ویندوز S چیست و چه تفاوتی با نسخه‌های دیگر دارد؟

به گفته مایکروسافت، ویندوز ۱۰ اس،  “روح ویندوز امروز” است؛ این ویندوز نسخه‌ای است که برای کامپیوترهای مدارس ساخته شده اما همه می‌توانند از آن استفاده کنند. ویندوز ۱۰ اس (ویندوز S) به گونه‌ای طراحی شده که ساده و کارآمد باشد؛ این نسخه فقط اپلیکیشن‌های دریافت شده از فروشگاه ویندوز را اجرا می‌کند، مگر آن که با صرف هزینه ۵۰ دلاری آن را به ویندوز ۱۰ پرو ارتقا دهید. مایکروسافت اعلام کرده است که کمپانی‌های ایسر، ایسوس، دل، فوجیتسو، HP، سامسونگ و توشیبا از تابستان امسال کامپیوترهای آموزشی مجهز به ویندوز 10S را با قیمت حداقل ۱۸۹ دلار به بازار عرضه خواهند کرد. همچنین مایکروسافت در حال عرضه یک لپ‌تاپ Surface با سیستم عامل  ویندوز ۱۰ اس به قیمت ۹۹۹ دلار است.

تفاوت ویندوز S در چه چیزی است؟

بزرگ‌ترین تفاوت این ویندوز با سایر نسخه‌ها محدود شدن به اجرای برنامه‌های دریافت شده از فروشگاه رسمی ویندوز است؛ به این ترتیب برنامه‌ها بررسی شده و به صورت امن اجرا می‌شوند. با این روش می‌توان اطمینان حاصل کرد که برنامه‌ها در رجیستری ویندوز دخالت نکنند، فایل‌های اضافی بر جای نگذارند و باعث ایجاد مشکلات کوچک و بزرگ برای کامپیوتر نشوند. همانند نسخه عادی ویندوز ۱۰ می‌توانید اپلیکیشن‌ها را از فروشگاه ویندوز دانلود و نصب نمایید، اما گزینه‌ای برای دانلود و نصب برنامه‌ها از فروشگاه‌های دیگر در دسترس نخواهد بود. خوشبختانه، نسخه کامل مایکروسافت آفیس 365 شامل برنامه های کاربردی ورد، اکسل، پاورپوینت، Outlook و OneNote به زودی به فروشگاه ویندوز اضافه خواهند شد. این برنامه‌ها با استفاده از پروژه Centennial مایکروسافت به صورت کانتینر ایمن بهینه سازی و پکیج شده و در فروشگاه قرار خواهند گرفت. سایر توسعه دهندگان هم باید برنامه‌های خود را به همین صورت پکیج کرده و به فروشگاه ویندوز ارایه نمایند . انتظار داریم که مایکروسافت توسعه‌ دهندگان نرم‌افزاری بیشتری را وادار به این کار کند. آن گونه که مایکروسافت در رویداد ۲ می اعلام کرده، ویندوز S می‌تواند تمامی مرورگرهای اینترنت موجود در فروشگاه را اجرا کند که البته در حال حاضر فقط شامل Microsoft Edge می‌شود؛ از سوی دیگر این کمپانی از گوگل و موزیلا درخواست کرده که مرورگرهای خود را برای ارایه در ویندوز استور آماده نمایند.

مایکروسافت نشان داده که ورود به سیستم در ویندوز S بسیار سریع‌تر از ویندوز ۱۰ پرو انجام می‌شود؛ این موضوع عجیب نیست زیرا این نسخه از ویندوز چیزهای اضافی و برنامه‌های از پیش نصب شده توسط توسعه دهندگان مختلف را که باعث کندی سیستم می‌شوند، ندارد. این ویندوز مجموعه‌ای گوناگون از تصاویر پس‌زمینه پیش‌فرض را به همراه خودش دارد که مایکروسافت آن‌ها را با عبارت “streamlined” توصیف کرده است که در واقع توصیف ویندوز S هم می‌تواند باشد: تر و تمیز و عاری از چیزهای زاید!

اگر یک برنامه دسکتاپ را در ویندوز S دانلود کنیم چه اتفاقی می‌افتد؟

اگر سعی کنید که یک برنامه دسکتاپ را از جایی غیر از ویندوز استور دانلود کنید، با پیام زیر روبرو خواهید شد:

“For security and performance, Windows 10 S only runs verified apps from the Store”

برای امنیت و عملکرد درست،  ویندوز ۱۰ اس فقط برنامه‌های تایید شده توسط فروشگاه را اجرا می‌کند. این دیالوگ اطلاعاتی هم درباره برنامه های مشایه در فروشگاه ویندوز ارایه می‌کند. به عنوان مثال اگر قصد دانلود برنامه دسکتاپ فتوشاپ را داشته باشید به شما پیشنهاد می‌کند که Adobe Photoshop Express را از طریق ویندوز استور نصب کنید. در واقع مثل این است که گزینه “Allow apps from the Store only” را در ویندوز ۱۰ فعال کرده باشید؛ این گزینه کامپیوترهای شخصی را از خطر نرم‌افزارهای مخرب حفظ می‌کند.

شما می‌توانید ویندوز S را به ویندوز ۱۰ پرو ارتقا داده و نرم‌افزارهای دسکتاپ را روی آن اجرا کنید؛ این کار دقیقا مشابه ارتقای نسخه خانگی ویندوز ۱۰ به نسخه پرو انجام می‌شود؛ مدارس می‌توانند به رایگان این کار را انجام دهند؛ در حالی که سایر کاربران شخصی برای ارتقا و برخورداری از تمامی امکانات ویندوز ۱۰ پرو، باید مبلغ  ۵۰ دلار پرداخت نمایند.

ویندوز S برای چه کسانی است؟

ویندوز ۱۰ اس پاسخ مایکروسافت به پروژه کروم بوک گوگل است که در مدارس مورد استفاده قرار می‌گیرد. کروم بوک فقط برنامه‌های مبتنی بر وب را اجرا می‌کند در حالی که ویندوز S می‌تواند برنامه‌های دسکتاپ قدرتمند را هم اجرا نماید؛ به شرط آن که برای ویندوز استور آماده شوند. در این زمینه ویندوز S محدودیتی ندارد و بسیار قوی‌تر از کروم‌ بوک‌های گوگل خواهد بود؛ البته در صورتی که توسعه دهندگان نرم‌افزاری همکاری بیشتری با مایکروسافت داشته باشند. از سوی دیگر کروم بوک‌ها هم در حال قوی‌تر شدن هستند و حالا می‌توانند اپلیکیشن‌های اندروید را اجرا کنند.

هدف اصلی مایکروسافت از این پروژه، ارایه یک نسخه ویژه و ساده  ویندوز ۱۰ برای مدارس بوده است؛ همچنین یک اپلیکیشن ساده به نام “Set Up My School PC” معرفی شده که یک درایو USB را به منظور تنظیم آسان کامپیوترها ایجاد می‌کند: درایو USB (فلش مموری) را متصل کرده و ۳۰ ثانیه صبر کنید. حالا سیستم به صورت خودکار پیکربندی شده و می‌توانید درایو USB را به لپ‌تاپ یا کامپیوتر دسکتاپ بعدی وصل نمایید. ویندوز S فقط برای مدارس نیست؛ مایکروسافت انتظار دارد کاربرهای عادی هم از این سیستم عامل روی کامپیوترهای شخصی خود استفاده کنند. احتمالا بعد از این لپ‌تاپ‌های ویندوز S را کنار لپ‌تاپ‌های ویندوز ۱۰ عادی در فروشگاه‌ها مشاهده خواهید کرد؛ این سیستم عامل را امتحان کنید، ضرری ندارد، اگر خوشتان نیامد می‌توانید با هزینه ۵۰ دلار نسخه کامل ویندوز ۱۰ را دریافت کنید.

1 در مورد “ویندوز S چیست و چه تفاوتی با نسخه‌های دیگر دارد؟”

  1. آقا واقعا عالی و فوق العاده بود
    رسما نسخه s یه نسخه رایگانه که کاش کاربرای ایرانی به جای نسخه کرک شده از اون استفاده میکردن هم حق کپی رعایت میشد هم امنیت اطلاعات خودشون حفظ میشد:(
    ممنون از سایت آی تی رسان بابت پستای همیشه مفید و پرکاربردشون

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH