ویرگول: چرا نوکیا شانسی برای موفقیت ندارد!

تا همین چندسال پیش، نوکیا عنوان بزرگ‌ترین تولیدکننده تلفن همراه در جهان را در اختیار داشت. این برند به قدری در میان کاربران محبوب بود که به نوعی معنای تلفن‌همراه با نام نوکیا درآمیخته بود. با پیدایش سیستم عامل اندروید، دنیای تلفن همراه وارد فاز جدیدی شد، اما نوکیا نتوانست خود را با دنیای جدید تطبیق دهد. پافشاری بر استفاده از ویندوزفون و سیمبین موجب شد نوکیا مسیری را طی کند که انتهای آن یک فاجعه کامل بود.

طولی نکشید که محبوبیت این برند رو به افول گذاشت و رقیبان تازه نفسی هم‌چون سامسونگ، ال‌جی، سونی و اچ‌تی‌سی صاحب قدرت شدند، این مسیر تا جایی ادامه پیدا کرد که کارخانه نوکیا که روزی یکی از بزرگ‌ترین کمپانی‌های دنیا محسوب می‌شد، برای بقا مجبور به فروش بخش‌های مختلف خود از جمله خط تولید تلفن‌همراه به کمپانی‌های دیگر شد. تصاحب بخش موبایل نوکیا توسط مایکروسافت، تیر خلاصی بود بر پیکره نیمه جان نوکیا، به موجب این قرارداد نوکیا حق تولید هیچ اسمارت‌فونی را تحت نام خود نداشت و مایکروسافت که پلتفرم شکست خورده ویندوزفون را در دست داشت، سعی در احیای دوباره این سیستم عامل گرفت که در انتها نیز به خواسته خود نرسید.

با اتمام قرارداد ۳ ساله نوکیا با مایکروسافت، زمزمه‌هایی مبنی بر حضور دوباره این برند در دنیای اسمارت‌فون‌ها به گوش می‌رسید، تا اینکه مشخص شد نوکیا، این شیر مرده قرار است حیاتی دوباره پیدا کند، حیاتی که این بار با اندروید همراه خواهد شد، موضوعی که به خوبی نشان می‌دهد نوکیا از گذشته درس‌های زیادی را گرفته است، درس‌هایی ساده اما با بهایی سنگین! در ادامه قرار است نگاهی بر مهم‌ترین موانع پیش روی نوکیا برای موفقیت دوباره داشته باشیم.

نوکیا به خاطرات پیوسته است!

شما نوکیا را با چه می‌شناسید، ۱۱۰۰، ۶۶۰۰ و یا خانواده جذاب N؟! نوکیا دیگر یک نام مرده است، نامی که پیش‌تر معنای تلفن همراه بود حالا جای خود را به اپل، سامسونگ و حتی هواوی داده است!

نوکیا حالا نامی است که به جای موبایل بودن، شکست خورده بودن را به ارمغان می‌آورد، نامی که قبلا به معنای «کیفیت» بود اما حالا تداعی کننده فیچرفون‌هایی بی‌کیفیت و بی‌فایده است! نوکیا هنوز محبوب است اما در خاطرات؛ شمار کسانی که این برند را بر سامسونگ، اپل، سونی و دیگر نام‌داران ترجیح بدهند به هیچ وجه زیاد نخواهد بود. نوکیا مهربان است، برندی کهنه کار که باید فرصتی دوباره داشته باشد اما تاوان تصمیمات اشتباه نوکیا را نباید کاربران بدهند.

به عنوان یک سینه چاک نوکیا در قدیم، کسی که موبایل برایش با نوکیا معنا یافته است، ترجیح می‌دهم این برند را در خاطراتم داشته باشم، با همان ابهت و محبوبیت، نه برندی که برای حضور یافتن در بازار در حال دست و پا زدن است. نوکیا، جایت در ذهن و قلبمان محفوظ است، لطفا خرابش نکن!

رقیبانی بیش‌تر، قدرتمندتر و کارشناس‌تر!

اگر به رقبای اصلی نوکیا در زمان اوج این کمپانی نگاهی داشته باشیم، در می‌یابیم که نوکیا در آن زمان به قدری از بقیه پیشی گرفته بود که تقریبا یکه تاز این صنعت نام داشت. مهم‌ترین رقیب این برند را می‌توانستیم موتورولا و سونی اریکسون بدانیم که تولیدات آن دو هم در مقابل نوآوری‌ها و محصولات خاص‌گونه نوکیا چندان به چشم نمی‌آمدند. اما در زمان حال نوکیا باید با کمپانی‌هایی به رقابت بپردازد که سال‌هاست با سیستم عامل اندروید کار کرده‌اند، آن را بهبود بخشیده‌اند و به خوبی از کم و کاستی‌ها و نقاط قوت این پلتفرم اطلاع دارند. نوکیا در حالی در ابتدای این راه وجود دارد که سایر سازندگان تقریبا در اکثر بخش‌ها به حد کمال رسیده‌اند. در واقع رقابت در دنیای اندروید، به قدری پیچیده و سخت خواهد بود که به نظر نمی‌رسد این شیر پیر توان رقابت با سایرین را داشته باشد. اگر بخواهیم اپل را هم به این میدان دعوت کنیم، به خوبی کوچکی و تازه‌کاری نوکیا در این صنعت را درک خواهیم کرد.

جایی برای نوکیا باقی نمانده است!

اگر نگاهی به پرچم‌داران اندروید بیندازیم، درمی‌یابیم اکثر آن‌ها در همه بخش‌ها به حد کمال رسیده‌اند. سرعت رشد فناوری به‌قدری زیاد است که شیر پیر قصه ما از پس آن بر نمی‌آید. با توجه به اخبار منتشر شده از اسمارت‌فون اندرویدی نوکیا که قرار است در آینده‌ای نزدیک از آن رونمایی شود، در می‌یابیم که این اسمارت‌فون درست همان چیزی است که قبلا دیده‌ایم، بدون هیچ ویژگی خاصی! نوکیا قدم در راهی می‌گذارد که پیش‌تر اشباع شده است، اگرچه همیشه جا برای بهتر شدن وجود دارد اما برندی که در دنیای اندروید تازه کار است و تجربه ساخت یک اسمارت‌فون اندرویدی به تمام معنا را نداشته است، شانس زیادی برای موفقیت ندارد، مگر اینکه همانند گذشته نوآور و خلاق باشد. البته رشد سایر کمپانی‌ها و پیشرفت تکنولوژی مسیر نوکیا برای رسیدن به قله آسان‌تر می‌کند اما بازهم همه چیز به انتخاب‌های این کمپانی بستگی دارد، امری که در گذشته در آن خوب نبوده است.

بازگشت نوکیا به دنیای اسمارت‌فون‌ها بدون شک اتفاق خوب و مثبتی است. بازگشتی برای کمپانی که پایه‌گذار فراگیر شدن تلفن‌های همراه بوده است. نوکیا نام بزرگی است و انتظار داریم عملکرد این کمپانی در دنیای اندروید به گونه‌ای باشد که به این نام صدمه وارد نشود. نوکیا بودن، صرفا نمی‌تواند تضمین کننده موفقیت باشد، نوکیا در دنیایی قدم می‌گذارد که باید در آن حرفی برای گفتن داشته باشد. مشکلات بالا تنها بخشی از مهم‌ترین موانع پیش روی این برند برای رسیدن به موفقیت است، در واقع سازندگان بزرگی هم‌چون اچ‌تی‌سی و سونی با اینکه سال‌هاست اسمارت‌فون اندرویدی تولید می‌کنند اما نتوانسته‌اند موفقیت چشم‌گیری را کسب کنند. موفقیت در دنیای اندروید به مجموعه گسترده‌ای از عوامل بستگی دارد که اگر نوکیا بتواند همه آن‌ها را کنار یکدیگر داشته باشد، می‌تواند موفق باشد.

نوبت شماست:

شانس نوکیا برای موفقیت و بازگشت به اوج را چقدر می‌دانید؟ به نظر شما مهم‌ترین مشکل پیش روی نوکیا برای رسیدن به موفقیت چیست؟

5 در مورد “ویرگول: چرا نوکیا شانسی برای موفقیت ندارد!”

  1. نوکیا پر قدرت بر میگرده،دلیل عدم موفقیت نوکیا سیستم عامل بود نه ویژگی های گوشی هاش،نوکیا الان از اشتباهات گذشتش درس گرفته و میدونه باید چکار بکنه،میدونه اول باید بازار رو بسنجه واسه همین میخواد با یک میان رده رو به پایین وارد بشه،وقتی مردم دستت یک لومیای نوکیا رو میبینن همشون با ذوق میگن این یک لومیاست؟
    این نشون میده که مردم حاضرن برای نوکیا هزینه کنند فقط از ویندوز ترس دارند
    شرکت هایی مثل وان پلاس و شیائومی وقتی وارد بازار اندروید شدند که اون موقع هم بازار آندروید اشباع شده بود ولی موفقیت های زیادی کسب کردن،دلیل عدم موفقیت اچ تی سی و سونی اینه که خلاقیت و نوآوری رو فراموش کردن و به کپی کاری روی آوردن،xperia xz یک کپی ناشیانه از لومیا ۷۳۰ و اچ تی سی هم که شبیه سامسونگ ها شده،نوکیا همیشه خلاقیت و نوآوری داشته و خواهد داشت
    مردم گوشیای نوکیایی که معلوم شده قیمت مناسبی هم دارند رو به شرکت های چینی ترجیع میدن البته در مورد هواوی رقابت سختی داره،رقبای اصلی نوکیا زیاد نیستند،نوکیا فقط با سامسونگ و هواوی رقابت می کنه

  2. سلام
    به نظر من هم نوکیا نیاد بهتره بزاره همون خاطراتش تو ذهن همه بمونه الان بازار موبایل تقریبا اشباع شده و فکر نمیکنم بتونه به جایی برسه
    مگه اینکه چنتا گوشی تماما عالی و بدون نقص با قیمت پایین تولید کنه در این صورت شاید به یه جاهایی برسه

  3. بنظر نمیرسه نوکیا بتونه کاری از پیش ببره هر چند که وواکنش بازار قبل پیش بینی نیست و متاسفانه تولید کننده های چینی دارن روز بروز بزرگ تر و قوی تر میشن

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH