یک پله بالاتر (بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z1)

xperia-z1-wall

مدلی که در این مقاله قصد بررسی آن را داریم، یکی از آن دست وسایلی است که سر و صدای زیادی پیرامون تولیدش تا به امروز وجود داشته است. این محصول سونی که ابتدا با نام هونامی شناخته می‌شد، از ماه‌ها قبل نقل محافل بود تا سرانجام افتخار داده و به صورت رسمی پای به کارزار بازار گوشی‌های هوشمند گذاشت. جایی که رقبای ریز و درشت، از گلکسی S4 و ال‌جی G2 گرفته تا آی‌فون 5s و لومیا 1020 برای آن خط و نشان می‌کشند.

حال بایستی ببینیم که این گوشی سونی چه چیزی دارد که همگان مشغول کشیدن خط و نشان برای آن هستند. اگر شما هم علاقه‌مند به چنین موضوعی هستید، آی‌تی‌رسان را در ادامه مطلب همراهی کنید.

سنگین اما خوش بدن!

اگر نگاهی سرسری به اندام اکسپریا Z1 بیندازید، ممکن است که ابتدا در تشخیص بین این مدل و برادر بزرگترش یعنی اکسپریا Z دچار تردید شوید. هر دو مدل دارای اندازه‌های شبیه به یکدیگر بوده و شیشه، سطح جلو و عقب آن‌ها را پوشانده است. شاید با خود بگویید، برای تشخیص گوشی جدیدتر، آن‌ها را در دست می‌گیرم و هر کدام که سبک‌تر و نازک‌تر بود، همان Z1 است! چرا که کمپانی‌های سازنده در این مقوله، همیشه یک روند سبک سازی در مورد گوشی‌های خودشان داشته‌اند.

در ابتدا باید این منطق شما را ستود، اما پس از آن می‌بایست اشاره کنیم که این منطق هیچ کاربردی در این قسمت ندارد، چرا که شما نه تنها با یک گوشی سبک‌تر طرف نیستید، بلکه ارتفاع و عرض آن نیز افزایش یافته است، بدون اینکه ذره‌ای بر ابعاد نمایشگر اضافه گردد! در واقع وزن ۱۷۰ گرمی، اکسپریا Z1 را تبدیل به سنگین وزن‌ترین گوشی ۵ اینچی حال حاضر (در بین تولیدات جدید) بدل می‌سازد تا حداقل در این بخش، سونی حایز یک رکورد شده باشد!

z2-in-hand

البته بسیاری دلیل اصلی این امر را به لنز خاص دوربین مربوط می‌دانند، اما حداقل نوکیا با مدلی چون لومیا 1020 و وزن کمتر، نشان داد که این دلیل خیلی هم وارد نیست. اما باید ببینیم، آیا این ۱۷۰ گرم، واقعا آزار دهنده است؟ به شخصه این مورد را در استفاده از گوشی به شکل یک مشکل ندیدم! چرا که سونی با استادی هر چه تمام‌تر و استفاده از طراحی خاص خود موسوم به OmniBalance کاری کرده تا وزن گوشی به صورت یکنواخت در بدنه پخش شود و این موضوع نه تنها مانع از عدم تعادل گوشی می‌شود، بلکه کاربر را خیلی در مورد وزن بالای خود به چالش نمی‌کشد. اما در مورد سایز چطور؟ در این باره بایستی بگویم سونی می‌توانست بهتر کار کند. حاشیه‌های نسبتا زیاد در دور نمایشگر و بالا و پایین گوشی، ابعاد اضافه‌ای به اکسپریا Z1 داده که قد و قواره آن را از مدلی چون G2 که سایز نمایشگر 5.2 اینچی دارد هم بزرگ‌تر ساخته است. در تصویر زیر به ترتیب از چپ به راست شاهد مدل‌های اچ‌تی‌سی وان، Z1، جی پرو، گلکسی مگا 6.3 و Z Ultra هستید.

all-phones

اگر نگاهی بر کیفیت ساخت هونامی سابق بیندازید، در دل بر آن احسنت خواهید گفت، چرا که سطح شیشه‌ای محکم در جلو و عقب گوشی با کناره‌های فلزی پوشانده شده تا ترکیبی خوش ساخت را به شما هدیه بدهد. البته در رنگ مشکی گوشی، مشکل باقی ماندن اثر انگشت، کاربر را همراهی خواهد کرد تا در لحظات خوش همراهی با Z1 احساس تنهایی نکنید!

back-phone

در سمت راست که شلوغ‌ترین قسمت گوشی را تشکیل می‌دهد، کلید یک‌پارچه صدا با قامتی نحیف به همراه دکمه پاور در میانه میدان خودنمایی می‌کند. کلید پاور نسبت به قبل کمی آب رفته و سفت‌تر هم به نظر می‌رسد (در مقایسه با اکسپریا Z). ظاهرا سونی دلیل محکمی برای ایجاد این تغییر کوچک داشته است، تغییری که به شخصه چندان دوست ندارم! کلید اختصاصی شاتر دوربین در پایین خبر خوبی را به شما می‌دهد؛ توانایی عکاسی و فیلم‌برداری در زیر آب که علاقه شما را به غواصی بیشتر خواهد کرد. اگرچه بیشتر از 1.5 متر نباید زیر آب بروید و برای همین شنا کردن در حوض را به شما توصیه می‌کنیم! در بالاتر از همه این کلیدها، درپوش نسبتا پهنی قرار گرفته که محل ورود سیم کارت شماست. اگر کمی به پایین این ورودی دقت کنید، کلید بسیار کوچک قرمز رنگی را مشاهده خواهید کرد که با فشار دادن آن توسط یک جسم نوک تیز، گوشی خاموش خواهد شد. این گزینه در مواردی چون هنگ کردن دستگاه، از آنجایی که باتری غیر قابل دسترس است، به کمک کاربر خواهد آمد.

slot z1-and-ultra

در بالا جک استاندارد 3.5 میلی‌متری تعبیه شده که در کمال تعجب هیچ محافظی ندارد و نشان می‌دهد که سونی برای این بخش، آب شش‌های قدرتمندی کار گذاشته تا در زیر آب دچار خفگی نشود!

3.5mm

در سمت چپ شاهد دو درپوش دیگر هستید که یکی وظیفه محافظت از کارت حافظه جانبی و دیگری درگاه میکرو یواس‌بی را بر عهده دارد. در میانه این بخش، محل اتصال به داک نیز دیده می‌شود که همچون Z Ultra، وظیفه اصلی‌اش در زشت کردن طراحی گوشی است!

twp-ports

در پایین یک توری نسبتا پهن را می‌بینید که تک اسپیکر هونامی در زیر آن جا خوش کرده است و در گوشه آن محلی برای استفاده بند نگهدارنده تعبیه شده است.

Shutter-key

با برگرداندن Z1 شاهد لنز دوربین با حک شدن حرف G در کنارش هستید (تبلیغی برای گوشی ال‌جی؟!) که تک فلاش LED در زیر آن کار گذاشته شده است. آرم سونی نیز در پشت دستگاه به خوبی می‌درخشد تا به شما نشان دهد این گوشی سنگین اما خوش ساخت، محصول کدام کمپانی است.

lenz

اشباع از پیکسل

زمانی که شما یک نمایشگر ۵ اینچی با وضوح فول اچ‌دی را نگاه می‌کنید، چگالی پیکسلی ۴۴۱ در هر اینچ سبب می‌شود تا هر چقدر هم تلاش نمایید، هیچ پیکسلی را بر روی نمایشگر مشاهده نکنید زیرا تعداد آن‌ها در یک حجم معین، بیشتر از اندازه‌ای است که چشمان انسان قادر به تشخیص‌شان باشد. البته سونی در مدل قبل‌تر خود یعنی اکسپریا Z به خوبی نشان داد که تنها این چگالی عامل اصلی در کیفیت نمایشگر گوشی نیست و عوامل بسیار زیادی دخیل هستند که تقریبا در مدل‌های گذشته، سونی چندان به رعایت کردن آن‌ها اهمیتی نمی‌داد! همین امر هم سبب شده بود تا انتقادات زیادی متوجه این سازنده خوش نام ژاپنی شود. ظاهرا سونی پس از مدت‌ها به این صحبت‌ها گوش فرا داده و ابتدا در مدل غول پیکر خودش یعنی اکسپریا Z Ultra تغییرات زیادی را در نمایشگر اعمال نمود، تا جایی که به کمک فناوری Triluminos جواب منتقدان خویش را داده و از شر زاویه دید پایین نمایشگر هم خلاص شد! اما در اکسپریا Z1 چطور؟

در این گوشی نیز سونی اعلام کرده درست از همان فناوری بهره گرفته و با توجه به ابعاد کوچک‌تر نمایشگر و چگالی پیکسلی بالاتر، انتظار خودم به شخصه در کیفیت بهتر Z1 بود. اما وقتی این دو مدل را در کنار یکدیگر به مقایسه گذاشتم، نتیجه دیگری را مشاهده کردم. Z1 با آنکه نسبت به Z بهبود چشمگیری پیدا کرده اما همچنان از ضعف زاویه‌ها رنج می‌برد و در برابر اکسپریا Z Ultra در کل ضعیف‌تر ظاهر شد (در تصاویر، از این دو مدل در کنار یکدیگر عکس گرفته‌ایم).

dis4 dis2 dis3 dis1

این مساله برایم عجیب بود! کمی در نت جستجو کردم و به نتایج عجیبی رسیدم! ظاهرا در این بخش نیز سونی همچون گوشی‌هایی چون TX و Z کمی دو گانه عمل کرده است! استفاده از پنل‌های متفاوت که البته این امر تایید نشده است. اما وقتی در برخی از سایت‌ها دیدم که نویسنده با آب و تاب از نمایشگر گوشی تعریف می‌کند و حتی در GSMArena آن را از Z Ultra هم برتر دانسته است، فهمیدم که کاسه‌ای زیر نیم کاسه است! چرا که چشمان من چیز دیگری را می‌گفت. در همین سایت به صحبت‌های برخی از کاربران اشاره شده بود که ادعا می‌کردند پنل گوشی آن‌ها، مشخصات مشابهی با اکسپریا Z‌ دارد! حال این قضیه ممکن است به خاطر برخی دستگاه‌های پیش از تولید باشد و یا اینکه از پنل‌های اضافه در خط تولید اکسپریا Z بر روی Z1 استفاده شده باشد، امری که به شخصه چندان آن را محتمل نمی‌دانم! اما از آنجایی که کیفیت نمایشگر Z Ultra را بهتر دیدم، باید قبول کرد که مدل‌های Z1 در نمایشگر می‌توانند با یکدیگر متفاوت باشند، امری که سبب می‌شود تا هنگام خرید، در انتخاب گوشی خودتان بیشتر دقت کنید.

از قدرت آتش بگیر!

وقتی بحث از توانایی سخت افزاری به میان بیاید، Z1 سرش را کاملا بالا خواهد گرفت، چرا که استفاده از چیپست Snapdragon 800 به همراه واحد گرافیکی Adreno 330 و ۲ گیگابایت رم، جای هیچ‌گونه شک و شبهه‌های در قدرت این مدل باقی نمی‌گذارد. در ساخت این چیپست از فناوری ۲۸ نانومتری استفاده شده و توانایی پشتیبانی از اتصال USB 3.0 نیز برای آن فراهم است. همچنین پشتیبانی از فرمت سنگینی همچون 4K یا اولترا اچ‌دی، نشان دهنده قابلیت‌های خاص این ساخته کوالکام است.

snapdragon-800

برای بررسی نزدیک‌تر این موضوع، از اکسپریا Z1 آزمون‌هایی گرفتیم.

در مرحله نخست به سراغ بنچمارک پی رفتیم که ثبت عدد ۱۱۹ میلی ثانیه برای محاسبه، به خوبی نشان داد هسته‌های KRAIT 400 چه قدرت شگرفی دارند.

bench-pi

سپس از quadrant professional کمک گرفتیم که نتایج را در نمودارهای زیر مشاهده می‌کنید.

cpu. gr. io. mem.

کسب امتیاز ۲۹۱۳۹ از آزمون AnTuTu نیز نمره قابل قبولی از Z1 است.

antutu

در آخر از اسمارت بنچ کمک گرفتیم که تصویر زیر حاصل این امتحان است.

smart.

به من خیره نشو!

پیش از ورود رسمی Z1، بسیاری تصور می‌کردند که این گوشی با نسخه 4.3 اندروید همراه می‌شود، امری که با مشاهده 4.2.2 متوجه شدیم سرابی بیش نبوده و از فردا روز شماری برای ارایه آپدیت‌های جدید توسط سونی آغاز خواهد شد!

رابط کاربری همچنان بیشترین شباهت را با اندروید خالص دارد. شما در ابتدا پنج صفحه دارید که میزان آن را تا عدد هفت می‌توانید افزایش دهید و هر کدام را که خواستید، تبدیل به صفحه اصلی خود کنید. با تغییر تم، رنگ آیکون‌های سیستمی نیز تغییر می‌کند و در کل هماهنگی بهتری نسبت به گذشته در این بخش دیده می‌شود.

شما قادر هستید تا آیکون‌های موجود در اعلانات را به اختیار خودتان و تا دو ردیف (۱۰ آیکون میانبر) تنظیم کنید. همچنین در سمت چپ منوها، یک نوار پهن جهت دسترسی سریع به برخی از گزینه‌های تنظیمات وجود دارد که با کشیدن انگشت خود، به آن می‌رسید. برای شما به صورت پیش فرض برنامه Sketch نیز گنجانده شده تا بتوانید تصاویر را به دلخواه ویرایش نمایید و ظاهرا خود سونی علاقه چندان زیادی جهت تولید برنامه‌های اختصاصی گرافیکی ندارد!

در کل رابط کاربری سونی با یک حرکت آهسته اما پیوسته رو به بهبود است، اما به دلیل فاصله نسبتا زیاد با برخی از پوسته‌ها، شاید بهتر باشد به حرکتی تند و پیوسته تبدیل شود!

xperia-z2

پیشرو در پیکسل!

هیچ دوربینی را در دنیای گوشی‌های اندرویدی نمی‌توانید پیدا کنید که توانایی عکاسی با وضوح 20.7 مگاپیکسل را داشته باشد، به جز Z1! درست است، این گوشی در این بخش رکورددار است، اما همان طوری که در بسیاری از مقالات گفته شده و شما هم احتمالا خوانده‌اید، همه چیز یک دوربین به مگاپیکسل نیست و خیلی از عوامل دیگر در این بخش دخالت دارند. البته سونی در این قسمت نیز تمام تلاش خود را کرده و در واقع هر چیزی را که در چنته داشته، بر روی میز بازی قرار داده تا شاهد یک دوربین رویایی بر روی Z1 باشیم.

این گوشی از یک سنسور منحصر به فرد Exymor RS استفاده می‌کند که با دارا بودن نسبت “1/2.3 تقریبا ۷۰ درصد بزرگ‌تر از سایر سنسورها با اندازه “1/3 است (یکی ازدلایلی اصلی سنگین و بزرگ‌تر بودن گوشی کشف شد!). همچنین گشادگی دیافراگم یا aperture لنز برابر با F/2.0 است، موردی که اچ‌تی‌سی خیلی به آن در گوشی وان خود می‌نازید و یکی از دلایل برتری اولترا پیکسل را این مورد می‌دانست که ظاهرا سونی نه تنها به این عدد رسیده، بلکه تعداد پیکسل‌ها را هم بیش از ۵ برابر نسبت به اچ‌تی‌سی وان افزایش داده تا ثابت کند که تعداد بیشتر پیکسل‌ها منافاتی با گشودگی دیافراگم ندارد! در واقع همه چیز برای عکاسی در نور کم مهیاست به جز یک مورد و آن چیزی نیست جز تک فلاش کوچک LED که سونی در این بخش واقعا خساست به خرج داده است! این کار درست مثل این می‌ماند که به شما یک پورشه بدهند اما برای رانندگی، کوچه‌های تنگ و پر از پیچ را در اختیارتان بگذارند! استفاده از یک فلاش زنون یا حداقل دو فلاش LED (مانند آی‌فون 5s) می‌توانست نقش بزرگراه یا حداقل یک خیابان را در محیط تاریک برای این دوربین پر از امکانات بازی کند.

اکسپریا Z1 همچنین از لنز واید (۲۷ میلی‌متری) سری G به همراه پروسسور تصویر Sony BIONZ بهره گرفته تا تقریبا حجت را بر دوربین گوشی تمام کرده باشد (به غیر از فلاش!).

البته برای دوربین، سونی کارهای عجیبی هم کرده است! به عنوان مثال تنظیم دوربین به صورت پیش فرض بر روی Suprior Auto قرار دارد، جایی که در هنگام عکاسی، وضوح تصویر پایین می‌آید. شاید با خودتان بگویید اگر مثل اکسپریا Z یا TX باشد که وضوح تصویر در آن‌ها از ۱۳ به ۱۲ می‌رسید، چندان مهم نیست و حالا به جای ۲۰ با ۱۹ مگاپیکسل عکس می‌گیرم! اما اگر بشنوید این عدد برابر با ۸ خواهد بود، شاید چشمانتان از فرط تعجب گرد شود! در واقع این پایین آمدن ناگهانی، کاربر را دچار احساس ناخوشایندی می‌کند و بسیاری تصمیم می‌گیرند از همان حالت دستی بهره گرفته و از وضوح ۲۰ مگاپیکسلی استفاده کنند. یک نکته عجیب دیگر در این بین، وجود حالت اتوماتیک در قسمت Manual یا همان تنظیم دستی است! عجایب ظاهرا در این قسمت تمامی ندارد و اگر کسی بخواهد با سایز استانداردی چون ۱۳ مگاپیکسل یا ۱۶ عکس بیندازد، چنین گزینه‌ای را نخواهد دید! سونی می‌گوید یا ۸ بگیر یا ۲۰! از حالت وسط خوشم نمی‌آید!
فکر کردید شعبده بازی‌ها تمام شده است؟ خیر! توصیه می‌کنیم به دنبال قابلیت HDR بگردید. چی شد؟ پیدا نکردید؟ آیا باور می‌کنید که این دوربین فوق پیشرفته، چنین حالتی را نداشته باشد؟! خیلی دپرس نشوید چرا که HDR‌ وجود دارد اما به شرطی که شما در وضوح تصویر ۸ مگاپیکسل (آن هم دستی) عکس بیندازید. در این زمان گزینه Scene ظاهر شده و می‌توانید HDR را هم انتخاب کنید.

camera-app

حالت Superior Auto قابلیت‌های جالبی دارد و به نظر می‌رسد که این مود در پاسخ به PureView نوکیا طراحی شده باشد و سونی با ترکیب تعداد پیکسل‌های زیاد و تبدیل آن‌ها به اندازه بزرگ‌تر (برای هر پیکسل) به مبارزه با نویزها رفته است. در رابط کاربری نسبتا ساده دوربین، قابلیت‌های گوناگونی نیز گنجانده شده است. در حالت AR Effect‌ می‌توان تصاویر همچون دایناسور یا آدم کوچولوها را به عکس افزود یا در مود info eye اطلاعات خیلی جالبی از عکس را بدان افزود.

AR-EFFECT

شاید بهتر باشد به جای این همه تئوری بافی، نگاهی به عکس‌های این دوربین بیندازیم و ببینیم در موقعیت‌های مختلف، چه دستپختی داشته است!

 در این شات، از گلکسی S4 و Z1 در تهیه عکس کمک گرفته شده است تا ببینید کدامیک عملکرد بهتری داشته‌اند.

CAM-S4 CAM1

در این تصویر هم مقایسه‌ای بین Z1‌ و ال‌جی G2 انجام داده‌ایم.

CAM2

CAM6

دو تصویر زیر در هنگام شب گرفته شده‌اند. اولی در حال حرکت و دومی در زمان توقف.

CAM-IN-NIGHT CAM-AT-NIGHT

سایر عکس‌های گرفته شده با Z1 و در حالت‌های مختلف را در ادامه مشاهده می‌کنید.

CAM5 CAM2 CAM3 CAM4

وقتی وارد بخشی چون فیلم‌برداری می‌شویم، به طور حتم انتظار یک فیلم‌برداری رویایی را خواهیم داشت، چرا که لنز دوربین همه امکانات لازم را داشته و در کنار چیپست توانمندی چون اسنپدراگون ۸۰۰، ترسی از افت فریم نخواهیم داشت.

پیش از این بسیاری پیش‌بینی فیلم‌برداری با توانایی 4K یا حداقل فول اچ‌دی با سرعت ۶۰ فریم بر ثانیه را داشتند که سونی به هیچ‌کدام جامه عمل نپوشانید. البته وضوح تصویر 4K شاید چیزی بیشتر تبلیغاتی باشد تا کاربردی زیرا جنین نمایشگرهایی بسیار گران هستند و در کمتر خانه‌ای می‌توان یکی از آن‌ها را یافت.

در کار کردن با دوربین به مشکلی چون گرم شدن بخش بالایی دستگاه نیز برخواهید خورد، موردی که در هنگام عکس‌برداری یا گرفتن فیلم چنین تجربه‌ای را نداشتم (میزان گرما کمی بالاست).

camera-z2

در کلیپ یک دقیقه‌ای که گرفتیم حجم کلیپ برابر با ۱۲۷ مگابایت شد و همه چیز در شرایط ایده‌آل قرار داشت. با آنکه دوربین لرزش گیر اپتیکال ندارد، اما نسخه دیجیتال تعبیه شده عملکرد مناسبی داشته و تنها ایراد آن را می‌توان کم شدن کادر فیلم‌برداری دانست.

لذت ببر

خوشبختانه در بخشی چون مالتی مدیا، Z1 توانایی‌های بسیار خوبی دارد و با نصب یک پک کامل از کدک‌های صوتی و تصویری، هر چیزی را به شما نشان خواهد داد! تجربه قبلی در کار کردن با گوشی‌های ضد آب، نشان داده بود سازنده همیشه محدودیت‌های زیادی را برای تعبیه اسپیکر دارد، چرا که آب دشمن بلندگوهاست و در صورت کمی بی‌دقتی، فاتحه آن‌ها را خواهد خواند! همین امر سبب تولید اکسپریا Z با اسپیکرهای بسیار ضعیفی شد و حتی Z Ultra هم با وجود پیشرفت، عملکرد متوسطی داشت. در اینجا اگر به اسپیکر بزرگ و یکپارچه گوشی نگاهی بیندازیم، بارقه امید در دل‌های شما خواهد درخشید چرا که حداقل در هیبت، به خوبی عرض اندام می‌کند. اما در عمل چطور؟ وقتی یک آهنگ بر روی گوشی گذاشتم و صدای آن را تا انتها زیاد کردم، متوجه شدم Z1 مانند غولی است که فقط هیکل گنده کرده (در بخش اسپیکر) و نباید گول ظاهر بزرگ آن را خورد. نکته جالب اینجاست که حتی نصف این بلندگو کار نمی‌کند! یعنی اگر انگشت خود را بر روی نیمه چپ آن قرار بدهید تغییر خاصی در صدای خروجی حاصل نخواهد شد و با پوشاندن بخش راستی، صدا کاملا قطع خواهد شد و در کل به نظر می‌رسد این طراحی بزرگ توری اسپیکر، بیشتر برای قشنگی بوده و کارایی چندانی ندارد.

speaker

در بخش هدفون و با کمک واکمن، تجربه‌ای که از صدا خواهید داشت به سمت رویایی بودن میل می‌کند. حجم صدا بسیار خوب و عاری از نویز است. کیفیت مکالمه گوشی نیز به همین خاطر در حد کاملا قابل قبولی قرار دارد.

فقط با من حرف بزن!

زمانی که با عدد ۳۰۰۰ میلی‌آمپری باتری برخورد می‌کنید، یکی دیگر از دلایل سنگینی بیش از حد Z1 برای شما آشکار خواهد شود و با خودتان می‌گویید داشتن چنین باتری توانمندی، ارزش آن چند گرم اضافه وزن را دارد. اما در عمل چطور؟

تست باتری همیشه شرایط ویژه‌ای را می‌طلبد و هیچ گاه نمی‌توان درستی ادعای سازنده و یا آزمون یک مقاله را کاملا درست خواند. پیش از آنکه بخواهم در باتری گوشی دقیق شوم، سری به بررسی‌های تخصصی این گوشی در یک سایت بسیار معتبر زدم. این سایت نمره قبولی کامل را به بخش مکالمه داده بود که با بیش از ۲۵ ساعت، عملکردی فوق تصور داشت. اما در بخش دیدن فیلم یا وب‌گردی رقم حدودی ۶ ساعت را عنوان کرده بود که من را کمی در فکر فرو برد! زیرا این میزان برای یک باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری کمتر از حد تصور بوده و شما را به فکر وا می‌دارد چرا این رقم چند هزار میلی‌آمپری، فقط ۶ ساعت دوام می‌آورد؟! برای بررسی بهتر این موضوع، گوشی را تا انتها شارژ کردم! یکی از فیلم‌های مورد علاقه‌ام با کیفیت اچ‌دی و به همراه زیر نویس را بر روی آن ریخته و کانال‌های ارتباطی Z1 را نیز کامل قطع کردم. سپس نور نمایشگر را تا نیمه و صدا را نیز تا همین حد بالا برده و مشغول تماشا شدم. این کار را انقدر ادامه دادم تا توانی برای گوشی (و چشمانم!) دیگر نماند. فکر می‌کنید چه رقمی ثبت شده بود؟ ۶ ساعت گفته شده توسط آن سایت؟! خیر! میزان مقاومت باتری Z1 بالای ۱۰ ساعت ایستاد و این مورد را به من (و هم شما) ثابت کرد تا چیزی را با دستان خودتان تست نکردید، باور نکنید!

multi-media

فول امکانات

Z1 فقط در یک نسخه ۱۶ گیگابایتی عرضه می‌شود و از طریق کارت حافظه امکان ارتقا نیز برای آن فراهم است. در بخش امکانات ارتباطی همه چیز در شرایط ایده‌آل است و تنها، جای پورت اینفرارد که در پرچمداران امروزی حضور پر رنگی دارد، خالی به نظر می‌رسد.

در این بین یک نکته بسیار مهم، همان استاندارد IP58 است که سبب می‌شود تا Z1 نسبت به گرد و غبار مقاوم بوده و تا عمق 1.5 متری آب نیز به خوبی دوام بیاورد. این لایسنس را باید یکی از مزایای اصلی این محصول جدید سونی برشمارد، زیرا نه تنها خیال شما را از خیلی جهات راحت می‌کند، بلکه سبب می‌شود در هر کجای این کره خاکی، از نوک کوه گرفته تا زیر آب گوشی را با خودتان به همراه داشته باشید، بدون آنکه نگران خراب شدن یا از کار افتادگی آن شوید.

z1-in-water

سخن پایانی

Z1 را باید نسخه آپگرید شده از اکسپریا Z سونی دانست، مدلی که از همان روزهای نخستین ورودش به بازار، طرفداران بسیاری را جذب خود کرد و حال این نمونه با یک نمایشگر بهتر، سخت‌افزار قوی‌تر، دوربین کارامدتر، باتری پرتوان‌تر و مقاومت بیشتر، آمده تا علاوه بر تکمیل ماموریت Z، خود به عنوان جانشینی شایسته بر تخت فرمانروایی تکیه بزند. البته سونی قصد ندارد که فقط قلمروی تحت کنترل Z را به Z1 بسپارد، چرا که اعتقاد دارد این گوشی توانایی تصاحب سرزمین‌های بیشتری را دارد. پس باید Z1 را شاهزاده سرزمین‌های جدید برای این کمپانی دانست و اگر این گوشی با قیمتی معقول وارد بازار شود (نه مثل الان با حدود قیمتی 2.800.000 تومان) می‌توان روزهای روشنی را برای آن متصور بود.

z-and-z-ultra

109 در مورد “یک پله بالاتر (بررسی تخصصی سونی اکسپریا Z1)”

  1. سلام من میخوام زد وان بگیرم ولی میگن گوشی حساسیه داغ میکنه سریع ویدئو زیاد پشتیبانی نمیکنه
    موندم پی 8 هواووی بگیرم یه زد وان میشه راهنماییم کنید

  2. سلام مطلبی که راجب سونی z1 گذاشته بودید عالی بود
    فقط من گوشیم از همین مدله چند وقته وقتی گوشیم ویبرش صدا میده چیکار کنم

  3. سلام من 1 ماهه z1خریدم خیلی زود شارژ باتریش خالی می شه چه کار کنم در ضمن باتری این گوشی چگونه تعویض می شود راجع به آن توضیح دهید.

  4. سلام آقای گل کار خسته نباشید.
    الان زد1 در بازار یک و دویصد قیمتشه.
    میخاستم ببینم تو این رنج قیمت به صرفس یا نه ؟؟؟
    اگه میتونید تو این رنج قیمت برام گوشی معرفی کنین.پنجاه تومنم پایین یا بالا برام فرقی نداره ..فقط میخام بهترین انتخابو داشته باشم ..مرسی

    1. پیمان گل‌کار

      شما با کمی افزایش بودجه می‌تونید گوشی Z2 سونی رو بخرید که نسبت به Z1 کاملا برتر است. از سایر کمپانی‌ها، ال‌جی G2 هم گوشی خوبی است

  5. با سلام و خسته نباشید میخواستم تشکر کنم از این نقد خوبتون.
    با اجازه خودمم میخواستم چندتا نکته درباره ی این گوشی بگم.
    .
    .
    .
    من الان 1 ماهه این گورو خریدم وبا مزایای زیلد و معایب کمی از گوشی اشنا شدم:
    مزایا:1-کیقیت ساخت خوب و خوش دست بودن آن
    2-دوربیت عالیه 20.7 مگاپیکسلی آن
    3-باتریه قوی و عالیه 3000 میلی امپری آن
    4-کیفیت صفحه نمایش فوق العاده با تراکم پیکسلی 441 ppi که شرط میبندم اگر اون رو ببینید مجزوبش خواهید شد.
    5-سرعت عمل و قدرت فوق العاده.من خودم حافظه ی داخلی اش رو پر کردم و بازی های فول اچ دی مانند:اسفالت 8 و کالافدیوتی و موست وانتد رو روش نصب کردم با اطمینان میتونم بگم هیچ لگی تو ی این بازیا نبود و سرعته گوشی هم اصلا پایین نیامده بود.
    6-گواهینامه IP/58 که ضد اب بودن گوشی رو تضمین میکنه.(من خودم بار ها و بارها اون رو زیره اب گرفتم و حتی با اون استخر رفتم و هیچ مشکلی برای اون به وجود نیامده.
    .
    معایب:1-بد بودن زاویه ی دید که به نظر من اصلی ترین اشکال این گوشیه.
    2-اسپیکر نه چندان قوی.
    3-وزن زیاد گوشی.

    به نظر من هرکی بگه معایبش بیشتر از اینه چرتو پرت گفته.
    حرف اخر این که این گوشی گوشیه فوق العاده ای در تمامی زمینه هاست و برای کسانی که به عکاسی علاقه مندند بسیار توصیه میشه.
    ممنون که به حرف هام گوش دادید و منو ببخشید که زیاد حرف زدم.

  6. سلام اقا پیمان
    من امروزاین گوشی رو خریدم
    میخوام جمیلمو ساین کنم نمیشه
    میرم رو اضاف کردن حساب وقتی موجودو میزنم بعد ایمیل و پسوورد رو وارد میکنم دوباره برمیگرده رو موجود و حساب جدید….
    حتی حساب جدیدم هم میخوام باز کنم همین داستان پیش میاد و جلو نمیره
    چرا ؟!!!
    اندرویش هم 4.3 بود روش

  7. من نمیدونم کی میخوان سونی رو به عنوان سرور و سالار خودشون قبول کنن
    انصافا قبول کن که گوشی های پلاستیکی و بد ساخت و بی کیفیت به سونی نمیرسن اچ تی سی و سونی دارن ابرو داری میکنن انصافا از اسیا

  8. سلام به همه من بین g2 و z1 موندم لطفا کمکم کنید بدون تعصب رو برند کمکم کنید نمی خوام تو برنامه یا کاری منو جا بذاره
    دوربین زد وان مشکل پیدا می کنه و بالا نیاد باید چیکارش کرد که آزار نده
    ظاهرا فلت داخل جی 2 ه خراب میشه و باید داد تعمیر درستش کرد
    حالا با این گفته ها کدومو بگیرم

  9. ایا مارک سونی جلوی گوشی z1 با جدا شدن محافظ شیشه انهم از بین میرود چن جا من خوندم که مارک جلوی همان ارم سونی به محافظ شیشه حک شده و با جدا کردن ان هک سونی نیز از بین میرود

  10. سلام
    من حدود دوماهه زد 1 خریدم.الان حدود 2 روزه که وقتی صفحه را باز میکنم شروع به داغ شدن میکنه…با اینکه من ازش استفاده نمیکنم باز داغ میگنه در حد آتیش سوزانه وقتی صفحه را قفل میکنم کم کم سرد میشه…..کمکم کنین
    با تشکر

  11. سلام بر همه آقا لطفا به این سوای من حتما و زودتر جواب بدید اگر بر روی دوربین z1 خط افتاد آیا در کیفیت عکس تاثیر گذار است؟ اگر است چطور باید این مشکل را برطرف کرد؟

  12. من HTCوان وگلگسی S4داشتم گوشی های خوبی بودن ولی وقتی Z1خریدم فهمیم گوشی خوب یعنی چی با دوربین 21

  13. میبخشید من z1 دارم وقتی باهاش کار میکنم زود داغ میکنه طوری که میترسم تو دستم منفجر بشه. تو این حالت اگه بخوام با دوربینش کار کنم میگه به علت حرارت بالا در دسترس نیست میشه راهنماییم. کنید. مال من خرابه یا همشون اینطورین.؟؟

      1. نه اصلا من زد وان دارم تا بحال حتی یک بار هم نشده همچین اتفاقاتی بیفته تا این حد ماله من خیلی داغ نمیکنه دوربینشم نوشته در دسترس نیست ولی نه برای داغی

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH