آیا انقلاب در باتری‌ها شروع شده است؟!

ساده نیست که بخواهیم نظرات شخصی را در مورد اسمارت‌فون کنار بگذاریم و سپس در مورد آنها صحبت کنیم. برخی یک طراحی را بر طراحی دیگر ترجیح می‌دهند، برخی هم رابط کاربری TouchWiz را بر اندروید خام ترجبح می‌دهند. برخی نیاز به یک اسمارت‌فون قوی دارند و برخی تنها می‌خواهند در تلگرام و یا وا‌تس‌اپ چت کنند. اما در یک زمینه تقریبا همه اتفاق نظر دارند: عمر باتری اسارت‌‌فون‌ها کم بوده و باید بهبود یابد. اما با پیشرفت‌های علمی و تکنولوژیکی شاید در آینده نه چندان دور این مشکل نیز به خاطره‌ها بپیوندد.

همانگونه هم که می‌دانید باتری‌های کنونی لیتیوم-یون بوده و تنها راه برای افزایش عمر آنها، افزایش حجم باتری است. به عبارت دیگر، هر چه اسمارت‌فون بزرگتر باشد، باتری بزرگتر و پرحجم‌تری دارد، اما نمایشگر بزرگتر باعث می‌شود که این بزرگی باتری، تغییر محسوسی در عمر آن نداشته باشد. البته بهینه‌سازی نرم‌افزاری ممکن است کمی عمر باتری را افزایش دهد، اما تنها تا حدودی می‌توان این کار را انجام داد.

محققان دانشگاه فلوریدای مرکزی اخیرا اکتشافی کرده‌اند که می‌تواند صنعت الکترونیک را متحول کند. این محققان سوپرخازنی ساخته‌اند که انرژی بیشتری از باتری‌های معمولی ذخیره می‌کند و می‌تواند تا ۳۰ هزار بار شارژ شود! این محققان ادعا می‌کنند که باتری که با این سوپرخازن ساخته شود، در عرضه چند ثانیه شارژ شده و تا یک هفته نیز شارژ خواهد داشت.

البته این انتهای راه نیست. این تکنولوژی هنوز کامل نشده و مدت زمانی طول می‌کشد تا تست‌های خود را پشت سر گذاشته و قابل عرضه به بازار مصرف شود. ماده‌ای که در این باتری استفاده شده، گرافین بوده که لایه‌ای بسیار باریک (به قطر یک اتم) از کربن است و بسیار آرام گرم می‌شود. گرافین یک ماده بسیار هادی بوده و این بدان معناست که زمان شارژ دوباره کاهش می‌یابد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH