آیا می‌توانید چیزی را بشنوید که هیچ صدایی ایجاد نمی‌کند؟!

در غیاب امواج صوتی در هوا، مغز ما اغلب از نشانه‌های بصری برای پر کردن سکوت استفاده می‌کند. اخیرا لیزا دبروئین (Lisa DeBruine)، روانشناس و پژوهشگر دانشگاه گلاسگو، با انتشار یک گیف متحرک جذاب در شبکه‌های اجتماعی، سرو صدای زیادی برپا کرد. وی با انتشار این گیف نوشت: ” آیا کسی که دارای ادراک بصری است می‌داند چرا می‌توانید این GIF را بشنوید؟”

در یک نظرسنجی از بیش از 315،000 کاربر توییتر، 67 درصد از آن‌ها گفتند که وقتی انیمیشن را تماشا می‌کنند، صدای بسیار خفه و آرامی را می‌شنوند و 3 درصد دیگر آن‌ها صدای دیگری را شنیده‌اند. هفت نفر از 10 نفر تصور می‌کنند صدایی به همراه یک تصویر خاموش را شنیدند. به نظر شما چه اتفاقی افتاده است؟

تحقیقات نشان می‌دهد، در حالی‌که ما به صدای تولید شده توسط دنیای اطرافمان فکر می‌کنیم، تجربه صدای شنیدن صداها در قشر شنوایی اتفاق می‌افتد که در بخش گیجگاه مغز واقع شده است. هنگامی‌که ما صدایی را می‌شنویم چه اتفاقی می‌افتد؟

به‌عنوان مثال، صدای بوق یک خودرو، امواج صوتی را در هوا ایجاد می‌کند که باعث می‌شود غشای گوش میانی که اطلاعات را از طریق یک مسیر تشریحی پیچیده انتقال می‌دهد، بلرزد. در نهایت این غشا یک سیگنال الکتریکی تولید می‌کند که عصب شنوایی آن را به قشر شنوایی که مسئولیت پردازش اطلاعات را بر عهده دارد، هدایت می‌کند و به ما می‌گوید که صدایی بلند را می‌شنویم.

با این حال جالب توجه است که در غیاب امواج صوتی در هوا، مغز شما سعی خواهد کرد سکوت را پر کند. محققان در این مطالعه که در مجله علمی Nature در روز 4 اوت 2011 منتشر شده است، صدها عکس مختلف از افراد در حالت‌های مختلف را نشان می‌دهند، مانند مردی که یک ساکسیفون را می‌نوازد یا از یک اره پرقدرت استفاده می‌کند و یا همچنین تصاویری که در آن‌ها پیشنهاد به سکوت شده است، مانند زنی که روی یک مبل نشسته و یک کتاب را مطالعه می‌کند.

هنگامی‌که دانشمندان میزان فعالیت الکتریکی در مغز افراد را اندازه‌گیری کردند، آن‌ها دریافتند که قشر شنوایی مغز توسط تصاویری که با صداها در ارتباط بودند در کمتر از 200 میلی‌ثانیه، تحریک می‌شود.

به کمی عقب‌تر بازگردیم؛ در سال 2008، جاد آبومراد (Jad Abumrad)، تمام وقت خود را در یک اتاق گذراند، فضایی طراحی شده که فوق‌العاده آرام بود. وی کشف کرد که در غیاب صدای واقعی، مغز او به‌سرعت تصوراتش را آغاز کرد؛ از صدای وزوز یک زنبور عسل گرفته تا صدای خواننده‌‌ یک آهنگ که بسیار ممتاز و برجسته است.

کریس فاسنج (Chris Fassnidge) با انتشار یک گیف متحرک در توئیتر به جمع افراد شرکت‌کننده در نظر سنجی پیوست و پرسید: “چه کسی این را می‌شنود؟”

3 در مورد “آیا می‌توانید چیزی را بشنوید که هیچ صدایی ایجاد نمی‌کند؟!”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH