الکامپ بیست و دوم با استقبال زیاد شرکت‌ها و توسط سازمان نظام صنفی برگزار می‌شود

صبح امروز و در یک سمینار خبری که در ارتباط با برگزاری نمایشگاه الکامپ بیست و دوم و با حضور مدیران نظام صنفی و رایانه‌ای برگزار شد، سیاست‌های کلی و نحوه برگزاری این رویداد بزرگ کشوری تشریح گردید.

در ابتدای این مراسم، ناصر سعادت، رییس سازمان نظام صنفی کشور گفت: در بحث اجرای الکامپ ما می‌خواهیم که امسال بهتر از پارسال شویم و قصد داریم تا الکامپ بهترین نمایشگاه کل کشور شود. ما پارسال یک سری ایده داشتیم که به علت فرصت کم شاید به آن‌ها نرسیدیم. پارامتر مهم دیگری که امسال خیلی با جدیت دنبال می‌کنیم این است که بخش دولت به مردم بگوید که چه کرده است.

نمایشگاه الکامپ تنها نمایشگاهی است که دولت می‌تواند در آن شرکت کند و دستاوردهای خودش را نمایش دهد. نشان دهد که چقدر الکترونیکی شده و کار شهرواندان کشور را تسهیل کرده است. امیدواریم دولت حضور پیدا کند و سرویس‌هایش را نیز به مردم ارایه دهد. بر فرض همان جا کارت ملی الکترونیکی خودش را بگیرد. دولت امسال می‌خواهد تمام وزارت‌خانه‌هایش درگیر شود و یک سالن قوی و پرمحتوا داشته باشند.

رییس جمهور هیچ نمایشگاهی را برای افتتاح نرفته است اما امسال این قول را گرفته‌ایم که این نمایشگاه یک استثنا بوده و ایشان برای افتتاحیه و این چند روز، وقتی گذاشته و بیایند.

ما شاید قریب به ۵۰ هزار متر، منهای سالن دولت تقاضا داریم که دولت در حدود ۳۵۰۰ متر سالن فلت دارد. بنابراین ما حجم بسیار زیادی تقاضا در پیش ثبت نام داریم و انشالا از روز شنبه، قطعی شدن آن را بر اساس اولویت و استانداردی که سال گذشته داشتیم مانند اینکه هر کسی زودتر ثبت نام کرده و جای بزرگ‌تری را درخواست کرده است، اعلام می‌کنیم.

سیاست ما مشارکت همگانی است. می‌خواهیم پانصد تا ششصد شرکت را داشته باشیم و برای همین بایستی آن‌هایی که متراژ بالاتر دارند، راضی کنیم که از متراژ خود کم‌تر کنند تا به بقیه فضا برسد.

قطعا رجیستری را در ورودی سالن‌ها خواهیم داشت و هنگام ورود جلوی کاربران را نمی‌گیریم که ازدحام ایجاد نشود. به نظر این موارد جزئیات می‌آید اما همگی تاثیر کیفی دارد. روی بحث موضوعی بودن مسیر حرکت بازدید کننده، باید سعی بکنیم که با هماهنگی صنف، مثل یک راسته بازار که بر فرض طلا فروش‌ها و پارچه فروش‌ها هستند، در اینجا نیز کاری کنیم تا در فضایی که مردم حرکت می‌کنند، چیزهایی که می‌خواهند و متناسب با یکدیگر است را ببیند.

یکی از کارهایی که برای ما در سال گذشته برجسته بود، بحث استارتاپ‌ها بود که برای اولین بار اتفاق افتاد و بسیار مورد توجه قرار گرفت و تمام کارها و هزینه‌هایش را هم نظام صنفی بر عهده گرفت که بیش از ۸۰ استارتاپ حضور داشتند و امسال می‌خواهیم آن را بسیار وسیع‌تر برگزار کرده و برگزیدگان را به سایت سبیت ببریم که الان لوگوی نظام صنفی هم در آنجا به عنوان همکار قرار گرفته است و پیش‌بینی می‌کنیم که بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ شرکت نوپا حضور داشته باشند. این یکی از اولویت‌های ماست و حتی بیش از ۲۰۰ شرکت هم فضا بخواهند، آن را فراهم می‌کنیم. امسال حتما گسترده‌تر از پارسال بحث ایده‌های نو و حضور جوانان را در نمایشگاه خواهیم داشت.

ما وقتی می‌گوییم برای استارتاپ‌های کاری می‌کنیم منظورمان این است که می‌خواهیم حمایت کنیم. اما معنی این نیست که همه چیز از پایه رایگان باشد. بخشی را ممکن است رایگان باشد، بخشی تخفیف یا قسمتی همراه با جایزه باشد. در مجموع این پارامترها که چند تا متقاضی می‌آید و چند تا از آن‌ها ارزیابی می‌شود که لایق دریافت رایگان بودن است. ما یک فضای بسیار با کیفیت، با شور، با هیجان و حضور سرمایه‌گذار هستیم که هرچه تقاضا بالاتر برود، تلاش بیشتری برای آن‌ها خواهیم کرد.

elecomp-22

تلاش ما این است که در یک تعامل سازنده، غرفه‌هایی که موجب شلوغی می‌شود، به یک مسیر دیگر هدایت کنیم تا در مسیر اصلی سالن‌ها نباشد. اگر دوست دارند مجری بیاورند، ماشین جایزه بدهند و… را در مکان دیگری انجام دهند. در واقع ما قطعش نمی‌کنیم، بلکه هدایتش خواهیم کرد.

بنده اعتقادی به قهر شرکت‌ها ندارم، بلکه فکر می‌کنم نسبت به برگزاری این نمایشگاه دارای بی‌اعتمادی هستند. امسال که تعداد حاضرین به دو برابر رسیده است، نشان می‌دهد اعتماد آن‌ها به نظام صنفی بیشتر شده است. پس نبایستی بگوییم قهر، بلکه باید یک سری پارامتر را برای این قضیه تعریف کنیم که شامل رکود، هزینه، وضعیت اقتصادی و… دخیل است. کسی سر بیزینس خودش قهر نمی‌کند زیرا اگر نمایشگاه الکامپ را یک فرصت ببیند، حتما در ن حضور پیدا می‌کند.

امسال تا پارسال یک صاحب مشخص نداشت! در اینجا جا دارد که من از آقای سپهبدی قدردانی کنم که بسیار با ما همکاری داشتند. همین موضوع بسیاری از معضلات را حل کرد. اگر سازمان سهامی نمایشگاه‌ها همکاری نکند، ما کاری پیش نخواهیم برد. یکی از اولویت‌هایی که امسال حتما رعایت می‌کنند این است که اگر همکار صنفی ما بخواهد در جای قبلی خودش باشد، به وی واگذار کنیم. ما نمایشگاه برگزار می‌کنیم که بدنه صنف از این فرصت برای توسعه خودش استفاده کند. من هیچ خواسته‌ای برای برگزاری نمایشگاه ندارم که بدنه صنف ناراضی بیاید و ناراضی‌تر برود! پس ما فشارهایی را تحمل می‌کنیم تا عزیزی که غرفه دارد، از این بابت راضی باشد. اولویت برای غرفه داران است چرا که ما نمی‌خواهیم پز بدهیم نظام صنفی نمایشگاه برگزار کرد یا کیسه‌ای دوخته باشیم برای پولی که به‌دست می‌آید زیرا این مبلغ هم وارد صنف خواهد شد. این یک رکورد است که سازمان نظام صنفی دو سال پشت سر هم نمایشگاه را برگزار کرده است و امیدوارم کمک کند. ما هنوز نتوانسته‌ایم از تمام داشته‌هایمان برای نمایشگاه استفاده کنیم.

نمایشگاه الکامپ حتی در تقویم‌های بین‌المللی رجیستر نیست. ما از توانایی‌های شرکت مجری استفاده کردیم و امیدواریم که تا زمان برگزاری خارجی‌های موثرتر حضور پیدا کنند.

ما می‌گوییم که اگر قرار به کوچک کردن متراژ باشد، برای همه بایستی به صورت یکسان صورت بگیرد. برخی نمایشگاه‌ها چندین هکتار فقط برای استارتاپ‌ها فضا دارند اما ما فقط نصف تقاضا متراژ داریم و با کمبود جا روبرو هستیم. ما در فصل سرما نمایشگاه را برگزار می‌کنیم و نمی‌توانیم از فضای بیرونی برای نمایشگاه‌ها بهره بگیریم. قرار هم نیست ما از کسی فضا بگیریم و به کسی دیگر بدهیم، بلکه به صورت یکسان از همه کم می‌شود و به حق برابر برای همه احترام قائل هستیم.

دولت هم در این نمایشگاه از نظر ما یک غرفه‌دار است و دلیلی ندارد که در این مراسم خبری حضور داشته باشد. ما در ارتباط با دولت در حال تلاش هستیم که آن‌ها بتوانند به صورت شایسته حضور پیدا کنند. اصولا سالن دولت، پر استقبال نیست و یکجورایی انجام وظیفه می‌شود. بهتر است این شکلی شرکت نکنیم و خود آقای واعظی دستور داده تا دولت حضور پررنگی داشته باشد. بنابراین دولت در اینکه الکامپ چگونه برگزار می‌شود، تاثیر گذار نیست. ما بهترین سالن جدید که ۳۸B است را به آن‌ها واگذار کردیم. دولت در برگزاری الکامپ مسئول نیست و از کمک همه عزیزان بهره می‌گیریم.

ما به دولت سوبسیدی نمی‌دهیم و دولت هم مثل سایرین، هزینه غرفه‌اش را پرداخت می‌کند اما یک متقاضی ویژه است. الکامپ تنها نمایشگاهی است که دولت می‌تواند دستاوردهای خودش را به مردم نشان دهد. شاید نقطه ارتباط ما از طریق وزارت فناوری اطلاعات باشد اما ما می‌خواهیم که بر فرض وزارت بهداشت هم حضور داشته باشد تا درباره سلامت الکترونیک صحبت کند. این یک فرصت است تا دست‌اندرکاران آی‌تی که فعالیتی می‌کنند و متاسفانه کارفرمای آن‌ها دولت است، در این چند روز یک تعاملاتی بین‌شان ایجاد شود. ما با این نگاه است که به دولت می‌خواهیم فضای بیشتری بدهیم تا بعد از نمایشگاه، به واسطه همین ارتباطات، تعاملات بهتری بین آن‌ها ایجاد شود. ما از چیزهایی که حق بخش خصوصی است، نخواهیم زد و به دولت واگذارش نمی‌کنیم.

باقر بحری، رییس سازمان نظام صنفی تهران نیز در ارتباط با این نمایشگاه گفت: واقعیت این است که ما تا الان کسانی را داریم که وقتی می‌خواهیم متراژ را کم کنیم، برایشان دلخوری پیش می‌آید. کسانی هم که خلافی می‌کنند، شاید ۵ درصد باشند. نزدیک به ۵۰ هزار متر در حدود ۷۰۰ شرکت، بدون دولت،‌ استارتاپ‌ها، گیمرها و شرکت‌های خارجی، درخواست حضور داشته‌اند. حدود ۱.۵ برابر متراژی که ما داریم را فقط شرکت‌های بزرگ خواسته‌اند که همگی نشان دهنده این است که درخواست بالا بوده است.

elecomp-22

کسانی که ثبت نام نکرده‌اند، از آن‌ها خواستیم به ما نامه بزنند تا کارشان را انجام دهیم. باز هم الان اعلام می‌کنم اگر کسی جا مانده باشد و به هر دلیلی احساس کنیم که به حق بوده است، ما برای آن‌ها فضا قرار می‌دهیم که به ناچار وارد همان صف خودشان خواهد شد.

ثبت نام از ۳ روز پیش برای استارتاپ‌ها شروع شده است و ادامه دارد و فعلا هم آن را نمی‌بندیم. مبنای ما این است که استارتاپی شامل حمایت ما می‌شود که بیشتر از ۳ سال فعالیت نداشته باشد و یک طرح کهنه یا تکراری عرضه نکرده باشد که البته این مورد توسط تیم داوری ما بررسی خواهد شد. یک اتفاق دیگر هم وجود دارد و این است که دوست داریم اکسلوترها هم در همان سالن حضور داشته باشند. فضایی که ما می‌خواهیم پیش ببریم، محیطی باشد که جوان‌ها احساس کنند مورد حمایت هستند. بزرگ‌ترین حمایتی که ما توانستیم پارسال بکنیم، این بود که هیچ بزرگی وارد نمایشگاه نشد مگر آنکه ما وی را به سالن استارتاپ‌ها ببریم. دوست داریم گروه‌های موسیقی و بندها را هم اگر امکان پذیر بود، وارد نمایشگاه کنیم که امیدوارم امکان پذیر شود.

در ارتباط با کشورهای شرکت کننده، چین، کره و تایوان هستند که غرفه خودشان را هم گرفته‌اند و به صورت مستقیم حضور خواهند یافت. البته حضور برخی از برندهای بزرگ در لحظات آخر کنسل شد که به دلیل برخی مسایل چون داستان انتخابات آمریکا اتفاق افتاد.

ما سالن‌ها را دسته بندی کرده‌ایم و بر فرض می‌خواهیم شبکه، امنیت، سخت‌افزار، نرم‌افزار و… را تفکیک کنیم. پارسال تقریبا در ۵۰ درصد موفق بودیم که امسال می‌خواهیم آن را به ۷۰ تا ۸۰ درصد برسانیم. برخی شرکت‌ها هستند که کارهای مختلفی را ارایه می‌دهند و برای همین تفکیک کامل امکان پذیر نیست. اگر کسی هم اصرار داشت که فقط می‌خواهد در یک بخش باشد، با وی مذاکره می‌کنیم.

کاوه ثروتی، یکی دیگر از مدیران نظام صنفی هم در پایان این نشست افزود: امسال نمایشگاه یک ویژگی دارد که از ۴ روز آن، ۳ روزش تعطیل است و هم‌زمان با هفته پژوهش برگزار می‌شود. ما حتی برای سال ۹۶ و ۹۷ هم برنامه‌ریزی کرده و تاریخ آن‌ها هم مشخص است. امسال تمام اپراتورهای همراه حاضر هستند به اضافه اینکه FCPها نیز حضور خواهند داشت.

elecomp-22

در الکامپ بیست و دوم با احتساب سالن‌های اضافه شده، چیزی نزدیک به ۲۲هزار متر فضای مفید مسقف داریم. برای سالن ۵، شرکت اول مارکت سرمایه گذاری کرده است و در آنجا حضور هم خواهد داشت. ما ۴ تقاضای سالن اختصاصی هم داشتیم که به علت محدودیت جا نتوانستیم به آن‌ها واگذار کنیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH