پردازنده 64 بیتی A7 و آنچه باید از آن بدانید

a7-cnet

اپل اولین سازنده‌ای است که پردازشگر 64 بیتی را وارد دنیای اسمارت فون‌ها کرده است. واقعا این پردازنده 64 بیتی چیست و چه می‌کند؟

در متن زیر با این پردازشگر و کارایی‌اش بیشتر آشنا خواهید شد، پاسخ‌های داده شده توسط لینلی گووناپ، آنالیست ارشد و موسس لینلی گروپ تهیه شده‌اند:

آیا این اولین پردازنده 64 بیتی برای اسمارت فون‌ها است؟

بله، اپل A7 اولین پردازشگری است که ساختار 64 بیتی  ARMv8 را اعمال می‌کند.

ARM در عنوان ARMv8، به تکنولوژی چیپ استفاده شده در تلفنهای هوشمند و تبلتها در سرتاسر دنیا اطلاق می‌شود. کوالکلم، سامسونگ، انویدیا، مدیا تک و غیره تکنولوژی تحت لیسانس ARM  هستند. اینچنین است که اندروید می‌تواند بر روی تلفنهای هوشمند گوناگون با چیپ‌های متفاوت ARM اجرا شود. V8 به معماری چیپ 64 بیتی ARM اطلاق می‌شود. چیپ‌های حال حاضر از هر برندی از نوع 32 بیتی هستند.

لینلی گووناپدر این باره می‌گوید:” اپل در حال حاضر جلوتر از همه قرار دارد و برای رسیدن به این مرحله، می‌بایست CPU ویژ خود را بسازد.” این پردازشگرهای 64 بیتی تا سال 2014 و البته پس از آن به صورت تجاری تولید خواهند شد.

64 بیت چه فایده‌ای برای من دارد؟ این همان پرسشی است که زمانی که اپل Power PC G5 را معرفی کرد پرسیده می‌شد.

پاسخ این است که 64 بیت اجازه می‌دهد که برنامه‌هایی با حجم داده‌ای بالا خیلی بهتر و کاراتر از 32 بیت از پس داده‌های حجیم بر بی‌آیند.

در واقع اولین چیپ ARMv8 که تا به حال به تولید نمونه‌ای رسیده است AppliedMicro’s X-Geneاست. یه پردازشگر سرور که تا پایان امسال به تولید می‌رسد.

بنابراین اپل باید سازندگان خود را قانع کند که 64 بیت روی اسمارت فون واقعا به کار کاربران خواهد آمد. فیل شیلر در رویداد معرفی iOS 7 درباره این سیستم عامل چنین گفت:” iOS 7 به طور کل برای سازگاری با کرنلهای 64 بیت، کتابخانه‌ها و درایورها مهندسی شده است. بنابراین برنامه‌هایی که برای این نسخه تهیه می‌شوند نیز با این پردازش سازگاری خواهند داشت.

پس می‌پرسید یک پردازنده 64 بیتی برای شما چه ارمغان خواهد آورد؟ باید بگویم که برنامه‌های سریعتر که می‌توانند از پس مقدار زیادی داده به راحتی بر بی‌آیند.

کی برنامه‌های بیشتری را که با این پردازش سازگارهستند خواهیم دید؟

می‌دانید در واقع این قضیه تنها در صبر کن و ببین خلاصه می‌شود. باید صبر کنیم و ببینیم که کدام برنامه‌ها به خاطر مزیتهای روشنی که وجود دارد64 بیتی شده و کدامیک تن به تغییر نخواهند داد.

آیا تمام برنامه‌ها از پردازشگر  64 بیتی سود خواهند برد؟

نه. بیشتر برنامه‌ها، اگر نخواهم بگویم تمام آنها، هیچ سودی نخواهند برد.

آیا آیپد هم مجهز به چیپ 64 بیتی A7 خواهد شد؟

حتما. احتمالا نسخه سریعتری از A7 برای آیپد در نظر گرفته خواهد شد.

1 در مورد “پردازنده 64 بیتی A7 و آنچه باید از آن بدانید”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH