عکاس در اعماق! (بررسی گوشی سونی اکسپریا ZR)

xperia-zr-cover

سونی سال ۲۰۱۳ میلادی را به قدری قدرتمند آغاز کرده است، که نمی‌توان هیچ خرده‌ای بر تعداد محصولات تولیدی آن گرفت. در واقع سبد خرید این کمپانی با معرفی اکسپریا زد اولترا که یک فبلت است، به نوعی تکمیل شد، اگرچه هر چقدر که رده به اصطلاح High End این سازنده در حال تکامل است، سری میانی و به خصوص پایین‌تر یعنی ارزان قیمت‌ها، تقریبا به بوته فراموشی سپرده شده و سونی تمرکزش را بیشتر بر روی اغنیا گذاشته است!

از دیگر شاخصه‌های این سازنده ژاپنی، می‌توان تمرکز بر ساخت مدل‌های ضد آب را نیز عنوان کرد، جایی که این اصرار حتی سبب شد برخی از کمپانی‌های دیگر نیز قلقلک داده شده و تصمیم به تولید نسخه‌های ویژه بگیرند. گلکسی اس ۴ اکتیو را می‌توان نمونه‌ای از این اثر گذاری دانست، جایی که سامسونگ به طور معمول در رده High End خود از این ناپرهیزی‌ها نمی‌کرد و شاید دوست‌داران این گوشی، باید تولید آن را بیشتر از هر چیزی مرهون سونی باشند!
بهتر است از بحث سونی دور نشویم و به سراغ یکی از آخرین محصولات تولیدی این شرکت برویم. محصولی که بیشترین تمرکز تبلیغاتی آن، بر روی پوسترهای زیر آبی بوده است! شاید فکر می‌کنید قابلیت ضد آب بودن سبب اتخاذ چنین تصمیمی شده است، اما باید بگوییم خیر! «قابلیت عکاسی در زیر آب» دلیل اصلی این امر است، جایی که Xperia ZR با استفاده از کلید اختصاصی شاتر، باعث می‌شود شما این بار در زیر آب هم قادر به گرفتن عکس باشید. امری که تا پیش از این در مدل‌های مشهوری چون اکسپریا زد و اکسپریا وی محقق نشده بود. پس با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا ببینیم این غواصِ عکاس، چه نمایشی را برای شما در نظر گرفته است.

zr-in-hand

من یک اکسپریا هستم!

مطمئن باشید اگر ZR را در فاصله یک کیلومتری شما قرار بدهند و سپس با یک دوربین بگویند آن را نگاه کن و بگو چیست، ۹۰ درصد افراد می‌گویند: این یک سونی‌ست! طراحی گوشی‌های جدید سونی به قدری به یکدیگر نزدیک شده است که شاید بتوان آن را کمی تکراری دانست، به خصوص برای کسانی که تا پیش از این از مدل‌های جدید همین کمپانی استفاده کرده‌اند. طراحی موسوم به Omni Balance که در اکثر پرچمدارن جدید این کمپانی به وضوح دیده می‌شود. از آنجایی هم که من با گوشی‌های زیادی از سونی کار کرده‌ام، ZR جذابیت خاصی برایم نداشت! فقط کمی که در ظاهر گوشی دقیق شدم، تعجبم بر انگیخته شد چرا که ZR یک گوشی ضد آب است و انتظار دیدن چهره‌ای مستحکم و غیر قابل نفوذ همچون اکسپریا زد را از آن داشتم. اما در کمال تعحب دیدم نه تنها درب پشتی به راحتی باز می‌شود، بلکه منافذ دور درب کاملا عیان بوده و آب که سهله، از کنارش سیل هم عبور می‌کند!

hole

پس بایستی سونی محکم کاری را در زیر این درب انجام داشته باشد، جایی که باتری با پوششی لاستیکی از کناره‌ها محافظت شده و محفظه ورودی سیم کارت هم به خوبی مراقبت می‌شود. اما در کل آن حس اطمینان بخشی که درباره اکسپریا زد داشتم، در مورد زد آر حس نمی‌کردم.

zr-sim-card

battery

کلید دوست داشتنی پاور همچون اکثر نمونه‌های جدید اکسپریا در سمت راست دیده می‌شود، پایین‌تر از آن دکمه یکپارچه صدا و در زیر این قسمت، کلید اختصاصی شاتر دوربین که یکی از تفاوت‌های اصلی زد آر است قابل مشاهده خواهد بود.

Xperia-zr-beside

همچنین یک نوار باریک ال‌ای‌دی در قسمت پایین گوشی، شما را از وقایع روز با خبر می‌کند و حتی با عوض شدن تصاویر، رنگ آن نیز تغییر نموده تا شما کمی تفاوت را احساس کنید. اگرچه زیبایی نوار اکسپریا اس‌پی و یا حتی اکسپریا اس را ندارد.

پورت‌های اتصال به کامپیوتر (شارژ) و هدفون نیز توسط روکش‌هایی محافظت می‌شوند و نکته جالب، ظاهر کاملا متفاوت این درپوش‌هاست.

usb-cover 3.5-mm

یکی از نکاتی که کمی ممکن است در ذوق بزند، ضخامت گوشی است. جایی که عدد 10.5 میلی‌متر به مذاق خیلی‌ها خوش نمی‌آید، آن هم در زمانی که سونی در مدل‌هایی چون اکسپریا زد کمتر از ۸ و در Z Ultra کمتر از ۷ میلی‌متر را تجربه کرده و عملا نشان داده می‌تواند، اما چون پشت هر فعل توانستنی یک خواستن است، نتیجه می‌گیریم که در اینجا سونی نخواسته که باریک‌تر باشد. وزن ۱۳۸ گرمی هم برای چنین ابعادی چندان رژیمی نیست! آن هم در شرایطی که بخش اعظم گوشی را پلاستیک تشکیل داده است.

در کل باید به این نکته اشاره کنم با آنکه طراحی اکسپریا ZR در ادامه و به نوعی مشابه با سایر اکسپریاهای سونی است، اما به شکلی نیست که بتوان به آن لقب زیبای خفته را اعطا کرد! بلکه فقط بایستی گفت: این یک اکسپریاست!

از زاویه مرا نبین!

واقعیت این است قبل از اینکه بخواهم نمایشگر گوشی را از نزدیک بررسی کنم، از یک چیزی تا حد زیاد مطمئن بودم و آن، مشکل (و شاید هم علاقه سونی!) در تولید نمایشگرهایی با زاویه دید ضعیف بود. نمایشگر 4.55 اینچی القاب زیادی را با خود به یدک می‌کشد که مشهورترین آن، نسخه دوم از موتور براویای سونی است، اما اگر بخواهیم کمی منطقی باشیم و اسیر این عناوین نشویم، باید به سونی این خرده را گرفت که از یک سازنده با این همه اعتبار، آن هم در بخش‌هایی چون ساخت نمایشگر و تلویزیون، ادامه این روند چندان مطلوب نیست.

البته میزان بازتابش نمایشگر در حد مناسبی قرار دارد و این امر به کار کردن با گوشی در محیط‌های پر نور کمک می‌کند. نمایشگر همچنین با یک لایه از محافظ شیشه ضد خش پوشانده شده و به همین خاطر مقاومت خوبی در برابر ضربه دارد.

برای آنکه کیفیت این نمایشگر را بتوانید بهتر متوجه شوید، دست گوشی را گرفتیم و آن را در کنار یکی از مدل‌های جدید هواوی به نام اسند P6 گذاشتیم که یک نمایشگر 4.7 اینچی با وضوح اچ‌دی دارد. در تصویر آخر هم از یک مهمان افتخاری به نام گلکسی اس ۴ دعوت به عمل آوردیم تا جمع خوبان دیگر تکمیل شود! حال خودتان قضاوت کنید، کدام یک بهترین (و یا بدترین) است؟! (تصویر سمت راست، چهره غواص ماست)

dis1 dis2 dis3 dis4 dis5

باز هم چهار!

