جدیدترین فناوری‌های موبایل که مشتاقانه منتظر آمدن‌شان هستیم

سرعت پیشرفت فناوری به‌قدری زیاد است که رسیدن به آن ممکن نبوده و برای آن قطعا پایانی نیست. حتما پیش خود فکر می‌کنید که مثلا قرار است چه چیز دیگری به اسمارت‌فون‌ها اضافه شود، با ما در ادامه همراه باشید تا نگاه مختصری به جدیدترین فناوری‌های موبایل بی‌اندازیم، همان‌هایی که انتظار داریم در آینده نزدیک روی هندست‌های خود ببینیم.

صفحات قابل انعطاف

می‌دانم الان چه می‌گویید. انگار قرار نیست این صفحه‌نمایش‌ها به واقعیت بپیوندند. چند سالی می‌شود که فقط مشغول صحبت درباره آن‌ها هستیم. البته نمی‌دانیم دقیقا پشت پرده چه می‌گذرد، فقط چند باری از شرکت‌هایی مثل سامسونگ و لنوو نمونه‌های اولیه دیدیم که تازه آن‌ هم مشخص نیست که ابتدا روی تلفن‌های هوشمند استفاده شوند یا خیر.

تا الان شایعات زیادی از هندستی به نام Galaxy X شنیده‌ایم. دستگاهی با صفحه‌نمایش منعطف که قرار است طبق آخرین گفته‌ها سال آینده معرفی شود. هر چند حتی خود کسانی که این اخبار را به بیرون می‌فرستند از ورود چنین دستگاه‌هایی به بازار، آن‌هم به‌همین زودی‌ها مطمئن نیستند.

اسکنر اثر انگشت ادغام شده با نمایشگر

با توجه به تمایل زیادی که این‌ روزها در ساخت هندست‌های تمام صفحه و بدون حاشیه دیده می‌شود، سازندگان قطعا باید به فکر راه‌کار تازه‌ای برای استفاده از اسکنر اثر انگشت باشند. کلید خانه در واقع محل قرارگیری این اسکنر بوده، اما اگر قرار باشد قید این کلید را بزنیم، باید به فکر پیدا کردن یک مکان مناسب دیگر برای اسکنر اثرانگشت باشیم.

مسلما انتخاب بخش پشتی دستگاه گزینه خوبی نیست. این را می‌توان از واکنش طرفداران گلکسی اس 8 هم متوجه شد. پس از همین اعلام نارضایتی بود که سامسونگ اعلام کرد به دنبال راهی است که بتواند از این فناوری بر روی خود صفحه‌نمایش بهره بگیرد.

البته این فقط سامسونگ نیست که به دنبال راه چاره می‌گردد، رقیب هموطنش یعنی ال‌جی نیز در حال انجام کارهایی در این حوزه است. به‌علاوه سینپتیکس که یکی از سازندگان اسکنر اثر انگشت برای کمپانی­‌های بزرگ تلفن همراه بوده، توانسته‌ به فناوری دست یابد که از طریق آن اسکنر را زیر صفحه‌‌نمایشی به قطر 1 میلی‌متر تعبیه کند.

کوالکام نیز به تازگی از اسکنرهای اولتراسونیک نسل بعدی خود رونمایی کرده و Vivo نیز در یک دمو به معرفی این تکنولوژی پرداخته است.

با اینکه دل کندن از کلید هوم و البته اسکنر اثرانگشت تعبیه شده در زیر آن بسیار سخت است، باید خیلی زود منتظر جایگزین‌های هیجان‌انگیزتری باشیم که قرار است دنیای فناوری موبایل را دگرگون کنند.

دوربین‌هایی با زوم بهتر

سال گذشته در این حوزه، دنیا در دست دوربین‌های دوگانه بود. اما برخی از کمپانی‌ها تلاش می‌کردند به هر طریقی که شده دوربین‌ دستگاه‌های خود را از جهات دیگر هم ارتقا بخشند.

لنزهای تله‌فوتو تا به امروز جز وسایل جانبی هندست‌ها محسوب می‌شدند، هر چند اپل و اوپو نشان دادند که می‌توانند این لنزها را به خود اسمارت‌فون‌ها هم اضافه کنند. مثلا آی‌فون 7 پلاس، اوپو R11 و وان پلاس 5 همگی دارای زوم 2x هستند.

البته این توانایی نتوانسته تاثیر چندانی در حوزه عکاسی بگذارد و هنوز هم زوم دیجیتال باعث کاهش قابل‌توجه کیفیت عکس‌هایی می‌شود که از فواصل دور گرفته می‌شوند. در این میان اوپو نیز ناامید نشده و طبق اخبار منتشر شده مشغول کار بر روی فناوری به نام Precision Optical Zoom است که می‌تواند زوم 5x روی دوربین دوگانه داشته باشد. هواوی نیز با رونمایی از پردازنده Kirin 960 اعلام کرده که این چیپ‌ست توانایی پشتیبانی از زوم 4x را دارد.

غیر از این سازندگان، شرکت‌هایی چون سامسونگ، اپل و کورفوتونیکس نیز در حال ارتقای زوم دوربین‌های‌شان هستند. زوم اپتیکال 2x در واقع تنها قدم آغازین یک راه طولانی است و خیلی زود قطعا شاهد حضور هندست‌هایی خواهیم بود که مجهز به زوم‌های بهتر هستند.

جهت‌یابی VPS

همگی در حال حاضر برای جهت‌یابی از GPS استفاده می‌کنیم اما خیلی زود قرار است تکنولوژی تحت عنوان VPS indoor navigation را داشته باشیم که برای اولین‌بار روی اسمارت‌فون‌های تانگو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در واقع این فناوری در محیط‌های داخلی فروشگاه‌ها، انبارها، مکان‌های تجاری و حتی جاهایی که سیگنال GPS وجود ندارد، به کاربران تانگو کمک می‌کند که به سمت کالا یا محصولی که می‌خواهند هدایت شوند. VPS از ترکیب دید کامپیوتری، فراگیری ماشین و مختصات نقشه­‌ای بهره می‌گیرد تا موقعیت کاربر را تشخیص دهد و او را به سوی مقصدش هدایت کند. غیر از این قابلیت‌ها، گوگل پیش‌بینی می‌کند که این فناوری کمک‌رسان کم‌بینایان هم باشد.

برنامه‌های واقعیت افزوده

گوگل لنز بهترین مثال برای این مدل تکنولوژی است. این اپلیکیشن از دید کامپیوتر و فراگیری ماشین بهره می‌گیرد تا از آن‌چه درحال نگاه کردن به آن هستید، اطلاعاتی به شما بدهد. این اطلاعات می‌تواند از ساده‌ترین چیزها مثل نوع گیاه روبروی‌تان، اسکن کد دسترسی به وای‌فای یا بررسی رستورانی که در حال عبور از مقابلش هستید آغاز شود و به اطلاعات مهم‌تر و پیچیده‌تری برسد.

با نگاه به قابلیت‌های پیشرفته‌تری که روی پلت‌فرم تانگو یافت می‌شود، می‌توان دید که واقعیت افزوده قادر است چقدر مفید و کاربردی باشد.

متاسفانه فعلا این مدل فناوری‌ها همه‌گیر نشده‌اند اما با دیدن موفقیت و محبوبیت پوکمون گو و فیلترهای اسنپ‌چت، می‌توان دید که کاربران همین الان هم مشتاقانه از فناوری‌های مشابه استفاده و از آن‌ها استقبال می‌کنند.

نمایشگرهای سازگار (با نرخ رفرش متنوع)

با وجود فناوری‌های واقعیت مجازی و افزوده، وجود نمایشگرهای سازگار نیز کاملا الزامی است. این صفحه‌نمایش‌ها در واقع با خروجی رابط گرافیکی در زمینه میزان نرخ رفرش تصویر همگام هستند و با این توانایی قادرند میزان تکه‌شدن و عدم یکپارچگی تصویر روی نمایشگر را به حداقل برسانند و یا به‌طور کامل حذف کنند، تصاویر را روان‌تر و با یکپارچگی بهتری به نمایش بگذارند و از ایجاد حالت تهوع در کاربر هنگام استفاده از واقعیت مجازی بکاهند.

حتی در خارج از بحث واقعیت مجازی نیز این نمایشگرها می‌توانند با نرخ رفرش بالاتر باعث روان‌تر اجرا شدن تصاویر متحرک، بازی‌ها و رابط کاربری شوند. آن‌ها با کمک این تکنولوژی قادرند هنگام ثابت ماندن تصویر، نرخ رفرش را به حداقل برسانند و از این طریق در مصرف باتری صرفه‌جویی کنند.

اپل اخیرا با آی‌پد پرو از صفحه‌نمایش سازگار 120Hz خود با نام ProMotion پرده برداشت. به‌علاوه کوالکام اسنپدراگون 835 نیز در این حوزه تکنولوژی خاص خودش با نام Q-Sync را معرفی کرده است. باید دید که چه زمانی این صفحه‌نمایش‌ها راه خود را به بخش تلفن‌های هوشمند باز می‌کنند و فراگیر می‌شوند.

نظر شما چیست؟ شما منتظر دیدن چه فناوری‌هایی در صنعت موبایل هستید؟

4 در مورد “جدیدترین فناوری‌های موبایل که مشتاقانه منتظر آمدن‌شان هستیم”

  1. پس بلوتوث ۵ پنج چطور؟خبری نیست؟ با بُرد چندین برابر بیشتر از بلوتوث ۴/۲ و سرعت انتقال داده چهار برابر بیشتر و مرتبط شدن همزمان با دو یا سه گوشی یا دستگاه دیگر!
    زمانی ارزش بلوتوث پنج ۵ مشخص میشه که دیگه قطع ارتباط در فواصل دور با اسپیکر های جیبی به وجود نیاد مثل بلوتوث ۴/۲ که بُردش به ۱۰ متر هم نمی رسه برای تداوم اتصال بلوتوثی

    1. محمد قریشی

      سلام
      از معرفی بلوتوث ۵ زمان تقریبا زیادی می‌گذرد و حتی گلکسی S8 نیز از بلوتوث ۵ بهره می‌برد.

      1. اگر از ورود بلوتوث ۵پنج زمان زیادی گذشته ولی باعث تعجبه که در بازار ایران هیچ اسپیکر بلوتوثی حتی مارک معروف JBL یا بیتس هم مجهز به این بلوتوث پیشرفته نیست! من که هر چی گشتم فعلاً پیدا نکردم!چون همونطور که اطلاع دارید دیگه خیالمون تا ۲۰۰ متر راحته برای اینکه ارتباط بلوتوثی بین گوشی و اسپیکر برای پخش آهنگ قطع نشه به نسبت بلوتوث ۴/۲ که بُردش ۱۰الی ۲۰متر بود

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH