دانشمندان چینی از برنامه لیزر مداری برای از بین بردن زباله‌های فضایی رونمایی کردند

پیش از این پیشنهاداتی برای از بین بردن زباله‌های فضایی توسط گروه‌های مختلف ارائه شده بود؛ از جذب آنها تا منفجر کردنشان از زمین. ظاهرا پیشنهاد انفجار این زباله‌ها از زمین چهره دراماتیک‌تر و البته موثرتری نسبت به دیگر پیشنهادات ارایه شده دارد.

محققان چینی به صورت موفقیت‌آمیز ایستگاه لیزر مداری را شبیه‌سازی کرده‌اند که می‌تواند زباله‌های فضایی با طول کمتر از چهار اینچ را از بین ببرد. این سیستم قادر است با تابش بیست انفجار نوری در هر ثانیه و به مدت دو دقیقه، باعث انحراف زباله‌های فضایی یا ارسال آنها به قسمت آتشین جو گردد.

این تیم ساخت پایگاهی این گونه را در فضا عملی دانسته است. البته در این زمینه، مساله تنها در خصوص ساخت ایستگاهی از این دست نیست و سوال‌های بی‌شماری از قبیل تعداد پایگاه‌های مورد نیاز، مسئول ساخت و اینکه اگر چین آنها را بسازد چه تضمینی وجود دارد که از آن به عنوان سلاح استفاده نکند، ذهن اهالی فن را به خود مشغول داشته است. در هر صورت برای پیاده‌سازی این ایده، مطمئنا نیاز به همکاری بین‌المللی بین کشورهای مختلف خواهد بود.

با وجود سوالات و مشکلات یاد شده، انگیزه‌های زیادی نیز برای انجام این کار وجود دارد. در چند سال اخیر مساله زباله‌های فضایی مورد توجه بیشتری قرار گرفته، تا جایی که اعضای حاضر در ایستگاه بین‌المللی فضایی باید آماده ترک آن باشند. در نهایت طرح چینی‌ها منجر به از بین رفتن تمامی زباله‌های فضایی نخواهد شد، اما ذرات کوچکی که سفینه‌های فضایی را تهدید می‌کنند، از بین خواهد برد.

3 در مورد “دانشمندان چینی از برنامه لیزر مداری برای از بین بردن زباله‌های فضایی رونمایی کردند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH