مسیر پر پیچ و خم تجهیزات الکترونیکی

لوازم الکترونیکی، شامل طیف گسترده‌ای از دستگاه‌های الکترونیکی می‌شود که در زندگی روزمره ما دارای نقش مهمی است و یک یا چند کارکرد در خانه یا بخش‌های به خصوص دارد. خرید و فروش لوازم الکترونیکی مانند لپ تاپ، گوشی های تلفن همراه، کامپیوتر و … امروزه بیشترین آمار خرید و فروش در بازار را به خود اختصاص داده است. اما تاریخچه این لوازم به چه زمانی بازمی‌گردد؟

اوایل قرن بیستم کالای جدیدی رونمایی شد که توانست زندگی بشر را به اندازه زیادی متحول کند؛ تولید و پخش رادیو اولین محصول مهم لوازم الکترونیکی مصرفی بود. نخستین دستگاه‌های پخش رادیو در انگلستان راه‌اندازی شد. با این حال جرقه‌های اولیه اختراع رادیو البته به قرن 19 بازمی‌گردد. همان زمانی که «مارکونی» ایتالیایی فهمید از بی‌سیم می‌توان به عنوان یک وسیله ارتباطی استفاده کرد. نیازهای نظامی جنگ جهانی اول، بی‌سیم‌ها را آنقدر همه‌گیر کرد که نوید پایان جنگ با آن‌ها به جهان اعلام شد. سال 1308 هجری شمسی، رادیو به ایران آمد و به صورت رسمی خرید و فروش لوازم الکترونیکی در کشور آغاز شد. تلفن، تلویزیون، ماشین حساب، ضبط صوت، رایانه‌های شخصی و غیره، محصولات بعدی بودند که به بازار خرید و فروش راه یافتند. سال 2010، سال تولید و پخش لوازم الکترونیکی بود که عمدتا با صنعت کامپیوتر مرتبط بودند. پس از آن، خرید و فروش این لوازم به صورت آنلاین در پیش گرفته شد و فروشگاه‌هایی اینترنتی مانند آمازون، بیشترین تجارت را در این زمینه داشتند. طبق آمارهای انجمن فروش سالانه لوازم الکترونیکی در این سال 220 میلیون دلار تخمین زده شده است.

ابزارهای الکترونیکی حالا پیوند عمیقی با فناوری اطلاعات دارد. لپ‌تاپ، رادیو، گوشی‌های تلفن همراه، تبلت و … جهانی را پیش روی ما گذاشته که هر لحظه توسط همین وسایل در حال تغییر است؛ این موضوع هم می‌تواند مفید باشد و هم اثرات نامطلوب خود را بگذارد. به عنوان مثال، تروریسم مسئله‌ای بود که در سال‌های اخیر با سواستفاده از تکنولوژی یکی از اصلی‌ترین تهدیدهای بین المللی به شمار می‌رود. کار تا جایی پیش رفت که آمریکا در برخی پروازهای خود از کشورهای عربی و کشور ترکیه، طرح ممنوعیت حمل بعضی لوازم الکترونیکی مانند رایانه‌های شخصی را اعمال کرد.  وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده بود:« مسافرانی که از 8 کشور خاورمیانه و آفریقایی به آمریکا سفر می‌کنند باید لپ تاپ، سی دی و اکثر تجهیزات رایانه‌ای خود را تحویل دهند و دیگر اجازه نخواهند داشت این دستگاه‌ها را همراه خودشان به داخل پرواز ببرند.» آمریکا این تصمیم را ناشی از افزایش ترس خطر نفوذ تهدیدات تروریستی در هواپیماهای تجاری بیان کرد.

وضعیت اما در کشورهای جهان سومی قدری متفاوت است. از آنجایی که واردات و صادرات لوازم الکترونیکی در کشورهایی مانند ایران مرسوم است، نمی‌توان قوانینی این چنینی تصویب کرد. البته طبق اخبار اعلام‌شده از وزیر ارتباطات و فناوری، اخیرا ممنوعیت واردات 21 قلم جنس از اجناس الکترونیکی با هدف حمایت از تولیدات داخلی در دستور کار قرار گرفته است. همچنین آمار خرید و فروش لوازم الکترونیکی به صورت آنلاین در ایران طی سال‌های گذشته رشد قابل توجهی داشته است. به عنوان مثال در سایت دیوارو در بخش لوازم الکترونیکی، تجهیزات نو و کارکرده از قبیل موبایل، پرینتر حرارتی، تلویزیون، مودم و غیره آگهی شده است.

1 در مورد “مسیر پر پیچ و خم تجهیزات الکترونیکی”

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH