مایکروسافت می‌خواهد از فرکانس‌های تلویزیونی برای انتقال اینترنت استفاده کند

مایکروسافت قصد دارد اینترنت را به دورافتاده‌ترین نقاط ایالات متحده برساند؛ البته نه با کابل، بلکه از طریق هوا. این طرح بر مبنای پهنای باند تلویزیونی به اصطلاح “فضای سفید” قرار دارد که می‌تواند اینترنت بی‌سیم را با سرعت بالا برای میلیون‌ها آمریکایی به ارمغان بیاورد.

“فضاهای سفید”، فاصله‌های عمدی ایجاد شده بین کانال‌های تلویزیونی در طیف بی‌سیم زیر ۷۰۰ مگاهرتز هستند که برای اهداف بافری مورد استفاده قرار می‌گیرند، بنابراین باند‌های مهم با ترافیک واقعی، بینابین این فضاها قرار دارند. اگر این فضاها برای انتقال اینترنت مورد استفاده قرار گیرند، برخلاف امواج Wi-Fi معمولی می‌توانند تا ۱۰ کیلومتر برد داشته باشند و همچنین ساختمان‌ها و درختان در برد آنها اختلالی ایجاد نکند؛ این دو مزیت باعث شده که استفاده از آن در مناطق روستایی مورد توجه قرار گیرد.

مایکروسافت این فناوری را برای سال‌ها بررسی کرده و آزمایشاتی را در انگلستان، کنیا، کلمبیا و فیلیپین آغاز کرده است؛ همچنین این کمپانی امیدوار است که در سال آینده ۱۲ پروژه را در ۱۲ ایالت آمریکا آغاز نماید؛ با این هدف که تا ۴ ژوئیه سال ۲۰۲۲، اتصال اینترنت پرسرعت را برای ۲ میلیون نفر در مناطق روستایی ایالات متحده برقرار کند. براد اسمیت، مدیر اجرایی مایکروسافت، طی مصاحبه‌ای با روزنامه وال استریت ژورنال از بیان مقدار هزینه‌های مصرف شده در این پروژه خودداری نمود و آن را یک “سرمایه‌گذاری” اجتماعی نامید، او در عین حال اظهار داشت که انتظار سودآوری ندارد اما این پروژه برای تمامی افراد و شرکت‌های مرتبط با تکنولوژی از جمله مایکروسافت مفید است.

مایکروسافت هزینه اتصال تمامی مناطق روستایی ایالات متحده را به اینترنت پرسرعت از طریق فضاهای سفید فرکانس‌های تلویزیونی، بین ۱۰ تا ۱۵ میلیارد دلار برآورد کرده است.

همه افراد به موفقیت مایکروسافت در این راه خوشبین نیستند؛ Patrick McFadden، یکی از حقوق‌دانان انجمن ملی رسانه‌ها، پروژه مایکروسافت را بیهوده و غیر منطقی می‌داند. او می‌گوید این کار غیر ضروری است، طیف امواج زیادی خواهد داشت و ممکن است مضر باشد یا این که به اندازه کافی عملی نباشد.

گروه‌های تجاری این نگرانی را دارند که برنامه مایکروسافت در پخش برنامه‌های تلویزیونی تداخل ایجاد نموده و بخش‌هایی از پهنای باند قابل استفاده را اشغال کند.

McFadden اشاره می‌کند به این که مایکروسافت، ۱۰ سال پیش هم  کار مشابهی را انجام داد، این کمپانی تقاضای پهنای باند کرد و FCC هم بدون هیچ هزینه‌ای در سال ۲۰۱۰ آن را پذیرفت؛ از آن زمان تاکنون برخلاف وعده‌ و وعیدهای فراوان درباره ارایه نوآوری و سرمایه‌گذاری، مایکروسافت و دیگران هیچ کار مثبتی در راستای سرمایه‌گذاری یا استفاده مفید از آن پهنای باند انجام نداده‌اند.

مایکروسافت تلاش می‌کند تا فضای سفید را در قالب یک پروژه موروثی مطرح نموده و آن را با ارتباط تلفنی ساحل به ساحل در سال ۱۹۱۶ مقایسه کرده است. این کمپانی این پروژه را مانند تلفن‌ها می‌داند ( که ۱۳ سال قبل از استفاده تجاری در دسترس قرار داشت)، یا مانند دستگاه‌های Wi-Fi ( که ۱۴ سال به طول انجامید) و 4G LTE ( که ۹ سال طول کشید) و اعتقاد دارد که پروژه فضاهای سفید تلویزیونی با موانع متعدد تکنولوژیکی و حقوقی روبه‌رو بوده که برای حل و فصل آنها زمان کافی نیاز است.

مایکروسافت تلاش‌های خود را در ویرجینیا به عنوان مدلی برای سایر مناطق روستایی منتشر کرده است؛ این کمپانی مبلغ ۲۵۰.۰۰۰ دلار به Atlantic Broadband Communities و مبالغی معادل یا بیشتر به انجمن‌های محلی پرداخت کرده که به دسترسی به اینترنت فضای سفید برای ۱۰۰۰ خانوار روستایی منجر شده است.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH