چگونه سرعت مرورگر گوگل کروم را بدون نصب مجدد آن افزایش دهیم؟

گاهی احساس می‌کنید که مرورگر کروم کند شده و به دستورات شما به خوبی پاسخ نمی‌دهد؛ آیا گوگل را به خاطر این مرورگر سرزنش می‌کنید و به سراغ یک برنامه دیگر می‌روید؟ اگر تنها دلیل شما برای مهاجرت از کروم همین است، عجله نکنید؛ مرورگر کروم بسیار سریع بوده و بازیابی آن به آسانی و بدون حذف بوک‌مارک‌ها و سایر داده‌هایتان قابل انجام است.

ریست مرورگر چه کاری انجام می‌دهد؟

مرورگر کروم سرعت خیلی بالایی دارد اما با گذشت زمان احساس خواهید کرد که خیلی کند شده و اثری از سرعت اولیه خود را ندارد و حتی کار به جایی می‌رسد که مرورگر کرش می‌کند و مشکلاتی مانند عملکرد بد نوار جستجو ایجاد می‌شود. در این صورت الزاما مشکل از کروم نیست؛ اگر مدت زیادی است که از این مرورگر استفاده می کنید، احتمالا حجم زیادی از اکستنشن‌ها، کوکی‌ها، دیتاهای سایت‌های مختلف و چیزهایی از این قبیل را در آن انباشته کرده‌اید. در حالی که اصولا کش و کوکی موجب افزایش سرعت مرورگر می‌شوند، اکستنشن‌ها می‌توانند باعث سنگین شدن برنامه و ایجاد مشکل برای کوکی‌ها و داده‌های کش شوند؛ نتیجه این کار چیزی نیست جز خطاهای مرورگر، ارورهای سایت و مشکلات دیگر. حتی ممکن است تنظیمات کروم توسط یک سایت مخرب آسیب دیده باشد.

امکانات مختلفی به نوبه خود باعث افزایش سرعت کروم می‌شوند اما یک راه خیلی آسان برای بازگشت به سرعت اولیه این برنامه بدون حذف و نصب دوباره آن وجود دارد: ریست کردن مرورگر. وقتی مرورگر را ریست کنید موارد زیر اتفاق می‌افتد:

  • موتور جستجوی مرورگر به صورت پیش‌فرض بر روی Google.com تنظیم می‌شود.
  • صفحه خانگی و تب‌های شروع دوباره تنظیم می‌شود.
  • تنظیمات باز کردن صفحه جدید ریست می‌شوند.
  • برگه‌های پین شده پاک می‌شوند.
  • تنظیمات محتوا (سایت‌هایی که اجازه دسترسی به وبکم یا باز کردن پاپ آپ را دارند پاک می‌شود.
  • همه کوکی‌ها و دیتاهای سایت‌ها حذف می شوند.
  • تمامی اکستنشن‌ها و  تم‌ها  غیر فعال می‌شوند و روی حالت پیش‌فرض قرار می‌گیرند. (پاک نمی‌شوند)

چیزهای دیگر از قبیل بوک‌مارک‌ها، تاریخچه مرورگر و رمزهای عبور ذخیره شده در پروفایل شما ذخیره می‌شوند. این موضوع در واقعیت چه اهمیتی دارد؟ با یک مثال ساده مثل سایت Instapaper توضیح می‌دهیم:

پس از ریست کردن مرورگر کروم، کوکی مربوط به ورود شما به سایت  Instapaper از بین می‌رود؛ بنابراین باید دوباره اطلاعات مربوط به ورود به سایت را وارد کنید؛ اکستنش مرورگر هم غیر فعال شده است ( باید از قسمت تنظیمات دوباره فعال کنید. ). اگر سایت  Instapaper را بوک مارک کرده بودید در جای خودش باقی است چون بوک مارک‌ها از بین نمی‌روند. هر مقاله خبری از سایت را هم که قبلا خوانده باشید در تاریخچه اکانت شما در دسترس است. با توجه به آنچه که خواندید مشاهده می‌کنید که ریست کردن مرورگر مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند اما سرعت آن به میزان زیادی افزایش پیدا می‌کند.

چگونه گوگل کروم را ریست کنیم؟

این کار خیلی  آسان است؛ روی دکمه منو در گوشه سمت راست بالا کلیک کرده و تنظیمات را انتخاب نمایید:

در پایین صفحه تنظیمات، بر روی دکمه “Show advanced settings” کلیک کنید.

به سمت پایین اسکرول کنید تا به پایین لیست برسید؛ سپس “Reset settings” را انتخاب کنید.

در این مرحله باید ریست را تایید نمایید.

پس از ریست شدن و حذف دیتاهای بی‌مصرف، سرعت مرورگر به صورت قابل قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد. پس از این افزونه‌های بی‌مصرف را نصب نکنید و  اکستنشن‌ها را فقط زمانی که نیاز دارید فعال کنید؛ چیزهایی که به ندرت به آنها نیاز دارید را مانند دانلود کننده‌های عکس یا پلاگین‌های مقایسه قیمت سایت‌های فروش، فقط در زمان استفاده فعال کنید.

هر جند با ریست کردن سایت بسیاری از مشکلات از بین می‌روند اما ممکن است تعدادی از اختلالات باقی بمانند. اگر مرورگر خود را ریست کردید و باز هم عملکرد آن بهبود پیدانکرد توصیه می‌کنیم ابزار رسمی پاکسازی گوگل کروم را از طریق این لینک دانلود و اجرا کنید. این ابزار آن دسته چیزهای زاید مرورگر را که از طریق ریست کردن عادی قابل پاکسازی نیستند حذف می‌کند.

1 در مورد “چگونه سرعت مرورگر گوگل کروم را بدون نصب مجدد آن افزایش دهیم؟”

  1. محمد کدخدایی

    با سلام وادب گرامی دوست عزیز
    ممنون از راهنمایی شما. مایدوارم که سرعت وبلاگ تغییر پیدا کرده باشد
    اما توضیحات خوب و مفید و شفافی بود باز هم ممنون
    محمدکدخدایی(عرفان)

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH