امنیت قابلیت تشخیص چهره گلکسی S8 در چه حد است؟

طی یکی دو هفته اخیر، شاهد بودیم که بسیاری از نویسندگان دنیای فناوری از این که ظاهرا توانسته‌اند نقصی در سیستم تشخیص چهره گلکسی اس ۸ پیدا کنند بسیار هیجان‌زده شده‌اند. اما برخی دیگر می‌گویند اگر تلاش کنید که قفل گلکسی اس ۸ را با نشان دادن یک سلفی از صاحب گوشی به آن نشان دهید ناکام خواهید ماند. وبسایت اندرویدپیت طی تماسی با کمپانی سامسونگ از آن‌ها در این مورد توضیح خواسته است. با آی‌تی‌رسان همراه باشید تا ببینیم پاسخ سامسونگ به این ادعا چیست.

اگر مراسم رونمایی از کهکشانی جدید سامسونگ را دیده باشید، احتمالا به یاد دارید که ۲۵ دقیقه پس از آغاز مراسم، جاستین دنیسون، نایب‌رییس ارشد بخش استراتژی محصول سامسونگ، شروع به معرفی قابلیت‌های امنیتی جدید تعبیه شده بر روی گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس کرد. سه مورد از روش‌های باز کردن قفل پرچمدار سامسونگ، به عنوان روش‌های بیومتریک توجه بیشتری را به خود جلب کردند. این سه روش عبارتند از حسگر اثر انگشت، اسکنر عنبیه چشم و حسگر تشخیص چهره. دنیسون طی این مراسم یکی از زیباترین جملات ممکن را برای توصیف قابلیت تشخیص چهره گلکسی اس ۸ به کار برد. او گفت :«این دیگر نوعی وارد کردن رمز نیست، حالا دیگر شما خود رمز هستید!».

قابلیت تشخیص چهره گلکسی اس ۸ از نظر تئوری باید کاملا بدون خطا عمل کند. تشخیص چهره، یکی از آسان‌ترین و امن‌ترین راه‌های ممکن برای قفل کردن یا گشودن قفل یک گوشی هوشمند است و به همین دلیل دنیسون از آن به عنوان یک ویژگی مناسب یاد کرد. درست زمانی که او در حال صحبت کردن در مورد این ویژگی جدید بود، عبارت «دسترسی سریع» پشت سر او بر روی نمایشگر ظاهر شد. در آن لحظه شاید همه شما فکر می‌کردید که سنسور تشخیص چهره، بهترین روشی است که می‌توانید برای محافظت از گوشی هوشمند خود مورد استفاده قرار دهید. روشی سریع، امن و آسان. علاوه بر این به قول دنیسون، در روش مذکور خود شما رمز هستید!

اما واقعیت با آنچه گفته شد فرق دارد. ظاهرا هر فردی با استفاده از تصویر صاحب گوشی می‌تواند قفل آن را بدون هیچ‌گونه پیغام خطا و تنها طی چند ثانیه باز کند! ویدیوهایی نیز از این اقدام در فضای مجازی منتشر شد که امنیت قابلیت تشخیص چهره گلکسی اس ۸ را به کلی زیر سوال برد.

بیانیه رسمی سامسونگ اروپا

یکی از نویسندگان وبسایت اندرویدپیت می‌گوید: «آخر هفته قبل، پس از این که یکی از ویدیوهای مذکور را چندین بار با دقت مشاهده کردم، تصمیم گرفتم صحت و سقم ماجرا را از زبان کمپانی سازنده بشنوم. بنابراین با سامسونگ تماس گرفتم تا بفهمم چطور می‌توان قفل یک گوشی هوشمند پیشرفته را تنها با نمایش دادن تصویر صاحب آن باز کرد». بیانیه رسمی سامسونگ در ذیل می‌آید:

گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس، سطوح مختلفی از احراز هویت بیومتریک را به کاربر ارایه می‌دهد که بالاترین سطح آن اسکنر عنبیه چشم و حسگر اثر انگشت است. علاوه بر این، گلکسی اس ۸ به کاربران اجازه می‌دهد که هم از حسگرهای بیومتریک و هم از روش‌هایی همچون سوایپ کردن و تشخیص چهره برای باز کردن قفل گوشی استفاده کنند. همچنین لازم به ذکر است که از قابلیت تشخیص چهره می‌توان تنها برای باز کردن قفل گلکسی اس ۸ و گلکسی اس ۸ پلاس بهره برد و کاربردهای دیگری همچون باز کردن پوشه‌های رمزدار و استفاده از سامسونگ پی برای آن تعریف نشده است.

همان‌طور که به وضوح می‌بینیم، سامسونگ در هیچ کجای بیانیه منتشر شده، مشکل مورد نظر را ناشی از استفاده از  نسخه دمو یا بتای نرم‌افزار تشخیص چهره بر روی گلکسی اس ۸ ندانسته است. اما کاملا روشن است که به دلیل امنیت پایین‌تر این روش، قابلیت تشخیص چهره گلکسی اس ۸ تنها برای باز کردن قفل این گوشی هوشمند به کار گرفته می‌شود و امکان دسترسی به پوشه‌های حفاظت شده یا سامسونگ پی با استفاده از آن وجود ندارد.

همان گونه که در مراسم Unpacked هم شاهد بودیم، گفته می‌شود که در طراحی و تولید سنسور تشخیص چهره گلکسی اس ۸، بیشتر تمرکز کمپانی به جای امنیت بر سرعت و راحتی کاربر بوده است. زمانی هم که کاربر برای نخستین بار قصد دارد تشخیص چهره را به عنوان روش اصلی باز کردن قفل گوشی تنظیم کند، هشداری با همین مضمون به او نشان داده می‌شود.

قابلیت تشخیص چهره گلکسی اس ۸ تا چه حد قابل اعتماد است؟

بهتر است واقعیت را بپذیریم. وقتی با یک عکس ساده می‌توان سیستم امنیتی تشخیص چهره یک گوشی هوشمند را دور زد، باید گفت که این فناوری به هیچ وجه قابل اعتماد نیست! در سطح سیستم، دستگاه چهره کاربر را اسکن کرده و با استفاده از دوربین جلو، تصویری از آن تهیه می‌کند. گوشی شما پس از این مرحله، جزییات تصویر ثبت شده را با اطلاعات صورت کاربر که پیش‌تر ذخیره کرده مقایسه می‌کند و در صورت مطابقت این دو، قفل گوشی را باز می‌کند. عملیات پردازش تصویر، توسط پردازنده بسیار قدرتمند گلکسی اس ۸ و با همکاری دوربین سلفی ۸ مگاپیکسلی این گوشی که از فوکوس خودکار سریع بهره می‌برد انجام می‌شود، بنابراین می‌توان روش مذکور را سریع‌ترین راه برای باز کردن قفل گوشی دانست.

این نخستین باری نیست که یک گوشی هوشمند از قابلیت تشخیص چهره بهره می‌برد. این قابلیت نخستین بار در سال ۲۰۱۱ معرفی شد و با گوگل نکسوس ۵ و اندروید ۴.۰ به بازار عرضه شد، اما پس از مدت کوتاهی به دلیل مشکلات امنیتی کنار گذاشته شد. در آن زمان توسعه‌دهندگان در گوگل همچنان مشغول تلاش برای بهینه‌سازی و بهبود این قابلیت بودند و نتیجه این شد که کاربران برای باز کردن قفل حتما باید پلک بزنند تا گوشی متوجه شود که با یک تصویر بی‌جان طرف نیست. این ایده در نهایت به کلی کنار گذاشته شد. پس از مشکلات پیش آمده برای گلکسی نوت ۷ و تصمیم سامسونگ برای سرمایه‌گذاری بیشتر بر روی امنیت دستگاه‌ها، استفاده از چنین قابلیتی برای باز کردن قفل گوشی که به راحتی قابل هک است نشان می‌دهد که این کمپانی کره‌ای اوضاع بازار را چندان جدی نگرفته است.

قابلیت تشخیص چهره سامسونگ از نظر ما تنها یک تاکتیک است که اتخاذ آن می‌تواند موجب شود که بسیاری از کاربران از سوال پرسیدن در مورد دلیل انتقال حسگر اثر انگشت به پشت گوشی منصرف شوند. احتمالا می‌دانید که انتقال حسگر اثر انگشت گلکسی اس ۸ به پشت آن، انتقادات بسیاری را روانه سامسونگ کرده است. از سویی دیگر اگر واقعا به دنبال یک روش مناسب‌تر و راحت‌تر برای باز کردن قفل گوشی هستید، از Smart Lock‌ استفاده کنید. اگر هم خواهان بالاترین حد امنیت هستید، از روش‌های دیگر همچون اسکنر عنبیه، حسگر اثر انگشت، پین یا رمز عبور استفاده کنید. امیدواریم تا زمان رسیدن این گوشی به دست کاربران در ۲۱ آوریل، قابلیت نه‌چندان امن تشخیص چهره از آن حذف شده باشد.

نظر شما در مورد استفاده از تشخیص چهره به عنوان روشی برای باز کردن قفل گوشی چیست؟ شما ترجیح می‌دهید از کدام قابلیت برای باز کردن قفل استفاده کنید؟ دیدگاه خود را در این مورد با ما و سایر دوستانتان در آی‌تی‌رسان به اشتراک بگذارید.

 

اگر به گوشی‌های سامسونگ گلکسی سری S علاقه دارید، به گروه تلگرام زیر ملحق شوید

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH