مصاحبه اختصاصی با جیسون اسمیت، مدیر کل سونی موبایل در خاورمیانه

هفته گذشته و در سمینار معرفی سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم در شهر دبی، به ما فرصتی دست داد تا مصاحبه‌ای اختصاصی، با جیسون اسمیت، مدیر عامل انگلیسی سونی موبایل در خاورمیانه و شمال آفریقا داشته باشیم.

جیسون پیش از این مدیر کشوری سونی موبایل در کشور اندونزی بود و از سال 2000 تا 2012 در سونی الکترونیک سمت‌های گوناگونی در بخش‌های فروش و مارکتینگ داشت که توانست کارنامه‌ای درخشان را از خودش بر جای بگذارد.

ما صحبت خودمان را در ارتباط با محصولات جدید سونی موبایل آغاز کردیم و از وی خواستیم که درباره محصولات جدید و ویژگی‌های آن‌ها صحبت کند. آی‌تی‌رسان را در این مصاحبه همراهی کنید.

سونی به تازگی از دو پرچم‌دار جدیدش رونمایی کرد، شما چه ویژگی‌های مهمی در این محصولات تازه می‌بینید که می‌تواند منجر به موفقیت آن‌ها در بازار خاورمیانه شود؟

ابتدا می‌خواهم درباره سونی اکسپریا ایکس زد پریمیوم صحبت کنم. این گوشی دارای چند خصیصه ویژه است. اولین آن دوربین است، سریع و روان بوده و دارای امکانات بسیاری است. مردم عاشق عکاسی و فیلم‌برداری هستند و دوست دارند آن‌ها را از طریق شبکه‌های اجتماعی چون فیس‌بوک و اینستاگرام به اشتراک بگذارند.

به همین خاطر ما یک دوربین جدید را به‌کار گرفته‌ایم که به شما اجازه ثبت تصاویری فوق‌العاده را می‌دهد. دارای سنسور جدیدی است و فیلم‌برداری بسیار خاصی دارد. شما کاری با آن می‌توانید بکنید که پیش از این کسی قادر به انجامش نبوده است (فیلم‌برداری فوق آهسته با سرعت 960 فریم بر ثانیه).

دومین مورد مربوط به نمایشگر است زیرا ما در سونی بر روی چیزهایی تمرکز کرده‌ایم که در پایان همگی به وضوح تصویر 4K ختم می‌شوند. برای نخستین بار یک نمایشگر 4K HDR را بر روی یک تلفن همراه عرضه کرده‌ایم. جدیدا محتوای با این وضوح بسیار یافت می‌شود و حتی شما می‌توانید از فضای آنلاین به‌راحتی آن‌ها را دانلود کنید و بر روی نمایشگر گوشی‌تان از آن بهره بگیرید.

با آنکه بسیاری نسبت به استفاده از نمایشگر با وضوح 4K انتقاد داشتند و آن را امری بیهوده در یک گوشی موبایل می‌دانستند، شما مجددا از آن بهره گرفتید! دلیل این امر چیست؟

به نکته خوبی اشاره کردید. شما درست می‌گویید، گاهی اوقات این امر به‌خاطر رقابت است اما بالاتر از همه این‌ها، رنگ، درخشندگی و بازه داینامیکی نمایشگرها دارای اختلاف بسیار زیادی هستند. فقط محتوای 4K نیست که شما می‌توانید بر روی این نمایشگر مشاهده کنید، حتی محتوای نرمال و HD هم دارای کیفیت بالاتری در مقایسه با سایر نمایشگرها هستند و شما می‌توانید به وضوح تفاوت درخشندگی، عمق رنگ و کنتراست را مشاهده کنید.

در بین تولید کنندگان اصلی تلفن همراه، نام‌هایی وجود دارد که برخی از آن‌ها تازه‌کار و چینی هستند و اعتبار و تجربه سونی را نیز به همراه ندارند. فکر می‌کنید چرا آن‌ها توانستند به این سرعت در مارکت سهم پیدا کنند اما سونی نتوانست آن چیزی که داشت را هم حفظ کند؟

شاید در گذشته ما در همه سگمنت‌های فروش همچون بخش ارزان قیمت‌ها حضور داشتیم اما برای ما در حال حاضر فوکوس بر روی رده میانی و بالایی فروش اسمارت فون‌ها اهمیت دارد. دلیل اصلی این است که ما از این طریق می‌توانیم تکنولوژی خودمان را عرضه کنیم. ما نمی‌خواهیم در قیمت و مشخصات با سایرین رقابت کنیم، بلکه قصد داریم تا امکاناتی را به گوشی‌های خودمان بیاوریم که برای کاربر یک ارزش افزوده و تفاوت را به‌وجود بیاورد. به‌طور مثال ما این فناوری‌های را از بخش تی‌وی و یا دوربین سونی بر روی موبایل‌هایمان قرار می‌دهیم. برای همین است که ما بر روی چنین قسمتی از مارکت تمرکز کرده‌ایم.

پس شما می‌گویید که به سهم مارکت اهمیت نمی‌دهید و اولویت‌تان بر فراهم سازی فناوری‌های جدید است؟

ما به سهم بازار هم اهمیت می‌دهیم اما در بخشی که تلفن‌های همراه خودمان را تولید می‌کنیم. سهم مارکت برای‌مان مهم است اما به طور هم‌زمان ما به یک تجربه کاربری متفاوت از رقبایمان فکر می‌کنیم.

وضعیت رقبای خود را در بازار ایران چگونه می‌بینید؟ به خصوص آنکه هواوی و سامسونگ در ایران بیشترین سهم بازار را دارند و کدام شرکت‌ها را رقبب اصلی خود می‌دانید؟

من نظر خاصی نمی‌توانم در این ارتباط بدهم، دوست داریم بر روی چیزی تمرکز کنیم که ما را خاص و متفاوت می‌سازد.

با توجه به محبوبیت برند و میزان فروش، شرایط بازار ایران در مقایسه با سایر کشورهای خاورمیانه و آفریقا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

ما به‌صورت کلی بر روی خاورمیانه تمرکز داریم، وقتی می‌گوییم خاورمیانه یعنی دوست داریم به صورت کلی سهم مارکت خودمان را در آن افزایش دهیم. امارات متحده، عربستان و… دارای ارزش مشابهی برای ما هستند و دوست ندارم که یک کشور به‌خصوص را در این بین جدا در نظر بگیرم.

روند نام گذاری گوشی‌های شما تا حد زیادی مبهم است! مثلا یک‌بار اکسپریاها را با عدد مشخص می‌کنید و یک بار مانند XZs حرفی را به آن می‌افزایید و یا کلمه‌ای مانند Premium را می‌افزایید. تصور نمی‌کنید این نحوه نام گذاری، کمی عجیب است و باعث سردرگمی خریدار خواهد شد؟

ما پیش از این سری Z داشتیم و در سال گذشته رده جدید X را عرضه کردیم که به‌نظر من درک آن‌ها آسان است که به طور مثال XA محصول میان رده ماست، XA اولترا و همچنین گوشی اکسپریا X را داریم، پس از آن XZ است که بالا رده‌ترین محصول ماست.

خب شما الان گوشی جدیدتان را XZs نام گذاشتید، من واقعا نمی‌دانم محصول بعدی چه اسمی خواهد داشت! آیا گوشی بعدی‌تان XZs2 یا XZy نام دارد؟!

من نمی‌توانم درباره محصول بعدی‌مان صحبتی بکنم اما به طور مثال XA1 گوشی بعدی XA بود!

سونی یکی از شرکت‌هایی بود که بر روی ابزارهای پوشیدنی چون اسمارت واچ‌ها انرژی زیادی گذاشت اما برخلاف جهت بازار فعالیت خودش را محدود کرد و حتی پس از اسمارت واچ ۳، محصول شاخصی از این کمپانی ندیدیدم. چرا سونی تمرکزش را از این بخش برداشته است؟

ما هنوز محصولات پوشیدنی چون هدفون و اسمارت واچ 3 را در بازار داریم اما فوکوس ما الان بر روی محصولات هوشمند است مانند Xperia Ear ،Xperia Projector و Xperia Agent که به‌زودی در بازار ژاپن عرضه خواهد شد.

در ارتباط با تبلت‌ها نیز به‌نظر می‌رسد که سونی موبایل برنامه‌ای برای تولید محصولات جدید در این رده ندارد. آیا قصد ورود به بخشی چون تولید تبلت‌های هیبریدی را ندارید؟

تمرکز ما این روزها بر روی گوشی‌های هوشمند و محصولات هوشمند است؛ درباره محصولات آینده‌مان در رده‌ای چون تبلت نمی‌توانم نظری بدهم.

و به عنوان سوال آخر، اگر سال دیگر و در همین زمان دور یکدیگر نشسته باشیم، فکر می‌کنید سهم مارکت سونی در خاورمیانه، چه تغییری پیدا کرده باشد؟

نمی‌توانم نظر دقیقی در این ارتباط بدهم اما مطمئنم سهم مارکت ما بیشتر از امروز خواهد بود.

6 در مورد “مصاحبه اختصاصی با جیسون اسمیت، مدیر کل سونی موبایل در خاورمیانه”

  1. سوالات خوبی پرسیدید ولی من چند وقت پیش yo ozakiمدیر ارشد سونی موبایل رو دیدم خیلی بهتر جواب میدادن و حتی اطلاعات در موردxzpهم اونموقع ازشون گرفتم و به تمام دوستام گفتم که سونی در mwcمیخواد نسل جدیدپریمیوم رومعرفی کنه. اگه ایشونو دیدید بیشتر میتونید سوالات جنجالیتونو جوابشو بگیرید

  2. با عرض سلام و سپاس از وقتی که گذاشتید
    ای کاش می پرسیدید چه زمانی نماینده رسمی فروش و تعمیرات خود را در ایران معرفی می کنید.

  3. مصاحبه جالبی بود ممنون از آقای گلکار
    فقط من دوست دارم یکم سوالات جنجالی تر پرسیده بشه توی این مصاحبه ها
    آیا اجازه نمیدن که بپرسین؟

  4. در طراحی ظاهری پرچمدار جدید سونی،خلاقیت و نوآوری زیادی به چشم نمی خوره.لذا فقط باید دید که در زمینه سخت افزار و نرم افزاز چه حرفهایی برای گفتن داره.اونطور که من تو عکسها متوجه شدم سونی تقویم و مسیج خودش رو با تقویم و مسیج گوگل جایگزین و حذف کرده.اما اعتراف می کنم که رابط کاربری سونی از شیک ترین و سبک ترین هاست و پشتیبانی نرافزاریش فوق العاده ست.در زمینه کیفیت عکاسی هم باید بگم سونی پیشرفت خوبی کرده اما کافی نیست.چون بافت نویزی در تمامی عکسهای پرچمدارانش مشاهده میشه.علی الخصوص در شب

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH