اپل در فکر انحصار بازار ایران! آیا موفق خواهد شد؟!

ajhbjhشرکت اپل از سال 2008 در پی تحریم‌های جهانی علیه ایران، کشور ما را در بخش نرم افزار و سخت افزار تحریم نمود و این تحریم‌ها تا به امروز ادامه داشته است. بر طبق دستور دفتر کنترل دارایی‌های خارجی آمریکا، این شرکت و تمامی شرکت‌های آمریکایی حق نداشتند بیش از 100 دلار با ایران معامله‌ای انجام دهند.

ir

12

اما به تازگی همین دپارتمان بر طبق نامه 69/67542/123 به شرکت اپل اجازه معامله با کشور ایران را داده و وزارت خزانه داری آمریکا نیز آن را تایید و ابلاغ نموده است. وب‌سایت اپل نیز فورا ایران را از لیست تحریم ها خارج و در حال تدارک برپایی نمایندگی رسمی و فروشگاه بزرگ اپل در ایران است.

34

1234

 

 

 

 

211

شرکت اپل یکی از 10 شرکت بزرگ دنیاست که کار خود را با هدف تولید کامپیوترهای شخصی شروع کرد و امروز یکی از اسطوره‌های این صنعت است. مدیر بخش اجرایی این شرکت و مغز متفکر آن، استیو جابز در سال 2011 درگذشت و تیم کوک جانشین وی شد. از آن تاریخ تا به امروز این شرکت روند نزولی در کیفیت تولیدات و فروش محصولات داشته است. به طوری که اپل در سال 2011 رتبه اول فروش جهانی را در بخش تلفن‌هایهمراه هوشمند داشته ولی امسال رتبه سوم فروش را پس از سامسونگ و هواوی دارد. این شرکت و محصولات آن در کشور ایران طرفداران زیادی دارد و با توجه به افزایش قیمت دلار در ایران تا حدودی استفاده از تولیدات این شرکت جنبه تجمل گرایی پیدا کرده است. یکی از خصوصیات بارز ایرانی‌ها از قدیم تا به امروز تلاش برای رسیدن به غیر ممکن‌ها بوده که همیشه در این زمینه موفق بودند. استفاده از ابزارهای ارتباطی و تکنولوژی در ایران به صورت استاندارد جهانی یکی از این غیر ممکن‌ها بود ولی امروز یک قدم بزرگ در این زمینه برداشته شده تا ارتباط ما با دنیای فناوری عمیق‌تر و محدودیت‌ها برداشته شود، اما این حذف محدودیت به چه قیمتی است؟

یک از جنبه‌های مثبت از ورود آسان محصولات آمریکایی به کشور عدم نیاز به تحمل محصولات بی کیفیت چینی است. زمانی که یک محصول آمریکایی، هم قیمت یک محصول چینی باشد، هیچ وقت کسی به سراغ محصول چینی نخواهد رفت. البته اگر مساعدت دولت  در تامین ارز مبادلاتی و اعتبارات اسنادی lc نباشد، همچنان روند مشکلات ادامه خواهد داشت. لغو تحریم از خارج و اعمال تحریم‌ها از داخل! افراد زیادی با ورود محصولات آمریکایی به داخل کشور مخالف هستند و به بهانه خود کفایی و تولید ملی از ورود این کالاها جلوگیری می‌کنند یا عوارض سنگینی به پای آن‌ها می‌بندند تا نتوانند در بازار رقابت کنند و در عمل غیر قابل استفاده برای عموم می‌شوند. این افراد همان کسانی هستند که گمرکات کشور را به روی محصولات بی کیفیت و البته سود آور چینی باز می‌کنند تا منافع بیشتر کسب کنند و اینجاست که باید گفت:

خداگو با خداجو فرق دارد
حقیقت با هیاهو فرق دارد
بسا مشرک که خود قرآن به دست است
نداند در حقیقت بت پرست است (مهدی سهیلی)

به نظر شما ورود آزاد محصولات این شرکت به کشور و ارایه رسمی توسط آن، باعث کاهش قیمت محصولات اپل خواهد شد؟ به نظر شما شرکت اپل تا چه میزان علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران است؟ شرکت‌های داخلی مانند GLX با توجه به زمان نسبتا طولانی که داشتند، تا کنون نتوانسته‌اند محصول قابل اطمینان و معتبری تولید کنند، آیا اپل برای این شرکت‌ها در ایران یک رقیب خواهد شد یا رفیق؟

17 در مورد “اپل در فکر انحصار بازار ایران! آیا موفق خواهد شد؟!”

  1. سلام. ممنون بابت مطلبتون
    قیمت های اپل که جهانی هست و ارتباطی به مشکلات ارزش پول ملی و دلال بازی فروشندگان نداره. قطعاً یک افت در قیمتها شاهد خواهیم بود اما این به هیچ وجه چشمگیر نیست. ضمن اینکه بازار انقدر دلال و سودجو داره که ما مردم تا ابد از داخل تحریم و آرزو به دل می مانیم ! مصداق همون دوبیتی زیبایی که فرمودین.
    درمورد نمایندگی هم گمون میکنم نیاز به وجود سفارت یا کنسولگری آمریکا در ایران باشه, به عنوان پیگیر منافع مادی و معنوی شرکتهای کشورش که بیان اینجا و سرمایه گذاری کنن. روابط دیپلماتیک شرط اصلی سرمایه گذاری بین المللیه. به همین دلیل این مورد هم عملاً منتفی هست. در هر صورت این اتفاق رو به فال نیک میگیریم…
    با امید به آینده و آرزوی سلامتی برای شما و دوستان گرامی

  2. به نظرتون بعد از تاسیس نمایندگی اپل در ایران،آیا نرم افزار های اپ استور از طریق کارت های عضو شتاب قابل خرید هستند؟

  3. متاسفانه این لغو تحریم فقط شامل ارائه تجهیزات مخابراتی میشه ولی عملا هنوز اپل نمیتونه رسما فروشگاهشو تاسیس کنه چون هنوز تحریم های شدید بانکی پا برجاست و این مساله باعث میشه باز هم محصولات اپل بصورت قاچاق عرضه بشه.

  4. باسلام
    به نظرمن قطعا باعث کاهش قیمت هم محصولات اپل هم تا حدودی سایر برند های موجود در ایران خواهد شد چونکه در حال حاضر محصولات اپل توسط واسطه های زیادی ازجمله کشور های حاشیه خلیج پارس وبعد دلالان محترم داخلی به دست مصرف کننده نهایی میرسه که این خود یکی از دلایل بالا بودن قیمت محصولات این شرکت میباشد که در صورت وجود یک نماینگی قانونی ومستقیم از طرف کمپانی اپل باعث حذف هزینه های اضافی خواهد شد که در این صورت اپل با سایر شرکت ها وارد یک رقابت قیمتی خواهد شد که نتیجه این رقابت به نفع ما مصرف کنندها خواهد بود.

  5. اگه وارد بازار ایران بشه بیشتر برای مردم مرفه تهران.اضفهان.مشهد.شیراز و…. کارایی داره
    البته من فکر میکنم اگه وارد بازار ایران بشه متوجه شرایط بازار خواهد شد و شاید گوشی های ارزان قیمت تولید کند.

  6. با سلام ما از چه طریق می توانیم برای شرکت اپل پیام بفرستیم ؟ آدرس خاصی داره ؟

    در ضمن واقعاً چقدر طول می کشه که اپل در ایران نمایندگی رسمی بزنه ؟

  7. به نظرم در بخش موبایل به اندازه سامسونگ و سونی موفق نشه چون گوشی های اپل همشون گرونن (برای افراد مرفه) و بازار پایین و متوسطو ندارن و یه نکته دیگه که فقط دو اندازه فوق کوچیک و چند مدل هستن و ایران هم همه سلیقه ها رو داره … تا جایی که من دیدم آیفون در بخش جوانان فروش نداره و اکثر افرادی که دیدم سنشون از 30 به بالا بوده . سلیقه جوونا اندازه بزرگه .
    در بخش لپ تاپ هم به هیچ عنوان موفق نمیشه چون با وجود برندهای میان قیمت مانند ایسوس ، دل ، ایسر ، فوجیتسو و اچ پی که قیمتای کمتر از 3 م دارن به درد همه نمیخوره
    —————–
    در کل باید بگم اپل برای کشورهایی مثل ایران خوب نیس چون حقوق ها تو ایران کمه … اپل به درد افراد خاص با سلایق خاص میخوره

  8. سهولت و استفاده راحت از تکنولوژی یه شرکت مطرح آمریکایی حق هر ایرانی هستش که بتونه بدون مشکل از اینا بهرهمند بشه.چرا باید شرکت های چینی تو کشورمون تو کمترین مدت سرشناس بشن.به نظرم بهترین اتفاقه که اپل مستقیما بخواد تو کشور ایران فعالیت کنه،خیلی چیزا این وسط عوض میشن.به این دلیل که شرکت های دیگه برای مقابله با این برند با کیفیت و قدرتمند آمریکایی مجبورند سطح کیفی و خدمات رسانی محصولاتشون را واسه عقب نموندن در بازار ایران بالا ببرند،بشتر به نفع کاربرای ایرانی میشه!

  9. متین بهروزیان

    من از دیروز بدون تغییر ip می‌تونم از آیتونز استفاده کنم و دیگه ارور 1009 نمی‌ده.
    با تشکر از اپل و زنده یاد استیو جابز :))

  10. اپل محصولاتش تجملی است. نمایندگی هم بزنه و 20 درصد هم زیر قیمت بده که نمیده باز هم تاثیری روی بازار بقیه گوشی ها نداره.
    طوری میگید انگار بقیه گوشی ها که توی ایران نمایندگی دارند مثلا رقیب تولید داخلی هستند که این بخواد باشه. تولید داخلی فعلا روی بخش دیگری از بازار تمرکز کرده و هر آدم عاقلی هم میدونه که روی بخش درستی از بازار هم تمرکز کرده و بهترین بخش برای فروش گوشی هاش و سود بیشتر هست. مهم این هست که نیاز بخشی از بازار براورده بشه و شرکت به سود برسه اهمیتی نداره که تا به امروز این شرکت نتونسته رقیب ایفون بسازه. معلومه که قرار هم نبوده بسازه. مگر چند تا رقیب وجود داره برای ایفون؟ فوقش 4 یا 5 تا.

  11. اخه شما glx رو با محصولات اپل مقایسه میکنید!گوشی های glx و dimo همه چینی هستن!(فقط میاد ایران و اسمبل میشن)نه ما تو ایران کارخانه تولید چیپ رو داریم نه سوادشو و نه خیلی چیز هاشو.فقط یک راه دارد اگر بتونه با اوپراتور های ما هم قرار ببنده عالیه.البته به نظر من iOS به درد ایران نمیخوره:1-اکثر برنامه نویسان ایرانی برای اندروید برنامه مینویسن.2-گوشی و تبلت های اندرویدی خیلی متنوع و نسبتا ارزان هستن-3اگر کسی بخواد برنامه نویسی اندروید رو یاد بگیره راه براش زیاده (همون جاوا رو بلد باشه کافیه)اما xCode رو نمیدونم و فکر کنم سخت تر از جاوا باشه.در کل گجت های اپل برای کار های خاص و ادم های خاصی طراحی شده.البته من خودم طرف دارم شرکت اپلم که واقا تو هیچ مخصولی مثل این کیفیت کارایی و عیب کم رو ندیدم ولی به نظرم این کارو کنه خیلی موفقتره

    1. با اون قسمتش که گفتی سوادشو نداریم شدیدا مخالفم کسایی هستند که سوادشو دارن ولی اینجا نمی مونن چن کاری در سطحشون داخل کشور نیست.

    2. سلام دوست عزیز خیلی از شرکت های سازنده ی گوشی چیپ هاشون رو خودشون تولید نمیکنند و بیشترشون از تایوان وارد میکنند
      ودر ضمن کی گفته گوشی هایی که توی ایران تولید میشه همشون چینی هستن؟؟؟؟؟؟

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH