تانک‌های ارتش آمریکا به یک سیستم حفاظتی پیشرفته تجهیز می‌شوند

بیش از 250 تانک آبرامز ارتش آمریکا به سیستم شناسایی و انهدام موشک‌های ضد‌تانک مجهز خواهند شد. به گزارش Breaking Defense، ارتش آمریکا در بودجه سال 2019 خود، بخشی را برای خرید 261 عدد از سیستم‌ حفاظتی فعال ضد‌تانک (APS) در راستای تجهیز تانک‌های آبرامز کنار گذاشته است.

این به‌روزرسانی در جهت افزایش شانس بقای تانک در میدان نبرد در مقابل تهدیدات راکتی و موشک‌های ضد تانک پیشرفته ارتش روسیه انجام خواهد گرفت. ارتقای این تانک‌ها بعد از بررسی‌های دو ساله ارتش ایالات متحده بر روی تجیهزات زرهی که به عنوان سیستم حفاظتی فعال نامیده می‌شود، صورت خواهد گرفت.

سیستم حفاظتی فعال یا APS به طور کلی، یک هدیه گرانبها برای ادوات نقلیه زرهی محسوب می‌شود که بعد از تجهیز وسیله مورد نظر، حلقه‌ای از آنتن‌های راداری به بررسی و پالایش تهدیدات موشکی در تمام جهات می‌پردازد. هنگامی که یک موشک ضد‌تانک و حتی خمپاره در اطراف شناسایی شود، به سرعت سیستم حفاظتی فعال اقدام به محاسبه فاصله و مسیریابی موشک می‌نماید. سپس سیستم آتش آن، با شلیک ساچمه‌های فلزی مشابه با الگوی سلاح شات‌گان، موشک ضد‌تانک را رهگیری و منهدم می‌نماید.

علاقه‌مندی به استفاده از سیستم APS در ارتش آمریکا را باید نشان‌دهنده ترس از تجربه 14 سال اخیر در جنگ‌های شبه چریکی در عراق و افغانستان و همین‌طور تهدیدات همیشگی رقیب سنتی خود یعنی ارتش روسیه دانست. با اینکه چریک‌های عراقی و تروریست‌ها طالبان تنها موشک‌های ضد‌تانک سبک در اختیار داشتند که طبیعتا در مقابل زره سنگین تانک M1 کار چندانی از پیش نمی‌بردند.

اما نبرد با نیرو‌های ارتش روسیه داستان دیگری دارد که دارای طیف وسیعی از انواع مختلف موشک‌های ضدتانک مدرن و هزاران دستگاه تانک و هلیکوپتر ضد تانک هستند و در سال 2014 با استفاده از ضعف غرب در دفاع از شبه‌جزیره کریمه، نیروی زمینی ارتش روسیه توانست آنجا را به تصرف خود درآورد و با انجام مانور‌های نظامی تحریک‌آمیز و زهر‌ چشم گرفتن از هم‌پیمانان ناتو در اروپای شرقی، آمریکا را به لاک دفاعی ببرد.

این سیستم حفاظتی فعال بسیار سبک وزن است و تنها با 1807 پوند (حدود 820 کیلوگرم) وزن، قادر به حفاظت از یک تانک 70 تنی در مقابل قدرتمند‌ترین موشک‌های ضد‌تانک دور و اطراف است. در حالی که اگر می‌خواستیم تانک را با استفاده از روش‌های معمولی افزایش قطر زره و سپر‌های سنگین حفاظتی تقویت کنیم، علاوه بر مصرف چندین تن آهن و فولاد و روکش با اورانیوم ضعیف‌شده، به موتور تانک و سیستم تعلیق نیز فشار بیش از حدی وارد می‌آمد که در نهایت منجر به کند‌ شدن و کاهش برد عملیاتی تانک می‌گردید.

البته هنوز سه تیپ‌ زرهی دریافت‌کننده این سپر حفاظتی مشخص نشده‌اند اما تقریبا می‌توان این احتمال را داد که دو تیپ زرهی که اغلب اوقات در خارج از مرز‌های آمریکا فعالیت دارند و در جهت پشتیبانی از متحدان آمریکا در کشور‌های دیگر مستقر هستند، از کاندیدا‌های دریافت سیستم APS باشند. ارتش آمریکا هر ساله به صورت چرخشی یک تیپ به کره‌جنوبی و یک تیپ به اروپا اعزام می‌کند.

3 در مورد “تانک‌های ارتش آمریکا به یک سیستم حفاظتی پیشرفته تجهیز می‌شوند”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH