استاد دانشگاه آکسفورد: به ماشین‌های بدون راننده اعتماد ندارم!

پاول نیومن، استاد دانشگاه آکسفورد درباره ماشین‌های بدون راننده گفت: هنوز اعتماد نمی‌کنم کودکم را درون چنین خودروهای سوار کنم. اما در آینده‌ای نزدیک به این باور می‌رسیم که تا به‌حال چرا خودمان رانندگی کرده‌ایم.

برنامه تلویزیونی “مهندسین: خروش ربات‌ها” که توسط شبکه بی‌بی‌سی تهیه و تولید شده است در موزه علمی لندن میزبان پاول نیومن، استاد فناوری اطلاعات و مدیر گروه انیستیتو رباتیک دانشگاه آکسفورد بود.

یکی از حضار از وی در مورد اعتمادش به خودروهای بدون راننده پرسید که جواب پاول نیومن منفی بود.

وی گفت: “نه…هنوز نه.” پاول نیومن در ادامه توضیح داد: “تکنولوژی خودروهای بدون راننده فراز و نشیب بسیاری پیش رو دارد اما در آینده‌ای نزدیک مهارت رانندگی مانند اسب سواری به فراموشی سپرده خواهد شد.”

وی اذعان کرد: “من فکر می‌کنم در نهایت ما خودروهایی داشته باشیم که بتوانند خودشان رانندگی کرده و شما انتظار داشته باشید که رانندگی نکنید. به نظر من رانندگی مانند مهارت اسب سواری که در بسیار نادر است، به پدیده‌ای کمیاب مبدل خواهد شد، البته راهی بسیار طولانی در پیش داریم.”

نیومن افزود: “روزی خواهد رسید که شما به نمایندگی خودرو مراجعه کرده و ماشین دلخواه‌تان را که فاقد فرمان، گاز و هر آنچه که خودروی امروزتان دارد، خریداری می‌کنید. این وسیله توانایی رانندگی خودکار را در هر مکان، هر زمان از روز و در هر شرایط آب و هوایی خواهد داشت.”

نیومن موضوعی پیچیده را در مورد برنامه‌نویسی گزینه‌های اخلاقی این ماشین‌ها در موقعیت‌های غیر ممکن مطرح نمود، که در نهایت جواب واضح و شفافی در این زمینه ارایه نکرد.

وی گفت: “گاهی اوقات تصادف امری اجباری است. در این رویداد ایراد از خودرو نیست بلکه یک مسئله فیزیکی است. برای مثال ظاهر شدن دو شخص در جلوی خودور در یک زمان، گویای این حالت است.”

خودور بدون راننده

نیومن ادامه داد: “قرار گرفتن یک پیرمرد نود ساله و یک کودک دو ساله یک تصمیم‌گیری کاملا اخلاقی است و چیزی غیر از تقسیم به شانس 50 درصد است.”

“فکر می‌کنم شما را در موقعیتی قرار داده‌ام که معتقدید این شرایط باید محاسبه شود. سوالی که باقی می‌ماند این است: آیا می خواهید که محاسبه شود؟”

“اگر فکر می‌‎کنید که باید محاسبه شود مطمئنم که می‌توانیم چنین کاری صورت دهیم و در اینجاست که سوال مورد نظر ما تجلی پیدا می‌کند. به عقیده من، ما نیاز به هوش تشخیص اخلاق برای محاسبه این انتخاب داریم.”

“اکثر مردم معتقدند که برای کاربرد بهتر این خودروها باید قوانین خاصی برایشان اتخاذ شود.”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH