفته، سعی کرده به طراحی با همین سبک ادامه دهد. برای آشنایی بیشتر با محیط ویندوز، می‌توانید نگاهی به تصاویر زیر بیاندازید.

XL (1)

XL-2

حال وقت اندروید محبوب خودمان است (این بار با لباس شماره ۶ و نام مارشملو) که همراه با رابط کاربری MIUI شیائومی به میدان بیاید و قدرت خود را به نمایش بگذارد. رابط کاربری شیائومی، بسیار ساده طراحی شده و کمپانی سعی کرده با کم کردن تعداد نرم افزارهای از پیش نصب شده بر روی گوشی، کار استفاده کننده از آن را راحت‌تر سازد و همچنین با امکان شخصی سازی برنامه‌ها، بتواند فضایی را به وجود آورد که کاربر، نهایت آسایش را در کار با گوشی تجربه کند. صفحه نوتیفیکیشن و تنظیمات سریع، با لمس صفحه نمایش از بالا به پایین نمایان می‌شود. البته برخی از گزینه‌ها در بخش تنظیمات، به نظر کاربرد خاصی ندارند ولی به هر حال، می‌تواند اکثر نیازهای شما را به سرعت پاسخ دهد.۱

۲

نظر کارشناسی داور: شاید بتوان گفت یکی از مشکلاتی که طرفداران ویندوزفون همیشه از آن گله می‌کردند، این بود که بسیاری از توسعه دهندگان نرم افزار، تمایلی به ساخت برنامه خود در قالب ویندوزفون را ندارند. اما باید گفت که در این نسخه از ویندوز، به مراتب برنامه‌های بیشتر و حتی در برخی موارد، کامل‌تر از نسخه اندرویدی و iOS آن پیدا خواهید کرد. شیائومی نیز سعی دارد در ماه‌های آینده و رونمایی از نسخه جدید رابط کاربری‌اش با نام MIUI 8، این امکان را برای کاربران فراهم کند که بهترین و سریع‌ترین استفاده را از فضای نرم افزاری گوشی خود داشته باشند.


دقیقه ۴۰ تا ۵۰: سخت افزار

حال که ۴۰ دقیقه از مسابقه را پشت سر گذاشته‌ایم، زمان آن است که بخش سخت افزاری آن‌ها را مقایسه کنیم. این بار نوبت را به چینی‌ها می‌دهیم تا ببینیم با چیپست اسنپدراگون ۸۲۰ در کنار پردازنده‌ چهار هسته‌ای Kyro، چه تاکتیکی را برای پیروزی در این بخش دارند. پردازنده‌ چهار هسته‌ای(در مدلی که ما بررسی می‌کنیم) با سرعت‌های ۱.۸ گیگاهرتز و ۱.۳۶ گیگاهرتز به سمت دروازه لومیا حمله‌ور می‌شوند. همچنین (در خط میانی) شیائومی از رم ۳ گیگابایتی و حافظه داخلی ۳۲ یا ۶۴ گیگابایتی استفاده کرده است. البته مدل دیگری از این دستگاه هم با پردازنده‌هایی با سرعت ۲.۱۵ گیگاهرتز و ۱.۶ گیگاهرتز و رم ۴ گیگابایتی با حافظه داخلی ۱۲۸ گیگابایت عرضه شده است. همچنین می‌توان به این نکته اشاره کرد که پردازنده شیائومی Mi 5 این قابلیت را دارد که در زمان‌هایی که پردازش سنگینی انجام نمی‌دهید، به صورت تک هسته‌ای کار کند که این امر، کمک شایانی به بهینه سازی مصرف باتری می‌کند. در خصوص پردازنده گرافیکی، می‌توان گفت که این دستگاه از Adreno 530 برای پردازش‌های گرافیکی بهره می‌برد.

بیاید ببینیم لومیا ۹۵۰XL در ضد حمله چه خواهد کرد. این گوشی، با چیپست اسنپدراگون ۸۱۰ به میدان آمده است. اگر به خاطر داشته باشید، یکی از اصلی‌ترین مشکلاتی که در زمان معرفی این تراشه مطرح شده، گرم شدن بیش از حد کل بدنه به خصوص در پردازش‌های سنگین بود. مایکروسافت برای اینکه این مشکل را حل کند، از یک سیستم خنک کننده مایع در اطراف این تراشه استفاده کرده است. البته در هنگام استفاده از سیستم Continuum مایکروسافت، بدنه دستگاه باز هم به مقدار زیادی گرم می‌شود. یک پردازنده چهار هسته‌ای Cortex-A57 با کلاک ۲ گیگاهرتز و پردازنده‌ای دیگر با چهار هسته و سرعت کلاک ۱.۵ گیگاهرتز، بار پردازشی لومیا ۹۵۰XL را در کنار رم ۳ گیگابایتی به دوش می‌کشند. همچنین حافظه داخلی دستگاه، ۳۲ گیگابایت است که قابلیت ارتقا تا ۲۵۶ گیگابایت توسط کارت حافظه جانبی را دارد.

نظر کارشناسی داور: هر دو دستگاه، از قابلیت‌های سخت افزاری مناسبی برخوردار هستند. ولی باید به این نکته اشاره کرد که فناوری خنک کننده مایکروسافت، کار سختی در مقابل گرمای تولید شده توسط کل چیپست دارد. همچنین در هنگام گیمینگ، کوچک‌ترین لگ یا هنگی در هیچکدام از گوشی‌ها مشاهده نشد. می‌توانید ویدیو مربوط به این آزمایش را در پایین مشاهده نمایید. قابل ذکر است، به خاطر معیارهای متفاوت بنچمارک‌ها بر روی ویندوز، در این بخش تست بنچمارک نداریم.


دقیقه ۵۰ تا ۶۰: دوربین

به بخش جذاب مقایسه دوربین دو دستگاه می‌رسیم. جایی که دوربین ۲۰ مگاپیکسلی قدرتمند لومیا را در مقابل دوربین ۱۶ مگاپیکسلی شیائومی Mi 5 قرار می‌دهیم. در نهایت هم نگاهی به دوربین سلفی و کیفیت فیلم برداری هر دو حریف خواهیم داشت.Xiaomi-Mi5-vs-Lumia-950XL631

دوربین شیائومی Mi5، به سنسور لرزش‌گیر ۴ محوره (۴-axis OIS) که قابلیت کاهش لرزش دست از ۸ جهت را دارد، مجهز شده است. لنز این دوربین که ساخته شرکت سونی است، در کنار یک LED دوگانه، تجربه عکاسی خوب به خصوص در فضاهای تاریک را به کاربر انتقال می‌دهد. نویزعکس‌ها، در محیط‌های باز و نور کافی، بسیار کم است و لرزش‌های دست، به لطف تکنولوژی استفاده شده در آن، به میزان زیادی کاهش می‌یابد. رنگ‌ها به طور طبیعی ثبت می‌شوند ولی عمق لازم را ندارند. دوربین ۲۰ مگاپیکسلی لومیا را به جرات می‌توان یکی از بهترین دوربین‌های قرار گرفته بر روی تلفن‌های هوشمند موجود در بازار دانست. مایکروسافت، سنسور دوربین ساخته شده توسط کمپانی معتبر کارل زایس (که در گذشته نوکیا از آن برای محصولاتش استفاده می‌کرد ) را برای لومیا ۹۵۰XL در نظر گرفته است. این گوشی ویندوزی، به دوربینی با وضوح ۲۰ مگاپیکسل مجهز است که سیستم لرزش‌گیر اپتیکال و LED سه رنگ هم در کنار آن استفاده شده و با دیافراگم F/1.9 خودنمایی می‌کند. همچنین عکس‌ها را می‌توانید با فرمت‌های مختلفی مانند RAW ،DNG و JPG ذخیره کنید. علاوه بر این، دکمه شاتر هم برای عکاسی راحت‌تر در سمت راست دستگاه در نظر گرفته شده است. Rich Capture ،Live Capture ،Lossless Zoom و … بخشی از قابلیت‌هایی هستند که دوربین لومیا ۹۵۰XL به آن‌ها مجهز است. عکس‌هایی که توسط دوربین اصلی هر دو دستگاه گرفته شده‌اند را در پایین مشاهده می‌کنیم.

WP_20160801_17_28_23_Rich_LI

Xiaomi-Mi5-vs-Lumia-950XL11x3

Xiaomi-Mi5-vs-Lumia-950XL125
تصویر گرفته شده توسط محصول شیائومی از واقعیت به دور است و در واقع برگ‌های گل را بسیار روشن‌تر به نمایش گذاشته!

و اما نوبت می‌رسد به دوربین‌های سلفی! شیائومی Mi5 از یک دوربین ۴ مگاپیکسلی با قابلیت فیلم برداری فول ا‌چ‌دی به صورت ۳۰ فریم بر ثانیه استفاده می‌کند که دارای دریچه دیافراگم f/2.0 است. این دوربین از فناوری Ultra Pixel بهره می‌برد که باعث شده کیفیت عکس‌ها نسبت به یک دوربین ۴ مگاپیکسلی معمولی، تا حد زیادی افزایش پیدا کند. مایکروسافت هم برای لومیا ۹۵۰XL، یک دوربین سلفی با کیفیت ۵ مگاپیکسلی طراحی کرده که قابلیت فیلم برداری به صورت فول اچ‌دی را هم دارد. یکی از مثبت‌ترین نکته‌ها، تنظیمات پیشرفته‌ای است که برای دوربین سلفی در نظر گرفته شده که به کاربر اجازه می‌دهد بسیاری از تنظیمات را قبل از عکاسی و روی دوربین خود انجام دهد.

Xiaomi-Mi5-vs-Lumia-950XL12g1

نظر کارشناسی داور: با نگاهی به رابط کاربری هر دو دوربین، متوجه می‌شوید که شیائومی سعی کرده سادگی طراحی در بخش‌های مختلف MIUI را، در بخش دوربین هم رعایت کند. به این ترتیب خواهید توانست به راحتی همه قابلیت‌ها و تنظیمات گوشی را در دسترس داشته باشید. از طرفی، رابط کاربری لومیا بسیار پیشرفته طراحی شده است و کاملا برای اشخاصی که به طور حرفه‌ای عکاسی می‌کنند، مناسب است. قابل ذکر است شیائومی MI5، قابلیت فیلم برداری با کیفیت ۴K با سرعت ۳۰ فریم بر ثانیه را داراست. در مقایسه با دوربین عکاسی، دوربین فیلم برداری، چنگی به دل نمی‌زند و به خصوص در کیفیت ۱۰۸۰p شاهد از دست رفتن فوکوس و جزییات سوژه خواهیم بود. اما فیلم برداری لومیا ۹۵۰XL با کیفیت ۴K و سرعت‌های ۳۰/۲۵/۲۴ فریم بر ثانیه، تجربه خیلی خوبی را به کاربر منتقل می‌کند.


دقیقه ۶۰ تا ۷۰: پخش چند رسانه‌ای

حالا که به پایان مسابقه نزدیک می‌شویم، می‌توان خستگی را در چهره هر دو شرکت کننده مشاهده کرد. حال هر دو حریف، به بخشی پا گذاشته‌اند که در آن قصد داریم کیفیت صدا و پلیرهای آن‌ها را به چالش بکشیم. پس از اینکه مایکروسافت تصمیم گرفت که سرویس Music Streaming را برای مدتی متوقف کند، برای این نسخه از ویندوز، سعی در استفاده از برنامه‌ای به نام Groove Music داشته است. این سرویس، عملکردی مشابه با Google Music و Apple Music دارد. همچنین می‌توانید با ثبت اکانت Onedrive بر روی این برنامه، به آهنگ‌هایی که در حافظه مجازی مایکروسافت خود دارید، دسترسی پیدا کنید. در خصوص کیفیت صدا، می‌توان گفت که مایکروسافت سعی کرده با به کارگیری از فناوری‌هایی برای پخش صدا به صورت استریو، بهترین کیفیت ممکن را برای بلندگوهای این دستگاه در نظر بگیرد. در عمل هم دقیقا این حس به کاربر انتقال می‌یابد و می‌توان به راحتی، تفکیک صداهای زیر و بم را متوجه شد.

برای تکمیل این بررسی، نگاهی هم به امکانات و قابلیت‌های شیائومی Mi5 می‌اندازیم. با باز کردن موزیک پلیر این گوشی، با دو پنجره مواجه خواهید شد. یک بخش مربوط به حافظه مجازی (که به صورت آنلاین) در اختیار شما قرار می‌گیرد و قسمت دیگر مربوط به حافظه محلی دستگاه شماست. تنظیمات مربوط به شفاف سازی صدای خروجی به همراه افکت‌هایی که می‌توان به صداها اضافه کرد، در کنار تنظیمات پیشرفته برای این پلیر، توانسته موزیک پلیر این گوشی را به یکی از کامل‌ترین نمونه‌های موجود در بازار بدل کند. از لحاظ خروجی صدا، شیائومی Mi5 واقعا بهترینِ خود را در مقایسه با سری‌های گذشته‌اش انجام داده است.

IMG_0264

در پایان این بخش، جا دارد پلیر ویدیویی این دو رقیب را به چالش بکشیم. شیائومی Mi5، با رابط کاربری ساده و با امکانات نسبتا کم، در مقایسه با Movie and Tv قرار خواهد گرفت. از قابلیت‌هایی که پلیر لومیا ۹۵۰XL دارد، این است که می‌توانید فیلم‌هایی که علاقه دارید را از استور ویندوز خریداری کنید (البته اگر به قانون کپی رایت اعتقاد دارید!).

نظر کارشناسی داور: در آزمایشی که انجام دادیم، کیفیت صدای لومیا ۹۵۰XL خیلی بهتر از شیائومی Mi5 بود. صدای خروجی از بلندگوهای Mi5، کیفیتی ضعیفی دارند و نت‌های زیر و کم صدا در یک موسیقی، در برخی موارد به راحتی به گوش نمی‌رسند. البته این ضعف، در هنگام استفاده از هندزفری، بهبود می‌یابد و بیس و تربیل هر آهنگ، به صورت جداگانه و با بهترین کیفیت تنظیم می‌شود.


دقیقه ۷۰ تا ۸۰: باتری

بررسی باتری‌ها را با شیائومی Mi5 شروع می‌کنیم. باتری این دستگاه، از جنس لیتیوم-پلیمر با ظرفیت ۳۰۰۰ میلی‌آمپر است که برای گوشی با صفحه نمایش ۵.۱۵ اینچی، بسیار مناسب است. از طرفی، طبیعی است که لومیا ۹۵۰XL با توجه به ابعاد بزرگترش، ظرفیت بیشتری داشته باشد. باتری این دستگاه، ۳۳۴۰ میلی‌آمپر بر ساعت ظرفیت داشته و بر خلاف رقیبش، قابل جداشدن هم هست. همچنین هر دو گوشی، قابلیت شارژ سریع را دارند. شیائومی از فناوری Quick Charge نسخه ۳.۰، برای این کار استفاده کرده است. قابلیت دیگری که برای لومیا در نظر گرفته شده است، استفاده از قابلیت شارژ بیسیم است. می‌توانید اطلاعات کامل‌تر در این خصوص را در تصاویر پایین مشاهده کنید.

lumia-950-xl

mi5

نظر کارشناسی داور: باتری هر دو دستگاه، هم طول عمر بالایی دارند و هم به سرعت شارژ می‌شوند که این کار سبب می‌شود کاربر، نگرانی‌ از بابت شارژ نداشته باشد. به نظر من، شارژر بیسیم لومیا، برگ برنده این شرکت کننده در این بخش است.


دقیقه ۸۰ تا ۹۰: سایر امکانات

بی‌صبرانه منتظر این بخش بودم تا شما را با یکی از خاص‌ترین امکانات مایکروسافت، آشنا کنم. Continuum داک اختصاصی مایکروسافت است که شامل ۳ پورت USB 2.0، یک خروجی HDMI و یک Display Port است. با اتصال این داک به لومیا ۹۵۰XL، شما می‌توانید، صفحه گوشی خود را به یک نمایشگر بزرگ‌تر متصل کنید و از گوشی خود (با اتصال ماوس و کیبورد) به عنوان یک کامپیوتر استفاده کنید. همچنین قابلیت نصب و اجرای برنامه‌های یونیورسال را هم خواهید داشت. از این‌ها که بگذریم، مایکروسافت برای باز کردن قفل صفحه نمایش، از حسگر شناسایی عنبیه چشم با سرعت تشخیص بالا استفاده کرده است. همچنین لومیا ۹۵۰XL از پخش کننده رادیو هم پشتیبانی می‌کند ولی خبری از مادون قرمز در این گوشی نیست.

شیائومی Mi5 دارای حسگر اثر انگشت است که از سرعت بالایی هم برخوردار است. همچنین باید اشاره کرد که این گوشی، از حافظه جانبی پشتیبانی نمی‌کند و برنامه‌ای به صورت پیش فرض برای پخش شبکه‌های رادیویی در آن در نظر گرفته نشده است. هر دو گوشی از NFC بهره می‌برند و پورت خروجی آن‌ها از نوع USB Type-C است.

IMG_0253

نظر کارشناسی داور: شاید بتوان گفت که استفاده از Continuum آنقدر جذاب باشد که هر کسی را به سمت گوشی‌های لومیا جذب کند. ولی در خصوص حسگر عنبیه، آزمایشات ما نشان داد که این سنسور در زیر نور آفتاب، عملکرد به نسبت ضعیفی دارد. البته نباید انتظار زیادی هم داشت چرا که این فناوری نوپاست و در آینده مطمئنا از آن بیشتر خواهیم شنید.


وقت اضافه: قیمت

در این بخش شرکت کنندگان به آرامی به سمت رختکن‌ها می‌روند ولی هنوز یک تست دیگر باقی مانده است که انجام ندادیم و آن هم مقایسه قیمت این دو گوشی است. لومیا با قیمت تقریبی ۱ میلیون ۷۵۰ هزار تومان، در بازار ایران قابل خرید است. شیائومی نیز مانند سایر محصولات چینی، سعی کرده که به پایین بودن قیمت اهمیت بالایی بدهد و از این رو، قیمت Mi5 در بازار ایران تقریبا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان اعلام شده است.


موقعیت‌های خطرناکی که شیائومی Mi5 بر روی دروازه لومیا  ۹۵۰XL ایجاد کرد:

  • بدنه با حالت خمیده و طراحی زیبا
  • سخت افزار قدرتمندتر
  • نمایشگر با میزان روشنایی بالا
  • حسگر اثر انگشت
  • فناوری Quick Charge 3.0
  • لرزشگیر دوربین ۴ محوره

موقعیت‌های خطرناکی که لومیا ۹۵۰XL بر روی دروازه شیائومی Mi 5 ایجاد کرد:

  • پشتیبانی از سرویس Continuum مایکروسافت
  • استفاده از پنل امولد و نشان دادن زنده‌تر رنگ‌ها
  • حسگر تشخیص عنبیه چشم
  • دوربین فوق‌العاده با قابلیت‌های ویژه و ۳ فلاش LED
  • پشتیبانی از شارژ بی‌سیم
  • پشتیبانی بهتر نرم افزاری مایکروسافت

[totalpoll id=”131708″]

58 در مورد “مقایسه مایکروسافت لومیا ۹۵۰XL با شیائومی Mi 5: سبک و سنگین!”

  1. دوستان بهتره تعضب به نسبت اندروید رو کنار بزارید لومیا ۹۵۰xl واقعا گوشیه محشریه از همه لحاظ به نظر ما حتی میتونه تا فینال هم پیش بیاد و به نظرم تنها گوشیه هواوی p9 plus شاید بتونه از لومیا ببره?

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH