نکاتی مهم در مورد عکاسی در سفر که شما را یک حرفه‌ای می‌کند!

اگر با خانواده خود به مسافرت رفته‌اید و قصد عکاسی در سفر را دارید تا یک آلبوم از تصاویر سفر خود تهیه کنید، یا اگر با جمعی از دوستان به سفری ماجرا‌جویانه رفته‌اید و می‌خواهید هر آنچه که در این سفر برای شما اتفاق می‌افتد را مستند کنید، چند نکته ساده وجود دارد که با رعایت و انجام آن‌ها می‌توانید عکس‌های بسیار خوب و خاطره‌انگیزی از سفر خود تهیه نمایید.

ویژگی‌های یک عکس مسافرتی خوب

سوژه یک عکس مسافرتی خوب می‌تواند یک مکان تاریخی یا یک رویداد مهم باشد، یا حتی یک بخش کوچکی از این مکان یا رویداد. مردم و حتی غذا‌ها می‌توانند سوژه‌های مناسبی برای عکاسی در مسافرت باشند. تصاویر گرفته شده در طول یک سفر نشان دهنده احساساتی است که عکاس در هر لحظه و هر مکان از سفر خود داشته است. این عکس ممکن است تاریخچه یک شهر یا سکوت محض حاکم بر یک کویر خشک باشد. همچنین ممکن است این تصویر بیانگر جزییات مختصری از محلی که شما بوده‌اید باشد یا حتی فقط شما و دوستان یا اعضای خانوده‌تان را در حال استراحت و خوش گذراندن نشان دهد.

08

عکاسی در سفر یک سبک بسیار گسترده در عکاسی است. هنگامی که عکسی می‌گیرید، ممکن است نیاز باشد که اصول و قواعد مربوط به عکاسی پرتره (عکاسی از چهره)، عکاسی مناظر، عکاسی خیابانی، عکاسی ورزشی و خیلی دیگر از مواردی از این دست را با هم ترکیب کنید. به ندرت پیش می‌آید که یک عکس به تنهایی در زمره بهترین عکس‌های مسافرتی قرار بگیرد. بهترین عکس‌های مسافرتی معمولا بخشی از یک مجموعه تصاویر مرتبط به هم هستند.

09

نکات فنی و تکنیکی

عکاسی در سفر اغلب اوقات غیر قابل پیش‌بینی است. شما در خیابانی در یک شهر در حال قدم زدن هستید و دوربین در دست‌تان است، ناگهان یک صحنه مناسب و ناب برای عکاسی می‌بینید. ترکیبی از نور مناسب و یک سوژه عالی، لحظه‌ای بی‌نظیر و خارق‌العاده را برای عکاسی فراهم آورده است. شما و البته دوربین‌تان باید برای چنین مواقعی آماده باشید.

قبل از هر چیز می‌بایست یک لنز خوب و مناسب برای دوربین خود انتخاب کنید. اگرچه یک لنز تِله (telephoto lens) برای عکاسی ورزشی و چهره بسیار عالی و کارآمد است، ولی برای عکاسی در سفر کاربردی نیست. شما به لنزی نیاز دارید که عریض‌تر باشد. فاصله کانونی مرسوم برای این سبک از عکاسی در دوربین‌های فول فریم، 35 میلی‌متر است (فول فریم اصطلاحی برای حسگر تصویری دوربین است که اندازه آن همان 35 میلی‌متر است). البته لازم به ذکر است که حتی اگر این عدد هر مقداری بین 16mm تا 50mm باشد، برای این سبک از عکاسی مناسب خواهد بود. خوشبختانه لنزی که در اکثر دوربین‌ها استفاده می‌شود، این محدوده را به خوبی پوشش می‌دهد. اسمارت‌فون‌ها نیز از لنز‌هایی با فاصله کانونی برابر با 35mm استفاده می‌کنند. بنابراین دیگر هیچ بهانه‌ای برای اینکه نتوانید یک عکس خوب بگیرید وجود ندارد!

lens

قدم بعدی انجام تنظیمات دوربین است. در خصوص تنظیم دیافراگم، بهترین حالت قرار دادن دیافراگم در همان حالت قابل اعتماد همیشگی است. آرتور فلیگ (Arthur Fellig) با نام مستعار Weegee که یکی از معروف‌ترین عکاس‌های دنیا است، راز گرفتن یک عکس خوب در خیابان را حضور در آن خیابان و تنظیم دیافراگم روی f/8 می‌داند. به عبارت دیگر اگر دیافراگم دوربین شما روی f/8 تنظیم شده است، تمام کاری که باید انجام دهید این است که در یک موقعیت مناسب قرار بگیرید و دکمه شاتر دوربین را فشار دهید. مطمین باشید که عکس خیلی خوبی گرفته‌اید. پس با تنظیم دیافراگم، با خیال آسوده فقط به دنبال سوژه‌های مناسب باشید تا بهترین عکس‌ها را در سفر خود بگیرید.

با این فرض که دیافراگم را روی f/8 قرار داده‌اید، ویژگی فوکوس خودکار را فعال کرده و ISO را روی 400 تنظیم کنید (ISO 400 باعث می‌شود که در نور روز، سرعت شاتر دوربین شما به اندازه کافی برای گرفتن یک عکس خوب تنظیم شود).

اگر قصد دارید در هنگام شب یا در نور کم عکاسی کنید، می‌بایست تنظیمات گفته شده را کمی تغییر دهید. مقاله “نکات و ترفند‌های کلیدی برای عکاسی در شب” را مطالعه کنید. این مقاله به شما کمک می‌کند که بتوانید در شب و محیط‌هایی با نور کم بهترین عکس‌ها را بگیرید. البته توجه داشته باشید که عکاسی در شب نیاز به تمرین و کسب تجربه بسیار دارد.

05

چند نکته و ترفند دیگر

دو حالت اصلی در خصوص عکاسی در سفر وجود دارد: اول اینکه محیط اطراف خود را بررسی می‌کنید و موقعیت‌های مختلف را برای عکاسی می‌آزمایید و عکس‌های زیادی می‌گیرید. حالت دوم این است که یک یا چند سوژه خاص در ذهن خود دارید و به قصد عکاسی از آن‌ها پای به خیابان می‌گذارید. هیچ یک از این دو حالت نسبت به دیگری برتری ندارد و شما می‌بایست هر دو آن‌ها را امتحان کنید.

همچنین با استفاده از اپلیکیشن‌هایی مانند Flickr، Google Maps و Instagram می‌توانید محل‌هایی که ممکن است سوژه‌های مناسب و خوبی برای عکاسی داشته باشند را بیابید. فقط مراقب باشید که عکس‌های تکراری نگیرید، عکس‌هایی که تقریبا همه گرفته‌اند! اگر می‌خواهید عکسی که می‌گیرید در بین سایر عکس‌ها برجسته و متمایز باشد، باید سبک و شیوه منحصر به فرد خود را در عکاسی داشته باشید.

اگر در حال قدم زدن در شهر و بررسی محیط اطراف برای یافتن یک سوژه مناسب برای عکاسی هستید (حالت اول)، بهترین راه برای گرفتن یک عکس مسافرتی خوب این است که یک موقعیت و مکان مناسب را پیدا کنید، سپس همان جا منتظر بمانید تا یک اتفاق جالب بیفتد و یک سوژه مناسب برای عکاسی در اختیار شما قرار بگیرد. ممکن است شخصی در حال عبور از آن محل و در حال انجام یک کار جالب باشد. یا یک سگ از مقابل شما رد شود. اگر در یک مکان و موقعیت خوب قرار داشته باشید، هر اتفاقی که بیفتد، می‌تواند به یک سوژه عالی برای عکاسی تبدیل شود.

02

همانطور که گفته شد، یک عکس به تنهایی به ندرت در بین عکس‌های مسافرتی خوب جای خواهد گرفت. سعی نکنید که فقط یک عکس کامل و عالی بگیرید، در عوض فرصت را غنیمت شمرده و عکس‌های زیادی از یک سوژه و سوژه‌های مرتبط با آن بگیرید. قرار دادن این تصاویر در کنار هم روح و جان تازه‌ای به آنچه که عکاسی کرده‌اید خواهد بخشید.

03

جمله معروف Weegee را به خاطر دارید؟ “تنظیم دیافراگم روی f/8 و حضور در مکان برای عکاسی”. هر چند که این جمله را می‌توان به عنوان یک قانون و اصل برای عکاسی در نظر گرفت، ولی بعضی وقت‌ها هم لازم است که این قانون را بشکنید و دوربین را به نحو دیگری تنظیم کنید. اگر به سرعت شاتر بیشتر یا عمق میدان بیشتری برای یک عکس پورتره نیاز دارید، دریچه دیافراگم را گشاد‌تر کرده و آن را روی f/3.5 یا f/1.8 قرار دهید. اگر باز هم عمق میدان بیشتری نیاز دارید، آن را روی f/16 تنظیم کنید. به این نکته توجه داشته باشید که عکاسان مسافرتی حرفه‌ای قادر هستند خود را با هر شرایطی وفق دهند.

01

یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌ها در عکاسی مسافرتی وزن است. حمل کردن یک دوربین سنگین، چهار عدد لنز و یک سه‌پایه برای ساعت‌ها واقعا کار سختی است. اگر همه تجهیزات دوربین شما در کوله یا ساکی که به ‌همراه دارید جای نمی‌گیرند، در هنگام پرواز و قرار دادن آن‌ها در قسمت بار هواپیما، ممکن است آسیب جدی ببینند. سعی کنید تا حد ممکن سبک سفر کنید. نهایتا دو عدد لنز به همراه خود ببرید. به عنوان مثال لنز Canon 17-40 f/4L لنزی است که تقریبا برای عکاسی در تمام شرایط قابل استفاده است. به جرات می‌توان گفت که یک بار استفاده از این لنز، باعث می‌شود تا همواره از آن استفاده کنید و شاید هیچ‌گاه آن را از دوربین خود جدا نکنید. همچنین از لنز Canon 85mm f/1.8 می‌توانید برای عکاسی ورزشی و پورتره استفاده کنید. مطمینا عکاسی در سفر در شرایطی که مجبور نباشید دایما لنز دوربین خود را تعویض نمایید بسیار ساده‌تر و لذت بخش‌تر خواهد بود.

stuff

رابرت کاپا یک عکاس جنگ اهل مجارستان است. وی به همراه اولین موج نیرو‌های نظامی وارد ساحل اوماها شد. جمله معروف او در مورد اسن است که “اگر عکسی که گرفته‌اید به اندازه کافی خوب و دل‌چسب نیست، حتما به اندازه کافی به سوژه نزدیک نبوده‌اید.” هنگامی که در حال عکاسی مسافرتی هستید، باید تا جایی که می‌توانید عکس خود را از فاصله نزدیک بگیرید. در یک جا ایستادن و عکس گرفتن از راه دور گزینه مناسبی نخواهد بود و عکس جالبی نخواهید داشت. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم از لنز‌های عریض (Wide) استفاده کنید، این لنز‌ها به شما اجازه می‌دهند که واقعا به سوژه نزدیک شوید.

Landscape

عکاسی در سفر فقط مختص مسافرت‌های دور و طولانی مدت نیست. حتی گذراندن یک صبح تا بعدازظهر در کنار ساحل به همراه اعضای خانواده یا دوستان می‌تواند بهانه خوبی برای گرفتن عکس‌های مسافرتی خارق‌العاده‌ای باشد. در هر شرایط و موقعیتی که هستید، کلید عکاسی خوب یک چیز است: جزیی از محیط پیرامون خود شوید و برای هر شرایطی آماده باشید.

5 در مورد “نکاتی مهم در مورد عکاسی در سفر که شما را یک حرفه‌ای می‌کند!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH