نبرد سیستم عامل‌ها (آشنایی با مبارزان)

try56
شاید همه شما به خواندن مقالاتی با موضوع مقایسه اسمارت فون‌ها عادت کرده باشید. مقالاتی که به نقد و بررسی پرچمداران و مقایسه آن‌ها با یکدیگر می‌پردازد اما امروز و در این مقاله قصد داریم خود سیستم عامل‌ها را به مبارزه دعوت کرده و از آن‌ها بخواهیم که هر چه دارند به نمایش بگذارند. شما نیز شاهدان این مبارزه هستید و در آخر پرچم این سری از مسابقات را به سیستم عاملی که به نظرتان از دیگر سیستم عامل‌ها برتر است داده و آن را به عنوان پرچمدار سیستم عامل‌ها برگزینید (از دوست خوبم پوریا حسنوند هم بابت کمک در تدارک این مبارزه نفس‌گیر متشکرم).
این سری از مسابقات در 3 راند برگزار خواهد شد و بر خلاف تمامی مسابقاتی که تاکنون شاهد آن بوده‌اید، پیش از شروع هر راند برنده کاملا مشخص است! این بدان معناست که در هر راند ما سیستم عامل‌های دیگر را غل و زنجیر کرده و حتی به آن‌ها اجازه نمی‌دهیم یک مشت هرچند کم قدرت را روانه صورت حریف نمایند! سوالی که احتمالا اکنون در ذهنتان نقش بسته این است که این دیگر چگونه مسابقه‌ای است که برنده هر راند از قبل مشخص شده است؟! در جواب این سوال باید بگویم که ما قصد داریم در هر راند تمامی برتری‌هایی که قهرمان آن راند نسبت به مبارزان دیگر (همان سیستم عامل‌های دیگه!) داراست به تصویر کشیده تا شما شاهد این مبارزه داغ و نفس گیر باشید و در آخر بسته به علاقه خود یکی از این مبارزان را برگزینید و دست آن را به نشانه قهرمان قهرمانان بالا ببرید. حتی می‌توانید از آن به عنوان سیستم عامل محبوب خود یاد کنید و همیشه آن را به رخ دیگران بکشید.
حال که با طراحی این مسابقه و چگونگی برگزاری آن آشنا شدید، دست مبارزان را گرفته و به روی سن می‌آوریم و از آن‌ها می‌خواهیم تا شرح حالی مختصر و مفید را از خود بیان نموده و نقاط ضعف و قوت خود را نمایان سازند.

Windows-Phone-8-Logo

مبارز اول: ویندوزفون
اولین مبارز ما از نوادگان ویندوز موبایل بوده اما شکل و قیافه‌اش هیچ شباهتی به اجدادش ندارد و به رابط کاربری که مترو نامیده می‌شود مزین شده است. این سیمای (رابط کاربری) جدید به کلی متحول شده و بسیار روان، پویا و شیک با نوشته‌هایی خوانا وبزرگ بوده و از کاشی‌هایی زنده تشکیل شده که در نسخه جدید این سیستم عامل می‌توان اندازه کاشی‌ها را تغییر داد و به نوعی آن‌ها را بسته به سلیقه خود شخصی سازی کرد. بزرگ خاندان ویندوزی، یعنی مایکروسافت دست تولید کنندگان را از پشت بسته و به آن‌ها اجازه می‌دهد که فقط از یک نوع شاسی و استانداردهای سخت افزاری استفاده کنند و بر خلاف عقیده همگان این یک مزیت به حساب می‌آید، زیرا کار را برای برنامه نویس‌ها و توسعه دهندگان راحت کرده و دیگری نیازی نیست که برنامه‌ها و بازی‌های تولیدی خود را برای انواع مختلف پردازنده‌ها، گرافیک‌ها و رم‌های با سرعت متفاوت بهینه کنند زیرا تمام شرکت‌هایی که با مایکروسافت قرارداد بسته‌اند همگی از یک سخت افزار مشخصی استفاده خواهند کرد. از بزرگ‌ترین شرکت‌هایی که با بزرگ خاندان مبارز ما دست دوستی داده می‌توان به نوکیا اشاره نمود. یکی از مهم‌ترین مزایای مبارز اول ما نسبت به دیگر مبارزان، به روز بودن آن است، یعنی اجدادش این قول را به ما داده‌اند که هرگونه دیوایسی که از مبارز ما استفاده میک‌ند تا 18 ماه آپدیت‌های جدید را دریافت می‌کند، به گونه‌ای که تفاوتی در به روزرسانی پایین‌ترین و به اصطلاح ساده ترین دیوایس ویندوزفونی با بهترین و به اصطلاح پرچمدار ویندوزفونی مشاهده نمی‌کنید. از آنجایی که دیگر مبارزان نیز قصد معرفی خودشان را دارند و می‌خواهند زمان به مساوات میان آنان تقسیم شود، ما نیز به معرفی مختصر از مبارز اولمان خاتمه می‌دهیم. ال‌سی‌دی بزرگی پشت سن نصب شده و قرار است که یک کلیپ از رابط کاربری مبارز اول ما و نقاط قوت و ضعف آن را به صورت تیتر وار به نمایش بگذارد و در این حین این مبارز بعد از ادای احترام به حاضران در سالن وتشویق‌های فراوان با زدن تنه‌ای محکم به مبارز بعدی سالن را ترک می‌کند.

نقات قوت
رابط کاربری خاص، زیبا، ساده و در عین حال روان
عدم نیاز به سخت‌افزاری قدرتمند برای اجرا
دریافت سریع‌تر آپدیت‌ها نسبت به رقبا
دسترسی آسان به فروشگاه نرم افزاری برای ما ایرانیان
هسته‌ای مشترک با ویندوز 8
سرعت بالای Boot & Shut Down
اجرای برنامه و بازی‌های سنگین بدون هنگ، لگ و مشکل
حداکثر امنیت اطلاعات برای کاربران
ارایه بهترین کار با سرویس‌های مایکروسافت
نقاط ضعف
کمبود تعداد برنامه‌ها نسبت به سایر رقبا علی‌رغم وجود تنوع
تعداد کمتر دیوایس‌های ویندوزفونی نسبت به اندروید

jb-new-logo

مبارز دوم: اندروید
دومین مبارز ما بر پایه هسته لینوکس به دنیا آمده و این پسر خوش چهره توسط شرکت گوگل خریداری شده و اکنون به روزهای اوج خودش رسیده است. اندروید به معنی ربات انسان نماست و بر خلاف مبارز اول اپن سورس بوده وبه همه اجازه می‌دهد که هر گونه تغییری را در چهره‌اش به وجود آورند، به همین دلیل است که تنوع محصولات اندرویدی بالا بوده و بسیاری از شرکت‌ها به آن روی خوش نشان می‌دهند. تنوع سخت افزاری گوشی‌های اندرویدی بسیار بالاست و همین امر تا حدودی باعث نارضایتی برنامه نویسان از این سیستم عامل می‌شود. به دلیل آنکه موظفند برنامه خود را برای تمامی پردازنده‌ها، کارت گرافیک‌ها و رم‌های با سرعت متفاوت بهینه کنند که مبادا یک گوشی نتواند برنامه آن‌ها را به درستی اجرا کند (شاید واسه اینه که یه خورده تنبلن!). از دیگر ویژگی‌های مبارز دوم می‌توان به روز رسانی نرم افزار با روش‌های مختلف، سرعت بالا هنگام کار با مرورگر کروم، امکان شخصی سازی و ایجاد هرگونه تغییر در رابط کاربری، برنامه‌های متنوع و کاربردی و Multi tasking فوق العاده را ذکر کرد. سامسونگ، اچ‌تی‌سی، سونی، ال‌جی، موتورولا و هواوی از معتبرترین شرکت‌هایی هستند که با مبارز ما دست دوستی داده‌اند اما در این بین برخی شرکت‌های متفرقه نیز به دلیل مجانی بودن این مبارز به خود این اجازه را می‌دهند که از آن بر روی دیوایس‌های بی کیفیت خود استفاده نمایند که این امر هم می‌تواند باعث خوشحالی بزرگ خاندان اندرویدی یعنی گوگل شود و هم باعث خشم آن، زیرا با این اتفاق از اینکه پسر بزرگش محبوبیت فراوانی کسب می‌کند و در دل مردم جای می‌گیرند خوشحال است و از بابت استفاده گوشی‌های بی کیفیت ( همون گوشی‌های چینی که خود چینی‌ها هم نمی‌خرند!) از مبارز دوم ما آزرده خاطر می‌شود. در حال معرفی مبارز دوم بودیم که صدای مبارز بعدی درآمد و خواهان آمدن بر روی سن شد، به همین دلیل بر روی همان ال‌سی‌دی معروفی که در پشت سن نصب کرده‌ایم کلیپی از رابط کاربری خالص‌ترین اندروید و نقاط قوت و ضعف آن به نمایش در می‌آوریم و این مبارز را تا رختکن اسکورت کرده تا از دست مبارز سوم ما در امان باشد!

نقاط قوت
تعداد بالای برنامه‌ها و بازی‌ها
امکان شخصی سازی و استفاده از ویجت‌های متنوع
ارایه بهترین تجربه کار با سرویس‌های گوگل
تنوع در انتخاب دیوایس و کامل بودن رنج قیمتی برای دیوایس‌های اندرویدی
قابلیت نصب اپلیکیشن‌ها از منابع به جز گوگل
قابلیت‌های فراوان ویرایش تصاویر و افکت گذاری
جستجوی آسان اپلیکیشن‌ها در Google Play
Multi Tasking فوق‌العاده
انتقال سریع اطلاعات در نسخه چهارم این سیستم عامل با قابلیت Beam
نقاط ضعف
حداقل امنیت اطلاعات برای کاربران
عدم دسترسی به فروشگاه نرم افزاری برای ما ایرانیان

ios6overview-11

مبارز سوم: آی‌اواس
مبارز سوم ما کمی خود خواه است و به هیچ کس اجازه استفاده از خود را نمی‌دهد و فقط پدرش که همان شرکت اپل است، حق استفاده از آن را خواهد داشت. این مبارز بسیار روان بوده و در ارتباط دهی سخت افزار با نرم افزار فوق العاده عمل می‌کند و برای این مهم کاملا بهینه شده است. مبارز آخر ما چهره‌ای زیبا دارد و تمامی خط و خال‌های (همون آیکون‌ها رو می‌گم!) بر روی صورتش شبیه به هم بوده که زیبایی منحصر به فردی را به آن داده است. از آنجایی که این مبارز بسیار خود خواه بوده و اجازه دسترسی را محدود کرده، برای انتقال فایل‌ها مجبورید که از فیلتر بزرگی به نام آی‌تونز رد شوید و بدون آن عملا در انتقال فایل‌ها ناکام خواهید بود. این مبارز یکی از محبوب‌ترین مبارزان این دوره از مسابقات است و در مدت اندکی که از تولدش می‌گذرد توانسته جایی در دل هواداران برای خود باز کند. برنامه نویسان نیز به او روی خوش نشان داده به گونه‌ای که اکنون غنی‌ترین منبع اپلیکیشن‌های همراه موسوم به اپ استور متعلق به این مبارز است. در جدیدترین نسخه ارایه شده از این مبارز توجه ویژه‌ای به شبکه‌های اجتماعی شده است و برنامه‌های پیش فرض به گونه‌ای تعبیه شده‌اند که به راحتی می‌توانید با دوستان خود در این شبکه‌ها به بحث و تبادل نظر بپردازید و در صورت دسترسی همیشگی به اینترنت این ارتباط همیشگی بوده و تاثیری در دیگر اپلیکیشن‌ها ندارد. از دیگر قابلیت‌های مبارز سوم می‌توان به امنیت فوق العاده، سادگی در عین حال بی نقص بودن سیستم عامل، نقشه‌های کامل به همراه راهنمای صوتی، سرعت بالا در اجرای برنامه‌ها و ارایه تجربه‌ای بی نظیر از مرور صفحات وب اشاره کرد. در حال معرفی مبارز سوم بودیم که یکی از ماموران امنیتی، نامه‌ای که توسط 2 مبارز دیگر به امضا رسیده بود را به دست ما داد و هر دوی آن‌ها معتقد بودند که زمان معرفی مبارز سوم به پایان رسیده است! ما نیز طبق معمول کلیپی از رابط کاربری مبارز سوم و نقاط قوت و ضعفش را بر روی ال‌سی‌دی معروفمان قرار میدهیم و از مبارز سوم می‌خواهیم که صحنه را ترک نکند.

نقاط قوت
زیبایی، سادگی و روان بودن سیستم عامل
امنیت بالا نسبت به اندروید
غنی‌ترین فروشگاه نرم افزاری نسبت به رقبا
یک‌پارچه شدن نسخه ششم از این سیستم عامل با شبکه‌های اجتماعی
تجربه‌ای متفاوت از دستیار صوتی
استفاده از آیکون‌های یک شکل و هماهنگ
امکان برقراری تماس تصویری سریع از طریق FaceTime
قابلیت ارسال پیامک‌های رایگان از طریق iMessage
عرضه سریع‌تر اپلیکیشن‌ها و بازی‌های جدید نسبت به رقبا
نقاط ضعف
محدودیت‌های فراوان و خود خواهانه اپل
عدم دسترسی به فروشگاه نرم‌افزاری برای ما ایرانیان

برای رعایت حقوق مبارزان ما همه چیز را به مساوات میان آنان تقسیم کردیم، مدت زمان معرفی (تعداد خط‌ها) و نقاط قوت و ضعف هر مبارز برابر بوده تا مبادا حقی ناحق شود. حال که با مبارزان ما آشنا شدید از دو مبارزی که در رختکن به سر می‌برند (مبارز سوم رو همون بالا نگه داشتیم!) دعوت کردیم تا به روی سن بیایند و از آنجایی که امکان هرگونه تنش میان آن‌ها وجود دارد، 3 ستون را به گونه‌ای طراحی کرده‌ایم که فاصله میان مبارزان حفظ شود. از آنجایی که زور ما از همه بیشتر بود، به آنان دستور قاطع دادیم که سر جای خود بمانند و به تمامی سوالات ما فقط با گفتن بله و خیر و در بعضی موارد با دادن پاسخی کوتاه جوابگو باشند (فصل، فصل امتحاناته و همه با صحیح و غلط‌ها و سوالات پاسخ کوتاه آشنایی کامل دارن).

18161669947695441568

حال که مبارزان ما را به خوبی شناخته‌اید و با نقاط ضعف و قوت آن‌ها آشنا شده‌اید، فرصتی چند روزه برای تجدید قوا به آنها می‌دهیم تا راند نخست این سری از مسابقات آغاز شود.

آنچه در راند اول خواهید دید: اندروید و آی‌اواس که به خیال خود می‌توانند به راحتی از پس ویندوزفون برآیند، در این چند روز مرخصی که به آن‌ها داده ایم به خوش گذرانی پرداخته اند، در این بین ویندوزفون که حسابی عضلات خود را پرورش داده است وارد رینگ می‌شود و بدون هیچ گونه حرکت اضافی چنان ضربه‌ای بر سر اندروید وارد می‌کند که تا ابد رشد آن متوقف شده و برای همیشه آدم آهنی‌ای کوچک باقی می‌ماند! آی‌اواس که در آن زمان سیبی کامل بوده این ابهت را می‌بیند و در صدد دفاع از خود بلند شده اما ویندوزفون با یک حمله برق آسا تکه‌ای از وجودش را می‌کند (مثل مایک تایسون که گوش حریفش را کند!) و برای همیشه این زخم بر روی نشان آی‌اواس اپل باقی می‌ماند و…

منتظر راند نخست از این مبارزه جذاب و نفس گیر باشید…

19 در مورد “نبرد سیستم عامل‌ها (آشنایی با مبارزان)”

  1. سلام
    من دو روزه لومیا 620 گرفتم.برای نصب نرم افزار و بازی باید حتما اونو روی کارت حافظه بریزیم و بعد از طریق مارکت پلیس یا فروشگاه اونو باز کنیم.که برنامه باید توسط وای فای از طریق ویندوزفون چک بشه…حالا مشکل اینجاست که ساعتها معطل میکنه و در اخرم نرم افزارها یا بازیها رو نمیاره.
    حالا سوالای من اینه
    1 . ایا روش دیگه ای برای نصب نرم افزار و بازی بدون نیاز به اینترنت و چک شدن توسط مایکروسافت هست یا نه؟
    2 . اگه کار باهاش سخته و ممکنه با نصب نرم افزارا و بازیها مشکل داشته باشم بهم بگید چون مهلت برا تعویضش دارم.

    لطف کنید جوابمو بدید چون هیچ کجا بهتر از سایت ای تی رسان برا طرح سوالم پیدا نکردم

    1. بله، شما می توانید کل سیستم عامل را به همراه برنامه های پیش فرض اون فارسی سازی کنید
      همچنین کیبورد فارسی با قابلیت Auto Complete دارد.

  2. خودتون میدونید اندروید برندست

    تازه چرا اشتراک گذاری به وسیله ی وای فای رو “خیر” گذاشتید؟؟؟؟

  3. با توجه به دسترسی آسان به فروشگاه نرم افزاری به نظر من هم وینفون خیلی بهتر از رقیباشه. تعداد برنامه هاش هم اونطور که میگن کم نیست همچین…الان تقریبا سایت های معروف رو که نگاه کنید اگه طرفدارهای گوشی های ویندوزی بیشتر از اندرویدی نباشه کمترم نیست

  4. خودتون لو دادید برای وینفون برنامه می‌نویسید.گرچه من قبول دارم وینفون در بعضی مواقع از هردو بهتره.

    1. مجتبی مسکینی

      چه ربطی داره ؟! مگه هرکی برنامه بنویسه یعنی طرفدار ویندوزفونه ؟ فقط به درخواست یکی از دوستان و تز اون دارم یه برنامه مینویسم و یه برنامه خاصه اگه بتونم واسه اندرویدم همچین چیزی مینویسم آخه اندروید مشکلش اینه که سریع برنامه رو کرک میکنن و این وسط همه ی زحمت های ما به باد میره ولی وینفون اینطوری نیست واسه همینه خیلی از برنامه نویسای ایرانی میرن طرف ویندوزفون
      اتفاقا واسه اینکه کسی ناراحت نشه همه چیز رو برابر گذاشتم یعنی 16 خط از اندرویدنوشتم و 16 خط از ای او اس و 16 خط هم از وینفون-حتی تعداد نقاط قوت و ضعف هرکدوم با هم برابره و مسابقه تو 3 رانده و هر راند یکیشون برندس و من اصلا نمیگم که مثلا سیستم عامل x بهترینه انتخاب این که کدوم از همه بهتره به عهده شماست

    1. مجتبی مسکینی

      ببین خیلی از نکات جدول فقط واسه سیستم عامل خام و اون برنامه های پیش فرض گوشیه و الا یافتن گوشی گم شده هم داره ولی با برنامه ی خاصی که واسه اندروید نوشته شده

    1. مجتبی مسکینی

      حالا کی گفته من طرفدار ویندوزفونم ؟
      هر سیستم عاملی خوبی ها و بدی های خودشو داره منم طرفدار حقم حالا گاهی اوقات حق با ویندوزفونه گاهی اوقات اندرویدو…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH