6 اشتباه امنیتی رایج در فضای اینترنت که ممکن است شما نیز آن‌ها را انجام دهید!

حفظ امنیت اطلاعات در فضای اینترنت کاری بس دشوار است. در این مقاله 6 مورد از اشتباهات امنیتی رایج را بررسی می‌کنیم که ممکن است هر کاربر در فضای اینترنت، حتی بصورت ناخواسته انجام دهد. اگر شما نیز در حال حاضر این اشتباهات را مرتکب می‌شوید، یهتر است هر چه زودتر نسبت به رفع آن‌ها اقدام نمایید. این نکته را به یاد داشته باشید که هکر‌ها همیشه در کمین هستند.

  1. استفاده از رمز‌های عبور ساده و ضعیف

هرچند که انتخاب یک رمز عبور ساده، کار شما را در به خاطر سپردن آن راحت می‌کند، ولی به همان اندازه هم کار هکر‌ها برای شکستن این رمز عبور ساده می‌شود. از انتخاب رمز عبور‌های کوتاه به شدت اجتناب کنید. همچنین از یک رمز عبور برای چند حساب کاربری مختلف استفاده نکنید. زیرا اگر یکی از آن‌ها هک شود، باقی حساب‌های کاربری شما نیز مسلما توسط همان شخص، هک خواهند شد.

  1. عدم استفاده از برنامه مدیریت رمز عبور

استفاده از یک برنامه برای مدیریت رمز عبور، یک معامله برد-برد است. این برنامه زندگی شما در فضای اینترنت را امن و ساده می‌کند. برنامه مدیریت پسورد، تمامی رمز عبور‌های مربوط به همه حساب‌های کاربری شما در اینترنت را ذخیره می‌کند. بنابراین دیگر نیازی نیست که آن‌ها را به خاطر بسپارید و در هنگام مراجعه به وبسایت مربوط به هر یک از حساب‌های کاربری‌تان، مجبور باشید رمز مربوط به آن را هر بار وارد کنید. تمامی کلمه‌های عبور شما توسط این برنامه رمزنگاری (Encrypt) و نگهداری می‌شوند. همچنین می‌توانید کل این مجموعه را توسط یک رمز عبور دیگر که خودتان مشخص می‌کنید، محافظت کنید.

از آنجا که با استفاده از این برنامه، دیگر نیازی به حفظ کردن رمز‌های عبور خود ندارید، پس دیگر بهانه‌ای برای استفاده از رمز‌های یکسان برای حساب‌های مختلف‌تان نیست.

  1. استفاده نکردن از روش احراز هویت دو عامله

اگر از یک رمز عبور پیچیده و قوی و همچنین بک برنامه مدیریت رمز عبور استفاده می‌کنید، حال نوبت آن است که یک گام دیگر در جهت افزایش امنیت حساب‌های کاربری خود بردارید. احراز هویت دو عامله، روشی است که امنیت اطلاعات مربوط به رمز عبور شما را به شدت افزایش می‌دهد. در واقع می‌توان گفت با استفاده از این روش احتمال دزدیده شدن رمز عبور و اطلاعات حساب شما تقریبا به صفر می‌رسد. یکی از شیوه‌های معمول در این روش، دریافت کد تایید از وبسایت میزبان حساب کاربری بر روی گوشی شما است. به این صورت که پس از وارد کردن رمز عبور و پیش از ورود به حساب، یک کد از سمت وبسایت مربوطه به شماره تلفن شما ارسال می‌شود. حال فقط در صورتی می‌توانید به حساب خود وارد شوید که کد دریافت شده را در آن وبسایت وارد کنید. با این روش، اگر شخصی بخواهد رمز عبور شما را هک کند و به حساب شما دسترسی پیدا کند، لازم است که گوشی شما را نیز بدزدد!

  1. کلیک کردن بر روی لینک‌های مختلف و باز کردن ایمیل‌هایی که فرستنده آن‌ها مشخص نیست

اگر ایمیلی مبنی بر بروز اشکال در حساب کاربری خود از بانک، فیسبوک یا هر موسسه مشهور و معروف دیگری دریافت کردید، بر روی لینک ارسال شده در آن ایمیل کلیک نکنید. مستقیما به آن سایت مراجعه کنید و از آن‌جا به حساب کاربری خود وارد شوید تا ببینید که چه اتفاقی افتاده است. در اکثر مواقع خواهید دید که حساب کاربری شما هیچ گونه اشکالی ندارد و شخصی که ایمیل را برای شما ارسال کرده است، قصد کلاهبرداری و دسترسی به نام کاربری و رمز عبور مربوط به حساب کاربری شما را داشته است.

  1. اعتماد کردن به شبکه‌های Wi-Fi عمومی و اتصال به آن‌ها

شبکه‌های Wi-Fi که در اماکن عمومی نظیر فرود‌گاه‌ها در اختیار کاربران قرار می‌گیرند، معمولا امن هستند. ولی هرگز از این شبکه‌ها برای ورود به حساب کاربری خود در بانک استفاده نکنید. هیچ یک از این شبکه‌ها به اندازه شبکه خانگی شما امنیت ندارند. زیرا افراد زیادی به این شبکه‌ها متصل هستند و ممکن است هکر‌ها نیز در بین این افراد باشند. در این صورت با استفاده از روش‌های مخصوص می‌توانند اطلاعات مربوط به حساب شما را از روش شبکه بدزدند و به حساب شما دسترسی پیدا کنند. بنابراین تا جایی که می‌توانید به این شبکه‌ها وصل نشوید و حداقل در صورت اتصال، هرگز به حساب کاربری خود در هیچ بانکی وارد نشوید.

  1. عدم به‌روز‌رسانی سیستم عامل

Apple، گوگل و مایکروسافت، مرتبا آپدیت‌هایی را برای سیستم عامل‌های خود ارائه می‌کنند. این آپدیت‌ها، حفره‌هایی را که هکر‌ها از طریق آن‌ها می‌توانند به سیستم شما نفوذ کنند، ترمیم می‌کنند و راه نفوذ هکر‌ها را به سیستم شما مسدود می‌کنند. مدت زیادی از آلوده شدن سیستم‌های ویندوزی به باج افزار WannaCry نمی‌گذرد. بنابراین آپدیت‌هایی را که برای سیستم عامل دستگاه شما ارائه می‌شوند، نادیده نگیرید. حتما آن‌ها را دانلود و نصب کنید تا کامپیوتر، لپ‌تاپ و گوشی خود را از هکر‌ها در امان نگه دارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH