حفظ پرستیژ همیشه خوب نیست! (بررسی تبلت پرستیژ مالتی پد)

prestigio

در دنیای الکترونیک، دنیای تبلت‌ها تا حد زیادی عجیب و غریب است! جایی که اپل از روزهای نخستین مشهور شدن این رایانه لوحی تا به امروز، با اقتدار در صدر ایستاده و در پی آن شرکت‌هایی چون سامسونگ، ایسوس و آمازون در حرکت هستند. نکته جالب در آمارهای ارایه شده، سهم زیاد برندهای متفرقه است، جایی که خیلی از سازندگان گمنام که حتی می‌توان آن را در آمارهای فروش رسمی نیز دخیل ندانست، حضور نسبتا پر رنگی دارند و به واسطه قیمت پایین‌تر، کاربران زیادی را به سمت خود جذب کرده‌اند.

در این مقاله قصد داریم تا ما هم به سراغ یکی از همین نام‌ها برویم و ببینیم آیا قیمت تنها دلیل موفقیت این تبلت‌هاست یا می‌توان فاکتورهای خوب و قابل رقابتی با بزرگان این صنعت را نیز در آن‌ها پیدا کرد.

نامم چیست؟!

پرستیژ! عنوانی که حدس می‌زنم اکثریت تا به الان چیزی درباره آن نشنیده باشید. البته املای لاتین این کلمه به صورت prestigio است و اگر به زبان اسپانیایی رجوع کنید، معنی اعتبار می‌دهد. اما آیا این دستگاه، اسپانیایی است؟! به راحتی می‌توان حدس زد که این گونه نیست! یکی از راه‌هایی که می‌توانید تا حدی از اعتبار سازنده و اقبال خریداران نسبت به آن با خبر بشوید، مراجعه به وب‌سایت رسمی شرکت سازنده است. البته نباید از ظاهر آن قضاوت کنید، بلکه بایستی موارد مهمی چون میزان اقبال کاربران به سمت آن را جویا شوید.

logo

یک مثال می‌زنم، نخستین برند پر فروش دنیا در زمینه تبلت اپل است، رنک سایت این شرکت در الکسا، ۴۹ بوده و پر بازدیدترین کشور برای آن آمریکا با رتبه ۳۹ است.

سازنده دوم یعنی سامسونگ، رتبه ۲۶۴ جهانی را داشته و کشور هند با رتبه ۱۶۴، از همه بیشتر از آن بازدید می‌کند.

ایسوس رتبه ۱۲۵۴ در جهان را دارد که تایوان با عدد ۲۷۲ در صدر بازدید کنندگان آن است.

حال جایگاه پرستیژ کجاست؟! رتبه ۱۱۸۰۱۷ در جهان یک رتبه نازل است و جالب اینجاست بیشترین بازدید از آن در کشور کرواسی بوده که رنک ۴۱۶۵ را دارد.

البته شاید بگویید خب منطقی نیست که یک برند نا آشنا را با چند مورد تاپ چهانی مقایسه کنید. پس به سراغ یک برند در سطح این کمپانی می‌رویم که شاید اسمش را شنیده باشید. سازنده‌ای به نام آینول که چند وقتی است تبلت‌های آن به واسطه قیمت‌های مناسب در بازار کشورمان خوب می‌فروشند. رتبه جهانی این سایت ۶۴۶۸۶ است که بالاترین بازدید آن از کشور عراق با رنک ۳۳۸۲ بوده و حداقل از نظر میزان بازدید، در مکان بهتری از پرستیژ قرار می‌گیرد.

با یک حساب سرانگشتی، می‌توان فهمید که شاید تعداد بازدید کنندگان از سایت این سازنده، روزانه به ۱۰۰۰ نفر هم از سرتاسر دنیا نرسد و این موضوع خود نشان د هنده این است که با یک برند متفرقه روبه‌رو هستیم!

لقبم چیست؟!

پرستیژ محصولات متنوعی دارد که ما به سراغ بزرگ‌ترین تبلت آن با عنوان مالتی پد رفته‌ایم که با کد PMP7100D شناخته می‌شود. زمانی که جعبه محصول را برای نخستین بار دیدم، حداقل در دل آن را ستودم! کیفیت ساخت بسیار خوب است، حتی طراحی و استفاده از رنگ‌ها نیز به درستی رعایت شده و نشان از آن دارد که پرستیژ، گرافیست با پرستیژی دارد! داخل جعبه یک کیف مخصوص تبلت با کیفیت مناسب، کابل اتصال به کامپیوتر، شارژر و کابل OTG قرار دارد و در کمال ناباوری، خبری از هدفون نیست تا مجبور شوید این یک قلم را خودتان تهیه کنید!

bag

تبلت ساختار جالب توجهی دارد و موردی چون لق بودن دستگاه برندهای متفرقه، در آن دیده نمی‌شود. جنس پشت تبلت نیز تا حدی خاص است که سطحی نرم (مخمل مانند) داشته و سبب می‌شود به راحتی از دست لیز نخورد. اگرچه این نوع خاص استعداد زیادی در جذب کثیفی دارد و حدس می‌زنم که با گذشت زمان، بخش‌هایی از آن دچار ساییدگی شده و خط و خراش را بیشتر نشان دهد.

prestigio-back

در سمت راست سه پورت تعبیه شده است که آن را می‌توان سه کله پوک نامید زیرا هر سه دارای ایراد هستند! نخستین آن‌ها محل شارژ سوزنی است که این روزها کاملا منقرض شده و در هیچ تبلت به روزی نمی‌توانید مشاهده کنید و به نوعی کاربر را مجبور می‌کند که یک شارژر منقرض شده را همیشه با خود حمل نماید. پورت بعدی مینی HDMI است که شاید برخی آن را بپسندند و بگویند به به، محل اتصال به تلویزیون به راحتی فراهم شد، اما واقعیت این است که محصولات امروزی آن را در قالب درگاه MHL تعبیه کرده و سعی دارند به نوعی تعداد پورت‌ها را از این طریق کمتر و بهینه‌تر کنند. کله پوک سوم هم درگاه اتصال به کامپیوتر است که برخلاف اکثر قریب به اتفاق تبلت‌های امروزی (که میکرو یواس‌بی هستند)، درگاه مینی یواس‌بی است که برای مدل‌های به روز امری استاندارد در نظر گرفته نمی‌شود.

ports

کلید قفل نمایشگر و صدا در بالا قرار دارند که با روکشی فلزی پوشانده شده و دارای عملکرد خوب و روانی هستند.

keys

در سمت راست هم درگاه ورودی کارت میکرو اس‌دی دیده می‌شود که فاقد پوشش بوده و خیلی عمیق در دل مولتی پد جای‌گذاری شده است.

micro-sd

اگر تبلت را به پشت برگردانید، دوربین کوچکی را می‌بینید که هیچ فلاشی هم در اطرافش وجود ندارد و به همین خاطر بایستی قید عکاسی در تاریکی را کاملا بزنید!

با آنکه پرستیژ سعی داشته تا حد امکان ظاهر تبلت را به نمونه‌های پیشرفته امروزی شبیه سازد، اما حک لوگو، نام سایت، اسم محصول و… در پشت محصول سبب گردیده که فکر کنید با یک بروشور تبلیغاتی رو به رو هستید! این حجم بالا از نوشته اصلا برازنده یک تبلت نیست و بهتر بود این سازنده، به درج همان لوگوی خودش اکتفا می‌کرد.

چهره‌ام زیباست؟!

نمایشگر 10.1 اینچی مالتی پد از وضوح تصویر 800×1280 پیکسل بهره می‌برد که یک حد استاندارد محسوب می‌شود. در واقع بسیاری از برندهای متفرقه به خاطر پایین آوردن قیمت و یا ناتوانی در استفاده از یک حد استاندارد، وضوح تصویر 600×1024 پیکسل را انتخاب می‌کنند که برای کاربر دردسرهایی را نیز به همراه دارد. اما خوشبختانه پرستیژ به خوبی حد استاندارد را رعایت کرده است. کیفیت نمایشگر در لحظه‌ای که آن را روشن می‌کنید مناسب است، زوایای دید هم آزار دهنده نیست و تاچ نمایشگر هم در استفاده‌های عادی به خوبی عمل می‌کند. برای آنکه کیفیت این نمایشگر را بتوانید بهتر بسنجید، آن را در کنار نکسوس ۷ گذاشته و چند عکس با یکدیگر از آن‌ها گرفتم تا خود بهتر قضاوت کنید کارایی پرستیژ چگونه است (تبلت سمت چپ نکسوس ۷ است). به این نکته توجه داشته باشید که وضوح تصاویر هر دو تبلت یکی است، نکسوس ۷ در رده تبلت‌های تاپ بازار قرار ندارد و قیمت هر دو دستگاه هم به یکدیگر نزدیک است. در واقع تفاوت نشان دادن تصاویر به خوبی خود گویای همه چیز است (و اینکه چرا می‌گوییم برند متفرقه نخرید!).

dis1 dis2 dis3 dis4

قوی هستم یا ضعیف؟!

از لحاظ سخت‌افزاری، مالتی پد از یک چیپست دو هسته‌ای که از معماری ARM Cortex-A9 استفاده می‌کند بهره می‌برد که در مقایسه با سری A15 نباید خیلی به قدرت خودش ببالد. دست بر قضا این هسته‌ها در حداکثر فرکانس 1.6 گیگاهرتز فعالیت می‌کنند و به همین خاطر بایستی توانایی نسبتا خوبی داشته باشند.
در رابطه با واحد گرافیکی، سازنده ادعای زیادی بر توانمندی آن داشته و حسابی به تعریف و تمجید از این واحد گرافیکی چهار هسته‌ای پرداخته است.
برای بررسی شرایط، به سراغ آزمون‌های خودمان می‌رویم تا ببینیم در عمل پرستیژ مالتی پد چه حرف‌هایی برای گفتن دارد.

در ابتدا از بنچمارک پی بهره گرفتیم که با توجه به فرکانس مناسب هر هسته، عدد به دست آمده ۳۴۵ میلی ثانیه رقم قابل قبولی به حساب می‌آید.

در مرحله دوم از quadrant advanced استفاده کردیم و برای آنکه نتایج با هم رده‌های دستگاه سنجیده شود، آن را در کنار آزمون‌هایی که از محصولات دو هسته‌ای گرفته بودیم قرار دادیم که نتایج را در تصاویر زیر می‌توانید مشاهده کنید.

cpu graphik io mem

در آزمون سوم برای سنجش بهتر عملکرد واحد گرافیکی، از NenaMark2 کمک گرفتیم که ثبت عدد 35.4 فریم در ثانیه، نشان داد این واحد گرافیکی آن قدرها که سازنده درباره‌اش می‌گوید، توانایی ندارد.

nena

آخرین امتحان ما هم مربوط به اسمارت بنچ بود که نتایج حاصل را در تصویر زیر مشاهده می‌کنید.

smaert

باشم یا نباشم؟!

واقعیت این است که بودن یا نبودن یک دوربین ۲ مگا پیکسلی که هیچ فلاشی هم در کنارش نمی‌بیند، تفاوت چندانی ندارد! حتی ما می‌توانستیم این بخش را بی‌خیال هم بشویم اما گفتیم چند عکس با این دوربین بیندازیم تا بهتر متوجه قضیه شوید. به دلیل آنکه فوکوس خودکار هم در بخش عکاسی وجود ندارد، عکس‌ها با هماهنگی یکسانی، بی‌کیفیت گرفته می‌شوند و این رویه که برندهای متفرقه توانایی ساخت یک لنز خوب برای عکاسی را ندارند، در محصول پرستیژ همچنان حفظ شده است (تصاویر زیر بهترین شات‌هایی است کخ توانستیم بگیریم!).

pic1 pic2 pic4

در بخش فیلم‌برداری، کیفیت پایین از عکاسی هم پیشی می‌گیرد. نهایت وضوح تصویر به 640 در 480 پیکسل می‌رسد که البته در تئوری، خیلی هم نباید اسف‌بار باشد، اما وقتی که شروع به فیلم‌برداری می‌کنید، متوجه خواهید شد عمق فاجعه تا چه حد است! تصاویر سرشار از نویز، رنگ‌ها بدون عمق و سرعت فیلم‌برداری ۹ فریم بر ثانیه است و آرزو می‌کنید ای کاش دوربین زمان چارلی چاپلین را داشتید تا بلکه تصاویر بهتری را ضبط می‌کردید! حجم کلیپ ۱ دقیقه‌ای تنها کمی بیشتر از ۴ مگابایت شد تا به خوبی نشان دهد که میزان جزئیات تا چه اندازه‌ای پایین است.

اینترفیس دارم؟!

واقعیت این است که در این تبلت رابط کاربری اصلا وجود ندارد! البته نه اینکه نباشد، بلکه همان اینترفیس اصلی خود اندروید بوده که سازنده آن را پیش روی شما قرار داده است. البته به شخصه این کار را از عمل برخی از برندهای متفرقه دیگر که با نصب برخی از لانچرها، درصدد القای وجود یک اینترفیس جدید به کاربر هستند را بیشتر می‌پسندم. بر روی تبلت به صورت پیش فرض چندین بازی و برنامه که دست بر قضا، همگی مورد علاقه ایرانی‌ها هم هستند ریخته شده است! دو نسخه از انگری بردز، بازی فرار از معبد، فایل منیجر، پلیر با پشتیبانی از کدک‌های صوتی و تصویری، فلش پلیر، مرورگری چون فایرفاکس، تقویم فارسی و … که البته نشان از سلیقه خوب انتخاب کننده برنامه‌ها دارد.

البته برخی ایرادات در همین نسخه پایه اندروید که ورژن 4.1.1 است نیز دیده می‌شود. به طور مثال هر عکس و فیلمی که از طریق کابل بر روی تبلت ریختیم، بخش گالری آن را نشان نداد و حتی با زدن چندین باره گزینه رفرش، باز چیزی نمایان نشد تا مجبور شویم برای اجرا از طریق فایل منیجر وارد گردیم.

android

در کل همه چیز آن طوری است که خود گوگل برای شما فراهم آورده و پرستیژ به جز نصب چند برنامه و بازی آماده که می‌توانید به راحتی خودتان نیز پیدا کنید، کار خاصی برایتان انجام نداده است.

به درد فیلم دیدن می‌خورم؟!

خیلی‌ها وقتی که یک تبلت ۱۰ اینچی می‌خرند، حداقل انتظار دارند که کیفیت خوبی در پخش مالتی مدیا داشته باشد. البته در این بخش مالتی پد شما را نا امید نخواهد کرد.

speaker

برای بررسی توانایی تبلت، دو کلیپ اچ‌دی و فول اچ‌دی را بر روی آن ریخته و از طریق پلیر (و البته از فایل منیجر) آن‌ها را اجرا کردیم. کلیپ اچ‌دی به راحتی پخش شد و کیفیت اسپیکرهای استریو نیز بسیار خوب و بلند بود. برای کلیپ فول اچ‌دی که یک نمونه نسبتا سنگین با جزئیات بالا بود، به شخصه انتظار یک اجرای روان را نداشتم، اما مالتی پد تمام حدس و گمانم را بر هم زد و خیلی خوب و روان آن را اجرا کرد تا حداقل نشان دهد در بخش مالتی مدیا، تبلت عملکرد قابل قبولی دارد.

movie

بخریم یا نخریم؟!

همیشه به وضوح گفته‌ایم که تبلت‌های نا شناس را سعی کنید نخرید، مگر آنکه مجبور باشید و یا نکته خاصی را در آن ببینید. یکی از مزایای خوب چنین دستگاه‌هایی قیمت مناسب آن‌ها است. اما مالتی پد چه قیمتی دارد؟! مبلغی در حدود ۹۵۰ هزار تومان آن هم برای داشتن چنین تبلتی، در صورتی‌که می‌توان با آن یک نکسوس ۷ خرید، واقعا عمل منطقی‌ای به نظر نمی‌رسد! به خصوص آنکه این دستگاه از سیم کارت نیز پشتیبانی نمی‌کند و چنین برندهایی، پشتیبانی یک سازنده مطرح را نیز در کنار خود نمی‌بینند.

menu

باری اگر روزگاری مجبور شدید که برای حفظ پرستیژ خود یک تبلت پرستیژ بخرید، توصیه می‌کنیم که بیشتر از ۷۰۰ هزار تومان برای آن نپردازید زیرا صاحب دستگاه دندان گیری نخواهید شد.

خوب‌ها

Big Smile ظاهر مناسب
Big Smile توانایی سخت افزاری قابل قبول
Big Smile عملکرد خوب در بخش مالتی مدیا

بدها

Unhappy قیمت بالا نسبت به امکانات و نام برند
Unhappy دوربین افتضاح!
Unhappy پورت‌های غیر استاندارد

[box type=”info”]مشخصات فنی:

ابعاد: – میلی‌متر (در سایت سازنده وجود ندارد!)
وزن: – گرم (در سایت سازنده وجود ندارد!)
نمایشگر: 10.1 اینچ لمسی با وضوح تصویر 800×1280 پیکسل
سیستم عامل: اندروید نسخه 4.1
پردازنده: Dual-core 1.6 GHz
دوربین: 2 مگاپیکسل بدون فلاشLED
شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n
باتری: 6400 میلی‌آمپر [/box]

16 در مورد “حفظ پرستیژ همیشه خوب نیست! (بررسی تبلت پرستیژ مالتی پد)”

  1. سلام . خسته نباشید
    من یه تبلت پرستیژیو دارم . داشتم بازی میکردم هنگ کرد بعد دکمه ی خاموش با صدای کم رو با هم گرفتم خاموش شد . دیگه روشن نمیشه .

    الان چیکار کنم ؟؟؟؟؟!!!!!!

  2. سلام من یه تبلت پرستیژ دارم دوماه نشده نمیدونم چیش خراب شده :(دیگه روشن نمیشه باید حتما تو شارژ باشه تا روشن بشه از شارژ درش بیارم خاموش میشه
    اصن اشغاله

  3. سلام من پریستیژو 8 اینچ مدیا پد 4 به قیمت 740000 تومن گرفتم پورتهاش استاندارده و کیفیت و سرعتش هم عالیه

  4. این تبلت واقعا عالیه اما متاسفانه با توجه به کیفیت بسیار عالیش ,کیفیت دوربینش پایین.اگه دوربینش خوب بود دیگه محشر میشد

  5. شما با این ادبیات و ادعا بهتره یه پیکان گوجه ای بخری بری تو خط امام حسین رسالت این کار مناسبت نیست برادر

  6. آقا سلام
    من خودم این تبلتو دارم
    به جز کیفیت پایین دوربین خدایی هیچ عیبی نداره،البته من مولتی پد ۸ً دارم
    این تبلت یه چیز خوبه دیگم داره،خدمات پس از فروش عالیه
    این تبلت ۳سال گارانتی تعویض داره بدون هیچ قیدو شرطی،یعنی حتی اگه از دستت بیوفته و بشکنه واست تبلتو تعویض میکنن

  7. امین رضا مهرابی

    من خودم دارم دوربین عالی حس گرقوی
    مشخصات مدل 7071دوربین3.2 سیم کارت خور حافظه داخلی وتا32 گیگ رم میخورد

  8. اکبر رحیمی

    جناب گلکار با تشکر از توجه ویژه و قابل قبولتون به راهکارهای مقایسه و بررسیه بیطرفانه نتایج برام خیلی عجیب بود که چطور کیفیت تصویر این تبلت رو با نکسوس مقایسه میکنید (با این توجیه که هردو دارای رزولوشن 800*1280 هستند !!!! در حالیکه یکی صفحه نمایشش 10 اینچه و دیگری 7 اینچ !!!! که بطور مشخص نشون میده مقدار ppi (تعداد پیکسل در اینچ مربع) تبلت 10 اینچی قطعا پایینتر از نمونه 7 اینچی با رزولوشن یکسان میباشد و اصلا لزومی نداشت که کنار هم ازشون عکس بگیرید !!!
    یقینا اگر با تبلت 10 اینچی دیگری با همین رزولوشن مقایسه میکردید قضاوتتون عادلانه تر میشد .بازم ممنون از زحماتتون

    1. پیمان گل‌کار

      خود سازنده که اسمی براش اعلام نکرده! شما هم زیاد حساس نباشید! واحد گرافیکی متفرقه صداش کنید!
      «برای به دست آوردن پاسخ بهتر و دقیق‌تر، توصیه می‌کنم حتما به انجمن آی‌تی‌رسان سر بزنید»

  9. سلام آقای گلکار چرا تبلت هواوی مدیا پد 10 را بررسی نمیکنید؟ قبلا با دو تبلت دیگه مقایسه ش کردین ولی من می خوام تنها این تبلت رو بررسی کنید تا بیشتر اطلاعات درباره اون به دست بیاریم. توی مقایسه ش خیلی چیز ها را جا انداخته بودید. من که تو گوگل هرچی سرچ میکنم بررسی این تبلت رو هیچ جا نمی بینم البته به جز سایت نارنجی که اون رو هزاربار خوندم.
    راستی آقای گلکار لطفا تبلت 10 اینچی فوجیتسو رو هم بررسی کنید.
    ممنون.

  10. آقای گلکار قبل از هر چیز دستت درد نکنه , کارت درسته ولی من شخصأ انتظار دارم که گجت هایی رو بررسی کنید که ارزش خرید دارن ولی کم به بهشون پرداخته شده وحالا این که شناخته شده باشن یا نه مهم نیست نه این که برای این دستگاه ها وقت صرف کنید ک فقط اسماشون قشنگه.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH