تکنولوژی 2018

10 تکنولوژی هیجان‌‌انگیز که باید در سال 2018 منتظرشان باشیم!

سال 2017 به پایان رسید و سال 2018 در انتظار دنیای فناوری است. در سال 2017 شاهد گوشی‌های هوشمند متنوعی بودیم و صفحه‌نمایش لبه به لبه را می‌توان به‌نوعی ترند سال 2018 دانست. بدون شک در سال 2018 شاهد اسمارت فون‌هایی هستیم که صفحه‌نمایشی بزرگ‌تر دارند و حاشیه‌های اطراف آن‌ها از بین رفته است.

تاکنون خبرهای لو رفته و درز کرده زیادی در رابطه با تکنولوژی‌های سال 2018 به گوش رسیده؛ به همین دلیل در این مطلب به سراغ تکنولوژی‌های هیجان‌انگیزی که در سال 2018 باید منتظر آن‌ها باشیم، رفته‌ایم. بدون شک شرکت‌های اپل، گوگل و سامسونگ بیشترین سهم را در لیست 10 تکنولوژی برتر دارند و در سال جدید باید توقع بیشتری از این شرکت‌ها داشته باشیم.

با ما همراه باشید تا این فناوری‌های هیجان‌انگیز را بهتر بشناسیم:

1. اسکنر اثرانگشت در زیر صفحه‌نمایش

تکنولوژی سال 2018

بدون شک اولین فناوری که در نیمه اول سال 2018 با آن روبه‌رو هستیم، اسکنر اثرانگشت زیر صفحه‌نمایش است که تاکنون صحبت‌های زیادی در رابطه با آن شنیده‌ایم.

شاید برای شما هم جالب باشد بدانید که اپل و سامسونگ این فناوری را برای اولین بار ارایه نمی‌دهند و شرکت چینی ویوو، این کار را انجام داده و اسمارت فون‌های خود را در آمریکا به فروش می‌رساند. بدون شک همه ما انتظار داشتیم که یکی از برندهای مشهور فناوری حسگر زیر صفحه‌نمایش را ارایه دهند ولی خبری از نام‌های بزرگ نیست!

اولین اسکنر اثرانگشت زیر صفحه‌نمایش، توسط شرکت «سیناپتیکس» تولید می‌شود؛ در این اسکنر از تراشه FS9500 استفاده خواهد شد. این تراشه در واقع یک سیماس کوچک است که در زیر صفحه‌نمایش AMOLED جا خوش می‌کند. این قطعه محل قرارگیری انگشت  را روشن کرده و شما با قرار دادن انگشت خود بر روی آن، قفل گوشی هوشمندتان را باز می‌کنید.

2. اولین گوشی هوشمند انعطاف‌پذیر

تکنولوژی سال 2018

سال‌هاست که خبرهایی از تولید گوشی‌های هوشمند انعطاف‌پذیر می‌شنویم و بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند تاکنون چندین بار ادعا کرده‌اند که اولین گوشی هوشمند منعطف را می‌سازند. پس از سال‌ها انتظار بالأخره در سال 2018 باید منتظر رونمایی از اولین گوشی هوشمند منعطف باشیم.

سامسونگ در آخرین روزهای سال 2017 طرح‌های مفهومی زیادی از گوشی هوشمند منعطفش منتشر کرد و خبرهای زیادی به گوش رسید که بالاخره سامسونگ اولین شرکتی است که گوشی هوشمند انعطاف‌پذیر می‌سازد. گلکسی W به‌احتمال‌ زیاد همین اسمارت فون جذاب خواهد بود.

سامسونگ در حال کار بر روی تلفن هوشمند منعطف است ولی به این موضوع اشاره‌ کرده که کار بر روی گلکسی W تا سال 2019 طول خواهد کشید و در آن از فناوری صفحه‌نمایش سوپرامولد استفاده می‌شود.

هیچ خبر دقیقی در رابطه با این اسمارت فون منعطف منتشر نشده است ولی در اواخر سال 2018 باید منتظر خبرهای خوبی در این رابطه باشیم.

3. اولین هدست واقعیت افزوده اپل

تکنولوژی سال 2018

اپل تنها شرکتی است که تا به امروز در زمینه واقعیت افزوده فعالیتی نداشته است. ولی خبرهایی به گوش می‌رسد که در سال 2018 اپل اولین هدست واقعیت افزوده خودش را رونمایی می‌کند. این هدست با سایر هدست‌های واقعیت افزوده‌ای که تاکنون دیده‌اید متفاوت است. برای استفاده از این هدست نیازی نیست تا در دنیای مجازی غرق شوید.

هنوز هیچ اطلاعات دقیقی در رابطه با هدست واقعیت افزوده اپل منتشر نشده است و هیچ خبر درستی از این تکنولوژی جدید اپل در دست نیست. گفته می‌شود که این کمپانی قصد دارد هدست واقعیت مجازی‌اش را در سال 2019 به بازار وارد کند ولی بدون شک سال 2018 سال پر خبری از این محصول خواهد بود.

اپل تیم بزرگی از کارشناسان صنعت واقعیت مجازی را استخدام کرده است. افرادی که به‌تازگی به استخدام اپل درآمده‌اند در شرکت‌های تولید فیلم، برنامه‌نویسی و سایر زمینه‌های دیگر مشغول به فعالیت بوده‌اند. حتی این کمپانی سفارشات خودش برای تولید صفحه نمایش را به یک شرکت چینی داده است.

4. صدای دستیارهای مجازی از انسان غیرقابل تشخیص می‌شود!

تکنولوژی سال 2018

دستیارهای مجازی به عضو ثابت گوشی‌های هوشمند تبدیل‌ شده‌اند و دستیار گوگل در این زمینه رهبری این مسیر را در دست گرفته است.

یکی از دستاوردهای جدید گوگل در زمینه دستیار مجازی، ایجاد تغییراتی در صدای هوش مصنوعی و دستیار مجازی است. گوگل کاری کرده که صدای دستیار مجازی شما از صدای دوست‌تان قابل‌تشخیص نباشد!

گوگل یک مقاله رسمی در رابطه با این فناوری منتشر کرده است و این مسئله را عملی می‌داند، با توجه به رشد هوش مصنوعی و یادگیری ماشین‌ها تا چند سال آینده می‌توانیم با صدایی شبیه به صدای انسان واقعی در دنیای مجازی صحبت کنیم.

5. اسپیکرهای هوشمند باکیفیت بالا

تکنولوژی سال 2018

آمازون رهبری مسیر تولید اسپیکرهای هوشمند را در دست دارد و در همین راستا اسپیکر اکو با دستیار الکسا را به دنیای فناوری معرفی کرد. اسپیکرهای هوشمند از کیفیت ساخت مطلوبی برخوردار بوده اما هنوز هم در پخش موسیقی نقاط ضعف قابل‌توجهی دارند.

انتظار می‌رود در سال 2018 اسپیکرهای هوشمند، مثل هوم پاد باکیفیت صدای بهتری عرضه شوند. گوگل هوم مکس اسپیکر هوشمند مخصوص پخش موسیقی گوگل، بدون شک نیازها را در این زمینه برطرف می‌کند.

6. پروژه Treble، حل مشکلات نرم‌افزاری اندروید

تکنولوژی سال 2018

اگر از کاربران قدیمی اندروید هستید، بدون شک با مشکل دریافت به‌موقع به‌روزرسانی‌ها درگیر هستید و همیشه این موضوع برای شما مشکلی حل نشدنی بوده است. به‌روزرسانی‌های اندروید دیر در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و یا حتی هیچ‌وقت برای برخی کاربران قدیمی عرضه نمی‌شود. اگر از کاربران گوشی هوشمند پیکسل گوگل باشید حتماً با مشکل خرابی بسیاری از به‌روزرسانی‌ها و باگ‌های زیاد آن مواجه شده‌اید.

پروژه Treble با اندروید اوریو عرضه‌ شده و تغییرات عمده‌ای در معماری فریم‌ورک سیستم‌عامل ایجاد کرده و هدف اصلی این پروژه ارایه هرچه سریع‌تر به‌روزرسانی‌ها به تولیدکنندگان است. تمام دستگاه‌هایی که اندروید اوریو را دریافت می‌کنند، نمی‌توانند از این قابلیت استفاده کنند، باید صبر کرد تا در سال 2018 گوشی‌های هوشمند به این قابلیت مجهز شوند.

7. گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه چینی

مدتی است که تولیدکننده‌های چینی نظیر شیائومی، اوپو و هواوی گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه با قابلیت‌هایی ویژه تولید می‌کنند که طراحی‌های بسیار خوبی هم دارند. اما متأسفانه امکان خرید این گوشی‌های ارزان‌قیمت در ایالات‌متحده آمریکا وجود ندارد و در حال حاضر آسیایی‌ها می‌توانند از این اسمارت فون‌ها استفاده کنند.

با این حال قانون این بازی در سال 2018 تغییر می‌کند، سومین شرکت بزرگ تولیدکننده گوشی‌های هوشمند، یعنی هواوی، تائید کرده که با شرکت‌های اپراتور آمریکایی نظیر AT&T وارد مذاکره شده است و هواوی میت 10 پرو در آمریکا هم عرضه می‌شود.

شیائومی با عرضه آزمایشی گوشی‌هایش در بازار اسپانیا، قدم‌های اول برای ورود به بازار جهانی را برمی‌دارد و در برنامه‌های این شرکت ورود به بازار ایالات‌متحده آمریکا هم قرار دارد.

8. عرضه اولین گوشی‌های هوشمند با هوش مصنوعی توسط گوگل

تکنولوژی سال 2018

گوشی‌های جدید گوگل، دو قابلیت دارند که آن‌ها را در این بازار شلوغ فناوری ممتاز کرده است: به‌روزرسانی سریع اندروید و استفاده از هوش مصنوعی!

گوگل در بسیاری از زمینه‌ها از هوش مصنوعی استفاده کرده و قابلیت‌های بسیار خوبی از این طریق درگوشی‌های هوشمند جدیدش ایجاد کرده است: گوگل پیکسل 2 بدون شک گوشی هوشمندی خواهد بود که با آن بهترین عکس‌ها را گرفته‌اید، این دوربین با داینامیک رنج بالا، توانایی عکاسی در تاریک‌ترین صحنه‌ها را دارد. همه این توانایی‌ها را مدیون هوش مصنوعی در عکاسی پیکسل‌ها هستیم.

گوگل فتو هم هوشمندتر شده و هوش مصنوعی در بسیاری از تکنولوژی‌های شرکت اضافه‌ شده است. انتظار داریم گوگل در سال 2018 این مسیر را ادامه دهد و شاهد پیشرفت‌های بیشتر در پیکسل 3 و پیکسل 3 ایکس ال باشیم.

9. آی‌پد جدید با صفحه نمایش بدون حاشیه و سیستم تشخیص چهره

تکنولوژی سال 2018

در سال‌های اخیر اپل تلاش کرده تا آی‌پد را به یک دستگاه حرفه‌ای‌تر تبدیل کند و آن را به‌عنوان چیزی فراتر از یک تبلت معرفی کند، این مسیر در سال 2018 هم ادامه پیدا خواهد کرد. این در حالی است که فروش آی‌پد در سال اخیر کاهش داشته و قیمت این محصول هم افزایش پیدا کرده است.

در سال 2018 انتظار عرضه آی‌پد پرو جدید وجود دارد، البته آی‌پد جدید با صفحه‌نمایش بدون حاشیه و سیستم تشخیص چهره عرضه می‌شود، درست شبیه به آیفون X.

آی‌پد هر روز قدرتمندتر شده و لپ‌تاپ‌ها را با چالش می‌کشد! آی‌پد رقیب اصلی مک بوک نیست اما با اتصال کیبورد به این محصول و استفاده از قلم اپل بدون شک کاربران زیادی از خرید مک‌بوک بی‌نیاز می‌شوند.

10. عمر باتری بیشتر

تکنولوژی سال 2018

روند افزایش عمر باتری گوشی‌های هوشمند در سال 2017 پیشرفت قابل‌توجهی داشته است. میزان عمر باتری‌ پرچم‌داران در سال 2017 حدود 25 درصد افزایش یافت.

دلیل اصلی این موضوع، پیشرفته شدن پروسه تولید تراشه‌هاست: بسیاری از گوشی‌های هوشمند سال 2017 با پردازنده اسنپدراگون 835 عرضه‌ شدند. این پردازنده‌ 10 نانومتری عملکردی به‌مراتب تأثیرگذارتر از نسل‌های قبل دارد. پردازنده اسنپدراگون 845 با ساختاری نظیر اسنپدراگون 835 ساخته می‌شود، ولی ما انتظار داریم که عمر باتری‌ها بسیار بیشتر از قبل شود و از طریق سیستم‌های نرم‌افزاری بهینه‌سازی بهتری انجام شود.

پس از شکست سامسونگ در تولید باتری‌ گلکسی نوت 7 و مشکلات اخیر اپل در رابطه با باتری، سایر شرکت‌ها در زمینه تولید باتری گوشی‌های هوشمندشان تمام مسائل امنیتی را در نظر گرفته‌اند و حساسیت بیشتری در این زمینه به خرج می‌دهند.

2 در مورد “10 تکنولوژی هیجان‌‌انگیز که باید در سال 2018 منتظرشان باشیم!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH