پنل‌های خورشیدی زنده

آیا پنل‌های خورشیدی زنده، جایگزین باتری گجت‌های هوشمند می‌شوند؟

شاید تصور اینکه در حال استفاده از گوشی هوشمند خود باشید در حالی که انرژی آن توسط باتری خورشیدی که حاوی موجودی زنده است تامین می‌شود، کمی غیر‌مقول باشد؛ اما محققان، پنل خورشیدی جدیدی را برای گجت‌های کوچک طراحی کرده‌اند که درون آن سیانوباکتری‌ها زندگی می‌کنند.

سیانوباکتری‌ها از قدیمی‌ترین موجودات دنیا هستند که صد‌ها میلیون سال قبل تنها موجود زنده در زمین بودند و با انجام فتوسنتز سبب تولید اکسیژن و رسیدن اکسیژن به سطح امروزی خود شدند تا کره زمین برای حیات محیا گردد. اکنون بار دیگر این دوستان قدیمی باز گشته‌اند و می‌خواهند مشکل تمام شدن شارژ گوشی‌های شما را برای همیشه حل کنند!

این پنل‌های جدید خورشیدی که با استفاده از پرینتر‌های جوهرافشان چاپ می‌شوند، نه تنها قادرند با ایجاد محیطی برای فتوسنتز، انرژی دستگاه شما را تولید کنند بلکه از آن اکسیژن نیز تولید می‌کنند که با توجه به وضعیت عجیب و غریب آب و هوای کلان شهر‌های جهان و عدم آمدن باد (!) می‌توانند گزینه‌ای جذاب باشند. با توجه به علاقه‌مندی روزافزون مردم به استفاده از گوشی‌های هوشمند که تعدادشان بسیار بالاست، در صورت استفاده از این نوع باتری‌های زنده می‌توان به تغییر کیفیت مثبت اتمسفر و پاک‌تر شدن وضع هوا نیز امید داشت.

پنل خورشیدی زنده

محققان در کالج سلطنتی لندن، دانشگاه کمبریج و مرکز تحقیقاتی سنت مارتینز، برای تولید این پنل‌ها، جوهری زنده حاوی سیانوباکتری‌ها را آماده کرده و صفحات انرژی‌زا چاپ کرده‌اند! آنها برای این منظور از نانولوله‌های کربنی استفاده کرده‌اند و طی این فرایند نه تنها باکتری‌ها دچار مشکل نشدند بلکه تا صد ساعت به تولید الکتریسیته نیز پرداختند. هر چند شاید این زمان کوتاهی در مقایسه با پنل‌های نصبی در سقف منازل و نیروگاه‌های خورشیدی باشد اما نسبت به سایز و اندازه آنها این میزان شگفت انگیز است. از نکات جالب دیگر این محصول کار کردن در محیط تاریک است! همچنین این محصول به طور کامل قابل بازیافت و دوستدار محیط زیست بوده و دیگر نگرانی از بابت عدم بازیافت و آلوده شدن طبیعت از رها شدن باتری‌های کهنه نخواهیم داشت!

محققان همچنین ابراز کرده‌اند که می‌توان با ایجاد کاغذ دیواری از این پنل‌های خورشیدی، خانه‌ها و ساختمان‌های شهر را هوشمند ساخت و با تولید اکسیژن هوای پاک را در محیط فراهم نمود. استفاده از این پنل‌ها در گجت‌هایی چون ساعت‌های هوشمند و سیستم‌های مراقبتی سیار بیماران با توجه به هزینه بسیار پایین این پنل‌ها کاملا مقرون به‌صرفه خواهد بود.

تیم تحقیقاتی برنامه بعدی خود را در راستای قدرتمند‌تر نمودن و بالابردن عمر این باتری‌های زنده قرار داده‌اند و امیدوارند به‌زودی شاهد استفاده این باتری‌های هیجان انگیز در گجت‌های هوشمند باشند.

4 در مورد “آیا پنل‌های خورشیدی زنده، جایگزین باتری گجت‌های هوشمند می‌شوند؟”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH