با کمپانی ARM آشنا شوید؛ بزرگ‌ترین معمار دنیای دیجیتال!

یکی از مهم‌ترین تحولات و پیشرفت‌های صورت گرفته در ۱۰ سال اخیر، نفوذ فناوری اطلاعات در تمامی جنبه‌های زندگی فردی و اجتماعی تمام مردم جهان بوده و این موضوع بدون دسترسی همیشگی به دنیای مجازی امکان‌ نداشته است. بدیهی است که تلفن‌ هوشمند اصلی‌ترین وسیله ارتباط دایمی با شبکه اینترنت محسوب می‌شود، بنابراین همه‌گیر شدن استفاده از این دستگاه، مهم‌ترین عامل شکل‌گیری دنیای مدرن امروزی بوده است.

در پیشرفت صنعت ساخت تلفن هوشمند و نفوذ آن در میان مردم، چندین کمپانی‌ از جنبه‌های مختلفی نقش داشته‌اند که تعدادی از آن‌ها مانند نوکیا، موتورولا، گوگل، سامسونگ، اپل، هواوی و… برای عموم و چند کمپانی دیگر مانند کوالکام، مدیاتک، سیانوژن، فاکسکان و… هم برای دوستداران تکنولوژی نام آشنا به حساب می‌آیند؛ اما جالب است بدانید که هیچکدام از نام‌هایی که گفتیم به اندازه یک کمپانی نسبتا کوچک انگلیسی به نام  ARM در شکل گیری جهان امروز تاثیرگذار نبوده‌اند.

در حالی که همگی ما در حال مشاهده رقابت بین کمپانی‌های مختلف تولید کننده سخت‌افزار و نرم‌افزار هستیم و هر روز خبرهایی از رقابت سامسونگ با اپل یا مایکروسافت با گوگل را می‌شنویم، رقابت‌هایی وجود دارد که کمتر از آن‌ها خبر داریم؛ هولدینگ ARM به سیطره اینتل در عرصه ساخت پردازنده هجوم آورده و با در اختیار گرفتن صنعت ساخت پردازنده‌های موبایل، اجازه خودنمایی را به غول بزرگ صنعت پردازنده نداده است! البته همچنان اینتل بزرگ‌ترین سازنده و طراح پردازنده‌های دسکتاپ است، اما باید قبول کنیم که دنیا به سمت استفاده از دستگاه‌های موبایل پیش می‌رود و یقینا در آینده‌ای نه چندان دور، بازار دسکتاپ رونق گذشته را نخواهد داشت؛ هرچند زود است که بگوییم امکان دارد اینتل به سرنوشت کداک و نوکیا دچار شود. برای این که بیشتر با ARM  آشنا شوید، ادامه مطلب را بخوانید:

در سال ۱۹۷۸، کمبریج یک شهر زیبای کوچک با محیطی روستایی بود که به خاطر کالج قدیمی‌اش شهرت داشت. در نزدیکی مرکز شهر، کوچه تاریکی بود که با فضولات پرندگان پوشیده شده بود. در این خیابان Acorn Computers شروع به فعالیت نمود؛ یک کمپانی قدیمی که حالا به جز مردم قدیمی انگلستان کسی این نام را به یاد ندارد. نکته مهم این است که Acorn از اولین تولید‌کنندگان رایانه‌های شخصی در بدو شکل‌گیری آنها بود (این کمپانی هیچ ارتباطی با محصولاتی که امروز در بازار با این نام وجود دارند، ندارد). آن روزها این طور نبود که یک کمپانی ایده خود را برای ساخت به یک تولید کننده چینی مانند Foxconn بسپارد و مجبور بود خودش آن را بسازد. تشکیل دهندگان Acorn یک تیم از مهندسین جوان و باهوش بودند که از دانشگاه‌های منطقه و شرکت‌های الکترونیکی دیگر گرد هم آمده و پس از فراز و فرودهای مالی فراوان در طی چند سال، به این نتیجه رسیدند که نمی‌توانند در بخش طراحی چیپست به سود دهی برسند؛ در نتیجه مدیریت شرکت تصمیم به فروش این بخش گرفت، اما در این راه چندان موفق نبود.

فعالیت Acorn به همین صورت تا سال ۱۹۹۰ ادامه یافت؛ سالی که یک مشتری جدید و معتبر به نام Apple پیدا شد. سازنده مکینتاش قصد تولید بک کامپیوتر دستی را داشت و برای این کار به پردازنده‌ای قدرتمند نیازمند بود، در نتیجه اکرون، اپل و یک کمپانی دیگر، در طراحی چیپی به نام VLSI Technology برای ساخت پردازنده‌های جدید، سرمایه‌گذاری مشترکی انجام دادند و برای این کار ۱۲ مهندس از کارکنان اکرون انتخاب شدند. این گروه ۱۲ نفره، نام ARM را برای خود انتخاب کردند که در واقع مخفف این جمله است: Advanced RISC Machines

RISC هم مخفف reduced instruction set computing به معنای دستورات محاسباتی ساده شده است. دفتر مرکزی ARM در روستایی به نام Swaffham Bulbeck در ۱۳ کیلومتری کمبریج تاسیس شد که در واقع یک انبار قدیمی مربوط به قرن ۱۸ بوده است. اولین مدیرعامل این شرکت Robin Saxby بود که در حال حاضر با نام Sir Robin Keith Saxby شناخته می‌شود.

چیپست طراحی شده برای کامپیوتر دستی اپل، ضمن مقرون به صرفه بودن که امکان در اختیار قرار گرفتن توسط عموم مردم را به این دستگاه می‌داد؛ ویژگی‌هایی از قبیل تشخیص دستخط و توانایی محاسبات پیچیده را پشتیبانی می‌کرد و در زمانی که توجه کمپانی‌های دیگر بر روی ساخت پردازنده‌های بزرگ و سریع متمرکز بود، ARM سیاست متفاوتی در پیش گرفت: طراحی و ساخت چیپ‌های کوچک، ارزان قیمت و کم مصرف!

newton-nokia-7650

کامپیوتر دستی اپل که “نیوتن” نام داشت، با شکست روبرو شد، اما توجه کمپانی‌های دیگر را به سوی پردازنده‌های ARM جلب نمود. در سال ۱۹۹۳، نوکیا تصمیم به ساخت تلفن‌ همراه پیشرفته و پیشگامی گرفت که برخلاف تلفن‌های اولیه شبیه پاره آجر، دارای منو، آیکون‌های واقعی و بازی‌ها و برنامه‌های کاربردی باشد و برای این کار ARM را انتخاب کرد، تا چند سال بعد نوکیا ۷۶۵۰، یکی از بهترین و پرفروش‌ترین گوشی‌های هوشمند اولیه متولد شود.

امروز دفتر مرکزی ARM روی بقایای یک تمدن باستانی رومی در یک مزرعه روستایی در حاشیه شهر کمبریج قرار دارد و برای رسیدن به آنجا باید ۱۵ دقیقه رانندگی کنید! کارکنان کمپانی ARM گروهی از مهندسان طراح چیپست هستند که قطعاتی از قبیل چیپ‌های گرافیکی و ارتباطی و به طور کلی پردازنده‌ها و چیپست‌های گوناگون را طراحی می‌کنند.

این کمپانی طراحی و معماری چیپ‌های خود را به کمپانی‌های زیادی مانند اپل، سامسونگ، کوالکام و انویدیا می‌فروشد. بنابراین تقریبا تمامی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها از چیپ‌هایی با معماری  ARM بهره می‌برند و در واقع تعداد فروش محصولات الکترونیکی بر پایه ARM به اندازه‌ای زیاد است که از مک‌دونالد و کوکاکولا پیشی می‌گیرد! با این حال، این کمپانی در شمار شرکت‌های بزرگ قرار نمی‌گیرد، شاید عجیب باشد که در سال ۲۰۱۴ ارزش ARM فقط ۶ میلیار دلار بوده و هنوز تعداد زیادی از مردم جهان نام  آن را نشنیده‌اند.

گمنامی این شرکت ممکن است به این دلیل باشد که تا حد زیادی به یک دفتر مرکزی واقع در شهر کمبریج انگلستان منحصر مانده است. یقینا می‌توانیم ARM را تاثیرگذارترین نام بر زندگی مدرن امروزی بدانیم و ناشناس ماندن آن تا این اندازه اصلا باورکردنی نیست. این کمپانی نمونه بسیار خوبی از سرمایه گذاری برای تحقیق و توسعه (R&D)، و به سود رساندن آن است تا جایی که از فروش محصولات، مشتریان خود نیز سود بیشتری عایدشان می‌شود. مزیت وجود ARM برای سایر کمپانی‌های دنیای تکنولوژی در این است که می‌توانند وقت وانرژی خود را به جنبه‌های دیگر فناوری معطوف کنند و طراحی پردازنده را یه ARM بسپارند؛ یک شرکت معتبر که برای هر منظوری، از کنترل دمای یک قهوه‌جوش ساده گرفته تا دیتاسنترهای عظیم، پردازنده طراحی می‌کند!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH