چگونه می توان با کفش‌های ورزشی موزیک پخش کرد؟

چگونه می‌توان با تحرک، الکتریسیته تولید کرد؟

ساعت ۶ صبح است و شما برای ورزش قبل از کار وقت کمی دارید. شاید اگر صاحب کفشی باشید که برای شما موسیقی پخش کند زودتر از خواب بیدار شوید! فقط کافی است با کمی تحرک، موزیک پلیرتان را شارژ کنید. شارژرهای جنبشی می‌توانند انرژی جنبشی را ذخیره کرده و به الکتریسیته تبدیل کنند. بنابراین زمان دست و پنجه نرم کردن با تمام شدن شارژ باتری، به پایان رسیده است.

واژه انرژی جنبشی، ریشه در واژه یونانی کینسز (kineses) دارد که به معنای حرکت است. شیوه تبدیل انرژی در این دستگاه‌ها همانند سدهای هیدروالکتریکی که انرژی جنبشی آب را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند، است. نمونه دیگر، توربین‌های باد هستند که انرژی جنبشی باد را به الکتریسیته تبدیل می‌کنند. دستگاه‌هایی که از انرژی جنبشی ناشی از فعالیت روزانه انسان برای شارژ وسایل الکترونیکی، استفاده می‌کنند نیز چنین سازوکاری دارند که موسوم به شارژرهای جنبشی هستند.

یک نسخه از این وسایل شخصی انرژی جنبشی، استوانه‌ای به اندازه یک موز است. در داخل این استوانه، یک فنر دارای بار مغناطیسی قرار دارد که با اعمال فشار بر روی آن، در داخل کانال استوانه‌ای به حرکت در‌ می‌آید. به این ترتیب، این وسیله مثل یک میکرو ژنراتور عمل کرده و با ایجاد جریان القایی، یک باتری داخلی را شارژ می‌کند. از شارژ باتری می‌توان برای راه‌اندازی و شارژ دیوایس‌ها مثل اسمارت‌فون و موزیک پلیر استفاده کرد. نسخه‌های دیگری نیز از این دستگاه موجود است که در اجزای داخلی کمی باهم تفاوت دارند. از جمله این تفاوت‌ها استفاده از سیم پیچ سیلیکونی و فلزی است که جریان ایجاد شده در آن به عمر بیشتر باتری کمک می‌کند.

با نصب شارژرهای جنبشی مخصوص بر روی کفش‌های ورزشی می‌توان از کاربرد آن لذت برد. برای مثال، یکی از مدل‌های قابل نصب این شارژرها را می‌توان روی کفش و نزدیک به بندهای آن قرار داد. به محض شارژ شدن توسط تحرک کاربر، می‌توان از یک کابل USB برای انتقال شارژ به دستگاه‌های دیجیتال قابل حمل مانند موزیک پلیر استفاده کرد.

برای نمونه می‌توان nPower را که از دستگاه‌های تولید انرژی شخصی (Personal Energy Generation) به شمار می‌رود، نام برد. طبق ادعای مخترع این دستگاه، یک دقیقه پیاده‌روی با nPower می‌تواند به میزان یک دقیقه آیپاد نانو را شارژ کند. با حرکات سریعتر می‌توان تا ۵ برابر شارژ بیشتری نسبت به حالت پیاده‌روی در یک دقیقه، تولید کرد. برای شارژ یک دقیقه‌ای دیوایس‌های پیچیده‌تر مانند اسمارت‌فون‌ها، باید حداقل ۱۵ دقیقه پیاده‌روی کرد. بنابراین برای شنیدن بیشتر موسیقی باید تحرک بیشتری داشته باشید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH