5 دلیل کند شدن لپ‌تاپ

۵ راه‌کار مفید برای رفع مشکل کند شدن لپ‌تاپ‌ها

اگر لپ‌تاپ‌ شما پا به سن گذاشته و کارایی آن پایین آمده است، ممکن است اشکال کار از جای دیگری باشد. در این مقاله به ۵ دلیل عمده ایجاد این مشکلات و راه‌حل آن‌ها می‌پردازیم:

۱- چرخش هارد‌‌دیسک

یکی از مواردی که لپ‌تاپ را کند می‌کند، قطعات مکانیکی آن مثل هارد‌دیسک است. می‌توان هارد SSD را جایگزین هارد‌دیسک کرد. این نوع هارد، بسیار سریع‌تر عمل کرده و خواندن اطلاعات از روی آن به سرعت انجام می‌شود.

۲- هارد‌دیسک را خلوت کنید

هرچه هارد‌دیسک پر از فایل و نرم‌افزار باشد، یافتن اطلاعات از روی آن مشکل‌تر بوده و کارایی آن بیشتر کاهش می‌یابد. اگر لپ‌تاپ شما مجهز به هارد SSD است یا نمی‌خواهید هارد‌دیسک قدیمی را تعویض کنید، بازهم می‌توانید سرعت آن را افزایش دهید. فقط کافیست فایل‌ها و برنامه‌های اضافی را حذف کنید.

برای حذف برنامه‌ها در سیستم عامل ویندوز، باید به مسیر کنترل‌پنل رفته و سپس گزینه Uninstall a program را انتخاب کنید. برای سیستم عامل مک، باید از نرم افزار AppCleaner یا AppZapper استفاده کنید. درگ و دراپ کردن برنامه‌ها به داخل سطل زباله در سیستم عامل مک، فایل‌های مربوط به برنامه را حذف نمی‌کند و این روش پیشنهاد نمی‌شود. بد نیست سری هم به پوشه دانلود‌ها بزنید و آنجا را هم کمی خانه تکانی کنید.

۳- حافظه رم (RAM) را ارتقا دهید

یکی دیگر از راه‌های نسبتا ارزان، ارتقای حافظه رم است. دسترسی پردازنده لپ‌تاپ به اطلاعات رم بسیار آسان‌تر از هارددیسک یا SSD است، بنابراین هرچه میزان حافظه رم بیشتر باشد، سرعت دسترسی به اطلاعات بیشتر می‌شود.

برای اطلاع از میزان حافظه رم در لپ‌تاپ‌های مک، ابتدا وارد Apple menu شوید و سپس گزینه About This Mac را انتخاب کنید. سپس بر روی زبانه Memory کلیک کنید تا مشخصات رم نمایش داده شود.

در ویندوز ۱۰، ابتدا وارد Task Manager شده و زبانه Performance را انتخاب کنید، سپس بر روی Memory کلیک کنید. در این قسمت می‌توانید مشخصات رم و چگونگی استفاده از دیگر کارت‌های حافظه را مشاهده کنید.

۱۷۰۶۹۵-ram_original

۴- مالتی‌تسکینگ بیش از حد

شما می‌توانید به جای اینکه سخت افزار لپ‌تاپ را ارتقا دهید، کار کمتری از آن بکشید. باز بودن چندین صفحه در مرورگر اینترنت به همراه اجرای چند برنامه در پس زمینه سیستم عامل، کارایی بالایی می‌طلبد، بنابراین فن‌های خنک کننده باید با سرعت بیشتری بچرخند و ممکن است جوابگوی قطعات سخت افزاری نباشند. در این‌صورت، شاهد گرم شدن بیش از حد لپ‌تاپ و پایین آمدن کارایی آن خواهیم بود. در سیستم عامل مک، می‌توان از قسمت Activity Monitor، همانند Task Manager در ویندوز، میزان مصرف برنامه‌ها از منابع مختلف سخت افزاری را مشاهده کرد و از برنامه‌های غیر ضروری خارج شد.

۵- عدم بروزرسانی

آپدیت‌های مک و ویندوز، حاوی امکاناتی هستند که موجب بهبود کارایی و امنیت سیستم عامل شما می‌شوند. با بروزرسانی سیستم عامل لپ‌تاپ، می‌توان تا حدی از مشکلات کندی سرعت جلوگیری کرد.

ویندوز ۱۰ بصورت خودکار آپدیت‌ها را دانلود و نصب می‌کند. با این حال می‌توان آن را طوری تنظیم کرد که در ساعات فعالیت روزانه، بروزرسانی متوقف شده و مزاحم کارتان نشود. همچنین می‌توانید به طور دستی از قسمت Settings و سپس Windows Updates، بروزرسانی را انجام دهید.

در سیستم عامل مک، با فعال کردن بروزرسانی خودکار در قسمت System Preferences و سپس وارد شدن به App Store و تیک زدن گزینه  Automatically check for updates، سیستم عامل خود را بروزرسانی کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH