سنگین و سنگین‌تر! (مقایسه لومیا 920 با ریزر مکس از گروه D)

ITCCup
با یکی‌ دیگر از مسابقات جام قهرمانان آی‌تی در خدمت شما عزیزان هستیم، مسابقاتی که به مرور زمان حساس و حساس‌تر شده و رقابت برای شرکت‌کنندگان نیز سخت و سخت‌تر می‌شود. این‌بار دو تیم از گروه D به نبرد در مقابل یکدیگر می‌پردازند تا قدرت خود را به همگان نمایان سازند.
اولین شرکت‌کننده از تیم قدیمی و پرسابقه نوکیا بوده و به نظر می‌رسد حرف‌های زیادی برای گفتن دارد؛ لومیا 920، مدلی که فناوری‌های بسیاری را در خود جای داده و یکی از برترین ویندوزفونی‌های تولید شده تا به این تاریخ محسوب می‌شود. اما به گوشی دوم می‌رسیم، شرکت‌ کننده‌ای از تیم نه چندان فعال موتورولا، تیمی که تلفن همراه را اختراع کرد و درواقع این سری از مسابقات را باید مدیون پدربزرگ تلفن‌همراه یعنی موتورولا دانست، اما به سراغ شرکت‌کننده‌ این تیم می‌رویم، نام این گوشی ریزرمکس بوده که آن را می‌توان رکورددار در باتری تلفن‌همراه دانست که البته به جز باتری نیز حرف‌های بسیاری را برای گفتن داراست، پس به سراغ این نبرد نفس‌گیر و هیجان‌انگیز می‌رویم تا عملکرد این دو بازیکن را در زمین مسابقه شاهد باشیم.
لومیا 920 را می‌توان اولین تلاش جدی نوکیا در عرصه تلفن همراه پس از پایان برتری چند ساله نوکیا بر تلفن‌های جهان دانست، تلاشی که باعث شد این شرکت از بحران بیرون آمده و به کورس رقابت بازگردد و کادر فنی نوکیا نیز بر روی این گوشی بسیار کار کرده‌اند تا به بهترین نحو ممکن در زمین مسابقه عمل کند. با اینکه تا به امروز ایرادات زیادی توسط منتقدان به این گوشی گرفته شده اما این‌ها از ارزش لومیا 920 نکاسته و هنوز هم آن را می‌توان از سرسخت‌ترین رقیبان این مسابقات دانست. اما در سمت دیگر میدان این ریزرمکس است که در مقابل لومیا 920 قدعلم کرده، درست است که این روزها چندان به موتورولا توجه نمی‌گردد و حضور او نیز بسیار کم‌رنگ شده ‌است اما با این حال ریزرمکس را می‌توان نماینده شایسته موتورولا برای کارزار رقابت دانست و به هیچ‌وجه نباید آن را دست‌کم گرفت؛ باتری فوق‌العاده و همین‌طور بدنه عالی در همین ابتدای کار قدرت بالای این بازیکن را به خوبی به نمایش می‌گذارد تا از همین ابتدا نوید مسابقه‌ای جذاب را به ما بدهند.

10 دقیقه ابتدایی: طراحی و ظاهر
در ابتدا هر گوشی با شکل و شمایل خاص خود به میدان مسابقه می‌آید، بخشی که هر دو بسیار بر روی آن کار کرده‌اند و مربیان دو تیم انتظارات بالایی از دو بازیکن دارند؛ در روزگاری که گوشی‌های هوشمند شکل و شمایلی کاملا متفاوت دارند انتخاب طراحی برتر بین آن‌ها به یکی از مشکل‌ترین کارها تبدیل شده ‌است. البته طراحی ظاهری امری کاملا سلیقه‌ای است که انتخاب آن را به عهده شما می‌گذاریم. هر دو گوشی دارای طراحی کاملا متفاوت نسبت به یکدیگر هستند و سبک و سیاق خود را دارند و از آنجایی که پرچمداران این دو کمپانی هستند باید یکی از بهترین‌ها باشند. لومیا 920 با طراحی آشنای سبک ویندوزفونی (برترین طراحی میان لوازم دیجیتالی در سال 2011) و بدنه مستحکم پلی کربناتی و ریزرمکس نیز با طراحی کاملا متفاوت و با فرمی نسبتا لوزی شکل و بدنه بافت‌دار خاص وارد میدان شده است. به صورت کلی لومیا 920 طراحی ساده‌تری را دارد اما طراحی ریزرمکس کمی شلوغ‌تر و تقریبا جدی‌تر است.

66

در قسمت زیرین، ریزرمکس بجای سه دکمه کنترل سیستم عامل دارای چهار دکمه بوده و همین طور فاقد کلید شاتر دوربین است. از آنجایی که لومیا 920 از میکروسیم کارت پشتیبانی می‌کند شکاف سیم‌کارت آن فقط توسط یک سوزن باز می‌شود. موردی که باید درباره ریزرمکس ذکر کنیم شکاف سیم‌کارت آن است که متاسفانه پس از اینکه سیم‌کارت در شکاف خود جا رفت برای درآوردن آن باید هفت خان رستم را طی کنید!

7900599

ابعاد دو گوشی نیز چندان تفاوتی ندارد ولی ضخامت آن‌ها این طور نیست؛ لومیا 920 حدود 11 میلی‌متر و ریزرمکس حدود 9 میلی‌متر ضخامت دارد که در این روزگار با معرفی گوشی‌های 6 میلی‌متری دیگر به هیچ وجه باریک به حساب نمی‌آیند.
اما از نظر خوش دستی چطور؟ از این نظر هر دو گوشی وزن و ابعاد بالایی نسبت به اندازه نمایشگرشان دارند، اما این مورد باعث نشده که آنها خوش دست نباشند. ریزرمکس با طراحی لوزی شکل خود با این حال که ابعاد بالایی دارد بسیار خوش دست بوده و به راحتی در جیب جای می‌گیرد، لومیا 920 نیز با طراحی قوسی شکل پشت خود به راحتی در دست جای گرفته و به دلیل این طراحی وزن بالای آن کاملا در کف دست پخش شده و حس خوبی را به شما منتقل می‌کند، به گونه‌ای که اصلا وزن بالای آن را حس نخواهید کرد. از آنجایی که قضاوت در این بخش تا حدی سلیقه‌ای بوده انتخاب بین این دو را به عهده شما می‌گذاریم.

Lumia-920-vs-iPhone-5

دقیقه 10 تا 20: وزن و کیفیت ساخت
از نظر وزن هر دو گوشی جزو سنگین وزن‌ها قرار می‌گیرند، جایی که ریزرمکس دارای وزن 145 گرم و لومیا 920 با وزنی معادل 185 گرم وارد میدان شده اند که وزن هر دو نسبت به اندازه نمایشگرشان بسیار بالاست. تاکتیک‌های دو تیم در قسمت وزن کمی قدیمی شده و باعث گردید که این دو گوشی چندان خوب عمل نکنند اما درباره کیفیت ساخت و جنس بدنه اوضاع متفاوت بود. در این قسمت هر دو بازی بسیار با کیفیتی را از خود به نمایش گذاشتند، اما جنس مواد بکار رفته در آنها تفاوت بسیاری دارد، لومیا 920 با پلی‌کربنات و ریزرمکس با کِولار (نوعی فیبر پلیمر شبیه به فیبر کربن) پای به این رقابت گذاشته‌اند. پلی‌کربنات استفاده شده در لومیا 920 نوعی پلاستیک بوده اما از پلاستیک معمولی کیفیت و مقاومت به مراتب بالاتری را داراست، کولار استفاده شده در ریزرمکس هم علاوه بر وزن پایین انعطاف پذیری بالایی را از خود نشان داد. جالب است بدانید که بین بافت‌های قسمت پشت بدنه ریزرمکس باز بوده تا باتری گوشی بتواند نفسی تازه کند! اگر بخواهیم این دو جنس را با یکدیگر مقایسه کنیم کار بسیار سختی را در پیش رو داریم، ولی در حالت کلی مقاومت پلی‌کربنات لومیا 920 بالاتر ولی وزن کولار ریزرمکس پایین‌تر است.

دقیقه 20 تا 30 مسابقه: نمایشگرها
یکی از مهم‌ترین بخش‌های موجود در تلفن‌های امروزی صفحه‌نمایش یا پل ارتباطی شما با گوشی است.جایی که ریزر مکس با نمایشگر 4.3 اینچی به میدان آمده که در این روزگار چندان بزرگ به حساب نمی‌آید، از مشخصات صفحه‌نمایش این گوشی می‌توان به رزولوشن qHD یا 540×960 و تراکم پیکسلی 256ppi، پنل SuperAMOLED با چیدمان PenTile و همین‌طور لایه محافظه گوریلاگلس اشاره کرد. در آن سوی میدان نیز لومیا 920 با نمایشگر 4.5 اینچی با رزولوشن HD یا 1280×768 و تراکم‌پیکسلی 332ppi، پنل IPS LCD و لایه مقاومتی گوریلاگلس نسخه 2 پای به این نبرد گذاشته. اما نمایشگر این گوشی حرف‌های بیشتری برای گفتن دارد، چرا که با ترکیب و آرایشی جدید وارد رقابت ها شده است.
مورد اول فناوری +Pure Motion HD نام دارد که نوکیا در نمایشگر این گوشی به کار برده، این فناوری باعث می‌شود تا برای اولین بار در نمایشگرهای گوشی‌ها تصاویر با نرخ 60 فریم بر ثانیه به نمایش در آمده و بسیار روان‌تر از سایر نمایشگرها باشند. در حقیقت این فناوری باعث شده نمایشگر این گوشی سریع‌ترین سرعت پاسخ‌گویی به دست را از آن خود کند! همچنین این فناوری باعث می‌گردد تا تصاویر هنگام حرکت به صورت پخش شده و نامنظم در نیایند تا نمایشگر این گوشی برای تماشای تصاویر متحرک مانند مسابقات ورزشی بسیار مناسب باشد.
یکی‌دیگر از فناوری‌های به کار رفته در این گوشی Clear Black نام دارد؛ در حقیقت این فناوری یک لایه دیگر بر روی نمایشگر است که باعث می‌شود انعکاس نور در محیط‌های پرنور (برای مثال زیر نور مستقیم آفتاب) پایین بیاید و وضوح و خوانایی در این شرایط افزایش بیابد؛ از دیگر قابلیت‌های نمایشگر این گوشی میتوان به Super Sensitive Touch اشاره کرد. خوب حالا این فناوری چه می‌کند؟ این ویژگی باعث می‌شود تا صفحه‌‌ نمایش گوشی به هر لمسی پاسخ دهد، از پاسخ به لمس با خودکار گرفته تا لمس یک عدد “توپ”! در کل بگوییم که نمایشگر این گوشی با هر چیزی کار می‌کند.

نمایشگر دو گوشی در زیر ذره بین:

26362643

حالا کدام یک در این بخش برتر است ؟!
ابتدا به سراغ شفافیت و وضوح آنها می‌رویم، قسمتی که رابطه مستقیم با دقت و تراکم پیکسلی نمایشگر دارد. در این بخش لومیا 920 با اقتدار ریزر مکس را شکست می‌دهد! دلیل آن نیز چیزی جز رزولوشن بالاتر و در نتیجه تراکم پیکسلی بیشتر آن یعنی 332ppi در برابر 256ppi نیست، در ضمن یک مورد دیگر که باعث سربلندی 920 در این بخش می‌شود فناوری Clear Black است که علاوه بر جلوگیری از انعکاس نور باعث شفافیت بالاتر نمایشگر نیز می‌شود.
پس از شفافیت به سراغ کنتراست، خوانایی و وضوح در شرایط مختلف می‌رویم.
ابتدا با کنتراست در محیط‌های بسته شروع می‌کنیم:

76229982798796690888

در ستون اول یعنی Black/cd/m2 هر چه عدد کوچک‌تر باشد عمق رنگ مشکی بیشتر بوده اما در ستون دوم یعنی White/cd/m2 هر چه عدد بزرگ‌تر باشد رنگ سفید روشن‌تر و به اصطلاح سفیدتر نمایش داده می‌شود که باعث افزایش روشنایی نمایشگر نیز می‌شود، ستون سوم یعنی contrast ratio نیز نسبت کنتراست است که دو ستون اول آن را تعیین می‌کنند و از تقسیم عدد ستون دوم بر اولی بدست می‌آید و هر چه بالاتر باشد بهتر است؛ در زمینه نمایش رنگ مشکی بی‌شک AMOLED استفاده شده در ریزمکس یکه تازی می‌کند، دلیل عدد صفر در این گوشی این است که در پنل‌های AMOLED هنگام نمایش رنگ مشکی پیکسل مورد نظر به کل خاموش شده و عمق رنگ مشکی به نهایت خود می‌رسد؛ اما در نمایش رنگ سفید چطور؟ در این قسمت در اکثر مواقع LCDها (IPS) از OLEDها (AMOLED) بهتر عمل می‌کنند، همان‌طور که گفته شد لومیا 920 با کسب عدد 513 در برابر 347 عملکرد بهتری را در نمایش رنگ سفید از خود به جا گذاشت. نسبت کنتراست کلی هم بدلیل عدد صفر در رنگ مشکی برای ریزر مکس به بی‌نهایت رسید، نتیجه لومیا 920 نیز بسیار خوب ارزیابی می‌شود. پس در حالت کلی می‌توان گفت که ریزر مکس رنگ مشکی و لومیا 920 رنگ سفید را بهتر نشان می‌دهد.
سپس باید به سراغ کنتراست و وضوح در محیط‌ های بیرونی و پرنور برویم.

54858658769

اگر بخاطر بیاورید از عملکرد لومیا 920 در محیط‌‌های پرنور بسیار تعریف کردیم! اما مطمئنا حالا از خود می‌پرسید که چرا با این همه تعریف و تمجید لومیا 920 با فاصله نسبتا زیاد از ریزرمکس عقب‌تر است ؟! باید بگوییم که دلیل آن در نوع پنل نهفته، اگر دقت کنید 90 درصد گوشی‌های موجود در نمودار بالا از پنل AMOLED بهره می‌برند و اگر به خاطر بیاورید AMOLEDها به دلیل نمایش بسیار عمیق رنگ مشکی کنتراست بالایی داشتند، در این قسمت نیز رنگ مشکی است که باعث چنین عملکردی می‌شود و در حالت کلی باید نمایش رنگ سفید را در نظر گرفت که هر چه بالاتر باشد خوانایی نمایشگر در زیر نور آفتاب بهتر است، و به همین دلیل که LCDها رنگ سفید را بهتر از AMOLEDها نمایش می‌دهند نمایشگر آن‌ها روشن‌تر بوده و در نتیجه خوانایی آن‌ها نیز در زیر نور آفتاب بالاتر است. در حالی که لومیا 920 داشت با نمایشگر پرقدرت خود به دروازه ریزرمکس پیش می‌رفت ریزر برای اینکه او را از پای در بیاورد متوسل به خطا شد و تکلی محکم بر روی 920 رفت اما لومیا 920 با لایه گوریلاگلس خود کاملا در برابر این تکل مقاومت کرد و حتی بر زمین نیز نخورد و به سمت دروازه ریزر پیش رفت.
با اینکه ریزرمکس نیز از روکش گوریلاگلس برخوردار است اما لومیا 920 با نسخه دوم از این لایه محافظتی مقاومت بیشتری را از خود نشان می‌دهد.

دقیقه 30 تا 40: رابط کاربری
این بخش را می‌توان یکی از سخت‌ترین قسمت‌ها دانست چون هم سیستم‌عامل دو گوشی متفاوت است و هم اینکه رابط‌کاربری از نظر ظاهر امری نسبتا سلیقه‌ایست پس فقط می‌توانیم امکانات این دو را در نظر بگیریم، اندروید 2.3.6 موجود در ریزرمکس (قبل ارتقا به 4.0.4 ) برتری هایی از جمله ابزارک‌ها و قابلیت شخصی سازی بالاتر را داراست در حالی که محیط ویندوزفون 8 لومیا 920 نسبتا ساده‌تر است و از برتری های آن می‌توان به روان‌تر بودن و هم‌چنین قابل فهم بودن اشاره کرد؛ در حالی که به پایان نیمه اول نزدیک می‌شویم با تصاویری از این دو سیستم عامل قضاوت را به عهده شما واگذار می‌کنیم.

رابط کاربری لومیا 920:

gsmarena_001 gsmarena_008

رابط کاربری ریزرمکس:

gsmarena_002 gsmarena_111

دقیقه 40 تا 50: سخت افزار
پس از استراحتی کوتاه بعد از پایان نیمه‌ اول دو قهرمان ما به میدان بازگشته تا در این بخش که به نحوی قدرت بدنی آن‌ها محسوب می‌شود تلاش خود را به نمایش بگذارند. در این قسمت هر دو گوشی با پردازنده دو هسته‌ای به میدان آمده‌اند، لومیا 920 با فرکانس 1.5 گیگاهرتز و ریزرمکس با 1.2 گیگاهرتز، اگر از فرکانس و تعداد هسته صرف نظر کنیم از آنجایی که معماری پردازنده لومیا 920 کاملا متفاوت و البته قدرتمندتر است با اقتدار در این قسمت ریزرمکس را شکست می‌دهد. رم هر دو گوشی نیز 1 گیگابایت در نظر گرفته شده، بصورت عددی درست است که رم دو گوشی تفاوتی ندارد اما به دلیل مصرف کمتر ویندوزفون از رم و همینطور نوع رم، لومیا 920 عملکرد روان‌تری را از خود به جای می‌گذارد؛ برای انجام پردازش های گرافیکی نیز پردازشگر گرافیکی لومیا 920 از نوع Adreno 225 و برای ریزر مکس از نوع PowerVR SGX 540 است، نمی‌خواهیم خیلی تخصصی به این دو نگاه کنیم ولی طبق ساختار این دو پردازشگر و تست هایی که روی گوشی‌هایی با این پردازشگرها انجام شده لومیا 920 در این بخش حدود 5 برابر قوی‌تر است!
لومیا 920 در این وقت از بازی کاملا بر زمین مسلط است و با چند حمله شگفت‌انگیز ریزر را از قدرت خود شگفت‌زده کرد و باعث شد که ریزرمکس حالت دفاعی به خود بگیرد.
از دیگر قسمت‌های سخت‌افزاری این دو باید به حافظه آنها اشاره کرد، جایی که ریزر مکس دارای 16 گیگابایت حافظه داخلی و همین‌طور پشتیبانی از کارت حافظه است، اما متاسفانه لومیا 920 این قابلیت را ندارد ولی بجای آن دو برابر یعنی 32 گیگابایت حافظه داخلی دارد.

45679

دقیقه 50 تا60: دوربین
سپس به سراغ چشمان این دو گوشی می‌رویم تا ببینیم کدام یک چشمان تیزبین تری دارند!
ریزرمکس دارای دوربین 8 مگاپیکسلی با فوکوس خودکار و فلش LED، همچنین فیلم‌برداری 1080p با نرخ 30 فریم بر ثانیه‌ است، دوربین دوم آن نیز 1.3 مگاپیکسل بوده و توانایی ضبط تصاویر با دقت 720p را داراست.
اما لومیا 920 در این قسمت بسیار مغرور و متفاوت است.
این گوشی از یک دوربین 8.7 مگاپیکسلی با لنز ساخت کمپانی آلمانی زایس استفاده می‌کند که به فناوری PureView مجهز شده، همینطور فلش موجود در آن از نوع LED دو گانه بوده و فیلمبرداری آن نیز با دقت 1080p و نرخ 30 فریم بر ثانیه صورت می‌پذیرد. در ضمن دوربین جلو آن نیز 1.3 مگاپیکسل بوده و تصاویر را با دقت720p به ثبت می‌رساند.
خوب اصلا PureView چیست و چه می‌کند؟ در حقیقت این فناوری را می‌توان نوعی سیستم ضدلرزش اپتیکال دانست که با چند فنر نانو لنز دوربین را نگه داشته و علاوه بر کاهش لرزش و نویز در تصاویر باعث می‌شود شاتر مدت بیشتری باز بماند و نور بیشتری به حسگر تصویر برسد و در نتیجه کیفیت تصاویر بالا برود و همین‌طور عکاسی در شب نیز با دوربین این گوشی عملکرد بسیار بهتری نسبت به گوشی‌های دیگر داشته باشد. خوب بیایید به مقایسه نمونه تصاویر این دو گوشی نگاهی بیندازیم :
عکاسی:

646747

طبق تصاویر بالا می‌توان گفت که به لطف فناوری PureView دوربین لومیا 920 به مراتب بهتر عمل می‌کند، همان‌طور که می‌بینید تصاویر در این گوشی روشن‌تر، با جزئیات بالاتر و همین‌طور رنگ‌های آن نیز بسیار گرم و زنده هستند، ریزرمکس نیز جزئیات را بسیار خوب نشان می‌دهد ولی رنگ‌های آن در مقابل 920 کمی مرده و بی‌روح به نظر می‌رسند.
لومیا 920 با دوربین بسیار قدرتمندش به خوبی اطراف زمین را در کنترل داشته و از تمام حرکات حریف باخبر بود و به همین دلیل ریزرمکس حتی یک فرصت حمله را نیز در این بخش به دست نیاورد.
فیلم‌برداری:

36346799

باز هم 920 با فناوری پیورویو از این تست سربلند بیرون آمد! همان‌طور که کاملا مشخص است دوربین 920 نویز کمتری داشته و همین‌طور در شب تصاویر روشن‌تری را ثبت می‌کند.

دقیقه 60 تا 70: پخش چندرسانه‌ای
به دقیقه 70 مسابقه رسیدیم و در این بخش قصد داریم قابلیت‌های چندرسانه‌ای این دو گوشی را در مقابل یک‌دیگر قرار دهیم، ابتدا به پخش تصاویر می‌پردازیم ؛ به لطف سیستم‌عامل اندروید و به دلیل هزاران نرم‌افزار پخش و ویرایش محتوای رسانه به جرأت ریزرمکس فرمتی نیست که از آن پشتیبانی نکند. اما متاسفانه درباره لومیا 920 باید یک مورد را بگوییم، آن هم اینکه پخش کننده پیش‌فرض گوشی از فرمت mkv برای فایل‌های تصویری پشتیبانی نکرده و هیچ‌کدام از پلیرهای موجود در فروشگاه ویندوزفون نیز از این فرمت پشتیبانی نمی‌کنند و ممکن است بدلیل رواج فایل‌های MKV در پخش آن‌ها دچار مشکل شوید.

gsmarena_121

پس از این مورد به کیفیت و بلندی صدا و همین‌طور به پخش موسیقی می‌رسیم. از نظر بلندی و کیفیت بلندگوهای این گوشی ها طبق تست‌های موجود در منابع معتبر ریزرمکس با فاصله نسبتا زیاد لومیا 920 را شکست می‌دهد و عملکرد آن بسیار خوب ارزیابی می‌گردد، اما 920 عملکرد نسبتا ضعیفی نشان داده و باعث می‌شود چندان از بلندگو آن راضی نباشید. سپس به پخش فرمت‌های صوتی که برسیم هر دو گوشی کاملا مناسب بوده و گوش دادن به موسیقی با هر دو بسیار لذت بخش است و در این مورد تفاوت چندان محسوسی حس نمی‌شود.
با توجه به اینکه ریزرمکس پشتیبانی بهتری از فرمت‌های تصویری و بلندگو بهتری دارد می‌توان آن را در این بخش برنده دانست اما کمی صبر کنید! وقتی به صفحه نمایش بزرگتر و با کیفیت‌تر لومیا 920 نیز نگاهی بیندازیم انتخاب بین این دو سخت می‌شود؛ پس قضاوت نمی‌کنیم و انتخاب بین این دو را به عهده شما می‌گذاریم!

دقیقه 70 تا 80 مسابقه: باتری
کم‌کم به پایان مسابقه نزدیک می‌شویم، جایی که هر دو رقیب به نفس نفس می‌افتند تا اینکه باتری آنان به دادشان می‌رسد، پس بیایید نگاهی بر باتری این دو نیز داشته باشیم.
اگر به بخش‌های قبلی مقایسه نگاهی بیندازید می‌بینید که تا این لحظه ریزرمکس قابلیت خیلی خاصی برای رونمایی نداشت در حالی که لومیا 920 با نمایشگر و دوربین خود فشار بسیار زیادی بر روی ریزرمکس آورد؛ در حقیقت این قسمت، قسمتِ حکم‌رانی ریزرمکس بر تمام گوشی‌های جهان است! خوب حالا می‌پرسید مگر باتری این گوشی چقدر می‌تواند خارق‌العاده باشد؟! وقتی بدانید که ظرفیت آن 3300 میلی آمپر است و در کمال شگفتی ضخامت آن 20 میلی‌متر هم نیست، پی به حرف ما خواهید برد. ریزرمکس با باتری شگفت انگیز خود حمله‌ای سهمناک بر دروازه لومیا 920 می‌کند و با ضربه‌ای محکم توپ را به تور دروازه می‌چسباند تا لومیا 920 از قدرت او در سر جای خود خشک شود! پس از اینکه بازی دوباره از وسط میدان شروع شده لومیا 920 با باتری 2000 میلی‌آمپری خود سعی دارد تا حداقل کمی از فشار ریزرمکس کم کرده ولی تلاش او بی‌نتیجه است و ریزرمکس بیش از انتظارات عمل می‌کند.

459784780 363464

نکته: قسمت رتبه استقامت به گونه ایست که برای مثال اگر رتبه یک گوشی 40 ساعت باشد و با آن یک ساعت وب گردی کنید، 1 ساعت ویدئو تماشا کنید و درنهایت 1 ساعت با آن به مکالمه بپردازید این گوشی پس از 40 ساعت خاموش می‌شود.

دقیقه 80 تا 90: سایر امکانات
تقریبا مسابقه تمام شده و منتظر اعلام میزان وقت‌اضافه توسط داور هستیم که یک مقایسه کوچک بین امکانات جانبی این دو گوشی می‌پردازیم که هیچ گوشی از این قابلیت‌ها برخوردار نبوده و این دو را نسبت به بقیه متمایز می‌کنند. در حقیقت ویژگی‌های این دو گوشی را به نحوی در بین قسمت‌های اصلی توضیح دادیم؛
لومیا 920 با فناوری 3 گانه صفحه نمایش آن یعنی: PureMotionHD+  Clearback و SuperSensitiveTouch
و هم‌چنین دوربین PureView آن؛ اما یک مورد که درباره لومیا 920 چندان به آن اشاره نکردیم دلیل وزن و ضخامت بالای آن بود، یکی از این دلایل سیستم ضدلرزش اپتیکال درون دوربین گوشی بود ولی یک دلیل دیگر نیز وجود دارد! این وزن و ضخامت بالا باعث شده اند تا این گوشی به مقاوم ترین گوشی در برابر ضربه و فشار در بین گوشی‌های جهان تبدیل گردد! کافی است که یکی از تست‌های ضربه آن برای مثال پرتاب گوشی با چوب بیس بال و برخورد آن با کف آسفالت بدون اینکه حتی یک خراش کوچک بر روی آن بیافتد را ببینید! از دیگر قابلیت‌های منحصر به فرد لومیا 920 می‌توان به City Lens اشاره نمود که به وسیله آن می‌توانید هنگامی که دوربین گوشی را به سمت یکی از خیابان های اطراف می‌گیرید گوشی به طرز خارق‌العاده ای مغازه ها، پارکینگ‌ها و… را به شما نشان خواهد داد!
اما پس از لومیا 920 ریزرمکس کمی به جلو آمد تا خودنمایی کند اما افراد چندان روی خوشی به آن نشان ندادند! از ویژگی‌های خاص این گوشی می‌توان به همان باتری غول‌آسا در بدنه باریک و همین‌طور بدنه “خاص” اشاره کرد، این برتری‌ها ارزش بالایی دارند اما به دلیل تعداد آن‌ها تماشاچی‌ها کمی ناامید شدند، امیدواریم شما این‌گونه نباشید و فقط به تعداد اهمیت ندهید !

وقت اضافه: قیمت
پس از اتمام 90 دقیقه و اعلام وقت اضافه توسط داور از این فرصت استفاده می‌کنیم و یک نگاهی هم به قیمت این دو می‌اندازیم، قیمت، عاملی که می‌تواند یک گوشی را کاملا شکست‌پذیر و یا کاملا پیروز سازد، به هر حال ریزرمکس قیمت جهانی معادل 500 دلار و در بازار ایران به دلیل اینکه به شدت کمیاب است نمی‌توان قیمت قطعی داد ولی ارزان ترین موردی که یافتیم چیزی حدود 1.400 و گران ترین مورد حدود 1.650 بود، اما لومیا 920 با قیمت حدودا 1.450.000 مبلغ به نسبت کمتری را داراست و همین‌طور به صورت رسمی وارد کشور شده است. با توجه به اینکه هم بصورت جهانی و هم در بازار ایران قیمت لومیا 920 کمتر است و برتری‌های ارزشمندی نیز نسبت به موتومکس دارد می‌توان آن را خوش قیمت‌تر دانست اما باز هم مواردی می‌توانند باعث شوند از لومیا 920 دست کشیده و موتومکس را انتخاب کنید.

059869

بالاخره وقت اضافه نیز پایان یافت و داور سوت پایان مسابقه را زد، هر دو گوشی تلاش خود را کردند تا بهترین عملکرد را از خود ارائه کنند و موقعیت‌های بسیار زیادی را ایجاد کردند، با ریزرمکس شروع می‌کنیم:
موقعیت اول: بدنه سبک‌تر و باریک‌تر و همین‌طور جنس بدنه منحصر به فرد
موقعیت دوم: نمایشگر با کنتراست بهتر در محیط‌های پرنور و نمایش بهتر رنگ مشکی
موقعیت سوم: رابط کاربری با امکانات و قابلیت شخصی سازی بالاتر و همین‌طور سیستم‌عامل غنی‌تر از لحاظ نرم‌افزاری
موقعیت چهار : پشتیبانی بهتر از فرمت‌های تصویری
موقعیت پنجم: بلندگوی بهتر
موقعیت ششم: باتری غول آسا

و اما لومیا 920:
موقعیت اول: نمایشگر بزرگتر و با شفافیت بالاتر و فناوری‌های منحصر به فرد، همینطور خوانایی بالاتر زیر نور آفتاب
موقعیت دوم: رابط کاربری قابل فهم‌تر، ساده‌تر و همین‌طور روان تر
موقعیت سوم: سخت‌افزار قوی‌تر
موقعیت چهارم: دوربین کاملا برتر
موقعیت پنجم: قیمت کمتر و حافظه بیشتر
موقعیت ششم: مقاومت فوق العاده بدنه

[divide style=”2″]

حال تصمیم بگیرید، کدام گوشی برنده این رقابت شده و ۳ امتیاز بازی را از آن خود می‌کند؟! مطمئن نیستید؟! می‌توانید رای به مساوی شدن مسابقه هم بدهید!

[polldaddy poll=7295376]

اگر طرفدار سرسخت یک گوشی هستید و دوست دارید قدرت آن را برای طرفداران دیگری با زبان خود شرح دهید، حتما وارد تاپیک کل کل طرفداران ریزر مکس با لومیا ۹۲۰ شوید و نظرات خودتان را بیان کنید.

[divide style=”3″]

برنامه کامل مسابقات را از اینجا می‌توانید مشاهده کنید!

8 در مورد “سنگین و سنگین‌تر! (مقایسه لومیا 920 با ریزر مکس از گروه D)”

  1. آقا معلومه مکس به این میبازه. اگه نسل بعدیش رو مقایسه میکردید قطعا موتورولا میبرد
    Lumia 920 رو باید با RAZR MAXX HD مقایسه کنید

  2. بازم با سلام!!!!
    خدمتتون عرض کنم که دوران موتورالا تموم شده!!
    حالا وقت نس جدیدی هاست، البته نوکیا قدمتی کمتر از موتوریا نداره ها!!!
    ولی در کل تو این مسابقه Lumia920 نوکیا خوب بود!!
    یه نبرد ساده دوهسته ای با دو هست ای !!
    عادلانه!!
    نه مثل چند تا مسابقه پیش !!! خودتون میدونین چی رو میگم، مگه نه؟
    کلا اینبار همه با سونی بد هستند؟!!
    آخرش یه کلام هرچی باشه سونی باشه!!!
    Just SONY

  3. من با توجه به سیستم عامل رای میدم حالا مقابل هر چیزی میخواد باشه
    ویندوز فون بهترین انتخابه

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH