گوگل از واقعیت مجازی برای آموزش استفاده می‌کند

واقعیت مجازی (VR) فناوری جدیدی است که در نظر اول شاید کاربرد بیشتری در حوزه بازی‌های کامپیوتری و صنعت سرگرمی دارد؛ اما آیا واقعا استفاده از این فناوری باید محدود به این حوزه باشد؟ گوگل اقدام به پاسخگویی به این سوال کرده و در آزمایشگاه Daydream خود دست به آزمایشی برای استفاده از واقعیت مجازی به عنوان پلتفرم آموزشی زده است.

برای انجام این آزمایش، گوگل سعی کرده تا به اعضای حاضر یاد بدهد که چگونه با یک دستگاه اسپرسوساز، قهوه درست کنند. یک گروه با استفاده از مدل سه‌بعدی این دستگاه که دقیقا همانند نمونه‌های واقعی کار می‌کند، آموزش دیدند؛ به‌همراه توضیحاتی در خصوص نحوه کار با مدل سه بعدی. به گروه دیگر نیز گفته شد با تماشای ویدیوهای یوتیوب نحوه کار با این دستگاه را یاد بگیرند.

به هر دو گروه زمان مورد نیاز داده شد تا قبل از ساخت قهوه، تمامی فرآیند کار با دستگاه را یاد بگیرند. براساس یافته‌های گوگل، به‌نظر می‌سد گروهی که با مدل سه‌بعدی آموزش دیده بودند زمان کمتری در مقایسه با گروه دیگر صرف کردند. گوگل اشاره کرده است گروهی که با مدل ویدیوهای یوتیوب آموزش دیده بودند به صورت میانگین سه بار این کار را انجام دادند، اما گروه آموزش دیده با مدل سه‌بعدی به صورت میانگین دو بار این کار را انجام دادند.

به هنگام آزمایش واقعی نیز گروهی که با مدل سه‌بعدی و واقعیت مجازی آموزش دیده بودند دچار اشتباهات کمتر و در مدت زمان کمتری موفق به درست کردن اسپرسو شدند. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد استفاده از فناوری واقعیت مجازی در آموزش پتانسیل بالایی دارد؛ هر چند گوگل بلافاصله با انتشار یادداشتی اعلام کرد نمی‌توان با انجام یک آزمایش به‌طور قطع نتیجه‌گیری کرد.

حال باید منتظر ایده‌های دیگر از شرکت‌های دیگر و باز شدن پای واقعیت مجازی در آموزش مهارت‌های مختلف و حتی کلاس‌های درس باشیم.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH