پایاپای تا دقیقه 50! (مقایسه لومیا 1020 با بلک‌بری Z10 از گروه B)

1020
امروز هم با یکی‌ دیگر از مسابقات مرحله گروهی در خدمت شما هستیم و مفتخریم رقابتی هیجان‌انگیز از گروه B رقابت‌ها را برای شما به نمایش درآوریم. گوشی‌های امروز را معرفی می‌کنم: نوکیا لومیا 1020 و بلک‌بریZ10، دو تا از بهترین پرچم‌داران حال حاضر در این دوره از رقابت‌ها. لومیا 1020 که به عنوان آخرین محصول و دست پرورده نوکیا محسوب می‌شود و این شرکت به شدت بر روی توانایی‌ها و قدرت آن حساب باز کرده و در آن سوی میدان هم آخرین پرچمدار شرکت خاص بلک‌بری با نام Z10 که آن هم با دستی پر، پا به این دوره از رقابت‌ها گذاشته است. نکته حایز اهمیت این مسابقه تفاوت در سیستم‌ عامل‌‌های این دو گوشی است و به نوعی می‌توانیم رقابت دو شرکت مایکروسافت و بلک‌بری (سیستم عامل) را هم شاهد باشیم. پس همان‌طور که از ابتدا انتظار می‌رفت امروز شاهد یک مسابقه نود دقیقه‌ای تمام عیار خواهیم بود. بی‌درنگ به میدان مسابقه می‌رویم تا ببینیم کدام گوشی در انتها سربلند از میدان بیرون می‌آید.

10 دقیقه ابتدایی: طراحی
همان‌طور که پیش از شروع مسابقه هم اشاره کردیم، دو شرکت با رویکردها و تاکتیک‌هایی کاملا متفاوت پا به این دوره از مسابقات گذاشته‌اند و این موضوع را می‌توان در همین ده دقیقه ابتدایی مسابقه به راحتی تشخیص داد. در مبحث طراحی هر کدام از شرکت‌ها زبان طراحی خود را به کار بسته‌اند تا بهترین نتیجه ممکن را کسب کنند. لومیا 1020 با شباهت بسیار به اسطوره قبلی نوکیا یعنی 920 دارای فرمی مستطیلی شکل با گوشه‌هایی تیز و پشتی برآمده به دلیل دوربین فوق‌العاده قوی است. بر روی صفحه سه دکمه معروف گوشی‌های ویندوزفون و دوربین دوم قرار دارند. در کنار گوشی هم دکمه پاور، کنترل صدا و کلید مخصوص به عکاسی را می‌بینیم. در کل طراحی این پرچمدار نوکیا تغییر زیادی نسبت به نسل قبلی به خود ندیده ولی هنوز هم طراحی‌های نوکیا جزو محبوب‌ترین‌ها محسوب می‌شود.

ااا

در سمت مقابل بلک‌بری با طراحی کاملا جدید وارد میدان شده و به همین خاطر توانسته نظر خیلی‌ها را به خود جلب کند. بر روی صفحه چیزی جز دوربین دوم به چشم نمی‌خورد چرا که دکمه‌ها مانند اندروید بر روی صفحه قرار دارند. بالا و پایین گوشی با فرمی زیبا از صفحه جدا شدند و شکل جذابی به آن بخشیده‌اند. در طرفین گوشی دکمه‌های کنترل صدا و در قسمت فوقانی هم کلید پاور را می‌بینیم. پشت گوشی دوربین اصلی و علامت تجاری معروف بلک‌بری خودنمایی می‌کنند. هردو مدل از طراحی‌های قوی برخوردارند و می‌توانند سلایق مختلف را مجذوب خود سازند.

7

دقیقه 10 تا 20: وزن و کیفیت ساخت
در این قسمت از مسابقه همه تماشاگران منتظر هستند تا ببینند کدام گوشی در کیفیت مواد بکار رفته و البته وزن می‌تواند از رقیب جلو بیفتد. لومیای مسابقه ما دارای بدنه‌ای از جنس ماده‌ای مخصوص به نام پلی‌کربنات است که از نظر استحکام بسیار قوی بوده و به همین خاطر گوشی‌های نوکیا همیشه به عنوان جان‌سخت شناخته می‌شوند. کیفیت ساخت گوشی هم جزو بهترین‌ها محسوب می‌شود و این مدل را می‌توان در سه رنگ سفید، مشکی و زرد مشاهده کرد. از نظر وزن هم این گوشی دارای وزنی معادل 158 گرم است که با توجه به ابعاد بزرگ، رقمی نسبتا مناسب به نظر می‌رسد.

NokiaLumia1020_05

در مقابل Z10 هم از کیفیت ساخت مطلوبی بهره می‌برد و مواد بکار رفته در ساخت آن از جنس پلاستیک است، البته از نوع مرغوب! پلاستیک بکار رفته در این گوشی اهل کانادا هم از نوع طرح‌دار است. وزن گوشی 137 گرم است که حدود 20 گرم از رقیب سبک‌تر است. در مجموع در این بخش از مسابقه هم هردو رقیب پا به پای هم پیش آمدند تا همچنان ما و همه بینندگان با هیجان این مسابقه را دنبال کنیم.

gsmarena_003

دقیقه 20 تا 30: نمایشگر
مسابقه را ادامه می‌دهیم تا برسیم به دقیقه 20. از این لحظه تا دقیقه 30 هر گوشی توانایی‌های نمایشگر خود را در میدان به نمایش می‌گذارد. پرچمدار جدید نوکیا دارای صفحه‌نمایش 4.5 اینچی از جنس AMOLED با کیفیت HD و دارای 332 پیکسل در هر اینچ است که کیفیتی بسیار خوب محسوب می‌شود، این صفحه‌ نمایش با خود تکنولوژی‌های فراوانی از جمله Pure Motion HD ،Clear Black ،Super Sensitive Touch ( تاچ فوق حساس با عملکرد تاچ صفحه حتی با استفاده از دستکش) را یدک می‌کشد و البته جنس شیشه این نمایشگر هم Gorilla Glass 3 است. از نظر کیفیت هم این صفحه نمایش مانند همه آمولدهای دیگر دارای کیفیت و کنتراست تصویر فوق‌العاده است. رنگ‌ها گرم و پررنگ هستند و زاویه دید هم عالی است. نوکیا ویژگی جالبی هم برای تنظیم پررنگی و اشباع رنگ‌ها در نظر گرفته تا دیگر جای هیچ گله‌ای درباره صفحه‌نمایش این محصول باقی نماند. خب، نوکیا در این بخش با دست پر به میدان آمده و باید ببینیم در آن سوی میدان Z10 با چه تاکتیکی عمل خواهد کرد. Z10 دارای صفحه نمایش 4.2 اینچی از نوع TFT-LCD و با کیفیت HD و تعداد پیکسل‌های 355 در اینچ است. بلک‌بری هم در این بخش به خوبی عمل کرده و صفحه نمایش Z10 از کیفیت و کنتراست بالایی برخوردار است که لذت کار با یک گوشی با کیفیت را برایتان به ارمغان خواهد آورد. جالب اینجاست که با توجه به نوع پنل به کار رفته در این گوشی، اصلا کیفیت تصویر در زوایا کاهش نمی‌یابد و این نشان از کیفیت این صفحه نمایش دارد. یک نکته جالب و البته عجیب درباره صفحه‌نمایش این گوشی این است که کاربر نمی‌تواند تنظیم خودکار نور صفحه نمایش را غیرفعال کند و نور صفحه همیشه بصورت خودکار تنظیم می‌شود. احتمالا تا الان همه خوانندگان تصمیم خود را درباره برنده این بخش گرفته اند، هرچند به نظر کمی مشکل باشد زیرا با مشاهده نمودار زیر که متناسب با نسبت کنتراست صفحه‌ نمایش این دو گوشی طراحی شده است، متوجه می‌شوید که این دو چه رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند!

Screenshot (58)

دقیقه 30 تا 40: رابط‌کاربری
در این قسمت از مسابقه می‌خواهیم به بررسی رابط‌ کاربری و در حقیقت دو سیستم عامل به کار رفته در این گوشی بپردازیم. دو سیستم عاملی که شاید در مقایسه با اندروید و iOS هنوز خیلی جای پای خود را سفت نکرده‌اند ولی به هرحال هر کدام ویژگی‌های منحصربه فرد خود را دارند که به آن خواهیم پرداخت. نوکیا که مدتی است از سیستم عامل ویندوزفون در گوشی‌های خود استفاده می‌کند، سعی کرده تا تمرکز زیادی بر روی ویژگی‌های این سیستم‌عامل نوپا (البته در گوشی) به خرج دهد تا بتواند پا به پای رقیبان سرسخت خود پیش بیاید که البته هنوز از کمبودهایی اساسی رنج می‌برد. لومیا 1020 که از ویندوزفون نسخه Amber سود می‌برد رابط کاربری بسیار شبیه به نسل‌های قبلی این سیستم عامل دارد و در حقیقت تفاوت بزرگی بین این نسخه و نسخه ویندوزفون 8 مشاهده نمی‌شود. البته ویژگی‌هایی از جمله Glance Screen (مشاهده ساعت و تاریخ بدون روشن کردن صفحه نمایش)، رادیو و پشتیبانی از افکت‌های جدید دوربین به آن اضافه شده ولی نمی‌توان از آن‌ها به عنوان تغییرات انقلابی یاد کرد. بزرگترین کمبودی که در این گوشی حس می‌شود عدم توانایی کاربر در بهینه سازی و ایجاد تغییرات در رابط‌ کاربری است. باقی ویژگی‌ها هم بسیار شبیه به نسل قبلی ویندوزفون هاست.

gsmarena_330

در مقابل Z10 هم از سیستم عامل مخصوص بلک‌بری با همین نام سود می‌برد که از نظر رقابتی شرایطی مشابه یا حتی نامناسب‌تر از ویندوزفون دارد. سیستم عامل این گوشی نسخه 10 است که پیشرفت زیادی نسبت به نسل قبلی خود نشان می‌دهد و بلک‌بری تمام تلاش خود را برای جذب کاربر انجام داده است. درحقیقت این سیستم‌عامل تلفیقی از ویژگی‌های گرافیکی و بصری اندروید، iOS و Meego را ارایه می‌دهد و تنها ویژگی‌های بازمانده از نسل قبل نوع طراحی پوشه‌هاست. برنامه‌ای با نام Voice Command هم در این سیستم‌عامل یافت می‌شود که دقیقا کارایی Siri در اپل را دارد.

gsmarena_002 (1)

این سیستم‌عامل یکی از دشوارترین سیستم‌عامل‌های موجود محسوب می‌شود که یادگیری کار با آن کمی زمان بر خواهد بود. یکی‌ دیگر از ویژگی‌های منحصربفرد این سیستم عامل، امنیت مثال زدنی آن است. البته ناگفته نماند که ویندوزفون نیز از بالاترین ضریب امنیت برخوردار است.

دقیقه 40 تا 50: سخت افزار
تا اینجای مسابقه همه چیز پایاپای پیش رفته است اما در این دقایق حساس از مسابقه به بررسی توان سخت‌افزاری دو گوشی می‌پردازیم تا ببینیم کدامیک تا دقیقه نود توانایی رقابت را دارد. با نگاهی اجمالی به سخت‌افزار این دو رقیب، باز هم به این نکته پی می‌بریم که همچنان هیچ‌کدام قصد تسلیم شدن ندارند و در این دقایق همچنان برابر با یکدیگر پیش می‌روند. لومیا 1020 دارای پردازنده دوهسته ای 1.5 گیگاهرتزی کوالکام و رم 2 گیگابایتی است و واحد گرافیکی این گوشی هم از نوع Adreno 225 است. در مقابل Z10 هم دقیقا از پردازنده، رم و GPU مشابه سود می‌برد (واقعا مسابقه حساسی شده!). شاید چنین تلفیقی از پردازنده و رم برای گوشی‌های میان قیمت اندروید استفاده شود و در پرچمداران اندروید ویژگی‌هایی به مراتب بالاتری را شاهد هستیم، ولی نباید این نکته را فراموش کرد که این دو پرچمدار با استفاده از همین سخت‌افزار متوسط می‌توانند به راحتی از پس همه پردازش‌ها و محاسبات برآیند و دلیل آن هم چیزی نیست جز سیستم‌عامل‌های بسیار بهینه سازی شده، مناسب و هماهنگ با این سخت افزارها. پس تا دقیقه پنجاه هم چیزی مشخص نیست تا ببینیم در 40 دقیقه آتی چه اتفاقی رخ می‌دهد. در این دقایق دیگر جبران کوچک‌ترین لغزشی شاید دشوار باشد!

lumia_1020_1

دقیقه 50 تا 60: دوربین
خب، خب، خب! رسیدیم به دقایقی که مربی نوکیا همیشه بهترین تاکتیک‌ها را در آن بکار می‌برد و همواره در این دقایق است که برگ برنده خود را رو می‌کند. بالاخره 1020 توانست نقطه ضعف حریف در خط دفاعی را پیدا کند. دوربین این غول نوکیا دارای کیفیت 41 مگاپیکسل! (همون در حد تیم ملی دیگه!) به همراه فلش زنون و LED است که تنها رقیب آن ستاره دیگر نوکیا یعنی 808 محسوب می‌شود. ویژگی منحصربفرد این دوربین افزایش کیفیت و در عین حال کوچک شدن ابعاد لنز است که باعث شده پشت گوشی بیش از حد برآمدگی نداشته باشد. نوکیا ادعا کرده که این گوشی بهترین دوربین تاریخ تلفن همراه را دارد و به درستی که این ادعا حقیقت دارد. شما می‌توانید کیفیت عکس را به 38 و 34 مگاپیکسل هم کاهش دهید. نرم افزار عکاسی جدید و حرفه‌ای نوکیا به شما طعم واقعی عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای را خواهد چشاند. کیفیت عکس‌ها در نور پایین افزایش یافته، ویژگی تثبیت تصویر به صورت اپتیکال اضافه شده و قطر لنز به 26 میلی‌متر افزایش یافته تا شما به توانایی نوکیا در تولید دوربین‌های بی‌نقص در گوشی‌های زیبا ایمان بیاورید! کیفیت عکس‌های گرفته شده توسط این گوشی به قدری بالاست که حجم آن‌ها پا را از 13 مگابایت نیز فراتر گذاشته است! فیلم‌برداری هم با همان کیفیت بالای عکاسی صورت می‌گیرد.

51856

در مقابل Z10 خیلی دست و پا بسته به نظر می‌رسد (البته در مقابل این رقیب پر قدرت). دوربین این گوشی دارای کیفیت 8 مگاپیکسل به همراه فلش LED است. دوربین دوم این گوشی 2 مگاپیکسلی است. رابط کاربری دوربین بسیار شبیه به اندروید است با کمی تغییرات جزئی. با اینکه این گوشی اولین 8 مگاپیکسلی بلک‌بری محسوب می‌شود ولی کیفیت آن در حد خیره‌کننده‌ای است تا جایی که کیفیت عکس‌ها در حد آی‌فون 5 و گلکسی S3 است! میزان نویز عکس‌ها خیلی پایین و جزئیات بسیار واضح است. در بخش فیلم‌برداری هم کیفیت قابل قبول است. تنها مشکل این دوربین پررنگ نشان دادن بیش از حد رنگ‌هاست که احتمالا با به روز رسانی برطرف خواهد شد ولی در مجموع دوربین این گوشی در حد خود، بسیار خوب عمل می‌کند ولی در مقایسه با رقیبی که در آن سوی میدان ایستاده هیچ حرفی برای گفتن ندارد.

دقیقه 60 تا 70: پخش چندرسانه‌ای
در بخش چندرسانه‌ای هردو گوشی با ویژگی‌های خاص خود به رقابت ادامه می‌دهند. نوکیا سرمست از گلی که در دقایق قبل به ثمر رسانده به بازی ادامه می‌دهد. در بخش ویدیو سیستم‌عامل مایکروسافت هنوز کمبودهایی دارد و برای مثال توانایی پخش فرمت‌های MKV و AC3 را ندارد و از زیرنویس هم پشتیبانی نمی‌کند که ضعف‌های بزرگی محسوب می‌شوند. حتی فرمت XviD هم با مشکل اجرا می‌شود. در پخش موسیقی و کیفیت صدا نوکیا سعی کرده تمام توان خود را بکار گیرد تا 1020 به بهترین نحو از وظایف خود برآید و تا حد زیادی هم به نتیجه رسیده. سرویس پخش موسیقی قابلیت‌های بالایی دارد و کیفیت صدا هم خوب است.

gsmarena_118
gsmarena_121

در طرف دیگر به نظر می‌رسد Z10 می‌خواهد با ضد حمله، کمی از شدت عقب افتادگی در دقایق قبل کم کند. در بخش ویدیو این گوشی به خوبی از همه فرمت‌های رایج پشتیبانی کرده و تنها کمبودی که احساس می‌شود عدم پشتیبانی از زیرنویس است. در این بخش ویژگی جالبی به نام Edit وجود دارد که توسط آن می‌توان فیلم را به کیفیت‌های مختلف تبدیل کرد و حتی به آن افکت‌های مختلف افزود. وجود HDMI هم به لذت کار با این گوشی افزوده است. در بخش کیفیت صدا و پخش موسیقی هم این گوشی با اقتدار عمل می‌کند و کیفیت صدایی بسیار مناسب و خوب را ارایه می‌کند. تنها چیزی که کمی آزار دهنده است عدم وجود اکولایزر است.

دقیقه 70 تا 80: باتری
به دقایق حساس مسابقه نزدیک می‌شویم و دو تیم در این لحظات فقط قصد در حفظ برتری خود بر حریف را دارند. حالا ببینیم در بخش توانایی باتری کدام گوشی بهتر عمل می‌کند. لومیا 1020 دارای باتری 2000 میلی آمپری است که با توجه به کیفیت تصویر و قدرت پردازنده آن کافی به نظر می‌رسد. Z10 هم دارای باتری نسبتا ضعیف‌تری از 1020 است که دارای حجم 1800 میلی آمپر است ولی در مجموع عملکرد خوبی از خود نشان داده است. شما می‌توانید با یک بار شارژ و یک ساعت مکالمه، یک ساعت تماشای ویدیو و در نهایت یک ساعت وبگردی تا 46 ساعت از این گوشی شارژ بگیرید که رقم راضی کننده‌ای به نظر می‌رسد.

دقیقه 80 تا 90: سایر‌ امکانات
در این دقایق آخر مسابقه دو تیم سعی می‌کنند تا آخرین توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند تا بتوانند برتری خود را اثبات کنند. لومیا 1020 در این بخش می‌تواند با تکیه بر کیفیت ساخت فوق‌العاده بالا و قدرت مقاومت عالی بر حریف فشار زیادی وارد کند. علاوه بر این نوکیا از برنامه‌های منحصر به فرد خود همچون Nokia Map (استفاده از تمامی امکانات نقشه‌های نوکیا بدون نیاز به اینترنت و به صورت آفلاین)، City Lenz (با گرفتن دوربین گوشی به سمت یک خیابان تمامی فروشگاه‌ها و… بر روی دوربین نشان داده خواهد شد)، پشتیبانی عالی محصولات نوکیا توسط این شرکت و حذف اشیا متحرکی که در عکس‌ها ثبت شده‌اند، اشاره کرد. این ویژگی‌ها را در اکثر محصولات نوکیا می‌توان دید و 1020 هم از این حیث مستثنا نیست.

gsmarena_265

در مقابل Z10 می‌تواند به طراحی منحصربفرد خود، سیستم عامل انحصاری، توانایی Edit فیلم‌ها، تبدیل فرمت فیلم‌ها به یکدیگر و… تکیه کند، هر دو گوشی از دو سیستم‌عامل متفاوت ولی با ضریب امنیتی بالا استفاده می‌کنند که برخورداری از این امنیت برای برخی سیستم‌عامل‌ها در حد یک آرزوست!

gsmarena_121 (1)

وقت اضافه: قیمت
در این مسابقه ما شاهد رقابت دو گوشی گران قیمت بودیم. لومیای تازه وارد که به دلیل ویژگی‌های منحصربفرد و البته تازه نفس بودنش قیمتی حدود 750 دلار را با خود یدک می‌کشد و درمقابل Z10 که البته چون کمی قدیمی‌تر است افت قیمتی را تجربه نموده ولی همچنان قیمت بالا و حدود 550 دلاری دارد. در ایران هنوز شاهد محصول نوکیا نیستیم ولی با توجه به قیمتی که ذکر شد و با اوضاع فعلی بازار، می‌توان قیمتی بالای دو میلیون را برای این گوشی در نظر گرفت. خرید Z10 هم که هم زمان با گوشی‌هایی مثل اکسپریا Z و One وارد بازار شد هنوز بهای گزافی را می‌طلبد و برچسب قیمت 2.200.000 بر خود می‌بیند، در حالی که رقیبان این گوشی افت قیمت زیادی را تجربه کرده‌اند و البته این قیمت به دلیل کمبود این گوشی در بازار، گزاف است!

nokia-lumia-logo-miniatura

پس در وقت اضافه هم هردو گوشی به هیچ وجه میدان را به رقیب واگذار نکردند و بازی تا انتها با هیجان پیش رفت. در پایان امیدوارم همه شما از مشاهده این مسابقه نفس گیر لذت برده باشید و با کنار گذاشتن تعصب خود وتنها با توجه به امکانات ارایه شده توسط هر دو گوشی، برنده این مسابقه را انتخاب کنید ؟!

[divide style=”2″]

حال تصمیم بگیرید، کدام گوشی برنده این رقابت شده و ۳ امتیاز بازی را از آن خود می‌کند؟! مطمئن نیستید؟! می‌توانید رای به مساوی شدن مسابقه هم بدهید!

[polldaddy poll=7280717]

اگر طرفدار سرسخت یک گوشی هستید و دوست دارید قدرت آن را برای طرفداران دیگری با زبان خود شرح دهید، حتما وارد تاپیک کل کل طرفداران لومیا ۱۰۲۰ با بلک بری زد ۱۰ شوید و نظرات خودتان را بیان کنید.

[divide style=”3″]

راستی، در مسابقه آی‌تی‌رسان ۶ هم شرکت کنید تا شاید یکی از ۳ گوشی هوشمند را برنده شدید!

15 در مورد “پایاپای تا دقیقه 50! (مقایسه لومیا 1020 با بلک‌بری Z10 از گروه B)”

  1. با عرض سلام و خسته نباشید خدمت دوستانیک سری سوال داشتم:1-تفاوت های اصلی این سه مدل (stl100-1)و (stl100-2)و(stl100-3)درچیست؟ در میزان عمر باتری؟کشش وقدرت گوشی؟داغ کردن؟نیامدن آپدیت؟ تفاوتی باهم دارن یا خیر؟ 2-خیلی از دوستان خوندم مشکل باتری دارن که مثلا روی 30% باتری گوشیشون خاموش میشه و تا چند بار روشن نمیشه.؟این مورد برای 1 هست یا 2و3 ؟ و اینکه حل شدنیه یا خیر؟ 3-برای مطمئن شدن از آنلاک بودن گوشی فقط اینکه روشن کنیم و جز آرم بلک بری آرم دیگه ای نیاد بالا کافیه؟ یا راه حل خاصی داره؟ 4-در کل هم میخوام بدونم این تفاوت stl100-1 وstl100-2,3 چیز مهم وقابل توجهی هست و توی کاربری گوشی محسوسه یا خیر؟
    متشکرم.

  2. سلام…واقعا بلک بری یه گوشی خاص و ادمای خاص روهم میطلبه…واقعا z10 عالیه و اصلا مقایسه ی بلک بری با هز برند دیگه….یه توحین به بلک بری هستش….

  3. تصادفی آمدم تو این سایت/اما همتون ول معطلید.
    3200000واسش پول دادم ادعا ندارم.واقعا راضیم.خوشحالم که دست امثال شما ندیدمش تو این7ماه
    بلک بری خاص بوده و هست.مقایسه ات چرت بود بیشتر.

  4. جالب بود. چند تا نکته لازمه که نبود. ویندوز فون میشه گفت توانایی اینو داره که به عنوان یک سیستم عامل قوی برای گوشی تبدیل بشه ولی با توجه به متن باز بودن اندرویید عملا قابل رقابت با اندرویید نیست. در مورد بلکبری باید بگم در سیستم عامل جدید خودش این امکان رو فراهم کرده که بشه از نرم افزارهای اندرویید روی اون استفاده کرد و این یعنی دید باز بلکبری و حرکت جهت جلب رضایت مشتری. به هر حال من الان 8x دارم که فوق العادس ولی در مورد نرم افزار و شخصی سازی به پای اندرویید نمی رسه و این از ضعفهای ویندوزه ولی باید بگم که سیستم عامل روون و بدون باگ ویندوز لذت کار با یک گوشی بدون هنگی رو به من داد. جا داره بگم در حال تدارک خرید z10 هستم.

  5. علیرضا مطریان

    مقایسه ی خیلی خوبی نبود.وقتی اولین بار با بلک بری Z10 کار کردم خیلی خوشم اومد اما بعدش کم کم از چشمم افتاد.در مورد لومیا 1020، تا حالا کار نکردم اما از تجربه ای که با لومیا 920 داشتم، میتونم حدس بزنم فوق العادس!

  6. متاسفانه خوب مقایسه انجام نشد مثلا در دوربین بلک بری از حالتی به نام تایم شیف استفاده میکنه که هنوز هیچ گوشی دیگه این امکان خیره کننده رو نداره و البته اینکه تو ایران میشه گفت هیچ کسی به صورت حرفه ای از سیستم عاملش سردر نمیاره

    1. مجتبی مسکینی

      مقایسه دو تا گوشی هستش نه دو تا دوربین!
      9 تا فاکتور در نظر گرفتیم هر کدوم به یه نسبت با هم مقایسه میشن دیگه نمیشه که فقط x پاراگراف در مورد دوربین یه گوشی بنویسیم! تو دوربین 1020 هم کلی فناوری جدید وجود داره که توضیح دادن هر کدوم یه مقاله کامل میشه!

    2. عماد درخشنده پور

      فکر نمیکنید اگه میخواستیم همه موارد را با جزییات بررسی کنیم بیش از یک ساعت برای خوندنش وقت نیاز داشتید؟!

  7. ایمان عزیزی

    1020 که تو همین مرحله مقدماتی داره ریپ میزنه! فکر میکردم بتونه فینال برسه ولی اینجوری که شروع کرد به زور به مرحله بعدی برسه!

  8. نوکیا خیلی خوبه اما بلک بری بدرد نمی خوره(حداقل در ایران!)شاید اگر بلک بری اندرویدی بود بهتر میشد.یادم رفت بگم اول اول شدم!!!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH