نبرد آمپر و پیکسل! (مقایسه گلکسی نوت2 با ریزر مکس از گروه D)

ITCCup
امروز هم با مسابقه‌ای دیگر از سری مسابقات جام قهرمانان آی‌تی با شما هستیم، در حالی که آخرین روز رقابت‌ها در مرحله گروهی است و پس از این تیم‌های صعود کننده باید در مرحله حساس حذفی به رقابت بپردازند. در این رقابت که پنجمین مسابقه گروه D است، دو تیمی به مصاف هم می‌روند که هردو در بازی قبلی خود مغلوب حریفان شدند. گلکسی نوت 2 که بازی قبلی‌اش را به قوی‌ترین تیم گروه یعنی اچ‌تی‌سی One واگذار کرد و امروز برای صعود فقط به برد نیاز دارد. و موتورولا ریزرمکس که با قبول دومین شکست خود مقابل لومیا920 در بازی گذشته، تقریبا از صعود نا‌امید است و برای اعاده حیثیت پا به میدان گذاشته است. دو تیم آماده شروع بازی می‌شوند و ما هم منتظریم تا داور دستور شروع بازی را صادر کند.

10

ده دقیقه ابتدایی: طراحی و ظاهر
با صدای سوت داور بازی آغاز می‌شود و طبق روال گذشته در دقایق ابتدایی دو تیم به نمایش ظاهر خود خواهند پرداخت. در این دقایق توپ در اختیار موتومکس است و به نظر می‌رسد این گوشی قصد در شروعی طوفانی دارد! این گوشی با دارا بودن طراحی خاصی که در اکثر گوشی‌های موتورولا نیز قابل مشاهده است، چهره‌ای متفاوت نسبت به سایر رقبا دارد. فرم چند ضلعی با دکمه‌های چهارتایی پایین صفحه زیبایی خاصی به آن بخشیده است. پشت گوشی هم که از فیبر خاصی به نام کولار درست شده و البته محل و نوع قرارگیری دوربین اصلی هم نمای پشتی را جذاب کرده است. اگر فکر می‌کنید زیبایی این گوشی همین‌جا خاتمه یافته اشتباه می‌کنید! یکی از زیباترین بخش‌های این دستگاه قاب آن است که از جنس استیل ضد خش بوده و درخشندگی چشم نوازی دارد. پس از ارایه نمایش فوق‌العاده موتومکس، نوبت به نوت2 می‌رسد که از همین ابتدا کمی عصبی به نظر می‌رسد! دلیل آن چیزی نیست جز طراحی تکراری و نه چندان جذاب این گوشی. طبق معمول سامسونگ در طراحی این گوشی از همان فرم بیضی‌شکل همیشگی استفاده کرده است. بدنه هم مانند همیشه از جنس پلاستیک براق است که به نوعی نامرغوب‌ترین پلاستیک موجود محسوب می‌شود. در پایین صفحه هم دکمه فیزیکی معروف و در طرفین آن هم دو کلید لمسی خودنمایی می‌کنند. در پشت هم دوربین، فلش و البته یک سورپرایز به چشم می‌خورد و آن چیزی نیست جز قلم مخصوص سری نوت با نام S-Pen که در محل مخصوص خود در پایین گوشی قرار گرفته است.

11

دقیقه 10 تا 20: وزن و کیفیت ساخت
همان طور که ملاحظه کردید نوت در دقایق ابتدایی کمی تحت فشار قرار داشت و به نظر می‌رسد در این دقایق هم شرایط تغییری نکرده است. از نظر ابعاد اختلاف زیادی بین دو گوشی وجود دارد و علت هم این است که نوت 2 با صفحه نمایش 5.5 اینچی خود یک فبلت محسوب می‌شود. ابعاد این گوشی 151.1×80.5 است و بدنه آن هم 9.4 میلی‌متر ضخامت دارد. این گوشی همچنین با دارا بودن وزنی معادل 183گرم سنگین‌ترین شرکت کننده این رقابت‌ها محسوب می‌شود که اگر سامسونگ از پلاستیک در ساخت آن استفاده نمی‌کرد، مشخص نبود وزن آن تا چه حد بالا می‌رفت. در مقابل موتومکس هم با اینکه با صفحه نمایش 4.3 اینچی خود جزو کوچک‌ها قرار می‌گیرد، ولی ابعاد 130.7×68.9 و وزن 145 گرمی برای این صفحه نمایش کمی بزرگ و سنگین به نظر می‌رسد که دلیل اصلی آن استفاده از اجزای فلزی و سنگین در آن است ولی در برابر این حریف همچنان سبک و خوش دست جلوه می‌کند. از نظر کیفیت ساخت، قطعا برتری با ریزرمکس است چرا که همان طور که گفته شده مواد بکار رفته در آن به مراتب باکیفیت‌تر و مقاوم‌تر از نوت2 است.

3

دقیقه 20 تا 30: نمایشگر
پس از حملات بی‌امان موتومکس در دقایق ابتدایی بازی، حال کمی تعادل بر بازی حکم‌فرما شده و باید ببینیم آیا نوت توانایی جبران بخشی از حملات حریف را دارد یا خیر. در این قسمت خواهیم دید عملکرد نمایشگر کدام گوشی بهتر است. موتومکس از نمایشگر 4.3 اینچی سوپرآمولد استفاده می‌کند که دارای رزولوشن 540×960 پیکسل است که تراکم پیکسلی 256 را برای آن به ارمغان می‎آورد. همان طور که مطلع هستید، چنین رزولوشن و تراکم پیکسلی در مقایسه با استانداردهای امروز کمی ضعیف است و به همین خاطر نباید انتظار تصاویری با جزییات نمایشگرهای فول‌اچ‌دی و حتی اچ‌دی را از این مدل داشت. البته به دلیل استفاده از پنل آمولد در این گوشی، رنگ‌ها به خصوص رنگ مشکی بسیار پررنگ و اشباع دیده می‌شوند و زوایای دید و کنتراست تصویر هم بسیار بالاست. موضوع مهم دیگری که در این دستگاه مشاهده می‌شود خوانایی بسیار خوب تصاویر در زیر نور خورشید است. در مقابل نوت2 با صفحه نمایشی 5.5 اینچی از جنس سوپرآمولد و کیفیت اچ‌دی بسیار قوی‌تر از حریف به نظر می‌رسد. البته تراکم پیکسلی این گوشی هم با نمایش عدد 267 خیلی بهتر از حریف نیست ولی نباید فراموش کرد که صفحه نمایش این دستگاه بیش از یک اینچ بزرگتر از موتومکس است. رنگ‌ها بسیار اشباع و زاویه دید و کنتراست تصویر هم به مانند موتومکس عالی است. از نظر خوانایی در نور آفتاب به خوبی موتومکس عمل نمی‌کند ولی همچنان جزو خوب‌ها محسوب می‌شود. پس در این دقایق بازی کمی متعادل دنبال شد تا ببینیم در ادامه چه اتفاقاتی رخ می‌دهد.

Capture

دقیقه 30 تا 40: رابط کاربری
در این قسمت هم هر دو گوشی اشتراک عمده‌ای با هم دارند و آن هم سیستم‌عامل به کار رفته در آن‌هاست. هر دو مدل از سیستم عامل اندروید استفاده می‌کنند با این تفاوت که موتومکس به صورت پیش فرض از اندروید 4.0 و نوت 2 از اندروید 4.1 سود می‌برد و قابلیت ارتقا به 4.2 را نیز دارد. این در حالی است که به نظر می‌رسد موتومکس دیگر آپدیتی دریافت نخواهد کرد واین ضعف بزرگی محسوب می‌شود. از نظر کارآیی هردو گوشی در یک حد عمل می‌کنند و فقط ظاهر رابط کاربری آنها متفاوت است و انتخاب تیم برتر در این بخش امری کاملا سلیقه‌ای است. پس ما هم انتخاب را برعهده شما می‌گذاریم.

رابط کاربری نوت2:

16

رابط کاربری ریزر مکس:

18

دقیقه 40 تا 50: سخت افزار
پس از ورود دو تیم به میدان و شروع بازی در نیمه دوم، از چهره نوت2 مشخص است که این نیمه را بر خلاف نیمه اول طوفانی‌تر از حریف آغاز خواهد کرد. جایی که به بررسی توانایی سخت‌افزار دو رقیب می‌پردازیم. در این نیمه نوت2 بازی را آغاز می‌کند و اولین حمله جدی را بر دروازه حریف شروع می‌کند. این گوشی از یک پردازنده 4هسته‌ای 1.6گیگاهرتزی از نوع Cortex A9 استفاده می‌کند که ممکن است در مقایسه با پرچمدارهای فعلی کمی ضعیف باشد ولی مطمئنا در برابر حریف کنونی این گوشی یعنی موتومکس بسیار قدرتمند و وحشتناک به نظر می‌رسد! رم این گوشی 2 گیگابایت و پردازنده گرافیکی آن هم از نوع Mali 400MP است که بر روی چیپست Exynos 4412 قرار گرفته‌اند و تلفیقی قدرتمند را به نمایش می‌گذارند. از نظر حافظه داخلی هم این گوشی دارای سه نسخه 16/32/64 است و تا 64گیگابایت هم از کارت حافظه جانبی پشتیبانی می‌کند. در مقابل موتومکس دارای سخت‌افزاری نسبتا قدیمی است. موتورولا در این گوشی از پردازنده دو هسته‌ای 1.2 گیگاهرتزی Cortex A9 و واحد گرافیکی PowerVR SGX540 بهره می‌برد که برروی چیپست TI OMAP 4430 سوار شده‌اند. این پردازنده در مقابل حریف هیچ حرفی برای گفتن نخواهد داشت ولی برای استفاده روزمره و عملیات مختلف، کاربردی مناسب دارد. همچنین حافظه داخلی این گوشی 16 گیگابایت است و از کارت حافظه تا 32 گیگابایت پشتیبانی می‌کند و رم هم 1 گیگابایتی است. پس در این دقایق ابتدایی نیمه دوم توپ و میدان کاملا در اختیار نوت2 قرار دارد.

36904027181549223936

دقیقه 50 تا 60: دوربین
پس از حملات سهمگین نوت2 در ابتدای نیمه دوم، این گوشی تا حد زیادی بر بازی مسلط شده و حال باید دید آیا می‌تواند این برتری را در بخش دوربین هم حفظ کند یا خیر. هردو گوشی از دوربین اصلی 8 مگاپیکسلی به همراه یک فلش LED استفاده می‌کنند. دوربین دوم نوت 1.9 مگاپیکسلی و موتومکس هم 1.3 مگاپیکسلی است. از نظر کیفیت عکاسی، هردو گوشی جزو خوب‌ها محسوب می‌شوند ولی کیفیت تصاویر در نوت2 به مراتب بهتر است. میزان نویز تصاویر کم و دقت در ثبت جزئیات بالاست و رنگ‌ها هم طبیعی هستند ولی کمی اشباع به‌نظر می‌رسند. در مقابل موتومکس هم عملکرد قابل قبولی دارد و تصاویر نویز بسیار پایینی دارند. متاسفانه کاهش بیش از حد نویز در برخی موارد باعث کاهش جزئیات می‌شود. دیگر ضعف این دوربین کم بودن وسعت دید آن است. در بخش فیلمبرداری باز هم این نوت است که با ارایه تصاویری باکیفیت شما را ذوق زده می‌کند! کیفیت دوربین این گوشی 1080p و با نرخ 30 فریم در ثانیه است. موتومکس هم از کیفیت مشابه 1080p در 30 فریم سود می‌برد ولی نمی‌توان انتظار عملکردی مشابه نوت2 را از آن داشت. در فیلمبرداری هم کمبود وسعت دید به شدت حس می‌شود. در مجموع این دقایق هم با برتری نسبی نوت2 همراه بود تا ببینیم در ادامه چه سرنوشتی در انتظار دو تیم است.

عکس برداری:

1

فیلم برداری:

2

دقیقه 60 تا 70: پخش چندرسانه‌ای
در این دقایق روبه پایان دو تیم سعی در نمایش توانایی‌های خود در اجرای فایل‌ها و فرمت‌های مختلف صوتی و تصویری دارند تا بتوانند با ارایه نمایشی بهتر در این بخش بازی را تا انتها در کنترل خود بگیرند. از آنجایی که هردو گوشی از سیستم عامل اندروید سود می‌برند و به لطف برنامه‌های متنوع و قدرتمندی که در این سیستم‌عامل یافت می‌شود، تقریبا اکثر فایل‌های صوتی و تصویری را بدون مشکل اجرا می‌کنند. عملکرد نوت2 در اجرای فایل‌های مختلف ویدیویی بهتر است و هیچ فایلی پیدا نمی‌شود که در اجرای آن به مشکل بر بخورد. موتومکس هم خوب عمل می‌کند ولی در اجرای فایل‌های صوتی ویدیوها از جمله DTS و AC3 کمی با مشکل مواجه می‌شود. از نظر رابط کاربری هم نوت2 دارای امکانات و ویژگی‌های کاربردی‌تری است که لذت کار با آن را دوچندان می‌کند. نکته دیگری که لذت تماشای ویدیو با نوت را افزایش می‌دهد نمایشگر بزرگ و باکیفیت آن است. در بخش صوت و کیفیت صدا باز هم این نوت است که با ارایه پخش موسیقی بسیار کارا نبض بازی را در دست می‌گیرد. همچنین از نظر کیفیت صدا هم دو گوشی بسیار عالی کار می‌کنند ولی وقتی به بخش بلندی صدا می‌رسیم این موتومکس است که حریف را متحیر می‌کند. در مقابل نوت2 صدای نسبتا ضعیفی دارد.

17

دقیقه 70 تا 80: باتری
پس از رقابت نفس‌گیر دقایق گذشته، دو تیم کمی خسته به‌ نظر می‌رسند و اینجاست که باتری‌های این گوشی‌ها به یاریشان خواهند شتافت. خوشبختانه این دو گوشی جزو قدرتمندهای رقابت‌ها هستند و همین امر موجب آرامش خاطر مربی‌هایشان خواهد شد. البته با این حال در عملکرد شاهد اختلاف زیادی بین دو گوشی خواهیم بود. باتری موتومکس دارای ظرفیتی معادل 3300 میلی آمپر و باتری نوت 2 هم 3100 میلی‌آمپری است. تفاوت خیلی زیاد نیست ولی عملکرد چیز دیگری نشان می‌دهد. اگر با یک بار شارژ کامل دو گوشی با آنها یک ساعت مکالمه، یک ساعت وبگردی و یک ساعت تماشای فیلم انجام دهید، نوت2 به مدت 69 ساعت و موتومکس هم به مدت 87 ساعت دوام خواهند آورد که هردو عدد رویایی است. عقب افتادن نوت2 در این بخش آن هم با فاصله‌ای نسبتا زیاد دلیلی جز صفحه نمایش بزرگتر و سخت افزار قوی‎تر این گوشی ندارد. به هرحال در این بخش هردو گوشی بسیار عالی کار کردند ولی نمی‌توان از برتری موتومکس چشم پوشید.

mmm10_3
5

دقیقه 80 تا 90: سایر امکانات
ده دقیقه پایانی بازی است و جایی که دو تیم باید با ارایه توانایی‌های منحصربفرد خود حریف را تسلیم خود کنند. در این بخش موتومکس می‌تواند به بدنه فوق‌العاده قدرتمند و مقاوم خود تکیه کند. همچنین این گوشی توانایی مقابله با مایعات را نیز داراست. البته این توانایی در حد عمق زیاد و مقدار زیاد نیست و فقط در برابر مقادیر کم مایعات عمل خواهد کرد ولی به هرحال ویژگی خوبی محسوب می‌شود. در مقابل نوت2 ویژگی منحصربفردی دارد که آن را از همه شرکت‌کننده‌های این رقابت متمایز کرده و آن هم قلم جادویی آن به نام S-Pen است که سامسونگ با ارایه برنامه‌هایی مختص آن، لذت کار با این گوشی را چندیدن برابر کرده است.

14

وقت اضافه: قیمت
کم‌کم باید منتظر شنیدن سوت داور باشیم ولی قبل از آن اجازه بدهید به بررسی یکی از مهم‌ترین عوامل موثر در انتخاب یک گوشی بپردازیم. این عامل چیزی نیست جز قیمت! این دو گوشی در این بخش هم تقریبا عملکردی یکسان دارند. نوت2 در بازار جهانی دارای قیمتی معادل 550 دلار و در بازار داخلی هم حدود 1600000 تا 1700000 تومان قیمت دارد. درمقابل موتومکس قیمت جهانی 500 و قیمت داخلی آن حدود 1400000 تومان است. البته تهیه گوشی‌های موتورولا در ایران کار نسبتا سختی است و همین امر موجب افزایش قیمت این گوشی خواهد شد.
پس از یک رقابت سخت و درحالی که به مرحله حذفی رقابت‌ها نزدیک می‌شویم، حال نوبت شماست تا تصمیم بگیرید کدام تیم‌ها لیاقت حضور در مراحل بالاتر را دارند.

[divide style=”2″]

حال تصمیم بگیرید، کدام گوشی برنده این رقابت شده و ۳ امتیاز بازی را از آن خود می‌کند؟! مطمئن نیستید؟! می‌توانید رای به مساوی شدن مسابقه هم بدهید!

[polldaddy poll=7304418]

اگر طرفدار سرسخت یک گوشی هستید و دوست دارید قدرت آن را برای طرفداران دیگری با زبان خود شرح دهید، حتما وارد تاپیک کل کل طرفداران نوت ۲ با ریزر مکس شوید و نظرات خودتان را بیان کنید.

[divide style=”3″]

برنامه کامل مسابقات را از اینجا می‌توانید مشاهده کنید!

9 در مورد “نبرد آمپر و پیکسل! (مقایسه گلکسی نوت2 با ریزر مکس از گروه D)”

  1. با سلام!!!!!!!!!
    اینجا میبینم که یه فبلت درست و حسابی(البته نه در حد زد اولترا) وجود داره با یک گوشی نسبتا ضعیف!!
    نوت2 با “اون همه برتری” هایی که داره فقط و فقط 50 دلار بیشتره!!!!!!!!

    1. حالا اولترا چون زود اومده همه فکر میکنن چه چیزی هست با اون اندازه تبلت مانند مسخره اش نوت3 و فبلت HTC بیان دیگه زد اولترا هم میره پی کارش با اندازه بی خودی بزرگ تازه اگه نوکیا و اپل هم بیان توی کار فبلت دیگه سونی با اون فبلت زیادی بزرگش کاری از پیش نمیبره قابلیتهاش خوبه اره ولی اندازه اش یاعث میشه بعدا خیلیا ولش کنن حالا خواهیم دید

  2. دوست عزیز تو کف نمون…اگه زد اولترا رو شرکت میدادن بقیه گوشیها اعم از اس4 باید میموندن رو کف بزرگیش!الان هم موجوده تو بازار

    1. بزرگی زیادی هم دیگه مسخره هست خوبی فبلت ها اینه که فصل بین تبلت و فون هستن ولی سونی با زدن فبلت 6.44 (6.5) اینچی گندش رو در اورده سامسونگ هم با زدن گلکسی مگا شورش رو در اورده بیش از 5.7 اینچ الی 6 اینچ برای فبلت ها دیگه مصیبته الان یه تبلت 7 اینچی با ZU زیادم فرق پیدا نمیکنه فقط دلا و پهنا فرق پیدا میکنه دیگه فرقی بین تبلت و موبایل نمیمونه ممکنه در اغاز فروش زیاد کنه چون تازه اومده و همه هم دارن خودشونو میکشن ولی وقتی یه مدت بگذره همه میرن سراغ گوشی هایی مثل نوت 3 یا فبلت HTC چون با اندازه اش به مشکل بر میخورن حالا خواهیم دید پس اینقدرز بزرگش نکنین

    1. مجتبی مسکینی

      عزیز مسابقه ساعت 2 شروع شده شما2:05 دقیقه آمار رو دیدین! خب تو 5 دقیقه که تعداد انگشت شماری تو نظرسنجی شرکت کردن و حالا همون تعداد کم هم به نوت رای دادن واسه همین 100 درصد بوده!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH