معرفی تراشه هلیو P60 مدیاتک با هوش مصنوعی و فناوری 12 نانومتری FinFET

زمانی که نوبت به تراشه گوشی‌های هوشمند در هندست‌های ممتاز می‌رسد، بسیاری از تولیدکنندگان به سمت ایده‌های بومی خود گرایش پیدا می‌کنند. به عنوان مثال می‌توان به تراشه‌های سری A اپل، اگزینوس شرکت سامسونگ یا چیپست‌های کایرین کمپانی هواوی اشاره کرد.

سایر تولیدکنندگان نیز از آخرین تراشه ساخت شرکت کوالکام، یعنی اسنپ‌دراگون 845 استفاده می‌کنند. اما همان‌طور که شرکت مدیاتک اشاره کرده است، در ایالات‌متحده آمریکا هنگامی که مشتریان متقاضی خریداری گوشی پرچم‌داری با قیمت تقریبی 1000 دلار و حتی بالاتر هستند یا قصد خرید یک گوشی با پیش پرداخت کمتر از 200 دلار را دارند، شکاف مشخصی میان آن‌ها به وجود می‌آید.

با این وجود از دیدگاه صنعتی برای خرید یک اسمارت‌فون 1000 دلاری می‌تواند چندین دلیل وجود داشته باشد. تراشه‌های میان‌رده برتر، روزبه‌روز در حال بهتر و بهتر شدن هستند و مدیاتک با چیپست جدید هلیو P60 خود بر این هدف تمرکز نموده است.

این تراشه جدید 8 هسته‌ای بر اساس فرآیند 12 نانومتری FinFET تولید می‌شود و شامل 4 هسته ARM از نوع کورتکس A73 و 4 هسته ARM کورتکس A53 است و فرکانس کاری کلیه هسته‌ها برابر با 2 گیگاهرتز خواهد بود. با استفاده از این پیکره‌بندی که big.LITTLE نامیده شده است، اعمالی که نیازمند قدرت پردازشی بیش‌تری هستند، می‌توانند از هسته‌های A73 استفاده نمایند؛ در حالی‌که به منظور صرفه‌جویی در مصرف شارژ باتری، پردازش عملیات‌های سبک‌تر به هسته‌های A53 محول خواهد شد.

همچنین واحد پردازش گرافیکی با استفاده از نمونه جدید Mali-G72 MP3 نیز شاهد بهبودهایی بوده است. به طور کلی این GPU فرکانس 800 مگاهرتزی دارد و مدیاتک ادعا می‌کند که این موضوع افزایش 70 درصدی کارایی CPU و GPU دستگاه را به دنبال خواهد داشت.

بعلاوه با توجه به وجود 3 پردازنده سیگنال تصویر در بخش دوربین نیز پیشرفت‌های قابل توجهی مشاهده می‌شود. این پردازنده‌ها از دوربین‌های دوگانه با حداکثر رزولوشن 20 و 16 مگاپیکسل یا یک سنسور 32 مگاپیکسلی منفرد پشتیبانی می‌کنند. این موضوع در مقایسه با تراشه نسل قبلی موجب 18 درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی خواهد شد. یک لنز منفرد 16 مگاپیکسلی می‌تواند به ضبط ویدیو با حداکثر سرعت 90 فریم برثانیه بپردازد و این بدان معناست که شما بر روی دستگاه‌های نه چندان گران‌قیمت خود قادر به ضبط ویدیوهای 4K با نرخ فریم بالا خواهید بود.

نهایتا همانند تراشه کایرین 970 به کار گرفته شده در گوشی هواوی میت 10، چیپست هلیو P60 مدیاتک نیز مجهز به یک واحد پردازش هوش مصنوعی یا APU است. این واحد پردازشی امکان اجرای اموری نظیر تشخیص اشیا و بهبود کارکرد دستگاه از طریق رفتاری آگاهانه را خواهد داشت.

فناوری هدایت عصبی NeuroPilot با شبکه عصبی اندروید شرکت گوگل کار خواهد کرد و از فریمورک‌هایی نظیرTensorFlow ،TF Lite ، Caffe و Caffe 2 پشتیبانی می‌کند.

در 3 ماهه دوم سال 2018 شما قادر خواهید بود اسمارت‌فونی با تراشه هلیو P60 شرکت مدیاتک را خریداری نمایید.

3 در مورد “معرفی تراشه هلیو P60 مدیاتک با هوش مصنوعی و فناوری 12 نانومتری FinFET”

  1. مهدی حاجیان

    تازه ۱۲ نانو متری زده!!!
    کلی از تکنولوژی روز دنیا عقبه به خاطر همین هم هست که توی پایین رده ها استفاده میشه نه توی پرچمدار ها

  2. تا اینجا که مدیاتک از اسنپ و کایرین و اگزینوس بدتر بوده(البته نسبت به قیمتش برای میان رده خوب هستن) مخصوصا مصرف بالای باتریش . باید بیاد دید که چطوره با حرف های خودشون هیچی مشخص نمیشه

  3. فقط کلاک رو میبره بالا هسته اضافه میکنه… اون هم روی معماری استاندارد cpu و gpu شرکت arm … باز 810 از cortex استفاده کرد adreno 430 هم بغلش گذاشت در کنار LPDDR4. سامسونگ حداقل LPDDR4 و UFS2.0 رو کنار cortex و mali گذاشت. فرایند تولید رو هم بهبود داد (14nm FinFet)
    این نشد تولید تراشه که…

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا
TCH