اکسپریا ZR را می‌توان سومین گوشی چهار هسته‌ای سونی قلمداد کرد که وارد بازار شده و به نظر می‌رسد این کمپانی، دسته Z را مختص به چهار هسته‌ای‌ها در نظر گرفته و درست از همان چیپست مورد استفاده در اکسپریا زد و چهار هسته کریت با واحد گرافیکی Adreno 320 در گوشی بهره گرفته شده است. عملکرد محصول جدید سونی کاملا روان است و هیچ لگی مشاهده نمی‌شود. وجود ۲ گیگابایت رم نیز نشان از روزهای روشنی در این بخش از ماجرا دارد. به همین منظور تصمیم گرفتیم تا عملکرد گوشی را کمی از نزدیک‌تر به نظاره بنشینیم و به همین خاطر آن را وارد آزمون‌های اختصاصی خود کردیم.

در مرحله نخست به سراغ بنچمارک پی رفتیم، کسب عدد ۲۷۱ میلی‌ثانیه برای محاسبه این عدد، لبخند رضایت را بر لبان ما نشاند تا با امیدواری سایر مراحل زور آزمایی را دنبال کنیم!

آزمون بعدی مربوط به Quadrant Profesional بود و برای آنکه اکسپریا ZR را کمی بترسانیم تا مجبور شود بهترین عملکرد خودش را نشان دهد، نتایج آزمون‌های گلکسی اس ۴ و اچ‌تی‌سی وان را نشانش دادیم، اما در آخر با این دو گوشی مقایسه‌اش نکردیم تا اعتماد به نفسش را از دست ندهد! در ادامه نتایج این بنچمارک‌ها را مشاهده می‌کنید.

CPU memory io GR

عملکرد واحد گرافیکی همان گونه که حدس می‌زدیم عالی بود. کسب سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه در آزمون NenaMark 2 که به نوعی بالاترین امتیاز آن است، نشان از قدرت بی چون و چرای Adreno 320 داشت.

در مرحله آخر هم به سراغ اسمارت بنچ آمدیم که نتیجه این آزمون را می‌توانید در نمودار زیر مشاهده کنید.

smartbench

قلپ قلپ!

تیتر این بخش را بخاطر صدایی که اکسپریا زد آر در زیر آب ضبط می‌کرد برای آن انتخاب کردیم! دوربین را می‌توان به نوعی متفاوت‌ترین و شاید هم بارزترین قسمت در این محصول جدید سونی قلمداد کرد، جایی که قرار است کلید اختصاصی شاتر، کلی خاطره زیر آبی را برای ما فراهم بیاورد. به همین خاطر لباس شنای خودمان را به تن کردیم و دل را به دریا زدیم تا ببینیم که لنز 13.1 مگاپیکسلی در زیر آب چه می‌کند! البته از آنجایی که می‌خواستیم این عملکرد برای همگان قابل مشاهده باشد، یک فیلم ساده نیز از عکاسی آن در زیر آب گرفتیم، جایی که بازیگران تنها شامل گوشی، ظرف آب و سوژه‌های عکاسی می‌شدند. در ادامه می‌توانید عملکرد گوشی را در زیر آب و از طریق این ویدئو مشاهده کنید.

نا امید شدید؟ آیا لباس شنای خود را آتش زدید و تصمیم گرفتید که هیچ‌وقت به عکاسی در زیر آب فکر نکنید؟! واقعیت این است که خود ما هم از این عملکرد دوربین عکاسی کمی آزرده شدیم (چه حساس!). این فیلم هم تنها آزمون ما برای زیر آبی رفتن گوشی نبود و در ادامه، تصویر دیگری هم از این عملکرد در آبی که عمق بیشتری هم دارد را مشاهده می‌کنید. البته عملکرد دوربین در نور روز و یا روشنایی کافی قابل قبول است اما هر چه که از میزان روشنایی کاسته می‌شود، به همان میزان از درخشندگی عملکرد دوربین نیز کاسته شده و نویزها به عکس شما هجوم می‌آورند! تصاویر زیر، نشان دهنده هنر اکسپریا زد آر هستند که سبب شد تصمیم بگیریم دوربین دیجیتال خودمان را همیشه به همراه داشته باشیم! (آخرین تصویر، یک زیر آبی دیگر از گوشی است)

pic1 pic3 pic5 pic4 pic6 pic2

در بخش فیلم‌برداری، شاهد یک عملکرد مناسب در نور کافی، یک عملکرد متوسط در نور کم و یک عملکرد ضعیف در هنگام زیر آبی رفتن هستیم! در اینجا علاوه بر مشکل فوکوس، یک ایراد دیگر هم مشاهده می‌شود و آن ضبط صداست. البته در حالت عادی این موضوع به کمک میکروفن دوم و جداگانه خیلی خوب و با کیفیت ضبط می‌شود اما امان از زمانی که قصد کنید با گوشی یک شیرجه‌ای هم در آب بزنید. صدا، همان قلپ قلپ است و البته انتظار دیگری هم نباید داشت، اما وقتی گوشی را از آب خارج می‌کنید، تا لحظاتی زد آر درست مانند کسی که درون گوشش آب رفته باشد، صداها را کمی مبهم می‌شنود، مگر آنکه آب را از درون گوشش خارج کنیم.

2nd-mic

البته به هیچ عنوان به درب پشتی دست نزنید زیرا آب به آن قسمت نفوذ کرده و در صورت کمی بی‌احتیاطی، می‌تواند از حفاظ لاستیکی دور باتری نیز رد شده و به اتصالات دستگاه برسد و در آن زمان، خون گوشی دیگر پای خودتان است!

zr-camera

من را نبین!

انقدر درباره رابط کاربری سونی در گوشی‌هایش در چند وقت اخیر غر زدیم! که دیگر تصمیم گرفتیم چیزی نگوییم، اما همین حد بس که بدانید این رابط کاربری در مقابل رقبای مطرحی چون تاچ ویز سامسونگ و سنس اچ‌تی‌سی هیچ حرفی برای گفتن ندارد و اینکه چه زمانی سونی تصمیم بگیرد تا تغییرات بنیادین در اینترفیس گوشی‌هایش ایجاد کنید، فکر نمی‌کنم حتی خود مدیر عامل این شرکت نیز بداند!

استفاده از نسخه 4.1 اندروید آن هم در زمانی که آپدیت 4.2 خیلی سریع برای اکسپریا زد عرضه شد، توجیهی نمی‌تواند داشته باشد! سونی اطلاعیه خاصی هم درباره زمان عرضه آپدیت برای این گوشی ارایه نکرده است تا در این بخش ZR در کما بماند! اگرچه پیش‌بینی می‌شود که این نسخه خیلی زود برای آن عرضه شود.

اگر بخواهید با ZR به تماشای فیلم بنشینید، خیالی آسوده خواهید داشت. قدرت سخت‌افزاری سبب روان پخش شدن حتی نمونه‌های فول اچ‌دی می‌شود و تک اسپیکر گوشی با آنکه قدرت چندان بالایی ندارد، اما حداقل در مقایسه با اکسپریا زد صدای مطلوب‌تری را تولید می‌کند.

movie

پر استقامت

خوشبختانه سونی تصمیم گرفته که در محصولات جدیدش، از باتری‌های پر توان‌تری استفاده کند و در ZR این امر به خوبی محقق شده است. یک باتری 2300 میلی‌آمپری با توجه به نمایشگر 4.55 اینچی با وضوح اچ‌دی، خبری خوش برای افرادی است که از دست تمام شدن باتری خود همیشه شاکی هستند! این میزان توان باتری در مدلی چون اکسپریا TX برابر با ۱۷۵۰ میلی‌آمپر است که مشخصات ظاهری بسیار مشابهی دارد (در ابعاد و وضوح نمایشگر). در طول مدتی که گوشی را استفاده می‌کردم، استقامت آن را بسیار خوب دیدم و با توجه به فعال بودن Stamina Mode اختصاصی گوشی، زیاد سراغ شارژر نمی‌رفتم!

بخرم؟!

واقعیت این است که ZR حتی به اندازه ۱۰ درصد توجهی که به پرچمداری چون اکسپریا زد شد، به آن صورت نگرفت و اگر دیدید که به این خاطر خودکشی کرده است، خیلی تعجب نکنید! حتی علیرغم قدرت بیشتر نسبت به مدلی چون اکسپریا اس‌پی، این مدل نتوانسته تا به امروز در رده محبوبیت آن بایستد. برای این امر دلایل مختلفی وجود دارد. اولین و مهم‌ترین، قیمت ZR است که نزدیک به اکسپریا Z بوده و همین امر سبب می‌شود که تقریبا هیچ توجیهی در خریدش وجود نداشته باشد! البته می‌شود حدس زد که قیمت این گوشی به زودی کاهش خواهد یافت؛ ZR را باید به نوعی جایگزین اکسپریا وی در نظر گرفت که با افت قیمتی، سونی می‌تواند به محبوبیت تدریجی آن امید داشته باشد، اگرچه این غواص نه چندان جذاب، خیلی خوب زیر آبی نمی‌رود، اما قدرت و استقامت خوبی دارد.

zr-up

لبخند

Big Smile ضد آب و استفاده از استاندارد IP58
Big Smile عملکرد عالی سخت‌افزاری
Big Smile کلید اختصاصی شاتر
Big Smile باتری پر توان

اشک

Unhappy ضعف نمایشگر در نگاه از زاویه‌ها
Unhappy عدم فوکوس صحیح در زیر آب
Unhappy ظاهر نه چندان جذاب
Unhappy قیمت بالا

[box type=”info”]مشخصات

ابعاد: 131.3×67.3×10.5 میلی‌متر

وزن: 138 گرم

نمایشگر: 4.55 اینچ لمسی با وضوح تصویر 720×1280 پیکسل

سیستم عامل: اندروید نسخه 4.1

پردازنده: Quad-core 1.5 GHz Krait

دوربین: 13 مگاپیکسل با فلاش LED، فیلم‌برداری HD Full با سرعت 30 فریم بر ثانیه

شبکه بی‌سیم: Wi-Fi 802.11 b/g/n

باتری: 2300 میلی‌آمپر [/box]

99 در مورد “عکاس در اعماق! (بررسی گوشی سونی اکسپریا ZR)”

  1. بعد از دو سال واشر های درپوش گوشیم (zr) خراب شده هیچ جا هم درستش نمیکنن و بعضی اوقات که میره زیر آب جلوی دوربینش رو بخار میگیره…

  2. این گوشی رو 1سالی میشه دارم عالللللللیههه
    اندریدش 5.1 کردم عالیه خیلی بهتر شده حتما ارتقاش بدین .
    بدشم این چیزایی که نوشتین ظلمه ناموسا گوشیه نامبر1کیع.

  3. من خودم سونیzrدارم ازش خیلی راضیم مقاومت خیلی بالایی هم داره. وبه همه توصیه میکنم اگر قصد داشتن بخرنش اصلاً صرف نظر نکنن متیونین امتحان. کنید. همه ی گوشی ها عیب دارند

  4. این گوشی عالیه هیچ مشکلی نداره خیلی گوشی ریلکسیه من ازش راضیم عکاسی هم خوبه من زیر اب ازش فیلم گرفتم بزودی براتون میفرستم

    1. zr
      من اس3 نئو گرفتم بد نیست ولی ساپرت نداره
      رسمیش که اصلا بحثش نیست غیر رسمیشم چنگی به دل نمیزنه

  5. به نظرمن خیلی از این گوشی بعد گفتین من دارم عالیه این مطلب قبول ندارم فکر کنم کسی که این مطلب نوشته ضد سونی

  6. سلام ببخشید من بین این گوشی ها موندم لطفا میشه سریع راهنمایی کنین سونی zr هواوی جی 615 و سامسونگ گلکسی اس 3 neo کدومشون از لحاظ بازی و نرم افزار روان باشه و کیفیت صفحه از دید مستقیم عالی باشه از زاویه های دیگر برام مهم نیست بودجهمم 800 هزاره ممنون

  7. معلومه این آقا از سونی کینه داره با این حرفای مزخرفش . من دارمش فوق العاده راضیم ازش از اس 3 و اس4 بهتره شک نکنید من خودم موبایل فروشم

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH