پرسش‌هایی که باید پیش از خرید تلویزیون از خود بپرسید (راهنمای خرید)

hju

با بخش دیگری از راهنمای خرید تلویزیون در خدمتتان هستیم. در این مقاله اطلاعات لازمی که باید پیش از خرید تلویزیون بدانید، در قالب پرسش و پاسخ آورده شده است:

HD ready  یا Full HD؟

بیشتر تلویزیون‌های موجود در بازار HD هستند و این بدان معناست که قابلیت پخش دیسکهای اچ دی یا پخش با حداقل رزولوشن  720 پیکسل را دارند.

این تلویزیون‌ها برای پخش دی وی دی، بلو ری و بیشتر پخش‌ها برای اندازه 32 اینچ به بالا مناسب هستند. بعد از اچ دی، کیفیت فول اچ دی که با رزولوشن 1080 پیکسل شناخته می‌شود مطرح شده که این رزولوشن برای فول بلوری، رسیورهای فول اچ دی و پخش کابلی مناسب است.

این کیفیت روی تلویزیونهای کمتر از 37 اینچ اغلب دیده نمی‌شود.

چه اندازه‌ای مناسب است؟

مسلما اندازه‌ای مناسب خواهد بود که با فضای کلی محیطی که قرار است تلویزیون را درون آن قرار دهید متناسب باشد، اما خب قانون ثابتی برای بدست آوردن اندازه مناسب وجود دارد. فاصله‌ای را که قرار است از تلویزیون بنشینید به اینچ حساب کرده و  در عدد 0.535 ضرب کنید و حاصل را به نزدیکترین رقم گرد کنید.

چندتا پورت HDMI نیاز است؟

دقت کنید که تلویزیون شما تابع استاندارد تعبیه این پورتها باشد. تلویزیون‌های بالای 32 اینچ باید مجهز به 3 پورت باشند، اما 4 تا پورت هم در ست‌های بزرگتر رایج است.

آیا می‌توانم دستگاه‌های  آنالوگ  و قیدیمی‌تر خود را به ست جدیدم متصل کنم؟

بیشتر ست‌های جدید تنها مجهز به 2 اسکارت هستند. پیش از خرید مطمین شوید که تلوزیون شما قابلیت اتصال دیجی باکسها، VCR یا DVD پلیر را دارد.

چه نوع تصویری خوب است،LCD یا پلاسما؟

تصاویر تولید شده توسط این دو تکنولوژی متفاوت است، به طور کل تصاویر LCD، دقیقتر، روشن‌تر و عمیق‌تر ساتوره شده است و این در حالی است که تصاویر تولید شده با پلاسما، غنی‌تر، طبیعی‌تر و سطح سیاهی بهتر است. بهتر است هنگام خرید در همان فروشگاه یک مقایسه بین دو تصویر انجام دهید.

آیا می‌توانم تلویزیون خود را روی دیوار آویزان کنم؟

پیش از هر چیز از اینکه دیوار توانایی تحمل وزن تلویزیون را دارد مطمین شوید، سپس توجه کنید که آیا ستی که می‌خرید قابلیت قرار گرفتن روی دیوار را دارد. اگر پاسخ مثبت است، آیا براکت مورد نظر همراه با ست ارایه می‌شود یا جز لوازم اضافی بوده و برای داشتن آن باید جداگانه پول بپردازید.

آیا نیاز است که ست خود را به سینمای خانگی متصل کنم؟

اگر نمی‌خواهید از سینمای خانگی استفاده کنید مطمین شوید که ستی که می‌خرید از نظر کارایی صوتی در رده خوبی قرار گرفته باشد. به دنبال تلویزیونی باشید که صدایش تا هر جا که بخواهید بالا رود، اما باعث آزار گوش یا لرزیدن کابینت و پنجره نشود. صدای باس قوی باشد و به صدای دیالوگها توجه کنید.

چه نوع موتور پردازشی در تلویزیون استفاده شده است؟

بیشتر برندهای مشهور بازار دارای موتورهایی هستند که با ایجاد پردازش روی تصاویر باعث بالا رفتن کیفیت آنها می‌شوند. برخی از این موتورها بهتر عمل می‌کنند. پیشنهادمان این است که به علاقه و ترجیح خود توجه کرده و کاری به ادعای کمپانی‌ها نداشته باشید.

تلویزیون من چقدر طبیعت دوست است؟

به طور کل تلویزیون‌ها دستگاه‌های طبیعت دوستی نیستند، اما آنهایی که دارای دکمه روشن خاموش(یا استن بای)، مودهای eco Power-Saving، تنظیمات هوشمند نورپس زمینه و یا در برخی از ست‌های جدید سنسورهای حرکتی که قادر به تشخیص وجود یا عدم وجود  مخاطب هستند انواع طبیعت دوست‌تری به حساب می‌آیند، چرا که در صورت عدم لزوم، دستگاه خاموش خواهد شد.

ویژگی‌های اضافه چطور؟

اگر تا اینجای مقاله هنوز نتوانستید تلویزیون دلخواه خود را انتخاب کنید، شاید چند ویژگی اضافی بتواند در تصمیم گیری کمکتان کند.این ویژگی‌های می‌توانند یک پورت USB، اتصال بلوتوث، اتصال اینترنت و یا انواع وسوسه کننده‌تر مثل هارد دیسک داخلی یا تیونر ماهواره باشند.

خب امیدواریم که با این چند مقاله تلویزیونی، اطلاعات کافی برای خرید بهتر در اختیارتان قرار گرفته شده باشد. حتما پیش از خرید تلویزیون، سری به آی تی رسان و مقاله‌های مرتبط بزنید!

 

5 در مورد “پرسش‌هایی که باید پیش از خرید تلویزیون از خود بپرسید (راهنمای خرید)”

  1. سلام
    شما گفتید که Full HD روی کمتر از 37 اینچ وجود نداره ولی این اشتباهه.من حتی روی تلویزیون 24 اینچ هم کیفیت Full HD رو دیدم.در ضمن 32LV5500 هم هست

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH