خداحافظ کروم! چرا من به فایرفاکس مهاجرت کردم؟

زمانی بود که کروم به عنوان پادشاه مرورگرها محسوب می‌شد اما حالا این شرایط دگرگون شده است. رقبا به کروم نزدیک شده و آن را از جایگاه خود به زیر کشیده‌اند!

تا چندی پیش عقیده داشتم که کروم بهترین مرورگر است اما حالا نظرم تغییر کرده است؛ اگر شما هم به برتری این مرورگر اطمینان دارید شاید بهتر باشد که تغییر عقیده دهید. اگر اینترنت اکسپلورر را (به علت استفاده ناخواسته در محیط کسب و کار) در نظر نگیریم، فایرفاکس مهم‌ترین رقیب کروم در زمینه مرور صفحات وب محسوب می‌شود و استفاده از آن نیز در طول سال گذشته افزایش یافته، به طوری که از ۷/۷ درصد در آگوست سال ۲۰۱۶ به ۱۲ درصد در ماه مه ۲۰۱۷ رسیده است.

چرا مردم به فکر بازگشت به فایرفاکس افتاده‌اند؟ من چند ماه است که از این مرورگر استفاده می‌کنم و حالا می‌توانم بگویم که فایرفاکس را به کروم ترجیح می‌دهم. شما چه نظری دارید؟ در ادامه مطلب دلایل برتری فایرفاکس را بخوانید، شاید متقاعد شوید که زمان تغییر دادن مرورگر پیش‌فرض‌‌تان رسیده است!

۱- فایرفاکس از نظر مصرف باتری بهتر است

بسیاری از کاربران اعتقاد دارند که کروم سریع‌تر از فایرفاکس صفحات وب را مرور می‌کند و این دیدگاه واقعا درست است؛ اما دلیل این موضوع به استفاده بیشتر کروم از پردازنده کامپیوتر برمی‌گردد که در نتیجه آن پردازش سریع‌تر و عملکرد روان تری حاصل می‌شود و البته روی دیگر این سکه، تخلیه سریع‌تر باتری است؛ از این‌ها گذشته، می‌توانیم صادقانه بگوییم که فایرفاکس خیلی کندتر از کروم نیست!

گزارش مایکروسافت بر اساس اطلاعات به دست آمده از کاربران ویندوز ۱۰ نشان می‌دهد که در استفاده عملی، فایرفاکس 31 درصد نیروی کمتری از کروم مصرف می‌کند و اگر از لپ‌تاپ استفاده می‌کنید این موضوع به معنای فاصله طولانی‌تر بین دفعات شارژ است.

۲- فایرفاکس برای کاربرانی که تب‌های متعددی را باز می‌کنند بهتر است

اگر  فایرفاکس و کروم را در زمینه مدیریت استفاده از رم با هم مقایسه کنیم، چه نتیجه‌ای حاصل می‌شود؟ برای انجام این مقایسه هر دو مرورگر را اجرا می‌کنیم؛ هر کدام به صورت جداگانه و بدون اجرای هیچ نرم‌افزار دیگر. این کار را به ترتیب با باز کردن ۱، ۵، ۱۰ و ۱۵ تب انجام دادیم و در همه این حالات مصرف رم را مقایسه کردیم.

مصرف رم در کروم:

  • ۱ تب     –  ۴۹/۲     مگابایت
  • ۵ تب     –  ۲۶۵/۳   مگابایت
  • ۱۰ تب   –  ۵۳۳/۲   مگابایت
  • ۱۵ تب  –   ۷۴۸/۳   مگابایت

مصرف رم در فایرفاکس:

  • ۱ تب     –  ۱۱۶/۳   مگابایت
  • ۵ تب     –  ۳۷۶/۶   مگابایت
  • ۱۰ تب   –  ۴۳۷/۰   مگابایت
  • ۱۵ تب  –   ۵۱۸/۴   مگابایت

در اینجا ۲ نکته واضح است؛ هنگامی که تب‌های کمی باز می‌کنید کروم رم بسیار کمتری مصرف می‌کند و هنگامی که تعداد تب‌ها به بیشتر از ۸ می‌رسد عملکرد فایرفاکس بهتر است؛ در این صورت اگر یک کاربر حرفه‌ای باشید و گاهی بیش از ۲۰ تب را هم‌زمان اجرا کنید فایرفاکس به مراتب بهتر خواهد بود.

۳- فایرفاکس می‌داند که فقط یک “مرورگر” است!

چند ماه پیش مطلب جالبی خواندم از یکی از کاربران کروم که به فایرفاکس مهاجرت کرده بود؛ در این به موارد زیادی اشاره شده بود اما یک نکته توجه من را جلب کرد:

امروز کروم همانی نیست که درسال ۲۰۱۱ بود! کروم یک اپلیکیش و پلتفرم عجیب و غریب است که البته کار یک مرورگر را هم انجام می‌دهد!

این نکته دلیل بسیار خوبی برای کم شدن علاقه‌ام به کروم است؛ نرم‌افزاری که روزگاری به عنوان یک مرورگر وب سبک، سریع و مینیمال مطرح شده بود حالا به یک موجود پیچیده تبدیل شده و چیزهایی را که باعث محبوبیتش می‌شد از دست داده است. حتی ظاهرا گوگل تمایل دارد که کروم را به یک سیستم عامل تبدیل کند.

از سوی دیگر فایرفاکس همچنان یک مرورگر است؛ البته ممکن است به خوبی نسخه اولیه کروم نباشد و حتی ممکن است بگویند فایرفاکس هم برای توسعه نفوذ خود برنامه‌های زیادی تدارک دیده است ولی با همه این‌ها فایرفاکس تلاش نمی‌کند چیزی باشد که به خاطر آن ساخته نشده است!

۴- فایرفاکس مفهوم  “Open Source” را درک می‌کند!

از لحاظ فنی می توان گفت که کروم به نوعی Open Source (متن باز) است؛ چون بر پایه کرومیوم قرار گرفته که خودش بسیاری از نرم‌افزارهای مشابه کروم مانند Opera، Vivaldi، Slimjet، و Brave را ساخته است اما مفهوم متن باز واقعی چیزی بیش‌تر از اجازه دادن به دیگران برای استفاده از کدهای شما است.

محمد منصور، در سایت quora می‌گوید:

من برای بیش از ۲ سال است که به پروژه کرومیوم کمک کرده‌ام  اما دیگر انگیزه‌ای برای این کار ندارم، به خاطر این که به یک پلت‌فرم بسته تبدیل شده است. هرچند که منبع باز است اما به وسیله یک سازمان بزرگ محافظت می‌شود و اکثر تصمیم‌گیری‌ها و ترسیم مسیرهای آینده در داخل سازمان انجام می‌گیرد. گوگل کروم بیش از آن که یک نرم‌افزار متن باز باشد یک محصول تجاری بسته به نظر می‌رسد. مدل متن باز کروم به این صورت است: ” کدهای مرورگر این‌جا هستند؛ هر کاری که می‌خواهید انجام دهید” . این همان فرهنگ متن باز نیست که همه جا وجود دارد. این روزها کمپانی‌ها از هسته اصلی Open Source سوء استفاده می‌کنند و این موضوع غم‌انگیز است.

از سوی دیگر فایرفاکس یک نقشه راه عمومی و آشکار دارد که با مشارکت تمام اعضای کمیته آن تعیین می‌شود و بر اساس این نوشته‌ها می‌توانیم مسیر توسعه فایرفاکس در ۸ ماه آینده را مشاهده کنیم؛ این نوع از مشارکت عمومی ویژگی اصلی یک نرم افزار متن باز واقعی است.

۵- فایرفاکس واقعا از حریم خصوصی محافظت می‌کند

در سال ۲۰۱۴ موزیلا برای محافظت از حریم خصوصی آنلاین کاربران سیستم call-to-arms را با این شعار راه‌اندازی کرد:

  • مبارزه برای حفاظت از امنیت داده‌ها – اطمینان و اگاهی دادن به مردم در مورد این که بدانند در هر جایی از وب، چه کسانی به داده‌های آن‌ها دسترسی دارند و در این موارد حق انتخاب داشته باشند – امنیت بخشی از ماهیت موزیلا است.

در سال ۲۰۱۵ بنیاد موزیلا منشور سازمانی خود را منتشر کرد:

  • در هر لحظه میلیون‌ها کاربر آنلاین هستند اما از سوی کمپانی‌ها، توسعه دهندگان نرم‌افزاری و دولت‌ها کنترل و شفاف‌سازی کافی در خصوص حفاظت از حریم خصوصی کاربران صورت نمی‌گیرد. موزیلا به صورت موثر بر روی موضوع کلیدی و حساس امنیت و حفاظت از حریم خصوصی کاربران در فضای مجازی تمرکز کرده است.

اگر می‌خواهید از جزئیات بیشتری در این رابطه آگاه شوید سیاست حریم خصوصی این مرورگر را بخوانید و بدانید که چه اطلاعاتی گردآوری می‌شوند و چه استفاده‌ای از آن‌ها به عمل می‌آید.

حتی اگر موزیلا در ارتباط با امنیت کاربران کارایی لازم را نداشته باشد مسلما در برابر کروم برنده است؛ چون بر اساس آن‌چه که می‌دانیم گوگل یک کمپانی جمع‌آوری کننده اطلاعات کاربران است؛ آیا دوست دارید گوگل از عادات و رفتارهای شما در مرور اینترنت آگاه باشد؟

۶- فایرفاکس اجازه شخصی سازی بیشتری می‌دهد

میزان شخصی سازی مهم‌ترین تفاوت فایرفاکس و کروم است.  مرورگر کروم در سیستم‌ عامل‌ها و دستگاه‌های مختلف یکسان است و به جز پنهان کردن نوار ابزار یا حذف چند آیکون در نوار آدرس، تنها چیزی که می‌توانید تغییر دهید چند اسکین در نوار عنوان و تب‌ها است.

با فایرفاکس می‌توان تغییرات بیشتری را تجربه کرد؛ در کنار تغییرات کلی در نمای ظاهری این مرورگر می توانید تم‌های بسیاری را دانلود و نصب کنید که ظاهر آن را کاملا متفاوت می‌سازند. حتی می‌توانید ظاهر و احساس مرورگرهای دیگر را با تم‌های  FXChrome ،FXOpera و MX4 تجربه کنید.

۷- فایرفاکس از اکستنشن‌های کروم پشتیبانی می‌کند

موزیلا با فایرفاکس ۴۸ اعلام کرد که از WebExtension به صورت پایدار پشتیبانی می‌کند. WebExtension یک API بین مرورگرها است که به توسعه دهندگان امکان می‌دهد تا اکستنشن‌ یا همان افزونه‌هایی بسازند که در مرورگرهای مختلف قابل استفاده باشند. با WebExtensions، اکستنشن‌های کروم در فایرفاکس نصب می‌شوند.

همه کاری که باید انجام دهید نصب کردن Chrome Store Foxified است؛ سپس می‌توانید از تمامی افزونه‌های کروم در استور اینترنتی آن بازدید کنید؛ مشاهده می‌کنید که دکمه “Add to Chrome” تبدیل به “Add to Firefox” می‌شود. توجه داشته باشید که پشتیبانی از WebExtensions با وجود پایدار بودن، هنوز در حال توسعه یافتن است و هرچند که بسیاری از افزونه‌ها نصب می‌شوند، هنوز هم ممکن است تمامی آن‌ها قابل نصب نباشند. پشتیبانی کامل از این قابلیت با ارایه و انتشار فایرفاکس ۵۷ پیش‌بینی شده است.

۸- فایرفاکس اکستنشن‌های منحصر به فرد خود را دارد

کروم مجموعه گسترده‌ای از اکستنشن‌ها را دارد اما فایرفاکس هم دارای افزونه‌های منحصر به فردی است که برای کاربران کروم در دسترس نیست. تعدادی از این افزونه‌ها تا اندازه‌ای خوب هستند که بعد از استفاده از آن‌ها نمی‌خواهید فایرفاکس را کنار بگذارید.

بهترین مثالی که به ذهن می‌آید Tree Style Tab است. این اکستنشن نوار تب را به نوار جانبی تبدیل می‌کند و امکان می‌دهد تمامی تب‌ها را بر اساس یک سلسله مراتب مبتنی بر ۳ شاخه سازماندهی کنید. هیچ مرورگر دیگری این قابلیت را ندارد و این اکستنشن یکی از دلایل اصلی من برای استفاده از فایرفاکس است.

۹- فایرفاکس می‌تواند تمامی کارهای کروم را انجام دهد

به عنوان آخرین دلیل، تفاوت میان کروم و فایرفاکس خیلی ناچیز است؛ یکی ممکن است سریع‌تر باشد و دیگری باتری کمتری مصرف کند اما از نظر کارایی هر دو عالی هستند؛ به عبارت دیگر هر کاری که در کروم انجام می‌دهید به احتمال زیاد در فایرفاکس قابل انجام خواهد بود. می‌خواهید تب‌ها، بوک‌مارک‌ها، پروفایل‌ها و سایر چیزها را یکپارچه‌سازی کنید؟ با استفاده از element inspector به توسعه وب‌سایت می‌پردازید؟ یک مدیر رمزهای عبور برای حساب‌های‌تان می‌خواهید؟ تمامی این کارها در هر دو مرورگر قابل انجام هستند.

در چه مواردی کروم بهتر از فایرفاکس است؟

هرچند که من به فایرفاکس علاقه دارم اما کروم را هم نصب کرده‌ام چون مواردی پیش می‌آید که واقعا بهتر است.

  • استریم Chromecast فقط با کروم کار می‌کند.
  • توسعه وب پیشرفته با کروم بسیار آسان‌تر است.
  • کروم به ظاهر و سادگی بیش از آزادی عمل اهمیت می‌دهد و برای کسانی که اهل تکنولوژی نیستند بهتر است.
  • اگر با پروفابل‌های گوگل یکپارچه شده‌اید و برای حریم خصوصی خود اهمیت زیادی قایل نیستید می‌توانید از اکانت‌های گوگل برای تنظیم اکانت‌های مختلف کروم استفاده کنید.
  • کروم سهم بیشتری از بازار دارد و با توجه به نفوذ موثر گوگل در توسعه تکنولوژی‌های وب، وب‌سایت‌ها و اپلیکیشن‌های تحت وب در کروم عملکرد بهتری دارند.

برای مهاجرت آماده هستید؟

آینده موزیلا بسیار روشن به نظر می‌رسد؛ این را به یاد بسپارید و ذهن خود را برای پذیرش آن آماده نگه‌دارید! البته اگر تصمیم به استفاده از فایرفاکس گرفته‌اید تمامی جنبه‌های مثبت و منفی این کار را هم در نظر داشته باشید.

چه‌قدر فایرفاکس یا کروم را دوست دارید؟ آیا از مرورگر دیگری به جز آن‌ها استفاده می‌کنید؟ نظرات خود را از طریق بخش ارسال نظر در پایان همین مقاله با دیگران به اشتراک بگذارید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH